Reforma programowa opracował: Wiesław Zdziabek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
Opracowanie: Czesław Stawikowski
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
 Nasze Liceum proponuje Wam wybór takich trzech przedmiotów
S.1 Przyporządkowanie treści kształcenia do nazw zajęć edukacyjnych następuje w programie nauczania dopuszczonym do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły.
RAMOWE PLANY NAUCZANIA
Liceum Ogólnokształcące w Bieczu
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Opracował: Zbigniew Łuczka M A T U R A W R O K U Co nowego.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
SZKOLNY PLAN NAUCZANIA
Zasady konstruowania programów projakościowych
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Egzamin maturalny CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język obcy nowożytny zdawany na jednym poziomie wybrany.
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
Szkoły ponadgimnazjalne
Modyfikacja Mariola Przybylska
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
szkół ponadgimnazjalnych
Organizacja pracy szkół od 1 września 2012 roku
ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Jakie zmiany czekają gimnazjalistów? Rok szkolny 2010/2011.
Plan nauczania dla klas I Rok szkolny 2012/2013 Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Klasa I Język polski5 Język angielski3 Język niemiecki2 Wiedza o.
Co uczeń gimnazjum i jego rodzic powinni wiedzieć o nauczaniu w szkole ponadgimnazjalnej od 1 września 2012 r.? Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Nowa podstawa programowa.
Szkoły ponadgimnazjalne
Matura 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz.U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.)
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
EGZAMIN MATURALNY JEST FORMĄ OCENY POZIOMU WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPRAWDZA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ OKREŚLONE W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Egzamin maturalny od 2010 r.. CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe:  język polski – nie określa się poziomu egzaminu  język obcy nowożytny zdawany na poziomie.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
Jaka szkoła po reformie?
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Reforma oświaty – od 1 września 2017
Egzamin maturalny w 2018 roku
Ramowe plany nauczania
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
Spotkanie w ramach pracy w sieci konsultant Małgorzata Chodura
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
Zapis prezentacji:

Reforma programowa opracował: Wiesław Zdziabek MK NSZZ „S” POiW Region Wielkopolska

opracował: Wiesław Zdziabek

Ramowe plany nauczania zawierają wymiar godzin na danym etapie edukacyjnym przeznaczonych na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasach, minimalny i tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, wymiar godzin do dyspozycji dyrektora. opracował: Wiesław Zdziabek

Liczba godzin w tygodniu - minimum Łączna liczba godzin Szkoła podstawowa – II etap edukacyjny Klasa Liczba godzin w tygodniu - minimum IV 25 V 26 VI 28 opracował: Wiesław Zdziabek

Minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych II etap edukacyjny j. polski – 510 (15) j. Obcy nowożytny – 290 (9) muzyka – 95 (3) Plastyka – 95 (3) Historia i społeczeństwo – 130 (4) Przyroda – 290 (9) Matematyka – 385 (12) Zajęcia komputerowe 95 (3) Zajęcia techniczne – 95 (3) Wych. Fizyczne – 385 (12) Zajęcia z wychowawcą – 95 (3) opracował: Wiesław Zdziabek

Liczba godzin w tygodniu - minimum Łączna liczba godzin w LO Klasa Liczba godzin w tygodniu - minimum Liczba tygodni Razem I 30 900 II 32 960 III 29 870 2730 opracował: Wiesław Zdziabek

Łączna liczba godzin w technikum Liczba godzin w tygodniu - minimum Klasa Liczba godzin w tygodniu - minimum Liczba tygodni Razem I 33 30 990 II 35 1050 III 34 1020 IV 31 930 3990 opracował: Wiesław Zdziabek

Liczba godzin w tygodniu - minimum 2580 Łączna liczba godzin w zasadniczej szkole zawodowej Klasa Liczba godzin w tygodniu - minimum Liczba tygodni Razem I 27 30 810 II 29 870 III 900 2580 opracował: Wiesław Zdziabek

