KATEGORYZACJA … (wyciąg z prezentacji na zebraniu pracowniczym I23 w dn. 05.10.2010 ( dr inż. L.Szczurowski ) Źródła: 1.Prof. dr hab. inż. Eugeniusz Rusiński,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Programy Fundacji na rzecz Nauki Polskiej finansowane z funduszy strukturalnych Działanie 1.2 Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki Program Operacyjny.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
Projekt systemowy Stypendia naukowe dla doktorantów realizowany przez Departament Gospodarki i Innowacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
Prowadzenie dokumentacji
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
KOMITET NAUK ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
III Seminarium Rankingowe Potencjał, efektywność i siła naukowa w Rankingu Szkół Wyższych 2012 oraz rozważane zmiany w tym obszarze.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Możliwości wspierania ze środków budżetu państwa działalności innowacyjnej przedsiębiorców branży elektrycznej - korzyść czy strata ? Warszawa, 2 grudnia.
Ocena parametryczna jednostek naukowych za lata: 2005 – 2009 Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 maja 2010 r.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
System zachęt dla młodych naukowców Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Leszek Grabarczyk.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Ocena Parametryczna jednostek
Finansowe aspekty ustawy o zasadach finansowania nauki
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Działalność statutowa - wynagrodzenia r.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.. …Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
ŹRÓDŁA PRZYCHODÓW W UCZELNIACH Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej Mirosław KARBOWNICZEK.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Projekty badawcze dla panelu HS (nauki humanistyczne) Anna Kowalcze-Pawlik Kraków 2013.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
Badania statutowe dla doktorantów i młodych naukowców dr Tomasz Janus Biuro ds. Badań Naukowych.
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Inowrocław, 22 listopada 2011 r.
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
SPRAWOZDANIE z badań naukowych oraz współpracy z zagranicą w roku 2016
NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
Podstawa prawna na UKSW
Wyniki kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych 2017 (okres podlegający ocenie: lata ) GWO.
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Ewaluacja jakości działalności naukowej
Podstawa prawna na UKSW
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Bony na innowacje dla MŚP
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

KATEGORYZACJA … (wyciąg z prezentacji na zebraniu pracowniczym I23 w dn ( dr inż. L.Szczurowski ) Źródła: 1.Prof. dr hab. inż. Eugeniusz Rusiński, Prorektor ds. Badań Naukowych i Współpracy z Gospodarką P.Wr.; "Reforma nauki- finansowanie działalności statutowej (prezentacja z dn. 17 IX 2010 r.), 2.Ustawa o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z dnia 4 czerwca 2010 r. Nr 96, poz.615)

Ustawy reformujące polską naukę W dn. 4 VI 2010r. w Dzienniku Ustaw RP ukazało się 6 ustaw reformujących z dniem 1 X 2010 r. polską naukę, są to ustawy o: 1.Zasadach finansowania nauki (Dz. U. z dnia 4 czerwca 2010 r. Nr 96, poz.615) 2.Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (…),… 3.Narodowym Centrum Nauki (…),… 4.Instytutach Badawczych, 5.Polskiej Akademii Nauk, 6.Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki.

Ustawa: podstawowe cele i zasady … Model finansowania nauki wprowadza zasadę: pieniądze na badania będą sukcesywnie wzrastać, a sposób ich przyznawania będzie uzależniony od osiągnięć badawczych. Podstawowe cele nowej ustawy: wprowadzenie przejrzystego systemu finansowania nauki, efektywniejsze wykorzystanie środków finansowych z budżetu państwa na naukę oraz implementacja mechanizmu: z budżetu państwa są finansowane badania naukowe najwyższej jakości, także według standardów międzynarodowych koncentracje środków w jednostkach prowadzących działalność naukową lub badawczo-rozwojową na najwyższym poziomie, znaczący wzrost udziału w budżecie na naukę środków finansowych wydatkowanych w sposób konkursowy (Narodowe Centrum Nauki finansować będzie badania podstawowe a Narodowe Centrum Badań i Rozwoju badania stosowane i rozwojowe), wprowadzenie systemu kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych.

