Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gospodarka odpadami.
Advertisements

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji KRYTERIA OCENY Poddziałanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Poznań,
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
FINANSOWANIE INWESTYCJI W ZAKRESIE GOSPODARKI ODPADAMI ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Kierownik Zespołu Obsługi i Oceny Wniosków
Teresa Lusio Departament Ochrony Ziemi Przemyśl, 4 grudnia 2008r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Finansowanie gospodarki odpadami z środków NFOŚiGW w roku 2009
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Możliwość wsparcia przez NFOŚiGW gospodarki odpadami, w tym projektów PPP Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dr Małgorzata Skucha.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Możliwość finansowania przedsięwzięć telekomunikacyjnych z funduszy unijnych na lata Szczecin, 20 października 2009 r. Krzysztof Kozakowski Biuro.
W w w. n f o s i g w. g o v. p l Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii Część 4) Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na zakup.
Gospodarowanie odpadami Oferta programowa
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Finansowanie gospodarki odpadami ze środków NFOŚiGW Kraków, 3 października 2011 roku.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Szkolenie dla Wnioskodawców
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Możliwość wsparcia przez NFOŚiGW gospodarki odpadami, w tym projektów PPP dr Małgorzata Skucha Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Kraków, 02.04.2012 r. 1

Plan prezentacji Udzielanie dofinansowania ze środków NFOŚiGW – Podstawowe dokumenty Programy Priorytetowe NFOŚiGW w 2012 r. w ramach dziedziny Ochrona Ziemi Odpady komunalne Rekultywacja składowisk odpadów Odpady inne niż komunalne Pojazdy wycofane z eksploatacji Tereny zdegradowane Beneficjenci II osi priorytetowej POIiŚ Dofinansowanie zadań z obszaru „ochrona ziemi” w latach 2007 – 2011

Udzielanie dofinansowania ze środków NFOŚiGW - Podstawowe dokumenty Lista priorytetowych programów Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, planowanych do finansowania w roku 2012 Zasady udzielania dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Udzielanie dofinansowania ze środków NFOŚiGW - Program priorytetowy Podstawa przygotowania i oceny wniosków o dofinansowanie, Zindywidualizowane, dostosowane do specyfiki zadań szczegółowe zasady udzielania dofinansowania i kryteria wyboru przedsięwzięć, Wieloletni budżet Programu, Wskaźniki realizacji Programu.

Ochrona Ziemi - Programy Priorytetowe NFOŚiGW w 2012 r. Programy z zakresu ochrony ziemi zatwierdzone przez Radę Nadzorczą NFOŚiGW Na 2012 rok Rada Nadzorcza przyjęła niezmieniona listę programów priorytetowych

Ochrona Ziemi - Programy Priorytetowe NFOŚiGW w 2012 r. 3. Ochrona powierzchni ziemi 3.1. Gospodarowanie odpadami komunalnymi. 3.2. Zamykanie i rekultywacja składowisk odpadów komunalnych. 3.3. Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne. 3.4. Dofinansowanie systemu recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. 3.5. Rekultywacja terenów zdegradowanych i likwidacja źródeł szczególnie negatywnego oddziaływania na środowisko. 3.6. Współfinansowanie II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi.

3.1. Gospodarowanie odpadami komunalnymi Część 1) Rozwój systemów służących zagospodarowaniu odpadów komunalnych. Część 2) Rozwój selektywnej zbiórki odpadów. Część 3) Współfinansowanie opracowania wojewódzkich planów gospodarki odpadami lub ich aktualizacji.

3.1.1. Gospodarowanie odpadami komunalnymi Formy dofinansowania Pożyczka – Do 75% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia; warunki udzielania pożyczki: oprocentowanie pożyczki w skali roku - 3,5 %, umorzenie - do 30%, okres finansowania: do 15 lat liczony od daty pierwszej wypłaty transzy pożyczki, okres karencji: do 18 miesięcy od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia; Beneficjenci jednostki samorządu terytorialnego i ich związki; przedsiębiorcy.

3.1.1. Gospodarowanie odpadami komunalnymi Rodzaje przedsięwzięć: 1)budowa nowych oraz modernizacja i rozbudowa istniejących instalacji: przygotowania odpadów komunalnych do procesu odzysku, w tym recyklingu, odzysku, w tym recyklingu odpadów komunalnych, termicznego przekształcania odpadów komunalnych, z odzyskiem energii, unieszkodliwiania odpadów komunalnych w procesach innych niż składowanie, wraz z towarzyszącą infrastrukturą służącą selektywnemu zbieraniu odpadów komunalnych, 2)budowa lub dostosowanie istniejącego składowiska do wymogów obowiązującego prawa, jeżeli zadania te stanowią elementy funkcjonalnie powiązane przedsięwzięciami wymienionymi w pkt 1.

3.1.1. Gospodarowanie odpadami komunalnymi Kryteria formalne: Przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie województwa, dla którego sejmik województwa uchwalił zaktualizowany wojewódzki plan gospodarki odpadami, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Kryterium nie dotyczy instalacji spełniających łącznie następujące warunki: wniosek o dofinansowanie został złożony do dnia 30 czerwca 2012 r., przed dniem 1 stycznia 2012 r. uprawomocniła się decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Wnioskowane dofinansowanie jest zgodne z „Zasadami udzielenia dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej” oraz ze szczegółowymi zasadami udzielania dofinansowania obowiązującymi w programie priorytetowym Efekt ekologiczny przedsięwzięcia został zdefiniowany zgodnie z celem i wskaźnikami programu priorytetowego)

3.1.1. Gospodarowanie odpadami komunalnymi Kryteria merytoryczne I stopnia - Warunki brzegowe: Ograniczenie ilości odpadów komunalnych deponowanych na składowisku, w odniesieniu do masy odpadów poddanych procesowi odzysku lub unieszkodliwieniu w procesach innych niż składowanie – docelowo min. 40% Poprzez ograniczenie strumienia odpadów należy rozumieć różnicę masy odpadów przyjmowanych i przetwarzanych na instalacji będącej przedmiotem wniosku i masy odpadów wytwarzanych w w/w instalacji i przekazywanych na składowisko (dotyczy odpadów poddanych na składowisku zarówno procesom unieszkodliwienia jak i odzysku). Przedsięwzięcie spełnia jeden z następujących warunków: Łączna minimalna wydajność instalacji przetwarzania odpadów będących przedmiotem wniosku - min. 20 tys. Mg/rok Minimalna wydajność instalacji biologicznego (kompostowanie, fermentacja, stabilizacja biologiczna) przetwarzania odpadów (zielonych lub wydzielonej frakcji organicznej z odpadów komunalnych zmieszanych) – min. 5 tys. Mg/rok.

3.1.1. Gospodarowanie odpadami komunalnymi Warunki brzegowe cd.: Budowa, rozbudowa lub modernizacja instalacji biologicznego lub mechaniczno - biologicznego przetwarzania odpadów – spełnienie wymagań określonych rozporządzeniem ministra właściwego do spraw środowiska, wydanym na podstawie delegacji z art. 14 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, w brzmieniu nadanym 01.01.2012 r. treścią art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 01 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Do czasu wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia spełnione powinny być wymagania określone w wytycznych Ministerstwa Środowiska dotyczących wymagań dla procesów kompostowania, fermentacji i mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów. Wyłącznie linia do segregacji odpadów Wnioskodawca powinien dysponować instalacją odzysku lub recyklingu lub przedstawić dokument potwierdzający możliwość przekazania wysegregowanych odpadów do właściwych instalacji odzysku lub recyklingu, zgodnie z wytycznymi MŚ dotyczącymi wymagań dla procesów kompostowania, fermentacji i mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów.