Szkoła ponadgimnazjalna Na IV etapie edukacyjnym przedmioty mogą być nauczane w zakresie podstawowym lub w zakresie rozszerzonym: 1) tylko w zakresie podstawowym – przedmioty: wiedza o kulturze, podstawy przedsiębiorczości, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa, wychowanie do życia w rodzinie, etyka; 2) w zakresie podstawowym i w zakresie rozszerzonym: a) język polski, język obcy nowożytny na poziomie IV.1, matematyka, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny – język kaszubski; uczeń realizuje zakres podstawowy albo zakres rozszerzony (wymagania szczegółowe dla zakresu rozszerzonego obejmują także wszystkie wymagania szczegółowe dla zakresu podstawowego); b) historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka, informatyka; uczeń obowiązkowo realizuje zakres podstawowy (zakres rozszerzony stanowi kontynuację nauczania danego przedmiotu w zakresie podstawowym); 3) tylko w zakresie rozszerzonym – przedmioty: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, filozofia. opracował: Wiesław Zdziabek

I klasa II klasa III klasa I klasa II klasa III klasa Gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna Realizacja wspólnego fundamentu wiedzy ogólnej będzie trwała 4 lata: - trzy lata nauki w gimnazjum - rok nauki w każdej szkole ponadgimnazjalnej Na przykład, gimnazjalny kurs historii skończy się na I wojnie światowej, a kurs historii najnowszej znajdzie się w szkole ponadgimnazjalnej. I klasa II klasa III klasa I klasa II klasa III klasa opracował: Wiesław Zdziabek

I klasa II klasa III klasa W szkole ponadgimnazjalnej każdy uczeń będzie się uczył: - w klasach 1-3 obowiązkowych przedmiotów maturalnych: języka polskiego, dwóch języków obcych i matematyki oraz wychowania fizycznego w klasach 2-3: przedmiotów wybranych do realizacji w zakresie rozszerzonym (może wybrać także spośród wymienionych wyżej) w klasach 2-3 przedmiotów uzupełniających (historia i społeczeństwo lub przyroda) I klasa II klasa III klasa opracował: Wiesław Zdziabek

Przedmiot historia i społeczeństwo będzie realizował każdy uczeń liceum i technikum, o ile nie wybierze rozszerzonego kursu historii Zajęcia te będą pogłębiały historyczną wiedzę uczniów w ujęciu problemowym oraz pogłębiały ich zainteresowanie losami Polski i Polaków Przedmiot przyroda będzie realizował każdy uczeń liceum, o ile nie wybierze do realizacji w zakresie rozszerzonym żadnego przedmiotu przyrodniczego Przedmiot przyroda zawiera przedstawiający wiedzę z geografii, biologii, fizyki i chemii w ujęciu problemowym. Uczniowie technikum, którzy nie będą realizowali ani przedmiotu historia i społeczeństwo, ani przedmiotu przyroda, będą się uczyć przedmiotu uzupełniającego ekonomia w praktyce opracował: Wiesław Zdziabek

Przedmioty realizowane w klasach (1-3) Każdy uczeń liceum podczas swojej trzyletniej nauki powinien mieć zorganizowane przynajmniej: Przedmioty realizowane w klasach (1-3) 1) język polski - 360 + 240 godz. (12+8) 2) dwa języki obce - 450 +180 godz. z wybranego języka (15+6) 3) matematyka 300 +180 godzin (10+6) 4) wych. fizyczne - 270 godzin (9) w tym 180 godzin modułach 60-godzinnych do wyboru (6 w modułach) opracował: Wiesław Zdziabek

Przedmioty realizowane w klasie I tylko w zakresie podstawowym 5) podstawy przedsiębiorczości 60 godz. (2) 6) wiedza o kulturze 30 godz. (1) 7) edukacja dla bezpieczeństwa 30 godz. (1) 8) etyka (dla uczniów nieuczęszczających na religię) 90 godzin (3) 9) lekcje wychowawcze 90 (3) opracował: Wiesław Zdziabek

Przedmioty realizowane w klasie 1 na poziomie podstawowym oraz 2 i 3 na poziomie rozszerzonym 10) historia - 60+240 godz. (2+8) 11) wiedza o społeczeństwie - 30+180 godz. (2+6) 12) geografia - 30+240 godz. (1+8) 13) biologia - 30+240 godz. (1+8) 14) chemia 30+240 godz. (1+8) 15) fizyka 30+240 godz. (1+8) 16) informatyka 30+180 godzin (1+6) opracował: Wiesław Zdziabek

