Europejski Fundusz Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD) Fund for European Aid to the Most Deprived Przygotowania do wdrożenia w Polsce
Geneza Funduszu „następca” dotychczasowego unijnego programu dystrybucji żywności dla osób najbardziej potrzebujących (tj. programu PEAD realizowanego do końca 2013 r. w ramach wspólnej polityki rolnej UE) konieczność zmiany dotychczasowej formuły programu – przejście z polityki rolnej do polityki spójności wniosek Komisji Europejskiej z 24.10.2012 r. dotyczący rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym - dokument COM(2012) 617
Budżet Budżet na lata 2014 – 2020: 2,5 mld euro Kompromis w sprawie WRF – dodatkowo 1 mld euro Ogólna kwota budżetu – przydzielona będzie dla 28 państw lub, w przypadku decyzji o fakultatywności Funduszu, dla mniejszej liczby państw Podstawa podziału alokacji – wskaźniki dot. deprywacji materialnej i gospodarstw o niskiej intensywności pracy Minimalny wkład z budżetów państw członkowskich : 15%.
Zakres wsparcia Wsparcie krajowych programów dystrybucji żywności i/lub innych produktów (pierwszej potrzeby) dla osób najbardziej potrzebujących Działania towarzyszące służące integracji społecznej Promowanie wzajemnego uczenia się i upowszechniania dobrych praktyk w dziedzinie pomocy pozapieniężnej (niefinansowej) dla osób najbardziej potrzebujących
Aktualny stan prac na szczeblu UE Rada Unii Europejskiej - Grupa Robocza ds. Kwestii Społecznych (przewodniczy prezydencja litewska) Parlament Europejski – debata i głosowanie 12.06-> mandat dla trilogu
Prace na szczeblu krajowym Stanowisko Rządu przyjęte 7 grudnia 2012 r. Bieżąca współpraca z resortami (MRiRW, MRR, MSZ, MF) przy wypracowywaniu stanowiska RP do prezentowania na forum Grupy SQWP w Radzie UE Spotkanie z organizacjami pozarządowymi – 30 lipca Powołanie Zespołu do Spraw Opracowania Koncepcji Wdrożenia w Polsce Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD)
Działania niezbędne do podjęcia na szczeblu krajowym Możliwość korzystania od 2014 r. ze wsparcia finansowego UE w ramach FEAD zależeć będzie od stworzenia w Polsce adekwatnego systemu wdrożenia Funduszu, w tym: opracowania krajowego programu operacyjnego wraz z oceną ex-ante ustanowienia struktury instytucjonalnej zarządzania Funduszem.
Krajowy program operacyjny Obejmuje 7 lat (2014-2020) i określa: zakres działań, w tym rodzaje deprywacji materialnej, opis programów krajowych, opis sposobu ustalania kryteriów kwalifikowalności osób najbardziej potrzebujących, kryteria wyboru operacji i opis mechanizmu wyboru, kryteria wyboru organizacji partnerskich, opis zastosowanego sposobu zapewnienia spójności z Europejskim Funduszem Społecznym; strukturę instytucjonalną, system monitorowania i oceny, plan finansowy.
Deprywacja materialna będąca przedmiotem pomocy Niedobór żywności - 15,7% gospodarstw domowych nie stać na jedzenie mięsa lub ryb (lub wegetariańskiego odpowiednika) co drugi dzień (źródło: badanie EU SILC 2011)
Określenie najbardziej potrzebujących osoby o najniższych dochodach korzystające z pomocy społecznej lub utrzymujące się z niskich dochodów, trudna sytuacja życiowa (art. 7 ustawy o pomocy społecznej)
Wybór organizacji partnerskich podmioty publiczne lub organizacje niekomercyjne, które dostarczają, bezpośrednio lub za pośrednictwem innych organizacji partnerskich, żywność lub inne produkty osobom najbardziej potrzebującym, i których operacje zostały wybrane przez instytucję zarządzającą; podejmują działania towarzyszące
Koszty kwalifikowalne a) koszty zakupu żywności lub podstawowych produktów konsumpcyjnych; b) koszty transportu żywności i innych produktów do magazynów organizacji partnerskich, w zryczałtowanej wysokości 1 % kosztów z pkt a; c) koszty administracyjne oraz koszty transportu i magazynowania ponoszone przez organizacje partnerskie, w zryczałtowanej wysokości 5 % kosztów z pkt a; d) koszty działań towarzyszących, w zryczałtowanej wysokości 5 % kosztów z pkt a; e) koszty pomocy technicznej.
Komplementarność z EFS krajowy program operacyjny dotyczący rozwoju kompetencji i umiejętności, włączenia społecznego oraz dobrego rządzenia (obecna nazwa robocza: PO WER Wiedza Edukacja Rozwój), 16 regionalnych programów operacyjnych
Struktura instytucjonalna Instytucja zarządzająca Instytucja pośrednicząca Instytucja certyfikująca Instytucja audytowa Instytucja odpowiedzialna za otrzymywanie płatności z KE Wyznaczenie (desygnacja)
do 30 września 2023 r. - sprawozdanie końcowe Monitorowanie i ocena do 30 czerwca każdego roku - sprawozdanie z realizacji PO w poprzedzającym roku budżetowym, do 30 września 2023 r. - sprawozdanie końcowe w 2017 r. i 2021 r. - badanie dotyczące odbiorców końcowych
Ocena ex ante załącznik do projektu P O obejmujący ocenę: wkładu P O w realizację celu strategii Europa 2020 w zakresie obniżenia w Polsce liczby osób dotkniętych niedoborem żywności, spójności wewnętrznej projektu P O i jego związku z innymi funduszami, spójności rozdziału środków budżetu P O z jego celami, sposób, w jaki oczekiwane produkty (wskaźniki) przyczynią się do osiągnięcia wyników, przydatność procedur monitorowania i gromadzenia danych koniecznych do przeprowadzenia ocen
Zakres koniecznych zmian w przepisach prawnych Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (?)
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