Platformy e-learningowe oraz ich znaczenie dla organizacji procesu nauczania – uczenia się Henryk Szaleniec.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Podstawowe pojęcia e-learningu
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Od kompetencji do kwalifikacji
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wyrównywanie szans edukacyjnych
(na podstawie badań ankietowych)
dr Dariusz Kajewski Instytut Fizyki Uniwersytet Śląski w Katowicach
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Wyrównywanie szans edukacyjnych Szkoła Podstawowa w Stróżach.
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Wykorzystanie leasingu w realizacji zadań publicznych -komputery dla szkół w gminie Jarocin Tomasz Hodakowski Intel Warszawa 20/09/2010 r.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
Gimnazjum w Okonku 2008 Wyrównywanie szans edukacyjnych.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
Systemy informatyczne w zarządzaniu e-learning
Blended learning w naszej szkole WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Platforma Edukacyjna Szkoły Podstawowej nr 67 w Krakowie Z tej krótkiej prezentacji dowiemy się, do czego będzie służyć uczniom platforma edukacyjna, jak.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nauczanie na odległość na platformie „moodle”
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa Szkoła - podsumowanie.
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zaawansowane metody wykorzystania platformy e-learningowej w prowadzeniu szkoleń on-line PODSUMOWANIE.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
  Przyjmując za Józefem Półturzyckim definicję UNESCO z 1979 roku,, za kształcenie korespondencyjne uważa się:  Edukację prowadzoną przez pośrednictwo.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalność INFORMATYKA INTERNETOWA w ramach projektu.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
na rzecz cyfryzacji szkół
Projekt Kim będziesz?.
Sopocka Akademia Tenisowa
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Platformy e-learningowe oraz ich znaczenie dla organizacji procesu nauczania – uczenia się Henryk Szaleniec

Co to jest blended learning? Główne wątki Co to jest e-learning? Co to jest blended learning? Możliwości i zalety Jednostka e-learningowa Platforma - funkcje, możliwości (uczeń, nauczyciel) Charakterystyka nauczania wzbogaconego o e-learning Nauczyciel i uczeń w e-learningowym środowisku edukacyjnym

e-nauczanie (e-learning) E-learning to nazwa określająca naukę wykorzystaniem nośników elektronicznych i Internetu. E-learning jest nową formą nauczania, umożliwiającą naukę w dowolnym miejscu, czasie i tempie. E-learning sięga do nowych i wydajnych technologii przekazu oraz pozwala na szeroką gamę interakcji uczącego się z materiałami dydaktycznymi.

e-nauczanie (e-learning) E-learning przyczynia się do sprawniejszego korzystania z zasobów i narzędzi komunikacyjnych Internetu. Uczestniczący w zajęciach e-learningowych uczą się efektywnego porozumiewania się w sieci oraz efektywnej pracy w wirtualnych zespołach zadaniowych.

e-nauczanie (e-learning) W odróżnieniu od obudowy multimedialnej podręcznika e-learning pozwala na stały kontakt z e-nauczycielem oraz z innymi uczniami tworzącymi wirtualna klasę. Nauka przed ekranem własnego komputera, bez bezpośredniego kontaktu z innymi uczącymi się, utrudnia, a czasami wręcz opóźnia wymianę spostrzeżeń i opinii, które sprzyjają dzieleniu się na bieżąco wiedzą i kształtowaniu umiejętności pracy zespołowej, tym samym zwiększają motywację.

e-nauczanie (e-learning) Uczenia się metodami e-learningowymi nie należy traktować jako alternatywnych form tradycyjnych zajęć szkolnych. Praktyka pokazuje, że doskonałe efekty uzyskujemy przez połączenie nowych (elektronicznych) oraz tradycyjnych metod nauczania – blended learning. Być może w przyszłości granica między tymi dwoma rodzajami uczenia się będzie coraz bardziej się zacierać.

Podział szkoleń e-learningowych ze względu na formę przekazu Interakcja użytkownika z treścią Forma podawcza interaktywna współpracy Tryb uczestnictwa asynchroniczne synchroniczne mieszane Tryb dostępu off-line on-line Przekaz informacji do systemu bez śledzenia ze śledzeniem

Podział szkoleń e-learningowych Model opracowania kursów szkolenia gotowe personalizowane dedykowane Typ treści twarde miękkie

Blended learning – nauczanie mieszane

Blended learning – nauczanie mieszane Blended learning polega na wykorzystaniu kilku metod nauczania. Najczęstszym i najefektywniejszym połączeniem jest zestawienie e-learningu z tradycyjnym nauczaniem przyjmującym różnorodne formy - od najprostszych form podawczych do form warsztatowych, laboratoryjnych czy projektowych metod pracy z uczniem.

Blended learning – nauczanie mieszane e-learning nauczanie tradycyjne Proces uczenia się i ocenianie kształtujące - W pracy grupowej uczestnicy wymieniają swoje poglądy za pomocą poczty elektronicznej, grup dyskusyjnych lub biorą udział w dyskusjach w Sieci - W komunikowaniu się przeważa czytanie i pisanie - Uczenie się w wirtualnym otwartym środowisku, - Indywidualizacja i kierowanie własnym uczeniem się, - Węższy wachlarz metod (zadań sprawdzających i metod) niż w tradycyjnym uczeniu się - Automatyzacja sprawdzania i oceniania, - Wysoka rzetelność, szybka informacja zwrotna kierowana do każdego uczącego się, - Socjalizacja, budowanie relacji, bezpośredni kontakt z nauczycielem i rówieśnikami, efekt synergii - W komunikowaniu się przeważa słuchanie i mówienie - Uczenie się w działaniu w realnym częściej zamkniętym środowisku, zajęcia praktyczne i laboratoryjne, - Uczenie się pod kierunkiem nauczyciela, - Sprawdzanie dotyczy małej liczby osób w tym samym czasie, długi czas oczekiwania na informację zwrotną - Wysoka trafność, bardzo szeroka gama dostępnych metod sprawdzania,

Nauczanie tradycyjne oraz elektroniczne powinny stanowić spójną, a równocześnie łatwo modyfikowalną całość, tak aby można je było dostosowywać do zmieniających się potrzeb edukacyjnych – w naszym przypadku kształcenia kompetencji kluczowych. Nauczanie tradycyjne e-learning

Zalety łączenia dwóch form edukacji Nauczanie mieszane (bleanded learning) e -learning tradycyjne Łatwiejsza indywidualizacja Bezpośrednie relacje interpersonalne Można się uczyć w dowolnym czasie, w dowolnym miejscu, gdzie jest dostęp do Internetu Zwykle w tym samym miejscu i czasie. Bezpośredni kontakt z nauczycielem i kolegami w klasie Multimedialna forma przekazu Tradycyjna forma przekazu Interakcja z treściami multimedialnymi, możliwość współpracy w środowisku wirtualnym Interakcja między uczniami -współpraca

Zalety łączenia dwóch form edukacji Nauczanie mieszane (bleanded learning) e -learning tradycyjne Środowisko edukacyjne rozszerza się na całą gminę, powiat, w której szkoła jest zlokalizowana, może też być wirtualne – on-line, oddalone o setki kilometrów od szkoły Środowiska uczenia się to głównie klasa i dom Możliwość korzystania z opracowanych przez ekspertów jednostek e-learningowych i kreatywne ich wykorzystanie Kreatywne korzystanie własnych materiałów dydaktycznych Obiektywna ocena przekazana natychmiast po zakończeniu ćwiczenia lub sprawdzianu Trafna ocena i informacja zwrotna rozciągnięta w czasie

Nauczanie mieszane (blended learning) nie powinno być jednorazowym działaniem, lecz zaplanowanym w czasie procesem. W Projekcie „e-Akademia Przyszłości” proponujemy nauczanie mieszane gdyż jesteśmy przekonani, że efektem będzie lepsze niż przy dominowaniu nauczania tradycyjnego opanowanie kompetencji kluczowych i zarazem spełnienie wymagań określonych w podstawie programowej.

