INNOWACJE PEDAGOGICZNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
Zasady konstruowania programów projakościowych
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Innowacje i eksperymenty pedagogiczne
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Innowacje pedagogiczne w gimnazjach
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Innowacje pedagogiczne
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
I N N O W A C J A PEDAGOGICZNA W PROCESIE EDUKACYJNYM.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

INNOWACJE PEDAGOGICZNE Innowacja to każda zmiana przyczyniająca się do polepszenia wyników działania. Roman Miller

POJĘCIE INNOWACJI Innowacje są to zmiany celowo wprowadzone przez człowieka /Z. Pietrasiński/

POJĘCIE INNOWACJI W znaczeniu funkcjonalnym przez innowację rozumiemy cały proces jej tworzenia, projektowania, realizacji i wykorzystania. / J. Perlaki/

POJĘCIE INNOWACJI Innowacja stanowi ciąg działań polegających na rozwiązywaniu problemów. W rezultacie powstaje jakaś konkretna i całkowicie opracowana nowość. /P. F. Whitfield/

POJĘCIE INNOWACJI Innowacja to złożona działalność, która przebiega od konceptualizacji nowej idei przez rozwiązanie problemu do rzeczywistego zastosowania nowego rozwiązania dla osiągnięcia określonych wartości. /S. Myers/

i eksperymentalnej przez publiczne szkoły Działalność innowacyjną prowadzoną przez szkoły i placówki reguluje obecnie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. nr 56 poz. 506).

DOKUMENTACJA pozytywna opinia Rady Pedagogicznej, uchwała Rady Pedagogicznej, opis innowacji, zgoda autora (zespołu autorskiego) na prowadzenie innowacji, dołączyć wypełnioną kartę innowacji pedagogicznej wraz z dyskietką.

PRZEBIEG INNOWACJI diagnoza problemu, określenie celu, wybór odpowiednich metod badawczych, adaptacja, ewaluacja.

EFEKTY INNOWCJI podniesienie wyników działalności dydaktyczno-wychowawczej, realizacja nowego produktu edukacyjnego, rozwój zawodowy nauczyciela, reorientacje na nowe cele systemu, normy postępowania i wzory zachowań.

RODZAJE INNOWACJI dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze, programowe, technologiczne, organizacyjne.

OBSZARY DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ Projektowanie, Wdrażanie, Dokumentowanie, Ewaluacja.

PROJEKTOWANIE Nauczyciele znają zasady wprowadzania innowacji i przepisy prawne w tym zakresie. Szkoła rozpoznaje potrzeby edukacyjne środowiska i dostosowuje do nich swoją ofertę edukacyjną. Autor lub zespół autorski w oparciu o diagnozę potrzeb, opracowuje projekt innowacji. Działalność innowacyjna wpływa na efektywność pracy szkoły. Działalność innowacyjna zwiększa atrakcyjność szkoły. Szkoła poprzez wprowadzenie działalności innowacyjnej tworzy lepsze warunki rozwoju ucznia. Dyrektor we współpracy z organem prowadzącym zapewnia materialne, w tym finansowe wsparcie działalności innowacyjnej. W zależności od potrzeb szkoła pozyskuje sponsorów wspierających działalność innowacyjną. W szkole istnieje system motywowania i nagradzania nauczycieli prowadzących działalność innowacyjną.

WDRAŻANIE Działania innowacyjne zapewniają rozwój ucznia, umożliwiają osiąganie lepszych niż dotychczas wyników m.in. w egzaminach zewnętrznych, konkursach, olimpiadach, turniejach, zawodach.

WDRAŻANIE Sprawna organizacja i baza materialna pozwala na realizację innowacji.

WDRAŻANIE Metody nauczania i formy pracy stosowane przez nauczycieli w realizacji innowacji są efektywne.

WDRAŻANIE W trakcie realizacji innowacji nauczyciele wdrażają uczniów do aktywności i odpowiedzialności za własny rozwój.

DOKUMENTACJA W szkole znajduje się i jest udostępniana dokumentacja uzasadniająca potrzebę podejmowanie działań innowacyjnych.

DOKUMENTACJA Informacje zawarte w KARCIE INNOWACJI są kompletne /ustosunkowano się do wszystkich zagadnień/ i merytorycznie uzasadnione.

DOKUMENTACJA Szkoła posiada dokumenty informujące o wynikach mierzenia jakości pracy szkoły w zakresie działalności innowacyjnej.

DOKUMENTACJA Szkoła gromadzi dokumentację realizowanych innowacji /zgodną z Rozporządzeniem MENiS z dn. 9.04.2002 r. i wytycznymi Małopolskiego Kuratora Oświaty/

EWALUACJA Uczniowie uzyskują znaczące osiągnięcia potwierdzone w konkursach, olimpiadach, przeglądach, wystawach, zawodach itp.

EWALUACJA Szkoła wykorzystuje efekty realizacji innowacji do bieżącej działalności.

EWALUACJA Uczniowie objęci innowacją osiągają lepsze wyniki edukacyjne.

EWALUACJA Szkoła wykorzystuje efekty realizacji innowacji do bieżącej działalności.

EWALUACJA Widoczne są efekty w zakresie oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych.

EWALUACJA Nauczyciele realizujący innowacje stosują różnorodne i skuteczne metody kształcenia i wychowania.

EWALUACJA Szkoła upowszechnia działania innowacyjne oraz gromadzi i udostępnia dokumentację z nią związaną.

EWALUACJA W szkole funkcjonuje sprawna informacja o działalności innowacyjnej.

Struktura dokumentu opisującego działalność innowacyjną

I. Strona tytułowa Tytuł innowacji Rodzaj innowacji (czy ma charakter organizacyjny, metodyczny czy programowy) Autorzy innowacji

II. Wstęp Opis, jak doszło do powstania pomysłu; Uzasadnienie; Miejsce wdrażania działalności innowacyjnej; Zasięg; Czas trwania innowacji; Koszty i źródła finansowania działalności innowacyjnej; Na jakim programie oparta jest innowacja;

III. Opis zasad innowacji Uzasadnienie potrzeby wprowadzania zmiany; Cele ogólne; Cele szczegółowe; Zasady innowacji;

IV. Ewaluacja W jakim czasie będzie przebiegać badanie efektów zakładanych zmian? W jaki sposób będziemy prowadzić ewaluację? Za pomocą jakich metod, technik i narzędzi badawczych? Kto będzie przeprowadzał badanie osiąganej jakości? Kto przeprowadzi analizę i weryfikacje zgromadzonych informacji ? Komu i w jaki sposób przedstawimy osiągnięte rezultaty wdrożonej innowacji?

V. Załączniki Przykładowy plan wprowadzenia zmiany; Przykładowe scenariusze zajęć; Przykładowe środki i pomoce dydaktyczne; Narzędzia badawcze, adekwatne do celów innowacji; Schematy organizacyjne;

VI. Bibliografia

PRZYKŁADY INNOWACJI w szkole podstawowej

„ Nie jestem bierny wobec agresji ” „Żyj zdrowo i odżywiaj się prawidłowo” „W zdrowym ciele zdrowy duch ” „ Bawimy się w teatr ”

PRZYKŁADY INNOWACJI w gimnazjum

„ Z matematyką w przyszłość ” „ Historia nauczycielką życia” „ Poznając języki obce – poznajesz inne kultury” „ Z matematyką w przyszłość ” „ Historia nauczycielką życia” „ Wychowanie przez sport ”

BIBLIOGRAFIA

CZASOPISMA Borawska Iwona : Innowacje w edukacji wczesnoszkolnej // Ruch Pedagogiczny. - 1999, [nr] 1/2 , s. 117-124 ; Toż // Życie Szkoły. - 2001, nr 3, s. 145-148 Maciejewska Jadwiga, Durda Marek : Szkolne procedury jakości : szkoły innowacyjne same się doskonalą // Dyrektor Szkoły. - 2003, nr 9, s. 6-7 Palka Stanisław : Innowacje dydaktyczne // Hejnał Oświatowy. - 2002, nr 3, s. 3-4 Zakorczmenna Elżbieta : Innowacyjny program dziennikarski w klasach V i VI szkoły podstawowej // Kwartalnik Edukacyjny. - 2001, nr 3, s. 52-63

KSIĄŻKI Musioł Adam, Gmoch Ryszard : Innowacje pedagogiczne nauczycieli jako wskaźnik ich kompetencji zawodowych // W : Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych / pod red. Ryszarda Gmocha i Anny Krasnodębskiej. - Opole, 2005. - S. 67-73 Radziewicz Julian : Warunki podejmowania pedagogicznych decyzji innowacyjnych // W : Twórczość : wyzwanie XXI wieku / zebrały i oprac. Eliza Dombrowska, Aleksandra Niedźwiedzka. - Kraków, 2003. - S. 83-90 Sowiński Andrzej J. : Pedagogiczny sens innowacji w wychowaniu // W : Edukacja alternatywna : nowe teorie, modele badań i reformy / pod red. Jacka Piekarskiego i Bogusława Śliwerskiego. - Kraków, 2000. - S. 195-208 Przyborowska Beata : Struktury innowacyjne w edukacji : teoria, praktyka, rozwój. - Toruń : Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003 Łukaszewicz Ryszard : Studia nad alternatywami w edukacji. - Wrocław : Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne, 2002

DZIĘKUJEMY