Lesław Kulmatycki Podstawy do kontraktowania długofalowych programów profilaktyki zgodnie z dokumentem UE Health 21.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Małopolski Program Kompleksowej Opieki Psychiatrycznej
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
REGIONALNY SYSTEM WSPIERANIA MŁODZIEŻY Wyzwania, potrzeby, rekomendacje.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Departament Zdrowia Publicznego,
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Czym jest zdrowie?.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Deklaracja Wiedeńska Żywienie i Choroby Niezakaźne Zdrowie 2020
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Znaczenie profilaktyki zdrowotnej w utrzymaniu sprawności do długowieczności Małgorzata Kaczmarczyk Kielce, 15 czerwca 2016 roku.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Europejski Fundusz Społeczny -
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Samorządowa polityka senioralna na Mazowszu
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Lesław Kulmatycki Podstawy do kontraktowania długofalowych programów profilaktyki zgodnie z dokumentem UE Health 21

Zagadnienia wystąpienia Przesłanki dla „Zdrowia 21” Struktura dokumentu „Zdrowie 21” „Zdrowie 21” a nowa wersja NPZ Przykład kontraktowania w DRKCh

1977 przyjęcie przez WHO rezolucji „Zdrowie dla wszystkich w 2000”

1978 na konferencji w Ałma Ata (WHO i UNICEF) przyjęło postulat traktowania POZ jako najważniejszego ogniwa każdego systemu zdrowotnego

1982 ukazanie się w Anglii “Czarnego Raportu”, (“The Black Report”) wskazującego na stan zdrowia w zależności od hierarchii społecznej. Im wyżej w hierarchii, tym lepsze zdrowie. Różnice pomiędzy klasami wyższymi a niższymi pogłębiają się z roku na rok pomimo bezpłatnej opieki.

Traktat z Mastricht ’93 (art Traktat z Mastricht ’93 (art..129) podkreśla zaangażowaniu UE w zdrowie publiczne w tym promocję zdrowia jako jego praktycznej strony

Traktat Amsterdamski ’99 (art Traktat Amsterdamski ’99 (art. 152) mówi o zmianach prawnych w opiece zdrowotnej i jej związków ze zdrowiem publicznym

1998 „Zdrowie dla wszystkich” – nowa wersja dokumentu dla Europy „Health 21”

2 główne cele

3 fundamentalne wartości

4 główne strategie

4 główne strategie + 6 grup celów polityka

4 główne strategie + 6 grup + 21 celów polityka 1-2 3-5 6-9 10-14 15-18 19-21

ZDROWIE 21 21 celów I Zapewnienie równości w zdrowiu poprzez jedność w działaniu: Cel 1 – Porozumienie na rzecz zdrowia w Regionie Europejskim Cel 2 – Równość w zdrowiu

ZDROWIE 21 21 celów II Poprawa zdrowia 870 milionów ludzi w Regionie Europejskim: Cel 3 – Zdrowy start życiowy Cel 4 – Zdrowie młodych ludzi Cel 5 – Zdrowie ludzi starszych

ZDROWIE 21 21 celów III Zapobieganie i zwalczanie chorób i urazów: Cel 6 – Poprawa zdrowia psychicznego Cel 7 – Redukcja chorób zakaźnych Cel 8 – Redukcja chorób nie zakaźnych Cel 9 – Redukcja urazów powstałych w wyników przemocy i wypadków

ZDROWIE 21 21 celów IV Wielosektorowe strategie służące zapewnieniu trwałego zdrowia: Cel 10 – Zdrowe i bezpieczne środowisko naturalne Cel 11 – Zdrowszy tryb życia Cel 12 – Redukcja skutków nadużywania alkoholu, palenia tytoniu i zażywania narkotyków Cel 13 – Tworzenie przyjaznego zdrowiu otoczenia Cel 14 – Wielosektorowa odpowiedzialność za zdrowie

ZDROWIE 21 21 celów V Sektor opieki zdrowotnej ukierunkowany na wyniki: Cel 15 – Zintegrowany sektor zdrowia Cel 16 – Zarządzanie jakością opieki zdrowotnej Cel 17 – Finansowanie świadczeń zdrowotnych i alokacja środków Cel 18 – Rozwijanie kadry pracowniczej w opiece zdrowotnej

ZDROWIE 21 21 celów VI Polityka i mechanizmy kierujące zmianami: Cel 19 – Badania naukowe i wiedza na rzecz zdrowia Cel 20 – Pozyskiwanie partnerów dla zdrowia Cel 21 – Założenia strategii i polityki „Zdrowia dla Wszystkich”

środowisko zewnętrzne, kultura, biosfera społeczeństwo osoba rodzina

„Zdrowie 21” a mandala zdrowia Zapobieganie i poprawa zdrowia i samopoczucia Grupy celów: II, III (7) Polityka zdrowotna i zarządzanie, organizacja ochrony zdrowia Grupy celów: I, V, VI (9) Lokalna społeczność, więzi rodzinne Grupy celów: IV (5)

Narodowy Program Zdrowia 2005-2015 28 września 2005 roku odbyło się spotkanie Międzyresortowego Zespołu Koordynującego NPZ. Na spotkaniu przedstawiono wstępny ramowy projekt NPZ na lata 2005-2015 (16?).

