S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz. 10-12, sala 401 wyk ł ad.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wzmacniacz operacyjny
KLUB MIŁOŚNIKÓW HARREGO POTTERA
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci.
Teorie adaptacji imigrantów (cudzoziemców) do społeczeństwa przyjmującego (3) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego i.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody godz , sala 401) wyk ł ad.
Wielokulturowość w praktyce: polityka wobec zróżnicowania językowego
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, poniedzia ł ki, godz , sala 304)
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
,,W przyjaźni z przyrodą”
Przepisy przej ś ciowe Problemy praktyczne Warsztaty legislacyjne Jachranka, czerwiec 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Konkurs EKO-BIURO. Rok 2012 mija pod has ł em anga ż owania si ę naszej placówki w dzia ł ania skoncentrowane wokó ł promocji odnawialnych ź róde ł energii,
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości
Czynniki wpływające na kursy walut
PROJEKT WIELOSTRONNY CZAS REALIZACJI: 01 SIERPNIA 2009 DO 31 LIPCA 2011 KWOTA DOFINANSOWANIA: EURO.
Ul. Kuźnicza Wrocław
AKTYWNI DLA PRZYSZŁOŚCI! DEBATA W RAMACH XX EDYCJI SEJMU DZIECI I M Ł ODZIE Ż Y.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
IV Prywatne Liceum Ogólnokszta ł c ą ce ul. Basztowa 17, Kraków tel ;
Szko ł a demokracji Martyna Pankowska 3c Zuzanna G ł ogowska 3c.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
Wzór dla decydentów (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse dla.
Prawa kobiet w XXI wieku
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Wykład 8 KONFORMIZM SWPS ZMIANA POSTAW I ZACHOWAŃ.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Z Zapraszamy. Drzwi Otwarte 19 marca 2016 roku (sobota), godz – kwietnia 2016 roku (piątek), godz – Pomorska 105,
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Bądź częścią rozwiązania
Wstęp do makroekonomii. Rola państwa w gospodarce
Specjalność środkowoeuropejska filologia polska, studia 1 stopnia
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Zasady Działania Unii Europejskiej
Zapis prezentacji:

S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad nr 11

1. Powtórzenie - europejski model ochrony mniejszo ś ci narodowych po 1989 roku: zasady obecnej ochrony mniejszo ś ci: odej ś cie od zasady nie-dyskryminacji; ochrona mniejszo ś ci jako jedna z zasad demokracji; szerokie rozumienie poj ę cia mniejszo ś ci; subiektywne samo-zaliczenie do mniejszo ś ci; prawa indywidualne; wi ę ksza ochrona praw kulturalnych (w o ś wiacie, kulturze itp.), za ś mniejsza praw politycznych lub j ę zykowych; umi ę dzynarodowienie ochrony mniejszo ś ci. zró ż nicowanie poziomu i zasad ochrony mniejszo ś ci w Europie.

2. Europeizacja ochrony mniejszo ś ci narodowych: socjologia stosunków mi ę dzynarodowych; ewolucja zainteresowa ń problematyk ą mniejszo ś ci narodowych w literaturze naukowej: od obaw przed powrotem konfliktów etnicznych (nacjonalizmów) poprzez podkre ś lanie roli systemu demokratycznego i spo ł ecze ń stwa obywatelskiego do umi ę dzynarodowienia (europeizacji) tej ochrony. dlaczego rola norm i instytucji mi ę dzynarodowych znajduje si ę obecnie w centrum zainteresowa ń badaczy polityki mniejszo ś ci?: dyskusja na temat rozumienia europeizacji – jako wp ł yw UE i jako szerzej powrót do Europy; skupienie si ę na roli instytucji mi ę dzynarodowych w ochronie mniejszo ś ci w krajach Europy Ś rodkowej, a szczególnie ich roli w procesie akcesyjnym do UE; pozytywne zmiany polityk wobec mniejszo ś ci w tych krajach by ł y nie tylko efektem procesu demokratyzacji ż ycia publicznego, ale tak ż e zaanga ż owania instytucji mi ę dzynarodowych.

