RENESANS Wprowadzenie do epoki oprac. A. Piwowar.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonawca ; Monika Bartoś
Advertisements

Historia idei komunikacji
Wykład I Co to jest socjologia?.
Krzysztof Kolumb Odkrywca Ameryki.
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska,
Dlaczego edukacja medialna?
PREHISTORIA.
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Język angielski na lekcjach historii
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
Temat: Międzynarodowa ekonomia polityczna.
Barok.
Wzrost znaczenia żeglugi w XVI w.
APOLLIŃSKOŚĆ I DIONIZYJSKOŚĆ.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Fundamenty kultury europejskiej
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Jedno ść …. Szkoda, ż e porz ą dny talent i porz ą dny człowiek tak rzadko tworz ą jedno ść.
Epoki historyczne w dziejach ludzkości.
Autorzy: Dorota Chmiel Karolina Hinca
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
Od hieroglifu po drukarnię
Wykonali: inż. Rafał Bajno inż. Tomasz Baryłowicz
Renesans.
Temat: Literackie wizje szczęścia ukształtowane w różnych epokach a Twoja koncepcja szczęścia.
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
POCZĄTEK EUROPY.
prowadzący: dr Wawrzyniec Zipser
STARE I NOWE MEDIA W BIBLIOTECE
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
ŚREDNIOWIECZE- EPOKA KONTRASTÓW
Średniowiecze.
Słowo Życia Październik 2014.
WIELKIE ODKRYCIA GEOGRAFICZNE
Konstytucja 3 Maja w literaturze Miejskiej Biblioteki Publicznej
Wielkie odkrycia geograficzne
Zimna Wojna USA vs. ZSRR ( ).
Różne typy źródeł historycznych
Podział i funkcje mass mediów
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Barok.
OD IMPERIUM RZYMSKIEGO DO NARODZIN EUROPY Materiały pomocnicze do lekcji historii w klasie V szkoły podstawowej Opracowała: Iwona Zarębska.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ semestr zimowy 2013/2014 dr Anna Obrębska.
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
RENESANS KAROLIŃSKI.
METODY KOMUNIKACJI NA ODLEGŁOŚĆ BLISKĄ I DALEKĄ
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Metody komunikacji.
BLISKĄ I DALEKĄ. Komunikacja to proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Ludzie od zawsze odczuwali potrzebę komunikowania się.
Komunikacja.
Metody komunikacji.
KOMUNIKACJA Czyli sposoby komunikowania ludzi w dziejach ludzkości.
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
HISTORIA – PERIODYZACJA, ŹRÓDŁA
Starożytny Egipt. Starożytna Grecja Starożytny Rzym.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
W tej prezentacji chciałbym przedstawić informacje o greckim filozofie Diogenesie z Synopy.
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Podróże pomagają lepiej poznać świat.
Oświecenie- epoka rozumu Zuzanna Springer 7b. Co to Oświecenie ? Nazwa Oświecenie sugerowała koniec czasów ludzkiej ciemnoty i zacofania nowa myśl wprowadzała.
Materiały dla studentów NSP
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Podziały w Kościele i dążenie do jedności
Zapis prezentacji:

RENESANS Wprowadzenie do epoki oprac. A. Piwowar

PLAN PREZENTACJI …żeby zobaczyć więcej. Nazwa epoki Periodyzacja: odkrycia geograficzne, wynalezienie druku, upadek Bizancjum Periodyzacja: renesans północny, Włochy kolebką renesansu Sztuka renesansu Humanizm renesansowy Filozofia Wizja poety: poeta doctus, poeta laureatus Kliknij rysunek lub tekst obok gwiazdki… …żeby zobaczyć więcej.

ANTYKU – CZŁOWIEKA – ŚWIATA Nazwa Termin wprowadzony w czasach humanizmu renesansowego we Włoszech w XV w., pojmowany początkowo jako odrodzenie kultury starożytnego Rzymu. ANTYKU – CZŁOWIEKA – ŚWIATA wł. rinascità ‘odrodzenie’, ‘obudzenie się’, ‘rozkwit’ fr. renaissance 'odrodzenie' od renaítre 'odradzać się' łac. renasci 'odradzać się'

ANTYK – ŚREDNIOWIECZE Renesans był postrzegany przez historyków dziejów i idei: bądź jako nowa epoka zrywająca ze średniowieczem i jego ograniczeniami, bądź jako okres zapoczątkowany w średniowieczu, dopełniający i zamykający je. Michelet i Burckhardt sformułowali pogląd o przeciwstawności obydwu epok; głosili, iż w czasach renesansu w literaturze i sztuce, systemie edukacji, instytucjach polit. oraz w mentalności nastąpiło wskrzeszenie wzorów i wartości antycznych, a tym samym odrodzenie duchowe ludzkości, wyzwolenie z poprzedzającego je okresu barbarzyństwa, wstecznictwa i ciemnoty, wzrost znaczenia jednostki, zwycięstwo natury i rozumu, odkrycie człowieka i świata, zeświecczenie kultury. Późniejsze, gł. XX-wieczne, badania nad średniowieczem i renesansem ujawniły daleko idącą schematyczność wcześniejszych interpretacji. W nowych ujęciach epoki (m.in. J. Delumeau) akcentowano spotęgowanie się w niej pewnych ważnych cech kultury średniowiecznej, wskazywano na ciągłość rozwoju kultury.