3.1.1. Gospodarowanie odpadami komunalnymi Kryteria merytoryczne (II stopnia): Efekt ekologiczny – wiarygodność założeń i danych, efekt możliwy do osiągnięcia Analiza kosztów – pod kątem kwalifikowalności Technologia wybrana w oparciu o analizę alternatywnych rozwiązań, podane uzasadnienie dla przyjętego rozwiązania. Posiadanie dokumentacji wymaganej do realizacji przedsięwzięcia – udokumentowane prawo do dysponowania gruntami lub obiektami na cele realizacji przedsięwzięcia, zaawansowanie procedury pozyskania niezbędnych zezwoleń i decyzji administracyjnych (prawomocna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, jeżeli jest wymagana, pozwolenie na budowę, jeżeli jest wymagane lub potwierdzenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę). Struktura finansowa - wiarygodny montaż finansowy, wykonalność oraz trwałość finansowa projektu Dopuszczalność wnioskowanej pomocy publicznej (jeśli dotyczy)

3.1.1 Gospodarowanie odpadami komunalnymi Koszty kwalifikowane m.in.: Dostawy lub zakup niezbędnych dla osiągnięcia efektu ekologicznego. W przypadku używanych urządzeń wyposażenia technologicznego: nie mogą być one starsze niż pięć lat licząc pełne lata kalendarzowe od roku produkcji, cena nie może przekraczać wartości rynkowej, jak też ceny nowych urządzeń lub wyposażenia o zbliżonych parametrach i funkcjonalnościach, co potwierdzać winna przedstawiona wycena rzeczoznawcy. Nabycie nieruchomości gruntowych, budynków i budowli niezbędnych dla osiągnięcia efektu ekologicznego. Koszty z tego tytułu kwalifikuje się do wysokości nieprzekraczającej 20% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Dla projektu, którego koszt całkowity jest wyższy niż 1 mln EURO należy do wniosku załączyć studium wykonalności

3.1.2. Rozwój selektywnej zbiórki odpadów Formy dofinansowania: Dotacja – do 60 % kosztów kwalifikowanych Beneficjenci: jednostki samorządu terytorialnego i ich związki; przedsiębiorcy. Rodzaje przedsięwzięć: Budowa wzorcowego centrum selektywnego zbierania odpadów, w którym możliwe będzie prowadzenie działań demonstracyjno – edukacyjnych w zakresie m.in. technologii odbioru odpadów, sortowania i dalszego ich przygotowania do transportu, odzysku i recyklingu. Dla projektu, którego koszt całkowity jest wyższy niż 1 mln EURO należy do wniosku załączyć studium wykonalności Nabór ciągły

3.1.2. Rozwój selektywnej zbiórki odpadów Kryteria merytoryczne (I stopnia): Wnioskodawca posiada wskazanie (rekomendację) właściwego marszałka województwa. Minimalny asortyment selektywnie zbieranych w centrum odpadów: odpady opakowaniowe odpady niebezpieczne odpady wielkogabarytowe odpady remontowe z gospodarstw domowych zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odpady zielone z ogródków przydomowych Wnioskodawca dysponuje instalacją odzysku lub recyklingu odpadów lub przedstawi dokument (np. w formie listu intencyjnego lub umowy z właścicielem instalacji) potwierdzający możliwość przekazania zebranych selektywnie odpadów do właściwych instalacji odzysku i recyklingu odpadów. Wymagane zobowiązanie Wnioskodawcy do: utrzymania trwałości przedsięwzięcia oraz ponoszenia kosztów eksploatacyjnych w okresie minimum 5 lat, nieodpłatnego przyjmowania od mieszkańców selektywnie zebranych ww. odpadów pochodzących z gospodarstw domowych

Nabór ciągły od 1 stycznia 2012 r. !!! 3.1.3. Współfinansowanie opracowania wojewódzkich planów gospodarki odpadami lub ich aktualizacji. Formy dofinansowania Dotacja – do 50 % kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 200 000 zł. Beneficjenci Samorząd województwa. Rodzaje przedsięwzięć Przygotowanie projektów wojewódzkich planów gospodarki odpadami lub ich aktualizacja Nabór ciągły od 1 stycznia 2012 r. !!!