Przedmioty realizowane tylko w zakresie rozszerzonym w klasach 1 i 2 lub 2 i 3 17) historia sztuki - 240 godz. (8) 18) historia muzyki - 240 godz. (8) 19) filozofia - 240 godz. (8) 20) Język łaciński i kultura antyczna 240 godz. (8) opracował: Wiesław Zdziabek

Przedmioty uzupełniające, realizowane w klasie 2 i 3 21) 120 godz. bloku historia i społeczeństwo, jeśli nie wybrał programu rozszerzonego historii lub wiedzy o społeczeństwie (4) 22) 120 godz. bloku przyroda, jeśli nie wybrał programu rozszerzonego geografii, biologii, chemii lub fizyki (4) 23) zajęcia artystyczne - w modułach 30-godzinnych (1) 24) ekonomia w praktyce - 30 godz. (1) opracował: Wiesław Zdziabek

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w ZSZ J. polski – 160 godzin J. obcy nowożytny – 130 godzin Matematyka 130 godzin Historia 60 godzin Wiedza o społeczeństwie 30 godzin Podstawy przedsiębiorczości 60 godzin Geografia 30 godzin Biologia 30 godzin Chemia 30 godzin Fizyka 30 godzin Informatyka 30 godzin Edukacja dla bezpieczeństwa 30 godzin Wych. fizyczne 290 godzin Zajęcia z wychowawcą 95 godzin Kształcenie zawodowe teoretyczne 630 godzin (21 godzin w cyklu) Kształcenie zawodowej praktyczne 970 godzin (32 godziny w cyklu) opracował: Wiesław Zdziabek

(nie może go zmniejszyć) Zastosowana została formuła „nie mniej niż” oznacza, że dyrektor w zakresie określonym przez przepisy może zwiększyć w szkolnym planie nauczania wymiar godzin przeznaczonych na realizację danego przedmiotu. (nie może go zmniejszyć) opracował: Wiesław Zdziabek

Zajęcia organizowane zgodnie z odrębnymi przepisami: religia/etyka, wychowanie do życia w rodzinie, zajęcia języka mniejszości narodowej, etnicznej oraz języka regionalnego, zajęcia sportowe w szkołach i oddziałach sportowych, zajęcia dodatkowe. opracował: Wiesław Zdziabek

grupie międzyoddziałowej, w grupie międzyszkolnej W liceum ogólnokształcącym i technikum przedmioty ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym oraz przedmioty uzupełniające są realizowane w: oddziale, grupie oddziałowej grupie międzyoddziałowej, w grupie międzyszkolnej opracował: Wiesław Zdziabek

Co najmniej jednym z tych przedmiotów powinna być: Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum, a jeśli rada liceum nie została powołana – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, organizuje nauczanie tak aby każdy uczeń miał możliwość wyboru od 2 do 4 przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym. Co najmniej jednym z tych przedmiotów powinna być: historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka. W trzyletnim okresie nauczania na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 870 godzin. opracował: Wiesław Zdziabek

2 przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym Technikum: 2 przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym Jednym z tych przedmiotów powinna być: matematyka, biologia, geografia, fizyka lub chemia. Uczeń, który nie uczy się w zakresie rozszerzonym przedmiotu historia, realizuje przedmiot historia i społeczeństwo Uczeń, który realizuje w zakresie rozszerzonym: 1) przedmiot historia i jeden z przedmiotów: geografia, biologia, chemia lub fizyka, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający ekonomia w praktyce, 2) przedmioty: historia i matematyka, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda. W trzyletnim okresie nauczania na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 540 godzin. opracował: Wiesław Zdziabek

Pozostałe przedmioty na poziomie podstawowym W Technikum j. polski j. obce, matematyka w zakresie podstawowym są realizowane w klasach I-IV W zakresie rozszerzonym są realizowane w klasach I-IV równolegle z tymi przedmiotami na poziomie podstawowym Pozostałe przedmioty na poziomie podstawowym są realizowane w klasach I i II. Przedmioty te w zakresie rozszerzonym są realizowane po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów na poziomie podstawowym. Kształcenie zawodowe teoretyczne w technikum – 735 godzin Kształcenie zawodowej praktyczne w technikum – 735 godzin opracował: Wiesław Zdziabek

zwanych dalej „dodatkowymi zajęciami edukacyjnymi”. Organ prowadzący szkołę, na wniosek dyrektora szkoły, może przyznać nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału (grupy międzyoddziałowej lub grupy międzyklasowej) w danym roku szkolnym, a w przypadku szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich – od 6 do 12 godzin na: okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizację następujących zajęć prowadzonych w ramach zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów: zajęć z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany obowiązkowo w szkole; zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, zwanych dalej „dodatkowymi zajęciami edukacyjnymi”. Dodatkowe zajęcia edukacyjne dyrektora może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. W przypadku wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych udział uczniów w tych zajęciach jest obowiązkowy opracował: Wiesław Zdziabek

opracował: Wiesław Zdziabek

Przedmioty nauczana w klasach 1-3 w klasie 1 j. polski – 12 (4+4+4) j. obcy – 9 (3+3+3) j. obcy – 6 (2+2+2) matematyka - 10 (3+4+4) wych. fizyczne – 9 (3+3+3) godz. z wych. 3 (1+1+1+) historia – 2 podstawy przedsiębiorczości – 2 geografia – 1 biologia – 1 chemia – 1 fizyka – 1 wiedza o społeczeństwie – 1 informatyka - 1 wiedza o kulturze – 1 edukacja dla bezpieczeństwa – 1 opracował: Wiesław Zdziabek

j. polski – 8 (2+3+3) razem 20 (6+7+7) j. obcy – 6 (2+2+2) razem 12 (5+5+5) matematyka - 6 (2+2+2) razem 16 (4+6+6) historia - 8 (4+4) geografia – 8 (4+4) biologia – 8 (4+4) chemia – 8 (4+4) fizyka – 8 (4+4) wiedza o społeczeństwie – 6 (3+3) informatyka - 6 (3+3) historia sztuki – 8 (4+4) historia muzyki – 8 (4+4) filozofia – 8 (4+4) język łaciński i kultura antyczna – 8 (4+4) opracował: Wiesław Zdziabek

wiedza o społeczeństwie informatyka Ekonomia w praktyce j. polski j. angielski j. niemiecki matematyka wych. fizyczne lekcje wychowawcza historia geografia wiedza o społeczeństwie informatyka Ekonomia w praktyce biologia chemia fizyka opracował: Wiesław Zdziabek

historia i społeczeństwo j. polski j. angielski j. niemiecki matematyka wych. fizyczne lekcje wychowawcza geografia historia i społeczeństwo historia biologia chemia fizyka wiedza o społeczeństwie informatyka opracował: Wiesław Zdziabek

historia i społeczeństwo j. polski j. angielski j. niemiecki matematyka wych. fizyczne lekcje wychowawcza informatyka geografia historia i społeczeństwo historia biologia chemia fizyka wiedza o społeczeństwie opracował: Wiesław Zdziabek

wiedza o społeczeństwie j. polski j. angielski j. niemiecki matematyka wych. fizyczne lekcje wychowawcza historia przyroda geografia biologia chemia fizyka Informatyka wiedza o społeczeństwie opracował: Wiesław Zdziabek

Klasa humanistyczna z historią przedmiot I klasa II klasa III Klasa język polski 6 7 język angielski 3 język niemiecki 2   matematyka 4 wychowanie fizyczne l. wych. 1 historia 5 historia sztuki podstawy przedsiębiorczości wiedza o kulturze wiedza o społeczeństwie geografia biologia chemia fizyka informatyka edukacja dla bezpieczeństwa przyroda opracował: Wiesław Zdziabek

Warianty funkcjonowania szkoły opracował: Wiesław Zdziabek

Zajęcia odbywają się z w grupach międzyoddziałowych Wariant I Klasy pierwsze są niesprofilowane (z wyjątkiem j. pol., j. obcych i matematyki). Dyrektor tworzy katalog przedmiotów możliwych do realizacji w zakresie rozszerzonym w danej szkole Uczeń dokonuje samodzielnego doboru przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym Zajęcia odbywają się z w grupach międzyoddziałowych opracował: Wiesław Zdziabek

Uczeń dokonuje wyboru profilu przed podjęciem nauki Wariant II Dyrektor tworzy sprofilowane klasy z gotowym zestawem przedmiotów rozszerzonych i uzupełniających Uczeń dokonuje wyboru profilu przed podjęciem nauki W klasach II i III uczy się zestawu przedmiotów, na dobór których nie miał wpływu Czy można zmienić profil? Czy można zamienić jeden z przedmiotów nie zmieniając profilu? opracował: Wiesław Zdziabek

Uczeń dokonuje wyboru profilu po I klasie Wariant III Dyrektor tworzy sprofilowane klasy z gotowym zestawem przedmiotów rozszerzonych i uzupełniających Uczeń dokonuje wyboru profilu po I klasie W klasach II i III uczy się zestawu przedmiotów, na dobór których nie miał wpływu Uczniowie pozostają w dotychczasowych oddziałach – przedmiotów rozszerzonych uczą się w grupach oddziałowych Czy można zmienić profil? Czy można zamienić jeden z przedmiotów nie zmieniając profilu? opracował: Wiesław Zdziabek

Uczeń dokonuje wyboru profilu po I klasie Wariant IV Dyrektor tworzy sprofilowane klasy z gotowym zestawem przedmiotów rozszerzonych i uzupełniających Uczeń dokonuje wyboru profilu po I klasie W klasach II i III uczy się zestawu przedmiotów, na dobór których nie miał wpływu Po klasie I tworzy się na nowo sprofilowane oddziały Czy można zmienić profil? Czy można zamienić jeden z przedmiotów nie zmieniając profilu? opracował: Wiesław Zdziabek

HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO opracował: Wiesław Zdziabek

Przyroda opracował: Wiesław Zdziabek

Warto zauważyć, że podstawa programowa określa zagadnienia i przypisane im wymagania jako przykładowe – a zatem nauczyciel może także zaproponować inne wątki tematyczne. Istotne jest jednak zachowanie szerokiego wachlarza omawianych zagadnień, ich interdyscyplinarności oraz związku z życiem codziennym. W szczególności nie powinno się mechanicznie przenosić do przedmiotu przyroda zagadnień z przedmiotów przyrodniczych realizowanych w wersji rozszerzonej Komentarz do podstawy programowej przedmiotu przyroda w liceum opracował: Wiesław Zdziabek

Programy nauczania Program nauczania ogólnego obejmuje co najmniej jeden etap edukacyjny i dotyczy edukacji wczesnoszkolnej (kształcenia zintegrowanego), przedmiotu, ścieżki edukacyjnej, bloku przedmiotowego lub ich części i może być dopuszczony do użytku w danej szkole, jeżeli: opracował: Wiesław Zdziabek

4) Dyrektor szkoły dopuszcza program do użytku w danej szkole. Etapy procedury dopuszczenia programu nauczania do użytku w danej szkole 1) Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania (wniosek). 2) Dyrektor szkoły może zasięgnąć opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, doradcy metodycznego, konsultanta lub zespołu o zaproponowanym przez nauczyciela programie nauczania. (fakultatywnie) 3) Dyrektor szkoły zasięga opinii rady pedagogicznej (np. Uchwała Rady Pedagogicznej) (obligatoryjnie) 4) Dyrektor szkoły dopuszcza program do użytku w danej szkole. (Dopuszczenie może być udokumentowane poprzez odpowiednią adnotację na programie nauczania lub poprzez prowadzenie wykazu programów nauczania dopuszczonych do użytku w danej szkole) opracował: Wiesław Zdziabek

Szkolny zestaw programów nauczania Dopuszczone do użytku w danej szkole programy wychowania przedszkolnego lub programy nauczania stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie programów nauczania całości podstawy programowej odpowiednio do wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach albo w profilach kształcenia ogólnozawodowego – także całości podstawy programowej kształcenia w zawodzie albo podstawy programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego. opracował: Wiesław Zdziabek

Podręczniki 1. Wykaz podręczników zgodnych z nową podstawą programową i dopuszczonych do użytku szkolnego znajduje się na stronie: www.reformaprogramowa.men.gov.pl/nowepodręczniki 2. Wykaz podręczników dla klas, w których będzie realizowana dotychczasowa podstawa programowa, jest prowadzony odrębnie i jest dostępny na tej samej stronie, co dotychczas. 3. Do dnia 15 czerwca dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego. 4. Wybór podręcznika należy do kompetencji nauczyciela. opracował: Wiesław Zdziabek