PERIODYZACJA Odkrycia geograficzne Odkrycie Ameryki: a) ok. 1450 b) 1453 c) 1492 Znaczenie odkryć geograficznych: Człowiek przekonał się wówczas, że świat jest większy niż sobie dotąd wyobrażał oraz że kryje wiele możliwości. poszerzenie horyzontów myślowych kolonializm rozwój HANDLU rozwój NAUKI nowe towary

PERIODYZACJA Wynalezienie druku Wynalezienie nowej metody druku: a) ok. 1450 b) 1453 c) 1492 „Sola Scriptura” - jedynym żródłem wiary zaczyna być u Lutra i u późniejszych reformatorów Pismo Święte. Znaczenie odkrycia druku: Druk stał się nową drogą przenoszenia idei, myśli, wiadomości, wzorów – podobnie jak nowe drogi morskie, wytyczane przez podróżników, żeglarzy i odkrywców. Ruchy reformacyjne, traktujące druk jako narzędzie walki ideologicznej, przyspieszyły rozwój piśmiennictwa w językach narodowych i spopularyzowały druki ulotne.

Zmierzch galaktyki Gutenberga Podział na media gorące i zimne. „środek gorący, jak radio, [różni się] od środka zimnego, jak telefon lub środek gorący, jak film, od środka zimnego, jak telewizja. […] W przeciwieństwie do środków zimnych, środki gorące nie pozostawiają odbiorcom wiele do uzupełnienia. Dlatego też powodują one małe współuczestnictwo odbiorcy, podczas gdy środki zimne zmuszają do współuczestniczenia i uzupełniania. Marshall McLuhan był grabarzem „Epoki Gutenberga”. Jego praca poświęcona była przemianom mediów i świata spowodowanych coraz większą obecnością mediów elektronicznych i pomniejszającą się rolą mediów tradycyjnych, głównie drukowanych oraz związaną z tym zmianą percepcji i samej natury człowieka. „Galaktyka Gutenberga” (1962) Temat: wpływ technologii druku na kulturę nowoczesnej Europy Zdaniem McLuhana czcionka drukarska walnie przyczyniła się do rozwoju państw narodowych. Do wyłonienia się indywidualizmu i dominacji racjonalizmu, a w konsekwencji do uniformizacji i standaryzacji kultury. Kultura elektroniczna miałaby powstać w wyniku buntu przeciwko kulturze druku, industrializacji i mechanizacji. McLuhan pisze: Nowa elektroniczna współzależność ponownie stworzy świat w postaci globalnej wioski Dwie fundamentalne w twórczości McLuhana teorie: medium jest przekazem - nie tylko treść, ale i samo medium wpływa na charakter percepcji przekazu; teoria o mediach zimnych i gorących. *

PERIODYZACJA Upadek Konstantynopola II LO w Bydgoszczy PERIODYZACJA Upadek Konstantynopola Bizancjum, w starożytności kolonia grecka nad Bosforem, od IV w.n.e. Konstantynopol, stolica imperium rzymskiego, później cesarstwa bizantyjskiego (obecnie Stambuł). Znaczenie upadku Konstantynopola: upadek starego porządku zastosowaniem nowych broni na polu walki (proch, artyleria) zamknięcie głównego szlaku handlowego z Europy do Azji, co zmusiło Europejczyków do poszukiwania nowej drogi morskiej i prawdopodobnie doprowadziło do odkrycia Ameryki a tym samym rozpoczęcia epoki wielkich odkryć geograficznych Mehmed II wkraczający do zdobytego Konstantynopola oprac. A. Piwowar

PERIODYZACJA Renesans we Włoszech II LO w Bydgoszczy PERIODYZACJA Renesans we Włoszech epoka renesansu trwała w Italii od wieku XIV do początku wieku XVI Włochy kolebką renesansu protorenesans trecento – 1300 quattrocento – 1400 cinquecento – 1500 1374 – początek humanizmu europejskiego Francesco Petrarca (1304-1374) oprac. A. Piwowar

PERIODYZACJA Renesans północny renesans północny, czyli renesans w krajach na północ od Alp trwał od końca XV wieku do końca wieku XVI w przypadku Polski - przedłuża się ten okres aż do początków XVII wieku "północni barbarzyńcy”: Niemcy, Francuzi, Anglicy, Polacy i Niderlandczycy kształtowali własne pojęcia kulturalne w opozycji do ośrodka południowego, śródziemnomorskiego Na rozwój świadomości ideologicznej renesansu północnego miały wpływ reformy religijne, które rodziły się wtedy, gdy we Włoszech renesans znajdował się w fazie schyłkowej. Na północy Europy, w tym w Polsce, wystąpienie Marcina Lutra wiąże się z początkową fazą dominacji tendencji renesansowych w kulturze.