3.1.3. Współfinansowanie opracowania wojewódzkich planów gospodarki odpadami lub ich aktualizacji. Warunki brzegowe: Zgodność z wymagania dotyczącymi zakresu, sposobu i formy sporządzania planów gospodarki odpadami zawartymi w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach oraz w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 kwietnia 2003 r. w sprawie sporządzania planów gospodarki odpadami. Koszty kwalifikowane: Kosztami kwalifikowanymi są wszystkie koszty niezbędne do opracowania wojewódzkiego gospodarki odpadami. Koszty mogą zostać uznane za kwalifikowane, jeśli zostały poniesione po dniu 01.07.2011r.

3.2. Zamykanie i rekultywacja składowisk odpadów komunalnych Forma dofinansowania: Dotacja – do 50% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Pożyczka – do 75 % kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia (oprocentowanie 3,5%, umorzenie do 30% kapitału) Tryb naboru wniosków: Dla dofinansowania w formie dotacji – procedura konkursowa Terminy składania wniosków (w latach 2012 – 2015): do końca lipca do końca października, Dla dofinansowania w formie pożyczki : Nabór ciągły do wyczerpania środków

3.2. Zamykanie i rekultywacja składowisk odpadów komunalnych Rodzaje projektów: Zamykanie i rekultywacja składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne,, dla których została wydana decyzja o ich zamknięciu określająca datę zaprzestania przyjmowania odpadów do składowania na nie później niż do dnia 31 grudnia 2009 r. realizowane przez podmioty kończące działalność w zakresie składowania odpadów – dofinansowanie w formie dotacji. Zamykanie pozostałych składowisk odpadów innych niż niebezpieczne obojętne - dofinansowanie w formie pożyczki Beneficjenci: Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, Przedsiębiorcy. Warunki brzegowe: Data zakończenia realizacji przedsięwzięcia do 31.12.2014 r., Powierzchnia składowiska lub łączna powierzchnia składowisk, rekultywowanego obszaru min. 2 ha. Maksymalny udział środków NFOŚiGW – 500 tys.zł./ha

3.3. Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne Część 1) Rozwój systemów gospodarowania odpadami innymi niż komunalne, w szczególności niebezpiecznymi. Część 2) Usuwanie wyrobów zawierających azbest. Część 3) Międzynarodowe przemieszczanie odpadów.

3.3.1. Rozwój systemów gospodarowania odpadami innymi niż komunalne, w szczególności niebezpiecznymi. Formy dofinansowania: Pożyczka – do 75% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia; warunki udzielania pożyczki: oprocentowanie pożyczki w skali roku - 3,5 %, umorzenie - do 30%, (nie podlega umorzeniu pożyczka udzielona na realizację przedsięwzięcia związanego z zagospodarowaniem odpadów poużytkowych z opon , z wyłączeniem instalacji do produkcji paliwa alternatywnego) okres finansowania: do 15 lat liczony od daty pierwszej wypłaty transzy pożyczki, okres karencji: do 18 miesięcy od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia; Beneficjenci: jednostki samorządu terytorialnego i ich związki; przedsiębiorcy.

3.3.1. Rozwój systemów gospodarowania odpadami innymi niż komunalne, w szczególności niebezpiecznymi Rodzaje przedsięwzięć Budowa nowych, rozbudowa oraz modernizacja istniejących instalacji: przygotowania odpadów innych niż komunalne do procesu odzysku, w tym recyklingu; odzysku, w tym recyklingu odpadów innych niż komunalne; termicznego przekształcania odpadów innych niż komunalne, z odzyskiem energii; unieszkodliwiania odpadów innych niż komunalne w procesach innych niż składowanie wraz z towarzyszącą infrastrukturą służącą selektywnemu zbieraniu odpadów innych niż komunalne, zadania związane ze zbiórką odpadów zawierających substancje kontrolowane oraz z ich odzyskiwaniem, gromadzeniem oraz unieszkodliwieniem. Pomoc może być udzielana wyłącznie na nowe inwestycje - w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie ustanowienia programu pomocowego w zakresie regionalnej pomocy publicznej na niektóre inwestycje w ochronie środowiska (Dz. U. Nr 246, poz. 1795 z późn. zm.).

