BEZPIECZEŃSTWO ENERGETYCZNE WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Advertisements

Konferencja wojewódzka
BEZPIECZEŃSTWO ENERGETYCZNE WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Serwisy WWW polskich gmin i powiatów. Anno Domini 2002.
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Wzorcowe partnerstwo lokalne na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego Raciechowice Projekt założeń do Planu Zaopatrzenia w Ciepło, Energię.
Zwalczanie barszczu Sosnowskiego na terenie województwa małopolskiego.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Stan przygotowań Mazowsza do EURO 2012 w perspektywie krajowej i w zakresie bezpieczeństwa Krzysztof Dąbrowski Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
1. Usuwanie skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego – aktualny stan w 2012 roku i propozycje na 2013.
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
ZASADY PRZYDZIAŁU DOTACJI PODMIOTOWEJ DLA SPÓŁEK
Grupa Wymiany Doświadczeń usług wodociągowo-kanalizacyjnych moderator: Stanisław Łodwig Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Powiatowy Magazyn Przeciwpowodziowy i Obrony Cywilnej
Urząd Marszałkowski Województwa DolnośląskiegoWrocław, 16 marca 2009 r.1 Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
WYDZIAŁ PLANOWANIA STRATEGICZNEGO I PRZESTRZENNEGO
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Sprawozdanie z działalności w 2009 roku Gminnego Przedsiębiorstwa Komunalnego Eko-Babice Sp. z o.o. Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Eko-Babice Sp. z.
Dotacje dla gmin i powiatów województwa małopolskiego.
Maria Bakalarczyk Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Departament Rozwoju Gospodarczego Kościerzyna,
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkole i poza szkołą
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Przegląd masowych awarii w systemach elektroenergetycznych
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych im.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Małopolska
Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2014 w województwie mazowieckim.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Pożary traw na terenie województwa mazowieckiego w 2013 roku KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
Pożary traw na terenie województwa mazowieckiego w 2014 roku KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
Systemy łączności w Powiecie Wejherowskim Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Inwentaryzacja.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
System finansowy zadań zleconych wykonywanych przez urzędy stanu cywilnego Warszawa, 25 kwiecień 2015 r.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Efektywność energetyczna na przykładzie inwestycji zrealizowanych i planowanych w  Oczyszczalni Ścieków „WARTA” S.A. w Częstochowie  Częstochowa, 09.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Zapis prezentacji:

BEZPIECZEŃSTWO ENERGETYCZNE WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO Informację opracowano na podstawie materiałów przesłanych ze 182 gmin oraz przeprowadzonych przeglądów awaryjnych źródeł zasilania w 49 gminach 15 powiatów województwa małopolskiego.

Awaria energetyczna w styczniu 2010 r. w województwie małopolskim AWARIE ENERGETYCZNE W POLSCE W LATACH 2008-2012 Awaria energetyczna w kwietniu 2008 r. w województwie zachodniopomorskim (kilkaset tysięcy ludzi zostało pozbawionych energii elektrycznej przez 7 dni). Awaria energetyczna w styczniu 2010 r. w województwie małopolskim (około 120 000 odbiorców zostało pozbawionych energii elektrycznej przez okres od 7 do 20 dni). Przyczyny awarii: szczególnie niekorzystny splot warunków atmosferycznych prowadzący do licznych uszkodzeń linii elektroenergetycznych (śnieg, szadź, mróz); - stan infrastruktury energetycznej.

DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO 9 grudnia 2011 r. posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego z udziałem przedstawicieli ENION SA. 1 lutego 2012 r. narada z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego na temat przygotowania województwa do awarii energetycznej. Wojewoda zobowiązał wójtów, burmistrzów do przeprowadzenia analizy zabezpieczenia energetycznego w jst. oraz wskazania planowanych przedsięwzięć, daty (roku) przygotowania gmin na sytuację braku dostaw energii elektrycznej. 8 lutego spotkanie Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego na temat ”Bezpieczeństwo energetyczne województwa małopolskiego” z kierownictwem (TAURON Dystrybucja SA). W dn. 02.08 - 07.09.2012 r przeprowadzono przegląd agregatów prądotwórczych w 49 gminach 15 powiatów. Do dn. 30.09.2012 opracowanie analizy stanu zabezpieczenia energetycznego województwa, przedstawienie wniosków wojewodzie.

