Dostęp cudzoziemców poszukujących ochrony do rynku pracy - promocja najlepszych rozwiazań Twórcze poszukiwanie dróg ku właściwej integracji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
EFS- Nowa droga do sukcesu
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Organizator Spółdzielnia Socjalna jako instrument resocjalizacji w Zakładzie Poprawczym w Studzieńcu Toruń, 21/09/2012.
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Indywidualny plan działania
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Bezrobocie.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Lublin, Działalność ludzi, dostosowywanie do swoich potrzeb rzeczywistości przyrodniczej i społecznej Doświadczenie zdobyte w działaniu Szkolenie.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Planowane działania w zakresie polityki rynku pracy na rok 2013 Zielona Góra, listopad 2012 roku.
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
Praktyka zagraniczna – szkołą zdobywania nowych doświadczeń i szans na rynku pracy Plymouth, Wielka Brytania – –
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Work Based Learning Warszawa, 10 grudnia 2015
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
„System Aktywizacji Zawodowej i Społecznej OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH w gminie Klucze” Urząd Gminy Klucze Klucze, ul. Partyzantów 1 Tel. 032/ ,
Konferencja Opieka zdrowotna 2004 przekształcenia i zmiany Zasady zatrudniania polskich anestezjologów w krajach Unii Europejskiej Zasady zatrudniania.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Europass.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Pomorski system wsparcia ekonomii społecznej
Zapis prezentacji:

Dostęp cudzoziemców poszukujących ochrony do rynku pracy - promocja najlepszych rozwiazań Twórcze poszukiwanie dróg ku właściwej integracji.

Konflikt interesów na rynku pracy – rzeczywistość czy fikcja Dyrektywa: minimalny standard – dostęp do rynku pracy po 12 miesiącach od złożenia wniosku Możliwość wprowadzenia zastrzeżeń o pierwszeństwie obywateli UE, lub innych cudzoziemców Polska: Po 12 miesiącach cudzoziemiec otrzymuje zaświadczenie, iż pozostaje w procedurze przez 12 miesięcy i nie jest to sytuacja zawiniona przez niego Na podstawie zaświadczenia może ubiegać się o zezwolenie na pracę Czy to jest dobre rozwiązanie? Omówienie węzłowych problemów Dwie drogi podwyższania standardów: Pełny dostęp dla tych, którzy są gotowi + system wsparcia zawodowego, dla tych, którzy potrzebują przygotowania System profesjonalnego wsparcia zawodowego, praktyk i stażów przy możliwie najkrótszym Pozytywny przykład nielimitowanego dostępu : polska emigracja zarobkowa do Wielkiej Brytanii.

Standard nielimitowanego dostępu Korzyści: Pobudzenie wzrostu gospodarczego Zapewnienie siły roboczej w obszarach deficytu Ograniczenie kosztów świadzczeń dla cudzoziemców w ośrodkach Ograniczenie szarej strefy Wsparcie integracji Wsparcie procesu wychodzenia z traumy (praca jako forma terapii) Negatywne konsekwencje barier w zatrudnieniu: Powstanie syndromu wyuczonej bezradności Obniżenie samooceny, trudności z integracją, utrata kwalifikacji Wykluczenie społeczne i degradacja osobowości Pogłębienie się stanów traumatycznych Poszerzenie się szarej strefy Wzrost biedy i bezrobocia Wzrost przestępczości.

Ograniczony dostęp: Problemy do przezwyciężenia: zapobieganie wykluczeniu obawa przed wzrostem, bezrobocia Konkurencja na rynku pracy różnice socjo-kulturowe i bariera językowa Kalkulacje ekonomiczne pracodawców (tymczasowość i niepewność statusu prawnego cudzoziemca) Cele do osiągnięcia: Podtrzymywanie i zwiększanie kwalifikacji Likwidacja barier w dostępie poprzez edukację i system wsparcia zawodowego Tworzenie niekonkurencyjnych obszarów zatrudnienia/ rozpoznanie potrzeb rynku Budowanie pozycji zawodowej cudzoziemców (doświadczenie) poprzez tworzenie rozwiązań alternatywnych (staże, wolontariar, praktyki, szkolenia)

Obszary oddziaływania: Podtrzymywanie kwalifikacji Zatrudnianie poza rynkiem pracy, alternatywy dla zaangażowania Uznawanie kwalifikacji, testy kompetencji Szkolenia zawodowe Łączenie umiejętności cudoziemców z możliwościami rynku pracy (kreowanie podaży i popytu) Budowanie kompleksowych struktur promocji zatrudnienia i ograniczania sfer wykluczenia społecznego