3.3.1. Rozwój systemów gospodarowania odpadami innymi niż komunalne, w szczególności niebezpiecznymi Warunki brzegowe: Ograniczenie ilości odpadów innych niż komunalne trafiających na składowisko – min. 15 tys. Mg/rok. (Kwalifikuje się przedsięwzięcia, dla których masa odpadów innych niż komunalne stanowi >50% masy przetwarzanych odpadów). Ograniczenie ilości trafiających na składowisko: odpadów opakowaniowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów powstałych z małogabarytowych baterii i akumulatorów oraz odpadów tekstylnych– min. 5 tys. Mg/rok. (Kwalifikuje się przedsięwzięcia, dla których masa: odpadów opakowaniowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów powstałych z małogabarytowych baterii i akumulatorów, odpadów tekstylnych stanowi >75% masy przetwarzanych odpadów.) Poprzez ograniczenie strumienia odpadów należy rozumieć różnicę masy odpadów przyjmowanych i przetwarzanych na instalacji będącej przedmiotem wniosku i masy odpadów wytwarzanych w w/w instalacji i przekazywanych na składowisko (dotyczy odpadów poddanych na składowisku zarówno procesom unieszkodliwienia jak i odzysku). Docelowa ilość odpadów niebezpiecznych poddanych odzyskowi lub prawidłowemu unieszkodliwieniu – min. 500 Mg/rok.

3.3.2. Usuwanie wyrobów zawierających azbest Formy dofinansowania: dotacja – do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, w tym do 50 % kosztów kwalifikowanych, ze środków udostępnionych przez NFOŚiGW, w formie dotacji; minimalne łączne zaangażowanie środków WFOŚiGW 35% kosztów kwalifikowanych dotacja udzielana przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej udziałem środków udostępnionych przez NFOŚiGW. Terminy składania wniosków o dofinansowanie określają indywidualnie WFOŚiGW

3.3.2. Usuwanie wyrobów zawierających azbest Warunki dofinansowania: przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie gminy, w której została przeprowadzona inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest;. przedsięwzięcie zlokalizowane na terenie gminy posiadającej program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest i jest z nim zgodne; przy określaniu intensywności dofinansowania uwzględnia się przepisy dotyczące dopuszczalności pomocy publicznej; w przypadku dofinansowania przekazywanego za pośrednictwem jednostki samorządu terytorialnego, zasady pomocy publicznej stosowane są w odniesieniu do ostatecznych odbiorców korzyści. Podmiotem udzielającym pomocy ostatecznemu odbiorcy, zobowiązanym do zapewnienia zgodności pomocy publicznej z zasadami jej udzielania oraz realizacji innych obowiązków podmiotu udzielającego pomocy jest w takiej sytuacji dotowana jednostka samorządu terytorialnego.

3.3.2. Usuwanie wyrobów zawierających azbest Beneficjenci: jednostki samorządu terytorialnego za pośrednictwem wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Rodzaje przedsięwzięć: Przedsięwzięcia w zakresie demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia lub zabezpieczenia odpadów zawierających azbest, zgodne z gminnymi programami usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest. Dopuszcza się, by gmina uznała jako równoważny gminnemu programowi usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest program związku międzygminnego, którego jest członkiem lub powiatu, na którego terenie się znajduje. Koszty kwalifikowane: Koszty demontażu, Koszty zbierania i transportu, Koszty unieszkodliwiania lub zabezpieczenia odpadów zawierających azbest.

