Ewangelia - podstawowe źródło wiedzy o Jezusie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Poznać, żeby zrozumieć Biblię
Advertisements

„Trwali oni w nauce Apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwie. Bojaźń ogarniała każdego, gdyż Apostołowie czynili wiele znaków i cudów.
Po czym poznać Kościół?.
Jak mówić o Bogu?.
Św. Jan Apostoł.
Boży Obraz (Wprowadzenie)
Historyczność cudów Jezusa
Dzieje Jezusa Chrystusa
Biblia księgą Boga i ludzi
Celebracja tajemnicy Wcielenia
Prezentacja Biblijna Nowy Testament.
T: Pismo czy Pisma Święte? - nazwy i podział Biblii.
Ruch Światło-Życie.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
Jak je dzisiaj sprawujesz?
RELIGIE Kamil Ziller Marek Polipowski.
Z artykułu Agnieszki Krzemińskiej –”Kopanie pod Biblią”
ŚW. PAWEŁ – UCZEŃ CHRYSTUSA i APOSTOŁ NARODÓW
czyli kilka słów o Kościele
„Objawienie Boże i jego przekazywanie w Kośćiele”
Chrzest Duchem Świętym
Tylko Jezus jest jedynym rozwiązaniem problemu grzechu
Słowo Życia Sierpień 2010.
ŚWIĘTY PIOTR APOSTOŁ.
BIBLIA Zasady czytania.
GENEZA – NATCHNIENIE – KANON
Ewangelia Wprowadzenie.
EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO ŁUKASZA
Św. Mateusz Ewangelia według św. Mateusza ma 28 rozdziałów.
Pielgrzymka do ziemi świętej
Jak zostać napełnionym Duchem Świętym?
WYDARZENIE PRZEKAZ USTNY FORMY PISANE REDAKCJA KSIĘGI
św. Paweł spotkał Jezusa 4. Ich wyrobem św. Paweł zarabiał na życie
BIBLIA Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu
Kanon – Ewangelie: Ewangelia wg św. Mateusza Ewangelia wg św. Marka
Życie się zmienia ale się nie kończy.
W jakiego Boga wierzył św. Paweł?
POSILENI W SAKRAMENCIE EUCHARYSTII
Temat: Gdzie dwaj, trzej, milion…
Święty Marek Ewangelista
Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
Święty Łukasz Ewangelista
Pismo Święte Zagadnienia wstępne
A jak anioł „I zaraz z aniołem zjawiło się mnóstwo wojsk niebieskich, chwalących Boga i mówiących: Chwała na wysokościach Bogu, a na ziemi pokój ludziom,
Stacja I: Zmartwychwstały ukazuje się Matce - Światło Chrystusa! - Bogu niech będą dzięki, Dz 1,12-14 „Oczekiwanie, które wypełniło Wielką Sobotę, jest.
...wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie. (Jk 2,17)
SPOTKANIE IV. CO OZNACZA, GDY NA DRZWIACH BIURA JEST UMIESZCZONY PRZED NAZWISKIEM SKRÓT:
Jezus Chrystus żyje i działa w Kościele
Kyrie elejson, Chryste elejson, Kyrie elejson. Chryste usłysz nas, Chryste wysłuchaj nas. Ojcze z nieba, Boże, zmiłuj się nad nami. Synu, Odkupicielu.
1Ko 8:6 BW (6) Wszakże dla nas istnieje tylko jeden Bóg Ojciec, z którego pochodzi wszystko i dla którego istniejemy, i jeden Pan, Jezus Chrystus, przez.
Pismo Święte i Objawienie. Pismo Święte Pismo Święte - zbiór ksiąg napisanych pod natchnieniem Ducha Świętego, który zawiera Słowo Boże skierowanych do.
AUTORYTET I EWANGELIA PAWŁA
PISMO ŚWIĘTE O CHRZCIE STARY I NOWY TESTAMENT.
Co to jest Biblia?.
Po co ewangelizować?.
Św. Jakub Autor projektu: Aleksandra Macewko.
Święty Jan Apostoł.
Lectio divina czytanie Boże lektura Boga
Lekcja 2 na 14 października 2017
Kościół Jezusa Chrystusa
Robert Reca.  Jakub Mniejszy (Młodszy) Apostoł, wcześniej Jakub syn Alfeusza (zm. 62) – jeden z Dwunastu Apostołów, zwany Mniejszym (dla odróżnienia.
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Rok Liturgiczny.
AUTORZY EWANGELII Św. Mateusz - jeden z grona12 Apostołów, powołany od komory celnej; Św. Marek – był uczniem Jezusa. Jego Ewangelia spisana została na.
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Katholikos : z gr. powszechny
UCZNIOWIE JEZUSA Po tym wszyscy poznają, żeście uczniami moimi,
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 29
Zapis prezentacji:

Ewangelia - podstawowe źródło wiedzy o Jezusie Temat katechezy: Ewangelia - podstawowe źródło wiedzy o Jezusie

Pismo Święte

Wiarygodność Ewangelii Autorstwo Ewangelii (świadectwa zewnętrzne): Pochodzą one od dwóch Apostołów (Mateusza i Jana) oraz uczniów apostolskich (Marka i Łukasza) – takie świadectwo daje św. Ireneusz († 202). Wymienia on imiona autorów oraz podaje szczegóły, które da się potwierdzić w analizie samych Ewangelii. Najstarsze świadectwo dotyczące autorów dwóch Ewangelii dał Papiasz, uczeń św. Jana Apostoła w dziele Wykład mów Pana (125 r.). Stwierdza on, że Marek jako uczeń Piotra spisał starannie z pamięci mowy i czyny Pana, ale nie według ich kolejności; Mateusz zaś w narzeczu hebrajskim uporządkował słowa (logia) Pana – to świadectwo sięga czasów apostolskich. Liczne cytaty z poszczególnych Ewangelii znajdują się w literaturze z 2. połowy I wieku i początku II w. – świadczy to o znajomości Ewangelii w szerszych kręgach ówczesnego świata kultury. Źródło: Być chrześcijaninem, (red.) ks. M. Rusecki

Sobór Watykański II „Powszechnie wiadomo, że pośród wszystkich Pism, także pośród ksiąg Nowego Testamentu, Ewangelie słusznie zajmują najważniejsze miejsce, ponieważ stanowią główne świadectwo o życiu i nauczaniu Wcielonego Słowa, naszego Zbawiciela. Zawsze i wszędzie Kościół utrzymywał i utrzymuje nadal, że cztery Ewangelie są pochodzenia apostolskiego. Wszystko bowiem, co Apostołowie głosili z nakazu Chrystusa, oni sami oraz apostolscy mężowie pod tchnieniem Ducha Świętego przekazali nam później na piśmie jako fundament wiary w czterech postaciach Ewangelii: według Mateusza, Marka, Łukasza i Jana”. Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei Verbum, nr 18

Sobór Watykański II „ Święta Matka Kościół mocno i niezmiennie utrzymywał i ciągle utrzymuje, że cztery wymienione Ewangelie, których historyczność bez wahania potwierdza, przekazują wiernie to wszystko, co Jezus, Syn Boga, żyjąc wśród ludzi dla ich wiecznego zbawienia rzeczywiście uczynił i czego uczył aż do dnia, w którym został zabrany do nieba (Por. Dz 1, 1n.)”. Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei Verbum, nr 18

Ewangelia według św. Marka Marek – właściwie Jan Marek, syn Marii i krewny Barnaby; Czas i miejsce powstania: 60-70 r., Rzym; Marek spisał Ewangelię głoszoną przez Piotra (Papiasz, Euzebiusz) – pomija na prośbę Piotra elementy pozytywne, a podkreśla cechy negatywne (zaparcie się Jezusa); Język: grecki (greka popularna); Adresaci: chrześcijanie nawróceni z pogaństwa i poganie interesujący się chrześcijaństwem (wyrażenia aramejskie tłumaczone na język grecki – Abba); Sposób przedstawienia Jezusa: „Początek Ewangelii Jezusa Chrystusa, Syna Bożego” (Mk 1,1)– Jezus to prawdziwy Syn Boży; Sekret mesjański – Jezus prosi, by nie ujawniać Jego Boskiej mądrości i cudotwórczej mocy przed czasem Jego męki, śmierci i zmartwychwstania.