3. Instytucje mi ę dzynarodowe a ochrona praw mniejszo ś ci narodowych (mechanizmy wp ł ywu): instytucje mi ę dzynarodowe: Organizacja Bezpiecze ń stwa i Wspó ł pracy w Europie, Rada Europy i Unia Europejska. dyskusja na temat oceny wp ł ywu mi ę dzynarodowego (jak bada ć ?): racjonalny aktor i podej ś cie konstruktywistyczne; wp ł yw normatywny i warunkowo ść (cz ł onkostwo w UE). problemy: czy tylko wp ł yw zewn ę trzny?; rola kontekstu krajowego; sytuacja po procesie akcesji do UE. hipotezy: ś cie ż ka krajowa; ś cie ż ka zewn ę trznych zach ę t; ś cie ż ka wycofania.

4. Proces akcesyjny i ochrona mniejszo ś ci narodowych: umi ę dzynarodowienie (europeizacja) polityki wobec mniejszo ś ci: przejmowanie rozwi ą za ń mi ę dzynarodowych (europejskich) w zakresie ochrony mniejszo ś ci narodowych - na poziomie norm prawnych i wprowadzania ich w ż ycie (robienia polityki). znaczenie kryteriów kopenhaskich (1993); cz ł onkostwo w UE decydowa ł o o kierunku zmian politycznych, a Rada Europy i OBWE dostarcza ł y konkretnych wskazówek; wspólne e obszarze mniejszo ś ci dla krajów Europy Ś rodkowej efekty rozszerzenia UE to: przyj ę cie Ramowej Konwencji RE o Ochronie Mniejszo ś ci Narodowych; ustalenie cia ł rz ą dowych odpowiedzialne za polityk ę wobec mniejszo ś ci; przyj ę cie rozwi ą za ń anty-dyskryminacyjnych; programy pomocy dla spo ł eczno ś ci romskiej. czy zmniejszenie roli UE po zako ń czeniu akcesji ?.

5. Skutki wp ł ywu instytucji mi ę dzynarodowych na prawa mniejszo ś ci narodowych (mechanizmy wp ł ywu): zró ż nicowanie polityk mniejszo ś ciowych w krajach Europy Ś rodkowej, mimo przyj ę cia tych samych dokumentów mi ę dzynarodowych (Konwencja Ramowa) i nacisku instytucji mi ę dzynarodowych – dlaczego?; do ś wiadczenia krajów Europy Ś rodkowej: Czechy - liberalny indywidualizm (wobec Romów narodowy ekskluzywizm); W ę gry - narodowy pluralizm (znaczenie w ę gierskiej diaspory); S ł owacja i Rumunia – narodowy ekskluzywizm. ocena: trudny do oceny nacisk instytucji mi ę dzynarodowych, ale wspólne dla tych krajów by ł o d ąż enie do w łą czenia mniejszo ś ci w obr ę b pa ń stwa (spo ł ecze ń stwa) i wykorzystanie praktycznych rozwi ą za ń pro- pluralistycznych.

6. Zmiana polityki wobec mniejszo ś ci w Polsce po 1989 r.: ł atwe uznanie mniejszo ś ci po 1989 r.: zasada subiektywnego samookre ś lenia narodowego; umiarkowane upolitycznienie polityki wobec mniejszo ś ci. dwutorowo ść prac nad ochron ą mniejszo ś ci: dzia ł ania o charakterze mi ę dzynarodowym (traktaty dwustronne); zmiany w prawie wewn ę trznym (ustawa o ś wiatowa, RTV). Konstytucja z 1997 r. (Preambu ł a, art. 35 i 27); Konwencja Ramowa RE o Ochronie Mniejszo ś ci Narodowych; akcesja do Unii Europejskiej i kryteria kopenhaskie; program romski; ustawa o równym traktowaniu (2010).

7. Ustawa z 2005 r. o mniejszo ś ciach narodowych i etnicznych oraz o j ę zyku regionalnym: fundamentalna zmian z perspektywy mniejszo ś ci, ale i s ł abe punkty ustawy; lista uznanych mniejszo ś ci, ale spory o: uznanie grupy ś l ą skiej (projekt ustawy o j ę zyku ś l ą skim jako regionalnym); podzia ł na mniejszo ś ci narodowe i etniczne. Komisja Wspólna Rz ą du i Mniejszo ś ci Narodowych i Etnicznych (wybór cz ł onków, kompetencje, atmosfera polityczna); prawa j ę zykowe: u ż ywanie j ę zyka mniejszo ś ci (próg 20%, rozszerzenie zakresu u ż ywania); dwuj ę zyczne nazwy (próg 20% i rola Rady Gminy, nazwy fizjograficzne).

8. Punkty krytyczne w polityce wobec mniejszo ś ci: prawa polityczne: ordynacja wyborcza daje praktycznie szanse jedynie grupie niemieckiej; dzia ł alno ść kulturalna: system grantowy na 1 rok, potrzeba instytutów kultury mniejszo ś ci, funkcjonowanie stowarzysze ń zale ż y od aktywno ś ci spo ł ecznej. szkolnictwo: naliczanie subwencji o ś wiatowej, brak metodyków j ę zykowych, potrzeba przedmiotów o to ż samo ś ci kulturowej mniejszo ś ci. pami ęć historyczna: poczucie dyskryminacji historycznej, kwestie upami ę tnie ń, rola IPN-u (czy ma si ę zajmowa ć tak ż e pami ę ci ą mniejszo ś ci?). atmosfera funkcjonowania mniejszo ś ci w ś ród wi ę kszo ś ci.

9. Polska jako przypadek ś cie ż ki zmian krajowych: Polska jako przyk ł ad ś cie ż ki krajowej - zmiany w polityce bez du ż ego udzia ł u instytucji mi ę dzynarodowych, ale rozwój praw mniejszo ś ci raczej powolny; Raporty Komitetu Doradczego o Polsce: 1 cykl (raport 2002 r. - rezolucja r.): pozytywy: edukacja i systemu wyborczego, program na rzecz spo ł eczno ś ci romskiej w Polsce; krytyczne uwagi: brak dwuj ę zyczno ś ci i potrzeba przyj ę cia ca ł o ś ciowej ustawy, upami ę tnienia, instytuty kultury mniejszo ś ciowej, media, szkolnictwo (litewskie). 2 cykl (2 raport 2007 r. - uwagi r.): pozytywy: ustawa 2005, struktury rz ą dowe do zwalczania dyskryminacji, zwi ę kszenie dotacji o ś wiatowej, programów asystentów romskich stypendialny, Komisja Wspólna Rz ą du i Mniejszo ś ci Narodowych i Etnicznych, fundusze na rozwój kultury mniejszo ś ci. krytyczne uwagi: akty dyskryminacji, niewystarczaj ą ce fundusze na kultur ę, rozszerzenie dwuj ę zyczno ś ci, rady programowe publicznego radia i telewizji, podtrzymanie edukacji na poziomie ponadpodstawowym, ordynacja wyborcza, spis 2011, podr ę czniki do historii, potrzeba dialogu ze spo ł eczno ś ci ą ś l ą sk ą.

10. Cechy polityki wobec mniejszo ś ci w Polsce: o polityka wobec mniejszo ś ci jako warto ść i element demokracji; o uznanie mniejszo ś ci: o od akceptacji politycznej i mi ę dzynarodowej (traktaty dwustronne) do prawnego uznania (ustawa). o cechy polityki wobec mniejszo ś ci: o niski stopie ń politycyzacji, polityka stabilna, brak odniesie ń do tradycji, kompromis mi ę dzy wymaganiami politycznymi a w ł asn ą histori ą i zró ż nicowaniem etnicznym. Polska – czy wy ł anianie si ę pro-pluralistycznych rozwi ą za ń w polityce wobec mniejszo ś ci?: jak polskie do ś wiadczenia wpisuj ą si ę w schemat przemian praw mniejszo ś ci w krajach Europy Ś rodkowej? – rozwi ą zania pro-pluralistyczne?: specjalna ustawa o mniejszo ś ciach z 2005 r. (regulacja praw j ę zykowych, Komisja Wspólna Rz ą du i Mniejszo ś ci), instytuty kultury mniejszo ś ci, (etno)filologie mniejszo ś ciowe, program romski, NSP 2011.

11. Zako ń czenie: europeizacji polityki jako okazja do analizy relacji mi ę dzy zasadami ochrony mniejszo ś ci a ich dostosowaniem do nowych krajów UE; rosn ą ce uznanie dla praw mniejszo ś ci – stan ochrony praw mniejszo ś ci jako wska ź nik konsolidacji demokracji; brak jednolitego modelu ochrony mniejszo ś ci w krajach Europy Ś rodkowej i Wschodniej - przyczyny: punkt wyj ś cia z systemu komunistycznego; struktura etniczna i tradycje historyczne; mniejszo ś ci zagraniczne; do ś wiadczenia zmian terytorialnych. modyfikacja uj ę cia modelu triady Brubakera – du ż a rola instytucji mi ę dzynarodowych; zwi ę kszenie roli rozwi ą za ń pro-grupowych (pro-pluralistycznych).