Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym Przemysław Jankiewicz Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich w Swarzędzu
Nadzór pedagogiczny Cele nadzoru, Postawienie właściwych celów nadzoru, Zmienność rozporządzeń; częściej niż co 5 lat zmienia się rozporządzenie, Nadzór prowadzi się w sposób ciągły i kompleksowy (dotyczy wszystkich obszarów szkoły i społeczności szkolnej).
Cele nadzoru Eliminowanie zachowań sprzecznych z prawem lub niepożądanych – kontrola, Uzyskanie wyczerpujących informacji o życiu szkoły – ewaluacja i wspomaganie, Realizacja celów strategicznych szkoły - ewaluacja i wspomaganie, Wzmacnianie pożądanych zachowań w społeczności szkolnej- ewaluacja i wspomaganie. Efektem nadzoru ma być rozwój szkoły
Ważne cechy nadzoru Sposób realizacji nadzoru – uczciwość, Nadzór prowadzić należy ponad sympatiami i antypatiami, Eliminacja elementu personalnego, kultura osobista, W innym przypadku nadzór będzie prowadził do konfliktu odbijającego się w efekcie na uczniach.
Kompetencje osoby prowadzącej nadzór (cechy merytoryczne) Czas pracy, Jakości prowadzenia zajęć, Identyfikowanie się ze szkołą i społecznością szkolną, Umiejętności pedagogiczne i społeczne, Umiejętności menadżerskie. Wymagamy od siebie więcej niż od podwładnych.
Motywowanie nauczycieli do pracy Nagrody, Dodatki motywacyjne, Godziny ponadwymiarowe, Niematerialna motywacja.
Motywowanie nauczycieli do pracy Działalność innowacyjna, Realizacji ciekawych projektów, Praca z uczniem zdolnym, Prowadzenie ciekawych zajęć pozalekcyjnych.
Skuteczność nadzoru Stworzenie właściwych warunków pracy dla nauczycieli - odpowiednia konstrukcja budżetu szkoły.
Nadzór nad działalnością wychowawczo-opiekuńczą szkoły Dyscyplina w szkole, Bezpieczeństwo w szkole, Właściwe relacje interpersonalne.
Nadzór dyrektora a szkolnictwo zawodowe Sposób postrzegania szkolnictwa zawodowego, Szkolnictwo zawodowe w okresie reformy, Polityka zatrudniania, Efekt finalny szkolenia.
Efekty nadzoru Umiejętność zachowania się na rynku pracy, - Komunikacja interpersonalna, - Umiejętność autoprezentacji, - Kultura osobista i wygląd zewnętrzny, Wiedza i umiejętności merytoryczne. Umiejętność prowadzenia własnej firmy. Stworzenie motywacji do dalszego kształcenia.
Zakres nadzoru nad szkolnictwem zawodowym Dokumentacja, Realizacja podstawy programowej, Metodyka prowadzenia zajęć dydaktycznych, Analiza egzaminów zewnętrznych, Baza szkoły i pomoce naukowe.
Analiza egzaminów zewnętrznych Analiza ogólna na Radzie Pedagogicznej, Analiza szczegółowa: w komisjach przedmiotowych, z poszczególnymi nauczycielami przedmiotów zawodowych. Analiza poszczególnych pytań z nauczycielami przedmiotów ogólnokształcących.
Nadzór nad komisjami przedmiotowymi Logika tworzenia komisji, Zadania komisji, Tworzenie dokumentacji komisji, Przewodniczący komisji a delegowanie uprawnień komisji (budżet), Komisje międzyszkolne.
Współpraca z zakładami pracy Umocowanie w realiach rynku pracy, Zapoznanie z nowymi technologiami, Pomoc w wyposażeniu szkoły w pomoce dydaktyczne, Kontakty międzynarodowe, Szkolenie uczniów i nauczycieli.
Nawiazanie współpracy Określenie celu projektu, Analiza programów nauczania, Instytucje wspomagające: Powiat Poznański, PCKPiU, Określenie wymagań i możliwości szkoły.
Dobre efekty współpracy mogą skutkować: Poszerzeniem współpracy, Patronat, Uruchamianiem nowych specjalności, Promocja szkoły i zawodu nie tylko w środowisku lokalnym.
Współpraca z rzemiosłem Specyfika rzemiosła, Rola kierownika szkolenia praktycznego, Rzemiosło jako największy pracodawca.
Rola współpracy zagranicznej i funduszy umijnych Staże Leonardo Inne środki, np. z polsko-niemieckiej wymiany młodzieżowej, Środki Powiatu Poznańskiego, Środki własne.
Korzyści z wymiany zagranicznej Możliwość porównania się i zdobycia doświadczeń, Możliwość pozyskania pomocy naukowych, Kształcenie języka obcego i słownictwa fachowego w języku obcym, Staże uczniowskie, Kontakt z zagranicznymi nauczycielami, Szkolenia nauczycieli. Wymiany partnerskie podnoszą atrakcyjność szkoły.
Współpraca międzynarodowa ze szkołami zawodowymi z Niemiec Korbach Lwów
Wykorzystanie Internetu w kontaktach międzynarodowych Platformy internetowe, Firmy wirtualne, Planowanie projektów, Telekonferencje nauczycieli i dyrekcji.
Hospitacje i lekcje otwarte w nadzorze Czy hospitować? Jak hospitować? Harmonogram hospitacji, Lekcje otwarte, Ankiety, Obserwacja pracy.
Czym powinien charakteryzować się dobry nadzór? Stałe monitorowanie procesu dydaktycznego i jego efektów, Wspólne projekty z pracodawcami - zakładami pracy i stały bezpośredni kontakt z nimi, Dokonywanie ewaluacji i właściwe planowanie nadzoru, Promocja szkolnictwa zawodowego, Bieżący rozwój bazy dydaktycznej, Uwzględnianie w programach nauczania nowości rynkowych, Współpraca z uczelniami wyższymi, Uwzględnienie uwagi elementu wychowawczo – opiekuńczego.
Bariery Nadzoru Zmienność prawa oświatowego, Karta Nauczyciela, Brak właściwego usytuowania doradztwa metodycznego, Środki finansowe.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! Przemysław Jankiewicz Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich w Swarzędzu