3.3.3. Międzynarodowe przemieszczanie odpadów. Limit środków: Do 100% kosztów kwalifikowanych zadania. Warunki przekazania środków: Przedsięwzięcie nie zostało zakończone przed dniem złożenia wniosku o udzielenie dofinansowania. Beneficjenci: Organy administracji państwowej, w tym Główny Inspektor Ochrony Środowiska;

3.3.3. Międzynarodowe przemieszczanie odpadów. Rodzaje zadań gospodarowanie odpadami pochodzącymi z nielegalnego obrotu w przypadkach, o których mowa w art. 23-25 rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. Urz. UE L 190 z 12.07.2006, str. 1); szkolenie organów administracji publicznej wykonujących obowiązki Rzeczypospolitej Polskiej związane z kontrolą i nadzorem nad międzynarodowym przemieszczaniem odpadów; zakup sprzętu i oprogramowania dla organów administracji publicznej zajmujących się kontrolą i nadzorem nad międzynarodowym przemieszczaniem odpadów, w zakresie zgodnym z celem programu; przygotowanie raportów, analiz, ocen, opracowań lub publikacji z zakresu międzynarodowego przemieszczania odpadów; unieszkodliwienie substancji kontrolowanej w trybie określonym w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.

3.4. Dofinansowanie systemu recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji Część 1) Dofinansowanie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Część 2) Dofinansowanie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Część 3) Dofinansowanie działań inwestycyjnych w zakresie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz gospodarowania odpadami powstałymi w wyniku demontażu pojazdów.

3.4.1. Dofinansowanie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Udzielanie dotacji – dopłat do demontażu pojazdów, przedsiębiorcom prowadzącym stacje demontażu pojazdów, którzy spełnili warunki określone w art., 410 a ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska, uzyskał wymagane poziomy odzysku i recyklingu, o których mowa w art. 28 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji; posiada decyzje wymagane w związku z prowadzeniem stacji demontażu; złożył w terminie (tj. do dnia 15 lutego roku następnego) sprawozdanie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.” Wysokość dopłaty wynosi 500 zł za każdą tonę pojazdów wycofanych z eksploatacji przyjętych do stacji demontażu w roku poprzednim z uwzględnieniem przepisów dot. pomocy publicznej.

3.4.2. Dofinansowanie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Udzielanie dotacji – gminom i powiatom, które przekazały do stacji demontażu pojazdów zebrane pojazdy wycofane z eksploatacji, Powiaty - pojazdy nabyte w wyniku orzeczenia sądu o ich przepadku na rzecz powiatu, w trybie art. 130a ust. 10 ustawy - Prawo o ruchu drogowym Gminy - pojazdy przejęte na własność gminy w trybie art. 50a ust 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 października 2007 roku w sprawie usuwania pojazdów (Dz. U. z 2007 r Nr 191, poz. 1377, z późn. zm.). Wysokość dotacji wynosi 4 000 zł za każdy porzucony pojazd wycofany z eksploatacji przekazany do stacji demontażu pojazdów.

3.4.3. Dofinansowanie systemu recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji Formy dofinansowania Pożyczka – do 75% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia; warunki udzielania pożyczki: oprocentowanie pożyczki w skali roku - 1 %, umorzenie - do 30%, okres finansowania: do 15 lat liczony od daty pierwszej wypłaty transzy pożyczki, okres karencji: do 18 miesięcy od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia; Beneficjenci Przedsiębiorcy; Przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu pojazdów, strzępiarkę lub inną instalację odzysku lub recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji .

3.4.3. Dofinansowanie systemu recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji Rodzaje przedsięwzięć budowa, rozbudowa lub modernizacja stacji demontażu pojazdów; budowa, rozbudowa lub modernizacja instalacji przetwarzania, odzysku lub recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji, w tym strzępiarki. zakup maszyn i urządzeń służących demontażowi pojazdów lub zagospodarowaniu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji. Warunki brzegowe Koszt całkowity przedsięwzięcia będącego przedmiotem wniosku jest większy lub równy 100 tys. zł.

