Kapitał ludzki - składowe: wykształcenie (formalne + umiejętności)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Opracowały: Dorota Gajda i Małgorzata Adamczyk
X Liceum OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
w nowej podstawie programowej
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Co dalej gimnazjalisto?
dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, r.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Nabór do szkół ponadgimnazjalnych Tarnowa Analiza naboru Rok szkolny 2008/2009 Wyniki naboru w poszczególnych szkołach.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
EWD W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH POWIATU BYTOWSKIEGO
Edukacyjna Wartość Dodana
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
UWARUNKOWANIA SPOŁECZNE. zasób wiedzy i umiejętności, zdobytych w procesie kształcenia i praktyki zawodowej, a także zdrowia i energii witalnej. Stanowi.
Analiza porównawcza ZESPOŁÓW SZKÓŁ W POWIECIE EŁCKIM.
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Nauka w przestrzeni publicznej Edmund Wnuk-Lipiński Collegium Civitas, 2013.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2013r
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Podstawa programowa a wybór podręcznika
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Co dalej Gimnazjalisto ?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Czyli CO I JAK BY MIEĆ ZAWÓD.  W ramach programu Leonardo da Vinci PL1-LEO Tytuł projektu: „Interdyscyplinarny wymiar kształcenia zawodowego.
Nowe technologie w edukacji
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
EDUKACJA W INTERNECIE JAK MŁODZIEŻ KORZYSTA Z INTERNETU?
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Piękne umysły jako kapitał społeczny. Przemiany w edukacji i rewolucja w środkach komunikowania się Edukacja jako kluczowe zadanie w społeczeństwie informacyjnym.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
System edukacji w Polsce
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2010/2011.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika – najlepsza szkoła ponadgimnazjalna w powiecie żywieckim I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Żywcu.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Zapis prezentacji:

Współczesne społeczeństwo polskie – wykład siódmy, czyli o edukacji, zdrowiu i kapitale społecznym

Kapitał ludzki - składowe: wykształcenie (formalne + umiejętności) “Kapitał ludzki to wiedza, umiejętności, kwalifikacje i inne cechy jednostek, które przyczyniają się do jednostkowego, społecznego i ekonomicznego dobrobytu” (OECD 2001) Kapitał ludzki - składowe: wykształcenie (formalne + umiejętności) zdrowie kapitał społeczny

Kapitał ludzki musi być umiejętnie wykorzystany na poziomie zbiorowym Kapitał ludzki - składowe: - wykształcenie (formalne + umiejętności) - zdrowie - kapitał społeczny Potencjał rozwoju Instytucje i regulacje życia zbiorowego - zasady merytokratyczne (obsada stanowisk zgodnie z talentem i umiejętnościami) - gospodarka zdolna do innowacji i pozyskiwania talentów - system ochrony zdrowia (promocja zachowań prozdrowotnych) - wolność organizowania się, przyjazne instytucje

Wykształcenie i umiejętności

Trochę historii Rozwój systemów edukacji: Szkoła i dom: Przejęcie funkcji kształcenia przez „państwo” (wyjęcie dzieci z edukacji domowej i prywatnej) Obowiązek edukacyjny (z sankcjami dla rodziców) Standaryzacja systemu kształcenia („minima programowe”, podręczniki zatwierdzane centralnie) Obniżanie wieku rozpoczynania edukacji, i jednoczesne wydłużanie okresu kształcenia Szkoła i dom: Wydłużanie czasu przebywania w szkole (praca rodziców!) Przejmowanie przez szkołę funkcji wychowawczych (pedagog szkolny, psycholog szkolny); kontrowersje władza rodziców – władza szkoły Minimalizacja roli rodziców w procesie kształcenia

Polski system edukacji Reforma 1998 Wprowadzenie gimnazjów Wyrównanie poziomów kształcenia Wcześniejsze „wyrwanie” dzieci z małych wiejskich społeczności Odseparowanie małych dzieci od nastolatków Dążenie do likwidacji szkół zawodowych na rzecz kończących się maturą Licea ogólnokształcące Licea profilowane (dawne technika) System egzaminów zewnętrznych Mniej „subiektywności” (nauczycieli) Dominacja „szablonów” Uruchomienie konkurencji

