Wykorzystanie wyników egzaminów wewnętrznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GIMNAZJUM IM. STANISŁAWA STASZICA W PANKACH
Advertisements

1 KORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓWKORZESZÓW Wnioski z nadzoru sprawowanego przez Podkarpackiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2005/06.
PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Efekty opracowania i wdrożenia Programu Poprawy Jakości Kształcenia
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Zestawienie wyników egzaminu
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Wyniki egzaminu gimnazjalnego. CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA Średni wynik szkoły znajduje się w 7 przedziale skali staninowej.
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu nakielskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
W styczniu uczniowie klas VI a i VI b Szkoły Podstawowej przystąpili do próbnego sprawdzianu, którego koordynatorem jest wydawnictwo Operon. Sprawdzian.
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Szkoła Podstawowa im. Józefa hr. Skarbka w Woli Skarbkowej www. spwolaskarbkowa.osieciny.pl tel. (0-54)
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie
Wyniki egzaminu gimnazjalnego w Społecznym Gimnazjum w Rybniku.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Technologia informacyjna
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie wyników egzaminów wewnętrznych i zewnętrznych w gimnazjum do podnoszenia jakości kształcenia

Podniesienie jakości kształcenia uczniów ZSP Nr 1 w Ustrzykach Dolnych CEL: Podniesienie jakości kształcenia uczniów w Gimnazjum Nr 1 ZSP Nr 1 w Ustrzykach Dolnych

Analiza wyników badań zewnętrznych po egzaminie próbnym (grudzień) i egzaminie gimnazjalnym (czerwiec)

Porównanie średniej liczby punktów uzyskanych przez poszczególne oddziały z wynikami szkoły, gminy, powiatu i województwa Diagram przedstawiający liczbę uzyskanych punktów – egzamin gimnazjalny 2004/2005

Diagram przedstawiający klasyfikację w skali staninowej – egzamin gimnazjalny 2004/2005

Porównanie wyników egzaminu gimnazjalnego na przestrzeni trzech ostatnich lat. Diagram przedstawiający klasyfikację staninową w części matematyczno-przyrodniczej

Porównanie wyników w skali staninowej 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Liczba uczniów 14 30 31 16 % 3% 8% 12% 26% 14% 4% 5% 2% Diagram przedstawiający procentowe zestawienie liczby uczniów szkoły sklasyfikowanych w skali staninowej

Mocne strony Słabe strony Określenie mocnych i słabych stron szkoły: Przykładowo: Mocne strony Słabe strony 1. Zgodność wyników badań wewnętrznych i klasyfikacji końcoworocznej (lub semestralnej) z wynikami badania zewnętrznego. 2. Dobry poziom umiejętności wyszukiwania i stosowania informacji. 3. Poprawa w stosunku do roku ubiegłego umiejętności i wiadomości uczniów w zakresie stosowania zintegrowanej wiedzy. 4. Osiągnięcie przez 51% uczniów poziomu umiejętności opisanego w skali staninowej jako „średni”, „wyżej średni”, „wysoki”, „bardzo wysoki” i „najwyższy”. 1. Niski poziom umiejętności uczniów klasy III a. 2. Spadek poziomu umiejętności uczniów w stosunku do roku ubiegłego w zakresie umiejętnego stosowania terminów, pojęć i procedur oraz wskazywania i opisywania faktów, związków i zależności.

Systemowy program wykorzystania wyników badań wewnętrznych i zewnętrznych do podnoszenia jakości kształcenia Cele programu: Ocena jakości kształcenia ogólnego szkoły na podstawie wyników mierzenia wewnętrznego i badań zewnętrznych, Wykorzystanie analizy porównawczej wynikającej z badań wewnętrznych i zewnętrznych, Uzyskanie informacji o stanie opanowania przez uczniów sprawdzanych umiejętności, Dostarczenie nauczycielom, uczniom i rodzicom informacji o umiejętnościach i niedostatkach uczniów, Ocena jakości kształcenia na poszczególnych zajęciach edukacyjnych, autoocena nauczycieli, Doskonalenie form i metod pracy podnoszących jakość kształcenia, Prowadzenie działań zmierzających do poprawy efektów kształcenia.

I. Czynniki indywidualne III. Czynniki pedagogiczne Realizacja programu II. Czynniki środowiskowe a. warunki domowe ucznia, b. informacja dla rodziców. I. Czynniki indywidualne a. rozwój psychofizyczny ucznia (ankieta), b. osiągnięcia ucznia po II etapie kształcenia (sprawdzian w kl. VI), c. osiągnięcia badane „na wstępie” w kl. I (testy), d. słabe i mocne strony ucznia (karta osiągnięć). III. Czynniki pedagogiczne IV. Dyrektor - szkoła a. dostosowanie programu nauczania do poszczególnych oddziałów klasowych, b. ujęcie w planach wynikowych standardów, wymagań edukacyjnych na poszczególnych poziomach, c. analiza PSO pod kątem wymagań egzaminacyjnych d. określenie zadań dla nauczyciela, e. wielopoziomowość nauczania – praca z uczniem słabym, średnim i zdolnym, f. monitoring osiągnięć edukacyjnych ucznia (testy i przeliczenie punktów na oceny). a. powołanie koordynatora i komisji do przeprowadzenia badań wew. i zew., b. hospitacje – sprawdzanie stopnia opanowania standardów, c. analiza wyników kształcenia i sprawdzianów (2 x w roku).

I. Czynniki indywidualne a. rozwój psychofizyczny ucznia (ankieta), Płeć Sprawność psychoruchowa, Stan zdrowia, Dyspozycje motywacyjne Uzdolnienia i zainteresowania, aspiracje, Stosunek do przedmiotu, Uczestnictwo w kulturze.

I. Czynniki indywidualne b. osiągnięcia ucznia po II etapie kształcenia (sprawdzian w kl. VI), INFORMACJA NA TEMAT SUKCESÓW UCZNIÓW KLASY I A NA KONIEC II ETAPU EDUKACYJNEGO Kod ucznia Czytanie Pisanie Rozumowanie Korzystanie z informacji Wykorzystanie wiedzy w praktyce A01 słabo zadowalająco nie opanował A02 A03 A04 A05 A06 A07 A08 A09 A10 A11 A12 A13 A14 A15 UWAGA: Łatwość standardu większa niż 0,7 – „zadowalająco“. Łatwość standardu w przedziale od 0,7 do 0,3 – „słabo”. Łatwość standardu mniejsza niż 0,3 – „nie opanował”.

c. osiągnięcia badane „na wstępie” w kl. I (testy), I. Czynniki indywidualne c. osiągnięcia badane „na wstępie” w kl. I (testy), Przykład testu matematycznego dla klasy I gimnazjum z Gdańskiej Fundacji Rozwoju

c. osiągnięcia badane „na wstępie” w kl. I (testy), I. Czynniki indywidualne c. osiągnięcia badane „na wstępie” w kl. I (testy), Przykładowo: Umiejętności opanowane: Zadowalająco Słabo Nie opanowano A03, A05, A09, A20, A22, A23 A01, A02, A04, A08, A10, A11, A13, A14, A15, A16, A17, A18 A06, A07, A12, A19, A21 Zamiana jednostek pola A01, A02, A03, A07, A08, A09, A10, A13, A14, A16, A17, A20, A21, A22 A04, A11, A12, A18, A19, A05, A06, A15, Posługiwanie się przybliżeniami liczb dziesiętnych:

I. Czynniki indywidualne d. słabe i mocne strony ucznia (karta osiągnięć). Przykładowo: Działania Ucznia A06 Nauczyciela Poznaje zasady przybliżania liczb dziesiętnych. Wykonuje ćwiczenia zalecane przez nauczyciela. Wyszukuje przykłady zastosowań przybliżeń w życiu codziennym. Na zajęciach dodatkowych ćwiczy przybliżanie liczb. Sprawdza, czy uczeń zna zasady przybliżania liczb dziesiętnych. Przez trzy kolejne lekcje w trakcie indywidualnej pracy z uczniem rozwiązuje kilka przykładowych zadań. Zadaje zadanie domowe utrwalające tę umiejętność.

II. Czynniki środowiskowe a. warunki domowe ucznia

II. Czynniki środowiskowe b. informacja dla rodziców Przykład W wyniku przeprowadzonej diagnozy edukacyjnej polegającej na analizie wiadomości i umiejętności Państwa dziecka oceniam, że uczennica ma problemy z: dłuższym skupieniem uwagi na jednej czynności, tempem pisania (tempo zbyt wolne), Prawdopodobnie przyczyną problemów jest: chęć szybkiego wykonania zadania, brak samodzielności w podejmowanych działaniach, zbyt wolne tempo pisania, zaburzenia w widzeniu ( zbyt szybkie męczenie się przy czytaniu), mała ilość ćwiczeń związanych z działaniami na liczbach naturalnych. Proponuję podjęcie następujących działań zaradczych: zachęcanie do wytrwałości w wykonywaniu zadań, wyrabianie poczucia własnej wartości poprzez częste chwalenie nawet drobnych sukcesów dziecka, głośne czytanie krótkich tekstów w obecności rodziców i rozmowa o treści przeczytanego tekstu, Działania te wymagać będą zaangażowania ucznia oraz następującego wsparcia ze strony rodziców: sprawdzania poprawności ćwiczeń rachunkowych i ćwiczeń w pisaniu, wspólnego z dzieckiem głośnego czytania fragmentów lektur i dyskusji o treści przeczytanych tekstów, Ocenę efektywności podjętych działań przewiduję na połowę listopada 2005 r. i wtedy poproszę o ponowne skontaktowanie się ze mną.

III. Czynniki pedagogiczne d. określenie zadań dla nauczyciela Przykładowo: Działania Ucznia A06 Nauczyciela Poznaje zasady przybliżania liczb dziesiętnych. Wykonuje ćwiczenia zalecane przez nauczyciela. Wyszukuje przykłady zastosowań przybliżeń w życiu codziennym. Na zajęciach dodatkowych ćwiczy przybliżanie liczb. Sprawdza, czy uczeń zna zasady przybliżania liczb dziesiętnych. Przez trzy kolejne lekcje w trakcie indywidualnej pracy z uczniem rozwiązuje kilka przykładowych zadań. Zadaje zadanie domowe utrwalające tę umiejętność.

Czynności nauczycieli i wychowawców po diagnozie kształcenia „na wstępie” Opracowanie wyników Informacje dla uczniów o ich sukcesach i niedomaganiach w poszczególnych obszarach Ustalenie form i metod pracy z uczniem, terminów konsultacji i sprawdzania umiejętności Informacja dla rodziców o ustaleniach dotyczących podnoszenie efektów Współpraca nauczycieli, wychowawców, pedagoga, PPP, dostosowanie wymagań zgodnie z zaleceniami Stosowanie nauczania wielopoziomowego na lekcjach, organizacja zajęć pozalekcyjnych i wyrównawczych

Sukces ucznia Uczeń Osiąga sukces Nie osiąga sukcesu gdy: utrzymuje dotychczasowe wyniki nauczania, osiąga wyższe wyniki niż dotychczas, wykazuje aktywność w podejmowaniu działań zmierzających do poprawy efektów kształcenia. z przyczyn wychowawczych – działania dla wych., pedagoga, PPP z powodu trudności w nauce – analiza w zespole uczącym w danej klasie, zespół wyrównawczy, PPP, z przyczyn środowiskowych – program opiekuńczy, pomoc rodziców, otoczenia i opieki społecznej

Sukces Nauczyciela Szkoły Gdy uczeń: osiąga wyższe oceny niż dotychczas, wykazuje aktywność w podejmowaniu działań zmierzających do poprawy własnych efektów kształcenia. przechodzi na wyższy poziom wymagań edukacyjnych większa liczba uczniów osiąga wyniki powyżej 7 staninu, podnosi się ogólny wynik szkoły w porównaniu z rokiem poprzednim, większa liczba uczniów bierze udział w konkursach przedmiotowych, Absolwenci gimnazjum wybierają szkoły kończące się maturą

na poprzednim poziomie Monitoring ankiety testy punktacje przeliczanie na oceny porównanie ze stanem wyjściowym na poprzednim poziomie poniżej - porażka wyżej - sukces opracowanie innych działań wspierających rozwój ucznia

Roczny program rozwoju Ewaluacja Określenie kryteriów sukcesu Opracowanie i przeprowadzenie testów badających umiejętności uczniów pod koniec pierwszego roku kształcenia – porównanie z wynikami diagnozy „na starcie” Analiza wyników Wnioski Roczny program rozwoju

Podsumowanie Program łączy wszystkie płaszczyzny pracy szkoły: dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą Umożliwia analizowanie postępów ucznia w nauce: obserwowanie jego możliwości i przyczyn niepowodzeń angażowanie nauczycieli, wychowawców, pedagoga, rodziców, PPP, organizacji środowiskowych Droga do osiągnięcia sukcesu przez ucznia jest znana, jest to system jakości pracy szkoły.

Dziękuję za uwagę !