NPZ 2005-2015 (struktura) Jeden cel strategiczny Poprawa zdrowia i jakości życia Trzy kierunki główne zmniejszenie różnic i dostępności kształtowanie stylu życia tworzenie środowisk prozdrowotnych Cztery grupy celów polityka problemy adresaci organizacja 19 celów

Polityka NPZ 2005-2015 19 celów 1. Zmniejszenie różnic 2. Aktywizacja samorządu 3. Zwiększenie aktywności fizycznej 4. Poprawa żywienia 5. Zmniejszenie palenia 6. Zmniejszenie spożycia alkoholu 7. Ograniczenie substancji psychoaktywnych 8. Zmniejszenie czynników szkodliwych 9. Poprawa stanu sanitarnego 10. Zmniejszenie wypadków 11. Poprawa zdrowia psychicznego Problemy zdrowotne

Grupy adresatów NPZ 2005-2015 19 celów 12. Matka z dzieckiem 13. Dzieci i młodzież 14. Osoby starsze 15. Niepelnosprawni 16. Poprawa jakości i efektywności usług 17. Rozbudowa kadr i infrastruktury p.z. i e.z. 18. Usprawnienie wczesnej diagnostyki 19. Zapobieganie chorobom zakaźnym Organi-zacja Problemy zdrowotne

Lokalna społeczność, więzi rodzinne Grupy celów: - (0) NPZ a mandala zdrowia Zapobieganie i poprawa zdrowia i samopoczucia Grupy celów: II, III (14) Polityka zdrowotna i zarządzanie, organizacja ochrony zdrowia Grupy celów: I, VI (5) Lokalna społeczność, więzi rodzinne Grupy celów: - (0)

„Zdrowie 21” a NPZ 2005-2015 Lokalna społeczność, więzi rodzinne 12 9 6 3 ZDROWIE 21 NPZ 05-15 Lokalna społeczność, więzi rodzinne Polityka zdrowotna i zarządzanie, organizacja Zapobieganie i poprawa zdrowia oraz samopoczucia

środowisko zewnętrzne, kultura, biosfera społeczeństwo osoba rodzina

Trzy modele kontraktowania "uniwersalny” "rynkowy" "środowiskowy” Zasady kontraktowania Trzy modele kontraktowania "uniwersalny” "rynkowy" "środowiskowy”

Zasady kontraktowania "model uniwersalny” polega na włączaniu zadań profilaktycznych i promocyjnych w podstawowe lecznicze kontrakty.

Zasady kontraktowania "model uniwersalny” to próba ujednolicenia i standaryzacji powtarzalnych procedur bez absorbowania zespołów leczniczych pozorowane wypełnianie zobowiązań w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia

Zasady kontraktowania "model rynkowy” polega na rozpisaniu konkursu na usługi z zakresu konkretnych problemów zdrowotnych, gdzie głównym kryterium jest bilans kosztów i zysków w kategoriach ilościowych

Zasady kontraktowania "model rynkowy” racjonalizacja kosztów i wyceny poszczególnych procedur i działań realizowanych w ramach programów zdrowotnych niebezpieczeńswo zawężenia promocji zdrowia do interwencji policzalnych i biomedycznych

Analiza kosztów programów onkologicznych (DRKCh 2002) Wskaźniki efektywności programów Liczba adre-satów Procent wszystkich uczestni- ków Średni koszt przypadający na jedną osobę Wykrycie nowotworów 107 0,5 7 375 zł. Wykrycie nowotworów łagodnych 260 1,3 3 035 zł. Skierowania do dalszej diagnostyki 591 3.0 1 335 zł. Uczestnicy razem 19 526 100 12,8 zł.

Zasady kontraktowania "model środowiskowy” polega on na permanentnej współpracy z ubezpieczonymi i świadczeniodawcami przy równoczesnym zaangażowaniu innych sektorów, przedstawicieli lokalnej społeczności i organizacji pozarządowych.

Zasady kontraktowania "model środowiskowy” budowanie sojuszy na rzecz zdrowia, uaktywnienie przedstawicieli lokalnej społeczności, współodpowiedzialność możliwość „rozcieńczania” odpowiedzial- ności za realizację programów, komplikacje organizacyjno-komunikacyjne

Współpraca (DRKCh, 2000, n-89 programów) w odniesieniu do trzech grup realizatorów (SZPITALE, POZ-y, STOWARZYSZENIA) A. finansowa 1. Urząd Miasta,Gminy 34 2. Starostwa 14 3. Firmy farmaceutyczne 11 B. organizacyjna 1. Szkoły 37 2. Urząd Miasta, Gminy 18 3. Stowarzyszenia, Fundacje 12 C. doradcza 1. Szpitale, Akademia Med.. 21 2. Lekarze 11 3. Urząd Miasta, Gminy 8 A B C

Zasady kontraktowania "model środowiskowy” to model najbardziej spełniający wymogi nowoczesnej i długofalowej promocji zdrowia można w nim wskazać na trzy zasadnicze podstawy kontraktowania

Zasady kontraktowania PODSTAWA 1 (strategiczna) Wola długofalowej współpracy międzysektoralnej w zakresie promocji zdrowia nie obarczonej politycznymi sporami

Zasady kontraktowania PODSTAWA 2 (merytoryczna) Obecność wymienionych w „Zdrowiu 21” 4 strategii i 6 grup celów oraz właściwa między nimi proporcja.

Zasady kontraktowania PODSTAWA 3 (praktyczna) Doświadczenie i kompetencje świadczeniodawców i realizatorów w zakresie promocji zdrowia, ale przede wszystkim doświadczenie i kompetencje w tej materii organizatorów konkursów (środki publiczne)

Dziękuję za uwagę