3.5. Rekultywacja terenów zdegradowanych i likwidacja źródeł szczególnie negatywnego oddziaływania na środowisko Część 1) Przedsięwzięcia wskazane przez GIOŚ – „bomby ekologiczne”. Część 2) Rekultywacja terenów zdegradowanych.

3.5.1. Przedsięwzięcia wskazane przez GIOŚ – „bomby ekologiczne” Formy dofinansowania dotacja do 80 % kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia (nie dotyczy wykonania zastępczego) pożyczka do 80% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia z uwzględnieniem przepisów dotyczących dopuszczalności pomocy publicznej. warunki udzielania pożyczki: oprocentowanie pożyczki w skali roku wynosi: 0,5 % - dla przedsięwzięć realizowanych w formie wykonania zastępczego, 3,5 % - dla pozostałych przedsięwzięć umorzenie – do 30 % okres finansowania: 10 lat dla przedsięwzięć realizowanych w formie wykonania zastępczego 15 lat dla pozostałych przedsięwzięć liczony od daty pierwszej wypłaty transzy pożyczki, okres karencji: do 18 miesięcy od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia (karencja nie dotyczy zwrotu środków odzyskanych przez Beneficjenta od zobowiązanego);

3.5.1. Przedsięwzięcia wskazane przez GIOŚ – „bomby ekologiczne” Beneficjenci: jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, w tym jednostki samorządu terytorialnego realizujące przedsięwzięcia w formie wykonania zastępczego, podmioty publiczne działające w imieniu Skarbu Państwa, przedsiębiorcy. Warunki brzegowe: Przedsięwzięcie uzyskało rekomendację GIOŚ i znajduje się w zestawieniu GIOŚ obiektów stwarzających najpoważniejsze zagrożenie dla środowiska, przewidzianych do likwidacji W przypadku realizacji przedsięwzięcia w formie wykonania zastępczego, zobowiązany nie może w danej chwili pokryć kosztów

3.5.1. Przedsięwzięcia wskazane przez GIOŚ – „bomby ekologiczne” Rodzaje przedsięwzięć unieszkodliwienie odpadów niebezpiecznych oraz rekultywacja skażonego gruntu, likwidujące zagrożenie dla środowiska naturalnego o zasięgu regionalnym lub ponadregionalnym(w tym przedsięwzięcia realizowane w formie wykonania zastępczego) Wykonanie dokumentacji dla przedsięwzięć z zakresu unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych oraz rekultywacji skażonego gruntu, likwidujących zagrożenie dla środowiska naturalnego o zasięgu regionalnym lub ponadregionalnym zawierające w szczególności: analizę wariantów (wraz z uwzględnieniem wariantu zerowego) realizacji przedsięwzięcia z uwzględnieniem ryzyka środowiskowego, określenie sposobu usunięcia zanieczyszczenia i rekultywacji gruntu, zakres rzeczowy przedsięwzięcia i kosztorys, dokumentację niezbędną do ubiegania się o wymagane prawem decyzje.

3.5.2. Rekultywacja terenów zdegradowanych Formy dofinansowania: Pożyczka - do 80% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia z uwzględnieniem przepisów dotyczących dopuszczalności pomocy publicznej warunki udzielania pożyczki: oprocentowanie pożyczki w skali roku - 3,5 %, umorzenie - do 30% (nie dotyczy wykonania zastępczego), okres finansowania: do 15 lat liczony od daty pierwszej wypłaty transzy pożyczki, okres karencji: do 18 miesięcy od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia Beneficjenci: jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, podmioty publiczne działające w imieniu Skarbu Państwa, przedsiębiorcy.

3.5.2. Rekultywacja terenów zdegradowanych Rodzaje przedsięwzięć: Przedsięwzięcia polegające na oczyszczeniu i rekultywacji terenów zdegradowanych, w tym terenów zanieczyszczonych przez przemysł. Formy dofinansowania: Pożyczka do 80% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia z uwzględnieniem przepisów dotyczących dopuszczalności pomocy publicznej. Warunki brzegowe: Pozytywna opinia właściwego terytorialnie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska Wniosek uwzględnia przeznaczenie oczyszczonego terenu na cele użyteczności publicznej Wniosek uwzględnia przeznaczenie co najmniej 20% oczyszczonego terenu pod tereny zieleni Dla projektu, którego koszt całkowity jest wyższy niż 1 mln EURO należy do wniosku załączyć studium wykonalności

3.6. Współfinansowanie II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi Część 1) Uzupełnienie dofinansowania II osi POIiŚ Część 2) Dofinansowanie potencjalnych beneficjentów POIiŚ Część 3) Wdrażana przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska gospodarki wodnej (WFOŚiGW) – środki zaalokowano w 2011 roku

3.6.1. Uzupełnienie II osi POIiŚ Forma dofinansowania: Pożyczka – do wysokości różnicy między wysokością kosztów kwalifikowanych a kwotą dofinansowania ze środków Funduszu Spójności. warunki udzielania pożyczki: oprocentowanie pożyczki w skali roku - 3,5 %, okres finansowania: do 25 lat liczony od daty pierwszej wypłaty transzy pożyczki, okres karencji: do 18 miesięcy od daty zakończenia realizacji przedsięwzięcia pożyczka nie podlega umorzeniu;

3.6.1. Uzupełnienie II osi POIiŚ Beneficjenci: Beneficjenci II osi priorytetowej PO IiŚ działanie 2.1. i działanie 2.2. Podmioty upoważnione przez ww. beneficjentów do ponoszenia wydatków kwalifikowanych (np. partnerzy prywatni) Kryteria wyboru: Kryteria zgodne z aktualnymi kryteriami wyboru projektów w ramach II osi priorytetowej PO IiŚ. Rodzaje projektów: Przedsięwzięcia w ramach II osi priorytetowej PO IiŚ działanie 2.1. i działanie 2.2. dla których funkcje Instytucji Wdrażającej pełni NFOŚiGW

3.6.2. Dofinansowanie potencjalnych beneficjentów POIiŚ Forma dofinansowania: Pożyczka – do wysokości sumy planowanego wkładu Funduszu Spójności oraz pożyczki NFOŚiGW z Części 1). oprocentowanie pożyczki: planowany wkład ze środków Funduszu Spójności: zmienna stopa oprocentowania WIBOR 3M + 50 pkt bazowych w skali roku; uzupełnienie finansowania projektu pożyczką NFOŚiGW o której mowa Części 1) niniejszego programu priorytetowego: 3,5% w skali roku. Rodzaje projektów: Przedsięwzięcia w ramach II osi priorytetowej PO IiŚ działanie 2.1. i działanie 2.2. dla których funkcje Instytucji Wdrażającej pełni NFOŚiGW

3.6.2. Dofinansowanie potencjalnych beneficjentów POIiŚ Beneficjenci: Podmioty, które złożyły wniosek o dofinansowanie w ramach konkursu 5/POIiŚ/2.1/01/2011, Ich przedsięwzięcie zostało umieszczone na liście rezerwowej po uzyskaniu pozytywnej oceny merytorycznej I stopnia, Uzyskały pozytywną ocenę merytoryczną II stopnia, Funkcję Instytucji Wdrażającej pełni NFOSiGW Kryteria wyboru: zgodne z aktualnymi kryteriami wyboru projektów w ramach II osi priorytetowej PO IiŚ.

Dofinansowanie zadań z obszaru „ochrona ziemi” w latach 2007 - 2011 Kwota zawartych i uruchomionych umów o dofinansowanie – 762 mln zł Ogólna wartość dofinansowanych przedsięwzięć – 1.553 mln zł

Dofinansowanie zadań z obszaru „ochrona ziemi” w latach 2007 - 2011

www.nfosigw.gov.pl Kontakt dr Małgorzata Skucha Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW e-mail: m.skucha@nfosigw.gov.pl www.nfosigw.gov.pl