Podtrzymywanie kwalifikacji: Kierunki działań: Nauka języka Nauka zawodu, szkolenia zawodowe Treningi radzenia sobie ze stresem Szkolenia w zakresie różnic kulturowych i funkcjonowania w określonych realiach społecznych Najlepsze rozwiązania: Duński program Want2Work Problemy/ wyzwania: Konieczność wsparcia inicjatyw w ramach projektów EQUAL Stworzenie ułatwień w dostępie do rynku pracy, aby rezultaty programów equalowskich nie zostały zaprzepaszczone Większe zaangażowania agend rządowych, szczególnie odpowiedzialnych za recepcję cudzoziemców Nacisk w ośrodkach na naukę języka Organizacja szkoleń zawodowych Możliwość odbywania praktyk, stazów, lub wykonywania prac na rzecz ośrodka

Uznawanie kwalifikacji/ testy kompetencji Kierunki działań: Testy językowe Testy umiejętności Uznawanie dyplomów Określanie umiejętności poprzez system stażów, praktyk, wolontariat Rozpoznanie potrzeb rynkowych i szkolenie kierunkowe Najlepsze rozwiązania: Portugalski i brytyjski program odbudowywania kompetencji Skills Audit – międzynarodowy projekt poszukiwania i określania kompetencji zawodowych cudzoziemców Problemy/ wyzwania: Brak możliwości udowodnienia posiadanych kwalifikacji Braki systemowe w zakresie możliwości udowodnienia doświadczenia, przygotowania do zawodu

Zatrudnianie poza rynkiem pracy, alternatywy dla zaangażowania Kierunki działań: Zatrudnienie w ośrodkach recepcyjnych Staże, praktyki, wolontariat poza ośrodkami recepcyjnymi Tworzenie spółdzielni, stowarzyszeń, pomoc w zakładaniu przedsiębiorstw, Tworzenie niekonkurencyjnych obszarów zatrudniania Najlepsze rozwiązania: The Building Bridges Project (ATLAS DP UK) TransSpuk DP (Niemcy) Problemy/ wyzwania: Niski poziom świadczeń z tytułu zatrudnienia w ośrodkach oraz mała różnorodność prac ogranicza zaangażowanie Brak inicjatyw rządowych w zakresie tworzenia alternatyw dla pełnego zatrudnienia cudzoziemców Ograniczone możliwości projektów equalowskich Potrzeba stworzenia sieci profesjonalnych ośrodków wsparcia zawodowego Zwiększenie liczebności pracowników socjalnych Konieczne ułatwienia na rynku nieruchomości

Łączenie umiejętności cudoziemców z możliwościami rynku pracy (kreowanie podaży i popytu) Kierunki działań: Tworzenie baz danych o kompetencjach cudzoziemców Szkolenia odnośnie poruszania się na rynku pracy, pisania CV, zamieszczania ogłoszeń Organizacja spotkań z pracodawcami i innymi podmiotami rynku pracy Najlepsze rozwiązania: InPower Coalition – Austria i podobny program grecki ESTIA database Problemy/ wyzwania: Brak rozwiązań w promocji zatrudniania cudzoziemców poszukujących ochrony Brak programów wsparcia cudzoziemców na rynku pracy Projekty wsparcia realizowane tylko poprzez projekty EQUALA

Pytania dla grup roboczych 1.Kiedy dostęp do rynku pracy? 2.Jak przygotować poszukujących ochrony do konkurencji na rynku pracy? – propozycja konkretnych rozwiązań 3.Czy obecnie obowiązujący w Polsce system sprzyja integracji? 4.Jak wspierać/ nie przeszkadzać inicjatywom w ramach projektów EQUAL?

Zalecenia: Zmniejszyć bariery w dostępie do rynku pracy. Stworzyć kompleksowy system ośrodków wsparcia zawodowego w trakcie i po okresie ograniczonego dostępu Budować koalicje wielu podmiotów na rzecz promocji zatrudnienia cudzoziemców Zapewnić równy dostęp do rynku pracy wszystkim kategoriom cudzoziemców Zapewnić profesjonalny system szkoleń językowych, zawodowych, kulturowych dla cudzoziemców nie gotowych do natychmiastowego podjęcia zatrudnienia Zwiększać poziom zaangażowania cudzoziemców w ośrodkach poprzez odpowiednie instrumenty Zapewnić dostęp do integracji osobom z subsydiarnymi formami ochrony Ułatwić procedury uzyskiwania dostępu do rynku pracy (rezygnacja z koncesjonowania) Zmniejszyć bariery okołorynkowe (dostęp do kształcenia, rynku nieruchomości, uprościć procedury administracyjne, podatkowe, odformalizować system) ………………………………………………………………………………………………………