ORGANIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W WOJEWÓDZTWIE PODKARPACKIM W ROKU SZKOLNYM 2006/2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
ale (a może przede wszystkim)
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Wsparcie dla rozwoju technologii
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekty zrealizowane w ZS1
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

ORGANIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W WOJEWÓDZTWIE PODKARPACKIM W ROKU SZKOLNYM 2006/2007

Strategia lizbońska Rada Europejska (skupiająca szefów państw UE), podczas posiedzenia w Lizbonie w marcu 2000 r. potwierdziła, że Unia Europejska stanęła w obliczu fundamentalnych zmian, będących wynikiem globalizacji i rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, oraz uzgodniła, iż do roku 2010 powinien być osiągnięty cel strategiczny : Gospodarka europejska powinna stać się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gospodarką na świecie- gospodarką opartą na wiedzy, zdolną do trwałego wzrostu, tworzącą coraz większą liczbę miejsc pracy i zapewniającą coraz większą spójność społeczną.

Cel główny edukacji w Polsce: Podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństwa, tak by wykształcenie, co najmniej średnie stało się bardziej powszechne- (70%) w grupie wiekowej lat w 2013 r. przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia. Równocześnie konieczne jest stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz ogólnych kompetencji niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie.

Tezy wyjściowe: 1)W ostatnich 15 latach w Polsce podwoiła (80%) się liczba osób uczęszczających do pełnej maturalnej szkoły średniej i ponad trzykrotnie wzrosła liczba studentów na studiach wyższych (47%). Wzrost społecznych aspiracji edukacyjnych skupia się jednak głównie na własnych dzieciach, przy stosunkowo niskim stopniu zainteresowania kształceniem ustawicznym. 2)Wielki wzrost liczbowy uczących się na poziomie średnim i wyższym wywołał istotny spadek jakości edukacji i groźne zjawisko pogłębiania się różnic między szkołami, choć nieostrych zewnętrznie w ramach jednolitego systemu; 3)Szkoła w obszarze oświaty nie nadążyła za transformacją państwa, mimo że edukacja stawała się coraz ważniejsza.

Podkarpacie jest województwem młodym Podkarpacie jest regionem o najwyższym udziale dzieci i młodzieży w stosunku do ogółu mieszkańców, odpowiednio 39, 6% i 41, 7% Liczba osób w wieku do 24 lat wynosi 36 % ogółu Na każde mieszkańców przypada 360 studentów (2005 r.)

Struktura wykształcenia (2005 R.) WYŻSZEŚREDNIE ZASADNICZE ZAWODOWE PODKARPACIE MIASTO14,1%40,4%18,2% WIEŚ4,3%23,6%27,7% POLSKA MIASTO13,7%38,6%21,1% WIEŚ3,3%22,4%29,2%

Podstawowe wyzwania transformacji polskiego systemu edukacji w latach : 1)coraz wyższy stopień powszechności kształcenia na poziomie średnim i wyższym; 2)procesy demograficzne, a także mobilność społeczna wymuszająca głębokie zmiany w sieci edukacyjnej; 3)przemiany w obyczajowości i postawach, zagrożenia wychowawcze, otwartość na świat; 4)pogłębianie się różnic materialnych i środowiskowych (zjawiska wykluczenia) przy ogromnym wpływie środowiska rodzinnego na losy edukacyjne;

5)nowe, związane ze współczesną cywilizacją i otwarciem na świat, kompetencje niezbędne na rynku pracy (języki obce, technologie informacyjno - komunikacyjne, przedsiębiorczość, nowe zawody itp.) oraz w społeczeństwie; 6)wzrost liczby dzieci i młodzieży wymagających wzmożonej i zindywidualizowanej pomocy, ze względu na różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe; 7)rozdźwięk między dynamizmem zmian w otoczeniu edukacji (np. szybkie i nie zawsze przewidywalne zmiany zachodzące na rynku pracy, mobilność zawodowa, przemiany cywilizacyjne), a naturalnym konserwatyzmem systemu edukacji; 8)wzrost znaczenia uczenia się przez całe życie przy jednoczesnym braku takich nawyków i postaw w społeczeństwie; 9)współtworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego.

Główne kierunki edukacji: A.w oświacie: 1)wyrównywanie szans edukacyjnych; 2)przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznej; 3)dostosowywanie treści i sposobów nauczania do możliwości ucznia/ wychowanka oraz wymogów zmieniającego się, współczesnego świata; 4)poprawa efektywności zarządzania poprzez m.in. precyzyjne określenie zakresu kompetencji administracji rządowej i samorządowej oraz dyrektorów szkół, placówek i zespołów nauczycielskich; 5)poprawa efektywności systemu kształcenia, doskonalenia oraz zatrudniania nauczycieli.

B.w kształceniu ustawicznym; 1)kształtowanie postaw proedukacyjnych obywateli; 2)upowszechnianie kształcenia ustawicznego związanego nabywaniem i doskonaleniem kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji ogólnych (np. TIK, języki obce); 3)zbudowanie przejrzystego sytemu kwalifikacji zawodowych; 4)zbudowanie systemu uznawania kwalifikacji zawodowych uzyskanych poza systemem poprzez certyfikacje (uznanie formalne) oraz uznanie w praktyce (przez pracodawców); 5)traktowanie w sposób priorytetowy ludzi starszych i niskich kwalifikacjach (podtrzymywanie aktywności zawodowej) oraz ludzi młodych, także po studiach (promowanie przedsiębiorczości i konkurencyjności); 6)wprowadzenie efektywnych mechanizmów współfinansowania kosztów kształcenia ustawicznego ze środków publicznych i prywatnych.