ZABEZPIECZENIE MINIMALNYCH POTRZEB MIESZKAŃCÓW (OBSZARY) Do analizy i przeglądu w gminach wytypowano poniższe obszary zabezpieczenia potrzeb mieszkańców: - opieka medyczna, - dostawy wody pitnej, - oczyszczanie ścieków, - funkcjonowanie sklepów spożywczych, - funkcjonowanie aptek, - zabezpieczenie w paliwa, - funkcjonowanie obiektów użyteczności publicznej, - inne (szkoły, banki).

ZABEZPIECZENIE MINIMALNYCH POTRZEB LUDNOŚCI W SYTUACJI DŁUGOTRWAŁEGO BRAKU ENERGII ELEKTRYCZNEJ Definicja „zabezpieczenie podstawowych (minimalnych) potrzeb ludności w sytuacji długotrwałego braku energii elektrycznej to zaspokojenie potrzeb biologicznych, zapewnienie bezpieczeństwa i potrzeb związanych z bieżącą działalnością mieszkańców”.

(dane opracowano w oparciu o przesłane sprawozdania ze 182 gmin) Aktualny stan przygotowania ważnych obiektów w województwie na wypadek awarii energetycznej (dane opracowano w oparciu o przesłane sprawozdania ze 182 gmin)

Stan przygotowania obiektów użyteczności publicznej na wypadek awarii energetycznej w wytypowanych  49 gminach województwa małopolskiego Przegląd w 49 gminach potwierdził wiarygodność danych przesłanych w lutym br. W obszarach: zabezpieczenie wody pitnej, oczyszczanie ścieków, działalność sklepów i stacji paliw - zabezpieczenie jest wyższe od średniej wyliczonej dla całego województwa w wybranych gminach

STAN ZABEZPIECZENIA W ZAPASOWE ŹRÓDŁA UJĘĆ WODY I OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW Powiat Liczba ujęć wody Agregaty posiadane /szt./ Potrzeby Liczba oczyszczalni Agregaty posiadane Razem za województwo 413 - 188 lokalne - 20 sp. wod. 180 302 202 178 159 Zabezpieczenie w województwie: ujęć wody - 50%, oczyszczalni ścieków - 46%, 15 gmin nie posiada agregatów na oczyszczalniach ścieków i ujęciach wody pitnej, Zabezpieczenie ujęć wody i oczyszczalni ścieków w agregaty prądotwórcze w kontrolowanych 49 gminach wynosi odpowiednio 98% i 94%.

STAN ZABEZPIECZENIA W AWARYJNE ŹRÓDŁA OBIEKTÓW UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ (urzędy miast i gmin, ośrodki zdrowia, ośrodki rehabilitacyjne, itp.) (w zestawieniu nie ujmowano szpitali ) Ilość obiektów użyteczności publicznej Ilość agregatów zainstalowanych w obiektach Potrzeby w zakresie dodatkowych agregatów 358 172 234 Zabezpieczenie urzędów gmin/miast obecnie wynosi – 20%, Zabezpieczenie przychodni i aptek obecnie wynosi – 12%. W sprawdzonych 49 gminach zabezpieczenie - urzędów gmin wynosi – 22%, - przychodni lekarskich i aptek odpowiednio wynosi 29% i 31%.

W AGREGATY PRĄDOTWÓRCZE NA TERENIE WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO WYPOSAŻENIE JEDNOSTEK OCHRONY ZDROWIA W AGREGATY PRĄDOTWÓRCZE NA TERENIE WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO 51 szpitali województwa małopolskiego zabezpieczonych jest w agregaty prądotwórcze w 100%, z tego: - 16 jednostek ochrony zdrowia na terenie województwa małopolskiego, posiada 100% potrzeb mocy szczytowej, 35 jednostek ochrony zdrowia na terenie województwa małopolskiego, posiada co najmniej 30% potrzeb mocy szczytowej W sprawdzonych 49 gminach zabezpieczenie przychodni lekarskich i aptek w agregaty prądotwórcze wynosi odpowiednio 29% i 31%.

Zabezpieczenie publicznych urządzeń zaopatrzenia w wodę w 182 gminach

PRZYSTOSOWANIE BUDYNKÓW URZĘDÓW GMIN DO PRACY Z AGREGATEM PRĄDOTWÓRCZYM. Urzędy gmin Ilość gmin % Nieprzystosowane 26 14 Przystosowane 156 86 - 36 urzędów gmin posiada przystosowane budynki i awaryjne agregaty prądotwórcze, pozostałe gminy planują zakupy w latach 2013-2016. W sprawdzonych 49 gminach 11 urzędów gmin posiada przystosowane budynki do pracy z agregatem.