NAUCZYCIEL I UCZEŃ W E-LEARNINGOWYM ŚRODOWISKU EDUKACYJNYM

Dostęp do platformy e-learningowej. Czym dysponuje nauczyciel, wzbogacając proces dydaktyczny o e-learning w e-Akademii Przyszłości? Dostęp do platformy e-learningowej. Przygotowane przez ekspertów jednostki e-learningowe dedykowane do kształcenia kompetencji kluczowych. Instrukcje (poradniki metodyczne) do każdej jednostki e-learningowej. Możliwość modelowania procesu dydaktycznego przez wykorzystanie jednostek e-learningowych w różnych konfiguracjach z tradycyjnym nauczaniem. Możliwość łatwej i szybkiej modyfikacji, aktualizacji i rozbudowy szkolenia mieszanego (blended learning). Możliwość łatwiejszego administrowania elementami procesu kształcenia oraz monitorowania postępów uczniów przez implementację części procesu uczenia się uczniów na platformie e-learningowej.

Definicja jednostki e-learningowej Jednostka e-learningowa to podstawowa forma organizacji procesu uczenia się na platformie e-learningowej stanowiąca zamkniętą całość przeznaczoną do kształtowania wiedzy, umiejętności przynajmniej w zakresie jednej kompetencji. W ramach jednostki e-learningowej uczeń przez pracę z interaktywnym, multimedialnym materiałem dydaktycznym nabywa wiedzę i umiejętności oraz korzysta z możliwości uzyskania informacji zwrotnej, oceny lub samooceny poziomu ich opanowania.

Charakterystyka nauczania na odległość WPROWADZENIE Strona tytułowa i wprowadzenie do treści jednostki. CEL Określenie oczekiwanych rezultatów, które mogą być osiągnięte w wyniku pracy z daną jednostką e-learningową POWIĄZANIA Powiązania merytoryczne danej jednostki z innymi jednostkami e-learningowymi. MODUŁ NOWEJ WIEDZY Multimedialna części jednostki, która umożliwia nabycie wiedzy przedmiotowej potrzebnej do kształtowania przynajmniej jednej kompetencji MODUŁ PRAKTYCZNY (ĆWICZENIOWY) Praktyczne interaktywne ćwiczenie umiejętności na bazie zdobytej wiedzy UTRWALANIE Utrwalenie wiedzy i umiejętności: 1) automatyczne powtórzenie – podsumowanie najważniejszych treści jednostki, 2) interaktywne sprawdzenie wiedzy i umiejętności oraz automatyczny zapis wyników sprawdzianu INFORMACJA ZWROTNA Informacja zwrotna i ocena (samoocena) – w jakim stopniu został osiągnięty założony cel danej jednostki W przypadku nieosiągnięcia celu informacja, jakie dalsze działania są proponowane. Charakterystyka nauczania na odległość

Jednostka e-learningowa w procesie kształtowania kompetencji kluczowej Jednostkę e-learningową możemy wykorzystać: w procesie lekcyjnym, w pozalekcyjnej aktywności uczniów, w pozaszkolnej działalności uczniów, jako pracę domową, jako integralną część aktywności w zajęciach realizowanych metodą projektu, w inny sposób.

Pięć obszarów aktywności nauczyciela w pracy z jednostką Przestudiowanie i analiza materiałów metodycznych towarzyszących jednostce. Samodzielne wykonanie czynności zaproponowanych w jednostce, wcielając się w rolę ucznia. Przeanalizowanie, w jaki sposób proponowana jednostka e-learningowa może stanowić źródło wiedzy i motywacji rozwijania kompetencji kluczowych poszczególnych grup uczniów. Przeanalizowanie i podjęcie decyzji, w jaki sposób i kiedy jednostka zostanie wykorzystana w procesie dydaktycznym. Wbudowanie jednostki w proces kształcenia określonej kompetencji kluczowej.

Kompetencje nauczyciela W naszym Projekcie zakładamy, że nauczyciel uczący w danej klasie będzie jednocześnie e-nauczycielem. Będzie to możliwe dzięki przeszkoleniu w zakresie wykorzystania e-learningu w nauczaniu, nauczycieli, którzy przystąpią do Projektu „e-Akademia Przyszłości”.