Ewangelia według św. Mateusza Mateusz – Apostoł, powołany przez Jezusa z komory celnej; jego pierwotne imię – Lewi; Czas i miejsce powstania: 70-80 r., Antiochia Syryjska; Język – grecki; możliwe, że istniała już w 40- 50 r. wersja aramejska (Papiasz zaświadcza o wersji hebrajskiej); Adresaci: Żydzi lub chrześcijanie nawróceni z judaizmu (Mt zakłada u czytelnika znajomość zwyczajów żydowskich); Sposób przedstawienia Jezusa: Jezus to Mesjasz, zapowiadany przez proroków ST (Mt odnosi się do dobrej znajomości ST przez Żydów – stosuje cytat refleksyjny: „A stało się tak, by się wypełniło Pismo”); 5 wielkich mów Jezusa: Kazanie na Górze (Mt 5-7); mowa misyjna (Mt 10, 5-42); przypowieści (Mt 13, 1-52); mowa do uczniów (Mt 18); mowa eschatologiczna (Mt 24-25) – są przeplatane opowiadaniami o czynach Jezusa.

Ewangelia według św. Łukasza Łukasz – lekarz; uczeń i towarzysz wypraw misyjnych św. Pawła; autor Dziejów Apostolskich; Czas i miejsce powstania: 80-90 r., Antiochia Syryjska; Język: grecki (bogaty, piękny, elastyczny); Adresaci: nawróceni na chrześcijaństwo poganie (opuszcza to, co zrozumiałe dla Żydów i to, co przykre dla pogan – jest tu już obecny uniwersalizm zbawienia); Sposób przedstawienia Jezusa: Jezus to PAN (gr. Kyrios), Zbawiciel wszystkich ludzi, litujący się nad celnikami, grzesznikami, chorymi i biednymi; Historyczność: Jezus urodził się za czasów cesarza Augusta, za dni Heroda (Łk 1,5), gdy był sporządzany spis ludności przez Kwiryniusza (Łk 2,2); Jezus ukazany w drodze do Jerozolimy – miejsca męki, śmierci i zmartwychwstania.

Ewangelia według św. Jana Jan – Apostoł; syn Salome i Zebedeusza, brat Jakuba Starszego; „umiłowany uczeń Jezusa”; Czas i miejsce powstania: 90-100 r., Efez (Jan przebywał tam z Maryją; Język: grecki (ubogi; liczne semityzmy; pierwotna wersja w całości lub części po aramejsku?); Adresaci: wierni Azji Mniejszej z końca I w.; chrześcijanie i nawróceni Żydzi (aż po Palestynę); Sposób przedstawienia Jezusa: Jezus to Bóg, Logos, Słowo, ale i prawdziwy człowiek (polemika z gnozą); refleksja teologiczna – kontemplacja Bożego oblicza Chrystusa; wiara w Jezusa daje życie wieczne; „godzina moja”; „godzina Jezusa” – gdy czyni cud; męka.

Jezus historyczny w ujęciu św. Pawła: potomek Abrahama (Ga 3,16); syn Dawida (z rodu Dawida) – Rz 1,3; 2 Tm 2,8; zrodzony z niewiasty pod panowaniem Prawa (Ga 4,4); prawdziwy człowiek, we wszystkim podobny do ludzi, z wyjątkiem grzechu (Rz 5,15n.); męka miała miejsce w czasie Święta Przaśników, Jezus został przybity do krzyża (1 Tes 2,15) za Poncjusza Piłata (1 Tm 6,3) oraz pogrzebany w grobie (1 Kor 15,4).

Jezus – daty narodzin i śmierci Narodziny – między 7/6 a 3 r. p.n.e. (przed Chrystusem); Śmierć – między 27 a 30 r. n.e. (po Chrystusie); prawdopodobnie 7 IV 30 r.; usytuowania wydarzeń chrześcijańskich w ramach historii powszechnej dokonuje Dionizy Mały w 525 r. na prośbę papieża Jana I (obliczenia nieścisłe). Źródło: Być chrześcijaninem, (red.) ks. M. Rusecki