Kształcenie inżynierów z perspektywy integracji europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Advertisements

w programie „Uczenie się przez całe życie”
i jego oferta wyjazdów na praktyki zagraniczne
Oferta dla doktorantów Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Tłumaczenie zagranicznych dokumentów o wykształceniu
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Foresight „Akademickie Mazowsze 2030” Model Absolwenta
, ŁódźStudy in Poland1 15 lat doświadczeń International Faculty of Engineering IFE Centrum Kształcenia Międzynarodowego POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Krajowe Centrum Europass.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
KSZTAŁCENIE ZA GRANICĄ
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Specjalność: Kompleksowe Sterowanie Jakością
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
mgr Anna Domagalska Katedra Inżynierii Wiedzy WETI PG
ERASMUS MUNDUS Istotą programu ERASMUS MUNDUS jest prowadzenie przez europejskie konsorcja uczelni wspólnych studiów magisterskich (studia magisterskie.
Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa
Ekonomika procesów logistycznych
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Prezentacja wydziału dr inż. Piotr Bilski Prodziekan ds. Dydaktyki
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
85 – lecie DZIAŁALNOŚCI ODDZIAŁU WARSZAWSKIEGO SEP
NA KIERUNKACH I SPECJALNOŚCIACH NAUCZANIA: OGRODNICTWO KSZTAŁTOWANIE TERENÓW ZIELENI STUDIA W PWSZ W SULECHOWIE.
Prezentacja wykonana w ramach projektu: Plan rozwoju Politechniki Częstochowskiej Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Instytut Spraw Publicznych
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Definicje w uznawalności wykształcenia
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Organizacja i czasu trwania studiów dwustopniowych w zakresie nauk technicznych Prof. Antoni Tajduś Dwustopniowy system kształcenia, a wymiana międzynarodowa.
Celem ŚZIP jest wskazanie możliwości przyspieszenia rozwoju gospodarczego Polski przez: implementację nowoczesnych technologii pozyskiwanych bezpośrednio.
Tworzenie opisu efektów uczenia się dla studiów technicznych
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kto? MNISW Dla kogo? studentów z dobrymi wynikami w nauce i posiadającymi osiągnięcia naukowe/artystyczne/sportowe/etc.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
WYDZIAŁ EKONOMICZNY KIERUNEK LOGISTYKA Autor logo: p. Andrzej Czyczyło.
Specjalność: Specjalista Bankowy Katedra Bankowości i Rynków Finansowych Katowice,
Politechnika Krakowska Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej Kierunek Inżynieria Chemiczna i Procesowa Inżynieria chemiczna i procesowa jest dyscypliną.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
KIERUNEK LOGISTYKA WYDZIAŁ EKONOMICZNY
„ROZWÓJ POTENCJAŁU I OFERTY DYDAKTYCZNEJ POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ”
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
Techniczne Zakłady Naukowe
Logistyka międzynarodowa
Zapis prezentacji:

Kształcenie inżynierów z perspektywy integracji europejskiej Andrzej Kraśniewski Politechnika Warszawska Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych

KSZTAŁCENIE INŻYNIERÓW W EUROPIE Systemy szkolnictwa wyższego w Europie (kształcenia inżynierów) charakteryzują się znaczną różnorodnością struktura studiów programy studiów uzyskiwane kwalifikacje formalne (dyplomy)

system „binarny” system 2-stopniowy STRUKTURA SYSTEMU STUDIÓW poziom mgr inż. profil zawodowy profil akademicki system „binarny” inż. ? system 2-stopniowy studia II stopnia I stopnia poziom mgr inż. inż.

KWALIFIKACJE FORMALNE (DYPLOMY) Akademiingeniør Bachelor of Arts Bachelor of Engineering Bachelor of Science Civilingeniør Civilingenjör Diplom-Ingenieur Diplom-Ingenieur ETH Diplom-Ingenieur (FH) Diplomi-Insinöör Diplomirani Inženir Doktor-Ingenieur Dottore in Ingegneria Engenheiro Europa-Ingenieur Ingenieur (grad.) Ingeniør Inginer Insinööri Ingeniero Químico Ingeniero Superior Ingeniero Técnico Ingénieur civil Ingénieur diplomé Ingénieur industriel Ingénieur technicien Inženyr Inžinier Inżynier Magister Inżynier Master of Arts Master of Engineering Master of Science Okleveles mérnök Okleveles üzemmérnök Sivilingeniør Teknikfræðingur Teknikumingeniør Verkfræðingur źródło: K. Hernault (Siemens)

PROCES BOLOŃSKI Konieczność „harmonizacji” systemów kształcenia, - 29 państw, w tym POLSKA Konieczność „harmonizacji” systemów kształcenia, nie tylko inżynierów Deklaracja Bolońska (1999) Proces Boloński (1999-2010) Europejska Przestrzeń Szkolnictwa Wyższego European Higher Education Area dostosowanie systemu kształcenia do potrzeb europejskiego rynku pracy stworzenie warunków do przemieszczania się obywateli zwiększenie konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego

„FILARY” EUROPEJSKIEJ PRZESTRZENI SZ. W. 2(3)-stopniowy system studiów punktowy system rozliczania osiągnięć studentów (European Credit Transfer System - ECTS) przepływ (mobilność) studentów i wykładowców „czytelność”, porównywalność i uznawalność stopni (dyplomów)

DWU(TRZY)STOPNIOWY SYSTEM STUDIÓW studia I stopnia studia III stopnia studia II stopnia studia jednolite