Kompetencje nauczyciela „Wykorzystanie w procesie uczenia i nauczania nowoczesnych technologii nie jest w stanie pomniejszyć znaczenia i roli nauczyciela i interakcji między nim a uczniem, nie jest też gwarancją jego pedagogicznych osiągnięć. Może pomóc dobremu nauczycielowi uatrakcyjnić działania dydaktyczne, zwiększyć efekty jego pracy, ale nie zastąpi braku kompetencji i pedagogicznego zaangażowania.” (B. Kędzierska: Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Kraków 2002)

UMOŻLIWI NAUCZYCIELOM W PRACY NAD KSZTAŁTOWANIEM KOMPETRNCJI KLUCZOWYCH PONADSZKOLNĄ WSPÓŁPRACĘ I WYMIANĘ DOŚWIADCZAŃ ZA POMOCĄ PLATFORMY E-LEARNINGOWEJ

Platforma e-learningowa Na świecie jest zarejestrowanych obecnie (w 210 krajach) prawie 33 mln użytkowników bezpłatnej platformy e-learningowej MOODLE. Jeżeli weźmiemy pod uwagę 6 najczęściej wykorzystywanych komercyjnych platform, to liczba użytkowników (stron www, na których są implementowane) osiąga 93 mln.

Platforma e-learningowa Platforma e-learningowa (LMS – Learning Management System) w powszechnym rozumieniu to środowisko informatyczne, które pozwala zarządzać pełnym procesem kształcenia zarówno w zakresie edukacji stacjonarnej, jak i e-learningowej.

Platforma e-learningowa Platforma e-learningowa (LMS) łączy zalety interaktywnych programów do nauki z możliwością wirtualnego kontaktu ucznia i nauczyciela. Została skonstruowana w taki sposób, by zapewnić uczniom możliwość nauki w sposób atrakcyjny, a nauczycielom – umożliwić kompleksowe zarządzanie zasobami i procesem uczenia.

Platforma e-learningowa

Narzędzia i zasoby Korzystając z e-learningu, uczeń ma do dyspozycji wiele narzędzi. Są to między innymi: specjalnie przygotowane programy komputerowe, strony internetowe, forum dyskusyjne, poczta elektroniczna, czat, testy i kwizy, rejestr postępów w uczeniu się wraz z informacją zwrotną. Przede wszystkim uczeń ma dostęp do dedykowanych jednostek e-learningowych organizujących proces uczenia się

Narzędzia i zasoby Ponadto nauczyciel korzystając z e-learningu, ma do dyspozycji między innymi: narzędzia do monitorowania aktywności uczniów na platformie, narzędzia do komunikowania wyników wraz ze zindywidualizowanym komentarzem, narzędzia do tworzenia raportów. W Projekcie „e-Akademia Przyszłości” nauczyciel ma dostęp do gotowych, przygotowanych przez ekspertów jednostek e-learningowych wraz z poradnikiem do każdej jednostki.

Podsumowanie Rozwój kształcenia na odległość w dobie Internetu niezwykle wzbogacił możliwości kształcenia. Ludzie mogą się uczyć równie dobrze przy zastosowaniu różnych metod nauczania – pierwszorzędną rolę odgrywa motywacja. Warto łączyć różne metody (formy) nauczania, wykorzystując mocne strony każdej z nich. Bardzo ważny – dla osiągnięcia dobrych efektów nauczania – jest wybór odpowiedniej metody. Przygotowując młodych ludzi do uczenia się przez całe życie, musimy ich już dziś wdrożyć do kierowania własnym uczeniem się – również z wykorzystaniem Internetu i e-learningu

Lokalne zespoły projektowe Wirtualne koła naukowe Nauczanie tradycyjne e-learning Lokalne zespoły projektowe Ponadszkolna współpraca nauczycieli na platformie e-learningowej Szkolne grupy wyrównawcze

Dziękuję za uwagę