Jakie cele nie będą realizowane? Z dniem 1 X 2010 r., nie przewiduje się następujących strumieni finansowania: Badania własne (W8: prace na stopień, dofinansowanie organizacji konferencji) Badania wspólne sieci naukowych (…) Dotacja podmiotowa na naukę = środki na działalność statutową (skonstruowane w oparciu o kategoryzację jednostek)

1)utrzymanie potencjału badawczego jednostki naukowej; 2)utrzymanie specjalnego urządzenia badawczego w jednostce naukowej, a w zakresie infrastruktury informatycznej nauki – również w uczelni; 3)działalność polegającą na prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich, finansowanych w wewnętrznym trybie konkursowym (Środki finansowe przekazywane w formie dotacji celowej mogą być przeznaczane na stypendia dla doktorantów uczestniczących w realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych.) 4)działalność związaną z utrzymaniem i poszerzeniem naukowych baz danych. Wniosek ( ) o dotację na BS aplikuje o każde finansowanie z osobna (Art ,Dz. U. Nr 96, poz. 620) Finansowanie działalności statutowej obejmuje:

Utrzymanie potencjału badawczego jednostki naukowej, w tym: a)działania niezbędne do rozwoju specjalności naukowych lub kierunków badawczych oraz rozwoju kadry naukowej, w tym badania naukowe lub prace rozwojowe ujęte w planie finansowym jednostek naukowych, b)utrzymanie infrastruktury badawczej, w tym bibliotek i archiwów, c)koszty związane z zatrudnieniem niezbędnej kadry naukowej i inżynieryjno-technicznej, z zastrzeżeniem ust. 3, d)zakup lub wytworzenie aparatury naukowo-badawczej związanej z realizacją zadań, o których mowa w lit. a, niestanowiącej dużej infrastruktury badawczej, e)współpracę naukową krajową i zagraniczną niezbędną do realizacji zadań, o których mowa w lit. a, f)działalność jednostki naukowej w zakresie upowszechniania nauki. Ale nie obejmuje: wydatków związanych z działalnością dydaktyczną, w tym związanych z zatrudnieniem pracowników naukowo-dydaktycznych zajmujących się działalnością dydaktyczną. Finansowanie BS w ramach dotacji bazowej obejmować będzie:

Do czasu przyznania jednostkom naukowym kategorii na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r., jednostki naukowe posiadające kategorię przyznaną na podstawie ustawy z dnia 8 października 2004 r. otrzymają następujące kategorie: A- jednostki naukowe posiadające kategorię 1; B- jednostki naukowe posiadające kategorię 2 lub 3; C- jednostki naukowe posiadające kategorię 4 lub 5. (Art Dz. U. Nr 96, poz. 620) Przejściowa kategoryzacja jednostek …

Docelowa kategoryzacja jednostek … Docelowo (max. do 1 X 2012) jednostki zostaną pogrupowane w klasach: A+ - (1,5) poziom wiodący (spośród kat. 1); A – (1,0) poziom bardzo dobry (pozostałe z kat. 1); B – (0,7) poziom zadowalający, z rekomendacją wzmocnienia działalności naukowej, badawczo-rozwojowej lub stymulacyjnej innowacyjność gospodarki (kat. 2 lub 3); C – (0,4) poziom niezadowalający (kat. 4 lub 5).

30 IX 2010 (, str. 17, gr. G5) wydział W8 uzyskał kategoryzację 3 w skali od 1 do 5 W grupie G5 Elektrotechnika, automatyka, elektronika oraz technologie informacyjne: z dorobkiem (wskaźnik efektywności JO) 48,83 pkt, zajmujemy 32 miejsce, na liście 47 jednostek, najlepsza (Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP) ma 516,38 pkt najgorsza (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Wydział Informatyki Stosowanej) ma 4,63 pkt Skąd się wzięła? (…) (form_T, form_HE, form_T_versus_HE)…form_Tform_HEform_T_versus_HE Co oznacza? Mniejsze finansowanie BS … (zasady…, str. 19)zasady…, Kategoryzacja (przejściowa) wydziału W8 …

Jak się liczy punkty kategoryzacyjne? (efektywność łączna JO) E i – wskaźnik efektywności łącznej JO (punkty kategoryzacyjne) we i – waga grupy kryteriów efektywności e i,m – efektywność i-tej JO wg m-tej grupy kryteriów Lke – liczba grup kryteriów efektywności (dla G5 = 2) (WYNIKI DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ I UPRAWNIENIA DO NADAWANIA STOPNI oraz ZASTOSOWANIA PRAKTYCZNE)

Jak się liczy punkty kategoryzacyjne? (efektywność JO w grupie WYNIKI DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ I UPRAWNIENIA DO NADAWANIA STOPNI) e i,1 – efektywność i-tej JO wg 1-szej grupy kryteriów P i, 1, n – suma punktów kategoryzacyjnych i-tejJO wg 1-szej grupy kryteriów N i – liczba osób zatrudnionych przy badaniach w JO Dla G5 = 4 kryteria w grupie: WYNIKI DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ I UPRAWNIENIA DO NADAWANIA STOPNI K1.Publikacje recenzowane K2.Monografie naukowe K3.Międzynarodowe projekty badawcze K4.Uprawnienia do nadawania stopni

Jak się liczy punkty kategoryzacyjne? (efektywność JO w grupie ZASTOSOWANIA PRAKTYCZNE) e i,2 – efektywność i-tej JO wg 2-ej grupy kryteriów P i, 2, n – suma punktów kategoryzacyjnych i-tej JO wg 2-ej grupy kryteriów N i – liczba osób zatrudnionych przy badaniach w JO Dla G5 = 5 kryteriów w grupie: ZASTOSOWANIA PRAKTYCZNE K5.Nowe technologie, materiały, wyroby, systemy, metody i usługi oraz nowe oprogramowanie K6.Posiadany status i akredytacje K7.Opatentowane wynalazki, prawa ochronne na wzory użytkowe i prawa autorskie do utworów K8.Wdrożenia - wyrobu finalnego, nowej technologii - potwierdzone przez inny podmiot wdrażający lub użytkujący wyrób K9.Sprzedaż licencji, know-how

Od czego będzie zależeć dotacja na BS? q i – mnożnik kategoryzacji (A+=1,5; A=1; B=0,7 i C=0,4) w i – współczynnik przypisany rodzajowi jednostki (1,0=PAN lub międzynarodowy instytut naukowy; 0,7=instytut badawczy; 0,5=inne jednostki (w tym przedsiębiorcy); 0,3=JO uczelni)... k m – w spółczynnik kosztochłonności N i m – liczba osób zatrudnionych przy badaniach w JO

1. Samodzielne prace doktorantów nie liczą się do dorobku jednostki … powinny być zabronione ?, 2. Narzuty na zlecenia dla firm i instytucji nie są takie straszne: 12% KW, 12% KO i 0% zysku, za każde 5,- Tzł jest jeden punkt kategoryzacyjny … Proste czynniki efektywności:

Dziękuję za uwagę

Załącznik: Ustawa o Narodowym Centrum Nauki Do kompetencji Narodowego Centrum Nauki będą należały sprawy związane z: finansowaniem badań podstawowych w celu podniesienia ich poziomu naukowego i rozwoju poszczególnych dyscyplin naukowych, podejmowanie działań na rzecz rozwoju kadry naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem wspierania osób rozpoczynających karierę naukową. Ustawa definiuje główne zadania NCN jako: 1.ogłaszanie konkursów, ocena i wybór projektów oraz finansowanie : a)badań podstawowych w formie projektów badawczych, w tym finansowanie zakupu lub wytworzenia aparatury naukowo-badawczej niezbędnej do realizacji tych projektów, b)niepodlegających współfinansowaniu z zagranicznych środków finansowych projektów badawczych realizowanych w ramach programów lub inicjatyw międzynarodowych ogłaszanych we współpracy dwu- lub wielostronnej albo projektów badawczych realizowanych przy wykorzystaniu przez polskie zespoły badawcze wielkich międzynarodowych urządzeń badawczych, c)projektów badawczych realizowanych przez osoby rozpoczynające karierę naukowa, mających na celu stworzenie unikatowego warsztatu naukowego lub powołanie nowego zespołu naukowego, d)stypendiów doktorskich i staży po uzyskaniu stopnia naukowego doktora oraz nadzór nad realizacją tych zadań; 2.współpraca międzynarodowa w ramach finansowania działalności w zakresie badań podstawowych; 3.upowszechnianie w środowisku naukowym informacji o ogłoszonych przez Centrum konkursach, o których mowa w pkt 1; 4.inspirowanie i monitorowanie finansowania badań podstawowych ze środków pochodzących spoza budżetu państwa.

Załącznik: Ustawa o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju Centrum Badań i Rozwoju zostało powołane do realizacji polityki państwa w zakresie finansowania badań stosowanych, mających strategiczne znaczenie dla rozwoju Polski i jej bezpieczeństwa. Do zadań Narodowego Centrum Badan i Rozwoju będzie należeć głównie: stymulowanie innowacyjności gospodarki polskiej poprzez pobudzanie inwestowania przez przedsiębiorców w działalność badawczo-rozwojową, w szczególności przez współfinansowanie przedsięwzięć prowadzonych przez przedsiębiorcę lub inny podmiot posiadający zdolność do bezpośredniego zastosowania wyników projektu w praktyce, wspieranie pozyskiwania przez jednostki naukowe środków na działalność badawczo- rozwojową pochodzących ze źródeł innych niż budżet państwa, zarządzanie strategicznymi programami badań naukowych i prac rozwojowych w ramach Krajowego Programu Badań i finansowanie tych programów, w tym badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa.