ISO 9001:2000 1 Hurtownia danych w systemie wspomagającym zarządzanie miastem Adam Augustynowicz – Dyrektor ds. Innowacji OPEGIEKA Elbląg.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Departament Informatyzacji MAiC
Technologia informacyjna według MENiS
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Zadania służby geodezyjnej i kartograficznej
Platforma A2A PA2A.
Opracowanie zasad tworzenia programów ochrony przed hałasem mieszkańców terenów przygranicznych związanych z funkcjonowaniem dużych przejść granicznych.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcja Geoprzestrzennego Systemu Informacji o Terenie Górniczym
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Atlantis INSPECTOR System wspomagania zarządzaniem i ewidencją obiektów sieciowych.
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
ALM (Asset Life Cycle Management) - wsparcie procesów biznesowych w obszarze zarządzania cyklem życia majątku. Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa.
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
KOMENDA MIEJSKA POLICJI W SŁUPSKU
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
BAZA ADRESOWA WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
STAN REALIZACJI ZADAŃ Z ZAKRESU GEODEZJI I KARTOGRAFII w 2013 r
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Bazy danych, sieci i systemy komputerowe
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
Opracowany przez. Izabelę Biedrzycką
Wszystko o GIS- Geographic Information System
GEO-INFO 6 System Informacji Przestrzennej
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Ministerstwo Finansów
Szymanik Elżbieta Witam Państwa. Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat przasnyski.
Temat 6: Dokumentacja techniczna urządzeń sieciowych.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Nasz cel - sprawny urząd i zadowoleni mieszkańcy Oparta na doświadczeniach ze współpracy z samorządami, ngo’s i mieszkańcami, Całościowe zrządzanie BO.
PORTAL EDUKACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - KOSZALIN Koszalin, marzec 2010 UM Koszalin: Biuro Informatyki Wydział Edukacji Województwo Zachodniopomorskie.
1 Mapan i Mapnik. Czyli kilka słów o przeglądarkach leśnej mapy numerycznej. Zespół Zadaniowy ds. Leśnej Mapy Numerycznej. Margonin r.
Łódzki Ośrodek Geodezji Portal GIS Portal GIS platforma obsługi interesant ów w Łódzkim Ośrodku Geodezji GEODETA.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
„Wrota Parsęty II” - usługi społeczeństwa informacyjnego na terenie dorzecza Parsęty Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty Waldemar Miśko – Przewodniczący.
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
ZESPÓŁ ZADANIOWY DS. LMN W LP Szkolenie dla Dyrekcji Generalnej LP Margonin 2006.
CENTRALIZACJA ZARZĄDZANIA
materiały dla uczestników
XIV Ogólnopolskie Sympozjum – Krakowskie Spotkania z INSPIRE
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

ISO 9001: Hurtownia danych w systemie wspomagającym zarządzanie miastem Adam Augustynowicz – Dyrektor ds. Innowacji OPEGIEKA Elbląg

IS : Cechy wspólne Dostęp do informacji Podejmowanie decyzji Wspomaganie zarządzania Pojęcie zarządzania jest bardzo szerokie Zarządzanie organizacją Zarządzanie zasobami Zarządzanie przestrzenią Zarządzanie oprogramowaniem Zarządzanie finansami Zarządzanie dokumentacją Zarządzanie jakością Zarządzanie ryzykiem Zarządzanie wiedzą....

IS : Cykl podejmowania decyzji Podstawą są dane, dane, dane..... Dane niewiarygodne, niepełne, nieaktualne fałszują obraz problemu i nie mogą być wykorzystane do podejmowania decyzji Systemy wykorzystywane do przetwarzania takich danych stają się bezużyteczne ponieważ wyniki analiz są obarczone nieznanym błędem DANE -> KOMUNIKATY -> WIEDZA -> WNIOSKOWANIE -> DECYZJE DANE - - -> DECYZJE

IS : Odpowiedzialność za dane Rola administracji publicznej w przetwarzaniu i dostarczaniu wiarygodnej informacji jest szczególna Odpowiedzialność obejmuje m.in. sfery Tworzenia zasobów Podejmowania decyzji Udostępniania danych

IS : Ocena danych Dokładność – zgodność z wartością prawdziwą Precyzja – zdolność dokładnego przedstawienia wartości Rozdzielczość – zdolność rozróżniania wielkości Zmienność – czas po jakim następuje zmiana w rzeczywistości Wartość – strata jaką, by poniósł użytkownik gdyby nie korzystał z systemu lub korzyść jaką uzyskuje przez stosowanie systemu zamiast innych metod Aktualność – odstęp czasu pomiędzy zmianą w rzeczywistości a pobraniem zmiany z systemu Wiarygodność – zgodność pomiędzy stanem rzeczywistym a ustalonym na podstawie systemu Kompletność – stosunek danych zapisanych w systemie do liczby danych jaka powinna być zapisana Integralność – zgodność powiązań danych pomiędzy modułami czy podsystemami

IS : Przykłady zapisu danych

IS : Dane z planów Brak standardu atrybutów opisowych Uniemożliwia wyszukiwanie i analizy Brak standardu prezentacji graficznej Uniemożliwia wykonanie map obiektowych Brak unikalnych identyfikatorów Uniemożliwia integrację z innymi systemami Problem opisu planu – brak metryk terenów Uniemożliwia wprowadzenie atrybutów do bazy danych Problem uzgodnienia styków Uniemożliwia wykonywania analiz przestrzennych Problem opracowania geodezyjnego Uniemożliwia nakładanie na mapy numeryczne

IS : Problemy na planach 17 metrów na styku pomiędzy planami 1,23 metra na styku planu i granicy działki Przykład opisu planu

IS : Jakość systemów Obecnie światowe technologie informatyczne (dostępne również w Polsce) dostarczają narzędzi na najwyższym poziomie do zarządzania praktycznie wszystkim..... również bałaganem. Bez zapewnienia odpowiedniej jakości danych tworzone są systemy klasy GIGO Garbage In Garbage Out Jakość danych bez względu na system ma zawsze kluczowe znaczenie, także na poziomie udostępniania danych w internecie.

IS : Negatywne efekty Informatyzować można się lepiej lub gorzej Nie ma Polsce dwóch tak samo zinformatyzowanych jednostek administracji publicznej Każdy eksperymentuje za własne pieniądze i tworzy niepowtarzalną, własną kombinację użytkowanych systemów Brak standardów, zamówienia publiczne, środki unijne, systemy centralne, coraz bardziej komplikują sytuację w administracji lokalnej

IS : Wymogi zewnętrzne (informatyzacja otoczenia) Wymogi urzędu (informatyzacja zarządzania) Wymagania wobec systemów stosowanych administracji Wymogi wydziału (informatyzacja zadań) WYMOGI = PRZEPISY + UŻYTKOWNICY + TECHNOLOGIA

IS : Model informatyzacji Informatyzacja wycinków działalności nie generuje wartości dodanej w postaci usprawnienia zarządzania W procesie budowy systemu zarządzania wymagane jest Odejście od informatyzacji wyspowej urzędu, obejmującej wdrażanie wydziałowych rozwiązań informatycznych, Stosowanie informatyzacji kompleksowej z uwzględnieniem ujednoliconej platformy sprzętowo-programowej, wspólnej technologii, wzajemnych powiązań i wykorzystania danych w skali całego urzędu.

IS : Ilustracja problemu W1 S1 W… S… W… S… W… S… Wn Sn procesy zasoby … P1 … Pn

IS : Cel informatyzacji W jaki sposób przy wielkiej mieszance stosowanych rozwiązań informatycznych, różnych systemach operacyjnych, różnych programach, bazach danych, interfejsach zapewnić wsparcie dla procesów biznesowych? Jednolity dostęp na każdym biurku do zasobów graficznych i opisowych z całego urzędu (w ramach przyznanych uprawnień) Ograniczyć powielanie danych w różnych systemach Zapewnić zautomatyzowane procesy aktualizacji Zwiększyć odpowiedzialność za informacje Zapewnić przezroczystość działania w Urzędzie

IS : Poziom Urzędu – Hurtownia danych - Jedna przeglądarka - Jeden interfejs - Jednolita technologia - Jedna baza danych - Jednolita struktura Trzy poziomy systemu Poziom wydziału - Systemy źródłowe - Różne programy - Różne interfejsy - Różne technologie - Różne bazy danych - Różne formaty E.LUD E.PODE.ADRE.GBL E.DMWE.RPSE.CZP EWIDENCJEPZGKMAPY REJESTRYDOKUMENTYPLANY Poziom zewnętrzny – Portal internetowy - Jedna przeglądarka - Jeden interfejs - Jednolita technologia - Jedna baza danych - Jednolita struktura PORTAL INTERNETOWY FILTROWANIE INTEGRACJA AKTUALIZACJAZMIANYAKTUALIZACJAZMIANY

IS : Rola lokalizacji przestrzennej Lokalizacja przestrzenna stała się dominującym elementem w doborze rozwiązań informatycznych Mapa numeryczna jest doskonałym medium do integracji zasobów urzędowych. 80% informacji, jaka do nas dociera ma indeks przestrzenny, związany z lokalizacją. Dużo łatwiej jest patrzeć na mapę tematyczną niż analizować tabele i zestawienia.

IS : Integracja w sieci lokalnej

IS : Kluczowe osiągnięcie Zastosowanie SIP daje możliwość zebrania i analizowania, w jednym miejscu, czasie i formie, informacji, jakie do tej pory zlokalizowane były w wielu pokojach, szafach i programach oraz w bardzo różnej formie. Zastosowanie hurtowni danych oraz prostych przeglądarek umożliwia powszechny dostęp i współdzielenie danych z różnych programów bez potrzeby uczenia się tych programów przez wszystkich użytkowników

IS : Mapa ewidencji dróg i mostów Mapa oznakowania poziomego i pionowego Mapa sieci transportu samochodowego Mapa wypadków i kolizji drogowych Mapa przewozu substancji niebezpiecznych Mapa ewakuacji ludności Mapa stref zagrożeń Mapa akustyczna terenu miasta Mapa gospodarcza lasów i enklaw Mapa parku krajobrazowego i pomniki przyrody Mapa lokalizacji wytwarzanych odpadów Mapa stref hodowli zwierząt Mapa stref ujęć wody Mapa cmentarzy oraz miejsc pamięci Mapa terenów przekazanych w zarząd RGK Mapa urządzeń hydrotechnicznych Mapa utrzymania czystości Mapa utrzymania zieleni i placów zabaw Mapa decyzji i postanowień Mapa lokalizacji jednostek podległych Mapa lokalizacji instytucji Mapa adresowa Mapa ewidencji gruntów i budynków Mapa władania gruntami Mapa użytkowania gruntów Mapa gruntów skarbu państwa Mapa gruntów mienia komunalnego Mapa funkcji budynków Mapa zasadnicza Mapa GESUT Projekty ZUDP Ortofotomapy Model terenu Strefy miejskie Mapa obwodów wyborczych Mapa obwodów spisowych Mapa obwodów szkolnych Mapa glebowo rolnicza Plan ogólny zagosp. przestrzennego Studium uwarunkowań Miejscowe plany zagosp. przestrzennego Mapa urbanistyczna ESIP - zasoby mapowe

IS : ESIP - zasoby opisowe Ewidencja adresów Ewidencja ludności Ewidencja gruntów i budynków Ewidencja podatkowa Ewidencja działalności gospodarczej Ewidencja dróg i mostów Ewidencja oznakowania drogowego Ewidencja zdarzeń drogowych Rejestr pism i spraw Rejestr pozwoleń, decyzji i postanowień Rejestr planów miejscowych Rejestr komisji wyborczych Rejestr lasów i parków Rejestr placów zabaw Rejestr studni, zbiorników i fontann Rejestr oświetlenia Rejestr rowów Rejestr miejsc pamięci Rejestr inwestycji Rejestr instytucji Rejestr reklam i robót w pasach drogowych Rejestr imprez kulturalnych Planowanie budżetu Finanse organu i jednostki Rejestr umów Rejestr uchwał Rejestr nauczycieli i uczniów Rejestr dostępu do sal urzędu Rejestr zamówień publicznych Rejestr kart parkingowych Rejestr pieczątek Rejestr dyżurów radnych Rejestr czasu pracy Rejestr wypadków przy pracy Rejestr szkoleń Rejestr badań profilaktycznych Rejestr odzieży roboczej Rejestr sprzętu komputerowego Rejestr oprogramowania

IS : Udostępnienie w sieci Internet

IS : Istota informatyzacji Informatyzacja Urzędu to odpowiedni dobór współpracujących ze sobą podsystemów informatycznych. W innym przypadku możemy mieć wdrożone najlepsze programy dostępne na rynku, które w sumie nie będą stanowić systemu. System zarządzania należy budować od dołu, na solidnych podstawach, jakie stanową wiarygodne bazy źródłowe. Bez wiarygodnych i powiązanych ze sobą baz danych system jest ułomny.

IS : Etapy realizacji uruchomienie usług publicznych elektroniczna obsługa obywatela uruchomienie portalu internetowego wdrożenie jednolitych interfejsów dostępu do danych integracja zasobów opisowych i mapowych standaryzacja i weryfikacja zapisów ustalenie zasobów referencyjnych krzyżowa weryfikacja jakości i spójności zasobów informatyzacja 100% własnych zasobów

IS : Skala czasu Budowa ESIP jest kolejnym krokiem po komputeryzacji zasobu geodezyjno-kartograficznego. SZM E-SIP ZASÓB DTM/ORTO/RB/GESUT ZASÓB MAPY/RG

IS : Efekt skali Budowa systemu zarządzania miastem zatacza coraz większy okrąg i zaczyna obejmować poza wydziałami UM także instytucje komunalne zależne od UM. Problem integracji zostaje zwielokrotniony Konieczne jest etapowanie prac oraz dobór odpowiednich rozwiązań informatycznych Wymagane jest stosowanie standardów

IS : Standardy Przy realizacji integracji praktycznie bronią się tylko rozwiązania zgodne z obowiązującymi przepisami oraz wykorzystujące technologie, protokoły wymiany i formaty zapisu będące standardami w swojej dziedzinie. W geodezji takie standardy już mamy Standaryzacja daje możliwość doboru poziomu integracji oprogramowań oraz elastycznego doboru komponentów bez obawy o utratę powiązań oraz wymuszania ciągłego przetwarzania i uzgadniania danych, Standaryzacja umożliwia także udostępnienie danych w formie akceptowalnej przez użytkowników wewnętrznych i zewnętrznych

IS : Sytuacja systemów wydziałowych Systemy stosowane w administracji będą musiały sprostać wymaganiom stawianym przez zintegrowane systemy zarządzania miastem czy powiatem. Informatyzując zaledwie wycinek działalności urzędu, istniejące systemy wydziałowe, w zależności od swej konstrukcji, mogą być integrowane z systemami zarządzania urzędem albo będą zastępowane nowymi odpowiednikami spełniającymi wymagania integracji oraz formy udostępniania danych.

IS : Wymogi zewnętrzne (informatyzacja otoczenia) Wymogi urzędu (informatyzacja zarządzania) Plany dla planistów? Wymogi wydziału (informatyzacja zadań) WYMOGI = PRZEPISY + UŻYTKOWNICY + TECHNOLOGIA

ISO 9001: Dziękuję za uwagę.