PUNKTOWY SYSTEM ROZLICZANIA European Credit Transfer System - ECTS za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje określoną liczbę punktów określona jest minimalna liczba punktów niezbędna do - zaliczenia kolejnego semestru - ukończenia studiów punkty mogą być zdobywane na innej uczelni, także zagranicznej

mobilność pozioma mobilność pionowa MOBILNOŚĆ STUDENTÓW uczelnia A mobilność pozioma uczelnia B (za granicą) studia II stopnia I stopnia uczelnia A mobilność pionowa uczelnia B (za granicą) studia II stopnia I stopnia możliwa zmiana kierunku studiów

WSPÓLNE PROGRAMY STUDIÓW (JOINT DEGREES) Studia prowadzone wspólnie przez dwie uczelnie wspólnie opracowane programy studiów porównywalne okresy studiowania w uczelniach partnerskich wspólnie prowadzone prace dyplomowe wymiana wykładowców „wspólny dyplom” - dyplomy obu uczelni - dyplom + (wspólny) certyfikat uczelnia A uczelnia B (za granicą) Wspólne programy studiów „znak firmowy” szkolnictwa europejskiego

PROGRAMY UE WSPIERAJĄCE MOBILNOŚĆ Socrates-Erasmus (ok. 1 mld euro 2000-2007) kilkumiesięczne okresy studiów na uczelni zagranicznej 1997-2002: ponad 1 mln studentów, w tym kilka tysięcy polskich studentów rocznie 2002: Socrates-Erasmus Student Charter wymiana wykładowców projekty dydaktyczne realizowane wspólnie przez uczelnie z różnych krajów kilkumiesięczne okresy praktyki zawodowej w firmach zagranicznych Leonardo da Vinci

instytucja nadzorująca MOBILNOŚĆ WIRTUALNA Kształcenie „bez granic” (transnational education) wspólny program studiów ośrodek kształcenia filia student franchising uczelnia instytucja nadzorująca (wydająca dyplom)

SUPLEMENT DO DYPLOMU (Diploma Supplement) „CZYTELNOŚĆ” I PORÓWNYWALNOŚĆ DYPLOMÓW SUPLEMENT DO DYPLOMU (Diploma Supplement) inicjatywa Komisji Europejskiej, Rady Europy i UNESCO system studiów w kraju wydawany w 2 językach obecnie - opcjonalnie od 2005 - obowiązkowo program studiów indywidualne osiągnięcia studenta narzędzie oceny absolwentów przez pracodawców na globalnym rynku pracy?

UZNAWALNOŚĆ DO CELÓW AKADEMICKICH (dalsze kształcenie) UZNAWALNOŚĆ WYKSZTAŁCENIA UZNAWALNOŚĆ DO CELÓW AKADEMICKICH (dalsze kształcenie) Lisbon Recognition Convention Konwencja Lizbońska (1997) podpisana przez 41 krajów Zasada: Uznawać porównywalne kwalifikacje, jeśli nie ma wyraźnych przeciwwskazań

stowarzyszenia zawodowe zalecenia międzynarod. UZNAWALNOŚĆ WYKSZTAŁCENIA UZNAWALNOŚĆ DO CELÓW ZAWODOWYCH (podjęcie pracy, wykonywanie zawodu inżyniera) dyrektywy UE regulacje krajowe często tworzone przez stowarzyszenia zawodowe zalecenia międzynarod. stowarzyszeń zawod. Fédération Européenne d’Associations d’Ingénieurs Nationales

PROGRAM STUDIÓW Zmieniające się warunki pracy inżynierów i zróżnicowany charakter pracy odejście od kształcenia „wąskich specjalistów” metody i praktyka pracy inżyniera (problemy) wiedza nietechniczna podstawy teoretyczne (matematyka, fizyka) dyscypliny technicznej wiedza z obszaru specjalności spoza umiejętności ogólne samokształcenie komunikowanie się praca w zespole przedsiębiorczość podejmowanie decyzji zarządzanie projektem

PROCES BOLOŃSKI NA NASZYM WYDZIALE Polska uczestniczy formalnie w Procesie Bolońskim od jego zainicjowania (1999) WETI realizuje postulaty Deklaracji Bolońskiej ze znacznym wyprzedzeniem od 1990 r. – system punktowego rozliczania osiągnięć studentów od 1994 r. - studia dwustopniowe możliwość indywidualizacji programu i toku studiów – sprzyja mobilności i kształceniu interdyscyplinarnemu

KSZTAŁCENIE INŻYNIERÓW A POLITYKA Cele polityczne szefów rządów krajów UE - wizja „Europe of knowledge” (Lizbona 2000, Barcelona 2002) W 2010 r. w krajach Unii Europejskiej 3% PKB na prace badawczo-rozwojowe (R&D) 500 000 - 700 000 nowych miejsc pracy w Europie związanych z badaniami naukowymi - znaczna część w obszarze nauk ścisłych i nowoczesnych technologii Szansa dla absolwentów uczelni technicznych, ale ... dla absolwentów właściwe przygotowanych

JAK WYKORZYSTAĆ SZANSĘ? Przygotowanie do pracy w sektorze badawczo-rozwojowym umiejętność myślenia abstrakcyjnego i systemowego umiejętność samodzielnego stawiania i rozwiązywania problemów Jak to osiągnąć? nie lekceważyć przedmiotów „teoretycznych” działać w kole naukowym skorzystać z programów wymiany międzynarodowej (Socrates-Erasmus) realizować pracę dyplomową w ramach międzynarodowego programu badawczego rozważyć podjęcie studiów doktoranckich

O pozycji naszego kraju w „Europie Wiedzy” będzie decydował ZAKOŃCZENIE O pozycji naszego kraju w „Europie Wiedzy” będzie decydował poziom wykształcenia absolwentów polskich uczelni, zwłaszcza w takich dziedzinach jak nauki ścisłe i nowoczesne technologie Studenci - przyszli inżynierowie - w Was nasza nadzieja