Ostatecznie chodzi o to, aby w wyniku szeroko rozumianej, dobrej jakościowo i powszechnie dostępnej edukacji: Uczniowie byli dobrze przygotowani do zadań, jakie czekają ich w życiu; Osoby dorosłe mogły podejmować kształcenie lub szkolenie na każdym etapie życia.

Podstawę do sformułowania zadań i określenia priorytetów w nadzorze pedagogicznym stanowiły dokumenty: 1)Raport z realizacji nadzoru pedagogicznego Podkarpackiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2005/06; 2)Wnioski wynikające z mierzenia jakości pracy szkół i placówek w województwie podkarpackim w roku szkolnym 2005/06; 3)Priorytetowe zadania nadzoru pedagogicznego wskazane przez Ministra Edukacji Narodowej do realizacji przez Kuratorów Oświaty w roku szkolnym 2006/07

Zasady sprawowania nadzoru: 1.jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji, 2.obiektywnej i pełnej oceny jakości pracy szkół zgodnie z ich specyfiką, 3.współdziałania pomiędzy organami nadzoru pedagogicznego, 4.współpracy organów nadzoru pedagogicznego z nadzorowanymi szkołami i placówkami, 5.nacisku na sprawę twórczego stosunku nauczycieli do obowiązków zawodowych, przejawiających inicjatywę poznawczą i dydaktyczną i odpowiedzialności za skutki pracy,

Kluczowe cele i zadania nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2006/2007. PRIORYTET I Wychowanie jest potrzebą uczniów i zadaniem szkoły Wychowanie szkolne powinno mieć na uwadze całego ucznia, we wszystkich sferach jego osobowości, traktując go w miarę możliwości integralnie. Szkoła musi kształtować wśród uczniów postawy: poczucia odpowiedzialności za siebie, za rodzinę, za naród, budzić patriotyzm i świadomość obywatelską. Rodzice powinni być włączani do pomocy przy realizacji zamierzeń wychowawczych i kształceniowych.

1.Wychowanie patriotyczno - obywatelskie. 2.Wzmocnienie funkcji opiekuńczo – wychowawczej szkoły. 3.Włączanie rodziców w życie szkoły, jako osób wspomagających realizację zadań szkoły i uczestników edukacji ustawicznej; wzmocnienie funkcji rad rodziców. 4.Włączenie do wspomagania szkół instytucji i sieci specjalistów w zakresie funkcji wychowawczo - opiekuńczych w szkołach. 5.Ocena realizacji programu wychowawczego i profilaktyki; 6.Mierzenie jakości pracy szkoły/placówki w obszarze praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły i placówki; 7.Znacząca poprawa frekwencji uczniów. 8.Wzmacnianie funkcji samorządu uczniowskiego i organizacji młodzieżowych w życiu szkoły.

PRIORYTET II Wysoki poziom edukacji pod względem jakości i użyteczności społecznej Efektywna edukacja o wysokiej jakości jest kluczowym warunkiem rozwoju społeczeństwa, także jest drogą do podnoszenia jakości życia tak w wymiarze indywidualnym, jak i zbiorowym. Musi być odpowiedzią na zmiany zachodzące w świecie związane z rozwojem nauki, nowoczesnych technologii, globalizacji, międzynarodową konkurencją i zmianami na rynku pracy. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia jest głównym celem strategii rozwoju edukacji w Polsce.

1. Włączenie zewnętrznego oceniania do oceny jakości kształcenia i planowania koniecznych zmian. 2. Wdrażanie informatyzacji w ramach programu EFS, 3. Wykorzystywanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych. 4. Twórczy stosunek nauczycieli do obowiązków zawodowych, przejawiających inicjatywę poznawczą i dydaktyczną; występowanie nauczycieli w roli innowatorów pedagogicznych procesów dydaktyczno - wychowawczych (zmiany programowe, metodyczne i organizacyjne) 5. Rozszerzenie zasięgu partycypacji w europejskich programach pomocowych.

PRIORYTET III Edukacja na rzecz gospodarki wiedzy Edukacja jest jedną z najważniejszych dziedzin, która będzie miała decydujący wpływ na osiągnięcie stanu gospodarki opartej na wiedzy, zdolnej do trwałego wzrostu, tworzącej coraz większą liczbę miejsc pracy i zapewniającą coraz większą spójność społeczną. Skuteczne inwestowanie w edukację uznano imperatywem dla Europy.

1.Rozwijanie zainteresowań naukami ścisłymi i technicznymi. 2.Programowe wsparcie dla uczniów wybitnie uzdolnionych i dla uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi 3.Rozwój systemu doradztwa i poradnictwa zawodowego. 4.Współpraca z pracodawcami 5.Podnoszenie jakości kształcenia zawodowego. 6.Rozwijanie kompetencji zawodowych osób dorosłych i kształcenie ustawiczne.

Zakresy zewnętrznego mierzenia jakości pracy szkół/ placówek przez Podkarpackiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2006/2007. LP. OBSZARJEDNOSTKI 1 Obszar III.3 Przebieg procesu kształcenia Przedszkola, szkoły, placówki kształcenia ustawicznego i praktycznego 2 Obszar I. 1 Zarządzanie strategiczne Wszystkie typy szkół i placówek 3 Obszar IV. 2 Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły i placówki Przedszkola, szkoły, placówki kształcenia ustawicznego i praktycznego