Struktura wykształcenia Dynamika i porównania międzynarodowe

Wykształcenie - dynamika GUS 2000

Jak wyglądamy na tle świata? % ludności z wykształceniem wyższym, w poszczególnych grupach wieku, 2003

Jak wyglądamy na tle świata? % ludności z wykształceniem co najmniej średnim, w poszczególnych grupach wieku, 2003

Uczniowie i studenci na 1000 ludności w 2006

Kształcenie ustawiczne

Kształcenie dzieci Raport „Kapitał intelektualny” : 31, 35, 40, 41

Wczesna edukacja dzieci – przedszkola, 2006 % dzieci w wieku 3-5 lat uczęszczających do przedszkoli

Kształcenie młodzieży Raport „Kapitał intelektualny” : 53, 74, 76, 77, 82, 83, 84

Kształcenie dorosłych Raport „Kapitał intelektualny” : 94, 97, 98, 99

Jakość naszego wykształcenia Wyniki: International Adult Literacy Survey (ogół dorosłych 16–65 lat) OECD PISA – umiejętność rozwiązywania problemów (15-latkowie) OECD PISA – umiejętności matematyczne (15–latkowie)

Analfabetyzm funkcjonalny: % badanych 16–65 lat, którzy nie przeszli 1-ego poziomu testu Źródło: OECD, International Adult Literacy Survey, 2000

International Adult Literacy Survey: % „odpadających” na każdym z kolejnych poziomów

PISA 2006: Średni wynik dziewcząt i chłopców w rozumowaniu naukowym i wiedzy przyrodniczej

PISA, 2006: przyroda

PISA, 2006: przyroda

PISA, 2006: matematyka

PISA, 2006: matematyka

PISA, 2006: mate-matyka

PISA, 2006: czytanie i rozumowanie w naukach humanistycznych

Jak się czujemy w szkole?

W mojej szkole nauczyciele dobrze uczą (% odpowiedzi „zdecydowanie tak” i „raczej tak”)

Lubię chodzić do mojej szkoły (% odpowiedzi „zdecydowanie tak” i „raczej tak”)

Moja szkoła – emocje pozytywne Lubię chodzić do szkoły Mam w szkole dobrych przyjaciół Lekcje są ciekawe Czuję się doceniany(a)

W szkole naprawdę się rozwijam, czuję, że idę naprzód (% odpowiedzi „zdecydowanie tak” i „raczej tak”)

Moja szkoła – emocje negatywne (% odpowiedzi „zdecydowanie tak” i „raczej tak”) Boję się niektórych lekcji Nudzę się Denerwuję się przed pójściem do szkoły Czasem boję się iść do szkoły

młode pokolenie się kształci! Mimo to – młode pokolenie się kształci!

Współczynnik scholaryzacji brutto 2005/2006 SZKOŁA wiek % PODSTAWOWA 7-12 99,6 GIMNAZJUM 13 - 15 101,3 ZASADNICZA ZAW. 16 - 17 14,4 TECHNIKA 16 - 18 37,8 LO 16 - 18 65,9 POLICEALNA 19 – 21 16,1 UNIWERSYTET 19 - 24 53 Współczynnik skolaryzacji brutto jest to relacja liczby osób uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia (niezależnie od wieku) do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania. Współczynnik skolaryzacji netto jest to relacja liczby osób (w danej grupie wieku) uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania.

Aspiracje edukacyjne *CBOS, próba reprezentatywna uczniów szkół podstawowych

Czy jednak wykształcenie jest „doinwestowane”?

Wydatki na edukację jako % PKB (2005) W zielonej kolumnie zaznaczono punkty, przyznawane krajom, przyjmując, że najwyższy poziom wskaźnika wynosi 100

Przeciętne wydatki na uczącego się od szkoły podstawowej do wyższej, 2003 OECD. Table B1.1. See Annex 3 for notes (www.oecd.org/edu/eag2005).

Households with access to a home computer, percentage of all households

Jak więc jest z naszym wykształceniem? sytuacja bardzo się poprawia choć wciąż wyglądamy marnie na tle Europy nasze wykształcenie formalne niedostatecznie przekłada się na umiejętności („life skills”) i wciąż nakłady na ucznia są niskie, mimo wzrostu przeznaczanego na edukację % PKB (i rozwoju kształcenia płatnego) a dostęp do Internetu jest dużo poniżej przeciętnej dla krajów o wysokim Human Development Index