PRZYGOTOWANIE UJĘĆ WODY DO PRACY Z AGREGATEM PRĄDOTWÓRCZYM W GMINACH WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO. Ujęcia wody Ilość gmin % Nieprzystosowane 20 11 Częściowo przystosowane 22 12 Nie określono 2 1 Wodociągi grawitacyjne 15 8 Brak ujęć dla publicznych urządzeń zaopatrzenia w wodę Przystosowane 103 57 *Uwaga: Częściowo przystosowane ujęcia wody to obiekty w których można zasilać agregatem prądotwórczym wybrane urządzenia. W sprawdzonych 49 gminach 1 ujęcie wody nie posiada przyłącza do pracy z agregatem prądotwórczym

Oczyszczalnie ścieków PRZYSTOSOWANIE OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW DO PRACY Z AGREGATEM PRĄDOTWÓRCZYM W GMINACH WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO. Oczyszczalnie ścieków Ilość gmin % Nieprzystosowane 18 10 Częściowo przystosowane 8 4 Nie określono 3 2 Brak oczyszczalni 29 16 Przystosowane 124 68 *Uwaga: Częściowo przystosowane oczyszczalnie ścieków to obiekty w których można zasilać agregatem prądotwórczym wybrane urządzenia. W sprawdzonych 49 gminach 3 oczyszczalnie ścieków nie posiadają przyłącza do pracy z agregatem prądotwórczym

Zobrazowanie ilościowe gmin nie posiadających agregatów w n/w obszarach ( dla sprawdzonych 49 gmin)

Informacja o kwalifikacjach pracowników obsługujących agregaty

Zadeklarowane przygotowanie gmin do awarii energetycznej w latach 2012-2016 Zakup przez gminy brakujących 462 agregatów będzie generował koszty w wysokości około 11 mln. zł.

Deklarowane przygotowanie gmin do awarii energetycznej w czasie przeglądu agregatów w 49 gminach . 13 gmin w czasie przeglądu agregatów deklarowało wydłużenie terminu do 2020 roku.

Wykaz ilościowy gmin przygotowanych i nieprzygotowanych w układzie powiatowym

Stopień przygotowania gmin w powiatach woj. małopolskiego (dane opracowano w oparciu o sprawozdania z gmin i powiatów, na 22 powiaty 8 powiatów wskazało, że jest przygotowane do zabezpieczenia minimalnych potrzeb ludności w czasie awarii energetycznej). Powiat dąbrowski jako jedyny jest nieprzygotowany w 100%. W latach 2010-2012 jednostki samorządu terytorialnego zakupiły 248 agregatów prądotwórczych.

ZOBRAZOWANIE STANU PRZYGOTOWANIA WOJEWÓDZTWA DO AWARII ENERGETYCZNEJ - gminy przygotowane do zabezpieczenia podstawowych potrzeb mieszkańców (109) - gminy nieprzygotowane do zabezpieczenia podstawowych potrzeb mieszkańców (73) Z posiadanych ok. 100 mobilnych agregatów praktycznie istnieje możliwość udostępnienia jedynie 11 z gmin przygotowanych do gmin nieprzygotowanych na podstawie np. podpisanych porozumień między gminami .

Wnioski Część jednostek samorządu terytorialnego liczy się z możliwością wykorzystania agregatów prądotwórczych zakupionych przez gminy na potrzeby OSP głównie spoza Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego – stopień i zakres ich wykorzystania wydaje się być znacząco ograniczony. Obecny stan zabezpieczenia energetycznego, pomimo zakupów w ostatnich 2 latach 248 agregatów prądotwórczych stwarza potencjalne zagrożenie dla zabezpieczenia podstawowych potrzeb ludności w przypadku rozległej awarii energetycznej, głównie w powiatach: dąbrowskim, krakowskim ziemskim, tarnowskim ziemskim, gorlickim, limanowskim, miechowskim, chrzanowskim. Zmiana obecnego stanu będzie generowała konieczność wydatkowania znaczących środków finansowych – konieczność zakupu 462 agregatów różnej mocy (szacowana kwota 11 mln zł) oraz przystosowania obiektów do awaryjnego zasilania, co spowoduje dodatkowe zwiększenie kosztów. Deklarowany termin przygotowania jst. do awarii energetycznej to 2016 rok /2020/. Z posiadanych ok. 100 mobilnych agregatów praktycznie istnieje możliwość udostępnienia jedynie 11 z gmin przygotowanych do gmin nieprzygotowanych na podstawie np. podpisanych porozumień między gminami .

Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego