Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wzmacniacz operacyjny
NA PODSTAWIE SKIEROWANIA Z O Ś RODKA POMOCY SPO Ł ECZNEJ NA PODSTAWIE DOKUMENTU TO Ż SAMO Ś CI Procedura przyj ę cia osoby bezdomnej do Placówki.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości”- teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów (2) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania.
Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości” w Europie (teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów). Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii.
Teorie adaptacji imigrantów (cudzoziemców) do społeczeństwa przyjmującego (3) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego i.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody godz , sala 401) wyk ł ad.
Wielokulturowość w praktyce: polityka wobec zróżnicowania językowego
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, poniedzia ł ki, godz , sala 304)
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Przepisy przej ś ciowe Problemy praktyczne Warsztaty legislacyjne Jachranka, czerwiec 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Pierwsza pielgrzymka Jana Pawła II do Polski.
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Rok 2010/11. W roku szkolnym 2011/12 zostanie przeprowadzony pomiar poziomu wiedzy i umiej ę tno ś ci uczniów. Po pierwszym etapie edukacyjnym (test.
Konkurs EKO-BIURO. Rok 2012 mija pod has ł em anga ż owania si ę naszej placówki w dzia ł ania skoncentrowane wokó ł promocji odnawialnych ź róde ł energii,
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dziedzictwo kulturowe
Nasza szkoła xD Zespó ł Szkó ł Rolniczych W Z ł otowie.
Czynniki wpływające na kursy walut
PROJEKT WIELOSTRONNY CZAS REALIZACJI: 01 SIERPNIA 2009 DO 31 LIPCA 2011 KWOTA DOFINANSOWANIA: EURO.
Nowoczesny patriotyzm
Ko ł o j ę zyka angielskiego. Opiekun: Renata Lewandowska CELE OGÓLNE: Rozwijanie zainteresowa ń i zdolno ś ci j ę zykowych uczniów Rozszerzanie wiadomo.
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Ul. Kuźnicza Wrocław
Projekt TiK Grupa 2B, 2D, 2G, 2H 2012 Cel: program rewizyty.
Krajobraz i jego elementy
Mateusz Siuda klasa IVa
Dnia roku 9 wybranych uczniów klasy 3AB TZ pod opieką Pani Sylwii Samson wyjechało na praktykę do Niemiec, aby reprezentować szkołę oraz ojczyznę.
Parlament oraz europarlament PytaniaPodsumowanie.
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Kawalerowie Orderu Uśmiechu
Kacper Rysiewicz klasa V
IV Prywatne Liceum Ogólnokszta ł c ą ce ul. Basztowa 17, Kraków tel ;
Daniel Żuromski Wstęp do Filozofii Daniel Żuromski
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
MODU Ł Klasa I „Kszta ł cenie ponadgimnazjalne”
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
1 Projekt pn. „Kurs języka migowego” GMINA JEDLICZE.
XIV Liceum Ogólnokształcące w Gdyni. Ta klasa jest dla Ciebie jeśli: lubisz posługiwać się językiem angielskim, chcesz poszerzać swoje umiejętności językowe,
Czyli… kilka słów o języku hiszpańskim oraz o tym dlaczego warto uczyć się tego pięknego języka?
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
Agata Serwatka Kl. ILOa. POJĘCIE GLOBALIZACJI Globalizacja- jest pojęciem używanym do opisywania zmian w społeczeństwach i gospodarce światowej, które.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Prawa kobiet w XXI wieku
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Z Zapraszamy. Drzwi Otwarte 19 marca 2016 roku (sobota), godz – kwietnia 2016 roku (piątek), godz – Pomorska 105,
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Wielokulturowość -pojęcie obejmujące 3 znaczenia: 1) w płaszczyźnie opisowej wskazuje po prostu na wielość kultur; w. jest więc stwierdzeniem obiektywnego.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Ul. Pomorska – 202 Łód ź tel./fax
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Bądź częścią rozwiązania
Praktyki zagraniczne w Hiszpanii
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do zaj ęć

1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci w socjologii, zw ł aszcza dotycz ą cych rozumienia grupy etnicznej, narodu, mniejszo ś ci narodowych, to ż samo ś ci etnicznej, uprzedze ń i dyskryminacji etnicznej (rasowej), post-etniczno ś ci i problemów spo ł ecze ń stw wielokulturowych; Zagadnienia te b ę d ą przedstawiane na wyk ł adzie z wykorzystaniem konkretnych studiów przypadku (dotycz ą cych przede wszystkim Polski); zaliczenie wyk ł adu (na ocen ę ): obecno ść (tylko 2 nieobecno ś ci dopuszczalne); aktywno ść dyskusyjna na wyk ł adzie ; pozytywne zaliczenie testu zaliczeniowego na koniec wyk ł adu. wyk ł ad ten jest obowi ą zkowy (jako socjologia szczegó ł owa) w ramach modu ł u: Zró ż nicowanie kulturowe wspó ł czesnego ś wiata.

2. Plan wyk ł adów: 1. Wprowadzenie do wyk ł adu (zakres i struktura wyk ł adu, literatura, dwuj ę zyczne nazwy miejscowo ś ci w Polsce jako przyk ł ad zjawiska etniczno ś ci). 2. Etniczno ść – wprowadzenie (klasyfikacje my i oni, spo ł eczne konteksty etniczno ś ci, zjawisko etnocentryzmu). 3. Etniczno ść a postawy i stereotypy etniczne (postawy wobec innych, stereotypy i obrazy etniczne, sta ł o ść i zmienno ść postaw etnicznych). 4. Spo ł eczna organizacja etniczno ś ci (grupa etniczna, poziomy organizacji grupy etnicznej, w łą czanie i wykluczanie etniczne, poziomy etniczno ś ci). 5. Spo ł eczna organizacja etniczno ś ci (grupa etniczna a granice etniczne - koncepcja F. Bartha i jej wspó ł czesne kontynuacje). 6. To ż samo ść etniczna (identyfikacja i to ż samo ść etniczna, wielopi ę trowo ść to ż samo ś ci etnicznej, ideologie etniczne i symbole etniczne). 7. Etniczno ść a j ę zyk i religia (j ę zyk a etniczno ść, wi ęź religijna a etniczna, podobie ń stwa i ró ż nice, przysz ł o ść wzajemnych zwi ą zków). 8. Etniczno ść i naród (historia i rozumienie poj ę cia naród, naród a grupa etniczna – stwarzanie narodu).

3. cdn. planu wyk ł adów: 9. Naród i nacjonalizm (wspó ł czesne koncepcje i spory dotycz ą ce narodu, czy jest mo ż liwa socjologia narodu?). 10. Etniczno ść i nacjonalizm banalny w ż yciu codziennym i kulturze popularnej. 11. Zró ż nicowanie etniczne spo ł ecze ń stwa (zró ż nicowanie etniczne, spo ł ecze ń stwa pluralistyczne i wielokulturowe, mniejszo ś ci narodowe i etniczne, ludy tubylcze). 12. Dyskryminacja etniczna i konflikt etniczny (stereotypy i uprzedzenia a dyskryminacja etniczna, przemoc etniczna, czystki etniczne, konflikt etniczny). 13. Etniczno ść a migracje (sta ł o ść i zmienno ść to ż samo ś ci etnicznej, to ż samo ś ci hybrydalne, nowe mniejszo ś ci, integracja imigrantów). 14. Etniczno ść a globalizacja (zjawisko postetniczno ś ci, obywatelstwo a przynale ż no ść etniczna, nowe ś rodki przekazu a etniczno ść, spo ł eczno ś ci ponad – i trans- narodowe). 15. Poza etniczno ś ci ą (przysz ł o ść etniczno ś ci, podsumowanie wyk ł adu, test i zaliczenie wyk ł adu

4. Zaliczenie wyk ł adu (na ocen ę ): obecno ść : tylko 2 nieobecno ś ci dopuszczalne; aktywno ść dyskusyjna na wyk ł adzie ; pozytywne zaliczenie testu zaliczeniowego na koniec wyk ł adu. - Zak ł ad Socjologii Ogólnej, - dy ż ury: ś roda, godz (sala nr 212, Zak ł ad Socjologii Ogólnej)

5. Przyk ł ad: dwuj ę zyczne nazwy miejscowo ś ci – znaczenie kulturowe i polityczne: obecno ść ró ż nych nazw tej samej miejscowo ś ci jest (by ł a) zjawiskiem powszechnym w kontaktach mi ę dzyj ę zykowych w Europie; od ko ń ca XIX wieku wraz z rozwojem pa ń stwa narodowego ujawnia si ę tendencja do ujednolicania nazewnictwa (zgodnie z j ę zykiem oficjalnym) staj ą c si ę narz ę dziem polityki etnicznej (asymilacji mniejszo ś ci, niszczenia ich j ę zyka i tradycji historycznej); spory o mniejszo ś ci, to tak ż e konflikty o obecno ść j ę zyka mniejszo ś ci (w tym o nazwy dwuj ę zyczne). aktualno ść sporów o dwuj ę zyczne nazwy (Polska, Litwa, Austria, W ł ochy); spo ł eczne znaczenie nazw dwuj ę zycznych miejscowo ś ci: dwuj ę zyczno ść wizualna i publiczna; ale te ż znacz ą ca zmiana pozycji mniejszo ś ci i charakteru jej kultury w regionie.

6. Dwuj ę zyczne nazwy w Polsce do 1989 roku: brak regulacji dwuj ę zyczno ś ci (zarówno publicznego u ż ywania j ę zyków ojczystych mniejszo ś ci, jak i obecno ś ci nazw dwuj ę zycznych) przez ca ł y okres XX wieku a ż do przyj ę cia w 2005 r. ustawy mniejszo ś ciowej; okres mi ę dzywojenny: j ę zyk polski jako oficjalny, brak regulacji dwuj ę zycznych nazw. okres : Ziemie Zachodnie i Pó ł nocne – akcja re – polonizacji (de- germanizacji) nazw geograficznych i miejscowo ś ci; brak regulacji j ę zykowych dla mniejszo ś ci (wyj ą tek to szkolnictwo); asymilacja j ę zykowa mniejszo ś ci - wysoka (absolutna?) homogeniczno ść j ę zykowa spo ł ecze ń stwa polskiego; symboliczna zmiana – 4 czerwca 1989 r. msza ś w. w bazylice na Górze Ś wi ę tej Anny w j ę zyku serca (czyli w j ę zyku niemieckim).

7. Dwuj ę zyczne nazwy w Polsce po 1989 roku: zmiany po 1989 r. (regulacje dotycz ą ce imion i nazwisk, szkolnictwo, radio i telewizja, system s ą downiczy); brak rozwi ą za ń dotycz ą cych dwuj ę zycznych nazw miejscowo ś ci i obiektów fizjograficznych (krytyka organizacji mi ę dzynarodowych); regulacje z 2004 r. – mo ż liwo ść stosowania dwuj ę zycznych nazw na podstawie j ę zyka t ł umacze ń ; projekt ustawy mniejszo ś ciowej: dyskurs parlamentarny i opinia publiczna; jesie ń 2004 r. i przygotowanie projektu ustawy o mniejszo ś ciach: problem – od jakie procentowego udzia ł u mniejszo ś ci mo ż na wprowadza ć dwuj ę zyczne nazwy? (próg: 8% - 50% - 20%). regulacje dwuj ę zyczno ś ci: j ę zyk mniejszo ś ci jako pomocniczy; mo ż liwo ś ci nazw dwuj ę zycznych (próg 20% + konsultacje spo ł eczne); zastosowanie tych regulacji do j ę zyka regionalnego (kaszubski).

8. Zako ń czenie: prze ł amanie tradycji zale ż no ś ci od szlaku: zmiana dominacji j ę zyka polskiego i wprowadzenie u ł atwie ń na rzecz obecno ś ci w sferze publicznej j ę zyków mniejszo ś ci w Polsce. dwuj ę zyczno ść : j ę zyk mniejszo ś ci jako pomocniczy oraz dwuj ę zyczne nazwy - odgrywaj ą rol ę g ł ównie symboliczn ą dla mniejszo ś ci, za ś wiadczaj ą c w sposób widoczny o ich obecno ś ci w spo ł eczno ś ci lokalnej. zmiana statusu mniejszo ś ci (kultur mniejszo ś ciowych): funkcjonowanie jako bycie razem, a nie osobno; tworzenie lokalnych widocznych spo ł eczno ś ci wielokulturowych; pole dwuj ę zyczno ś ci: istotny staje si ę wymiar polityki lokalnej i rola agentów zmiany (rady gminy) oraz regionalne tradycje etniczne.