Finanse i gospodarka finansowa w przedsiebiorstwie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Advertisements

CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
6. Strategie zarządzania
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
BIZNESPLAN SPIN OFF/OUT DLA KOGO???.
Dochody i wydatki gospodarce otwartej
Pieniądz i polityka pieniężna
Ekonomia inflacja, oczekiwania i wiarygodność
Popyt, podaż, rynek.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Dr Agata Gemzik-Salwach
Marek Zuber Giełda: fakty i mity.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Polityka makroekonomiczna i stałe kursy walutowe.
Podstawowa analiza rynku
Polityka monetarna państwa
NBP.
POLITYKA MONETARNA Wykonała Izabela Łabęda.
RYZYKO STOPY PROCENTOWEJ
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Finanse Zbigniew Kuryłek
Opracowali: Maksymilian Truś Karol Jarosz
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
System finansowy Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa.
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Ryzyko w transakcjach zagranicznych i metody jego ograniczania
Plan zajęć: Czynniki kształtujące wartość firmy Podstawowe pojęcia
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Wprowadzenie do tematyki finansowania zewnętrznego
Równowaga rynkowa.
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Uwarunkowane i bezwarunkowe operacje interwencyjne w przypadku zwykłym oraz w okresie kryzysu płynności na rynku pieniężnym i walutowym. Wioleta Kisio.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Podstawy makroekonomii
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Metody oceny opłacalności projektów inwestycyjnych
Operacje interwencyjne na rynku pieniężnym i walutowym w przypadku zwykłym i w okresie kryzysu płynności Paulina Dziarek Paulina Gołdon.
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu. Czas a wartość „Wartość” czasu w finansach – wraz z upływem czasu następuje spadek subiektywnej wartości dóbr.
Formy inwestowania.
1 BANKOWOŚĆćwiczenia 1 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
Bankowość Zajęcia 1 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
POLSKA W STREFIE EURO – SZANSE I ZAGROŻENIA prof. nadzw. dr hab. Sławomir I. Bukowski Katedra Biznesu i Finansów Międzynarodowych Wydział Ekonomiczny.
Euro w Polsce: szansa, czy zagrożenie?. Szanse +
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OD RECESJI DO KONIUNKTURY CZYLI ZMIENNA GOSPODARKA
3. A NALIZA MAKROEKONOMICZNA SEKTORA BANKOWEGO Analiza ekonomiczna instytucji finansowych; M.Olszak WZ UW 1.
INFLACJA Wykonał:PawełSochacki Kl.1 Te. Rodzaje inflacji Inflacja popytowa Inflacja popytowa Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Bankowość Zajęcia 6 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Analiza zasobów kapitałowych
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
mgr Małgorzata J. Januszewska
Polityka fiskalna, monetarna... i polityczno-pieniężne różności
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Zapis prezentacji:

Finanse i gospodarka finansowa w przedsiebiorstwie

Plan prezentacji: Cele zarządzania finansami przedsiębiorstw Otoczenie przedsiębiorstwa Otoczenie rynkowe System finansowy Znaczenie konkurencji Makroekonomiczne przesłanki decyzji finansowych Ryzyko w funkcjonowaniu przedsiębiorstw Trendy na rynkach finansowych Podsumowanie

1. Cele zarządzania finansami przedsiębiorstw producenta Cel nadrzędny działalności : Maksymalizacja zysku! Maksymalizacja wartości przedsiębiorstwa !!!

Szczeble formułowania celów misja - sformułowanie podstawowego celu organizacji cele strategiczne - ustalane na wyższym szczeblu i dla najwyższego kierownictwa cele taktyczne - ustalane na średnim szczeblu i dla menedżerów niższego szczebla organizacji cele operacyjne - ustalane na najniższym szczeblu i dla najniższego kierownictwa

Dziedzina celu cele funkcjonalne np. marketingu, finansów, cele produkcyjne np. jakość, wydajność cele w zakresie zasobów ludzkich np. fluktuacja pracowników, absencja w pracy

Cele długookresowe: Poziomowy przyrost sprzedaży - cele marketingowe, Nowoczesność produktu - cele innowacyjne, Zyskowność - cele finansowe, Właściwe wykorzystanie zasobów naturalnych, ludzkich, kapitału - cele zaopatrzenia przedsiębiorstwa w zasoby. Zwiększenie płacy.

Cele krótkookresowe: Przyrost udziału w rynku, Wprowadzenie jednej modyfikacji produktu rocznie, Poprawa zyskowności o 10% rocznie, Zmniejszenie zakupu surowców, pracowników, Zwiększenie płacy.

2. Otoczenie przedsiębiorstwa 2.1. Otoczenie rynkowe RYNEK: Transakcje zawierane pomiędzy kupującymi i sprzedającymi Mechanizm, za pomocą którego konsumenci i producenci ustalają ilość sprzedanych dóbr Zespół warunków umożliwiających wymianę między sprzedawcami a nabywcami

Rodzaje rynku Ze względu na zasięg terytorialny: lokalny, regionalny, krajowy, międzynarodowy Ze względu na przedmiot obrotu: np. Samochodowy, pracy, dóbr i usług, towarowy, pieniężny, itp.

Rodzaje rynku Ze względu na swobodę dokonywania transakcji na rynku: rynek wolny – swoboda obrotu, podjęcia działalności, minimalizacja ograniczeń dostępu do poszczególnych rynków międzynarodowych. rynek reglamentowany szary rynek - posiadanie reglamentowanych dóbr jest legalne, ale obrót nimi poza wyznaczonym systemem reglamentacji jest zakazany. czarny rynek - obrót wartościami, których posiadanie jest nielegalne lub ograniczone do pewnych organizacji, zakazany jest także obrót tymi wartościami.

Rodzaje rynku Ze względu na skalę lub wielkość transakcji hurtowy detaliczny

Podmioty gospodarcze Producenci Konsumenci Rząd

Ruch okrężny i przepływy finansowe w gospodarce

Dobra i usługi Dobra materialne Dobra niematerialne Dobra wolne Usługi

2.2. System finansowy Rynek pieniężny Rynek kapitałowy

Rynki finansowe- inne podejście Rynek pieniężny transakcje krótkoterminowe Rynek kapitałowy Transakcje długoterminowe (emisja i obrót papierów wartościowych Rynek kredytowy Podaż funduszy oferowanych przez banki Rynek walutowy Obejmuje międzynarodowe transfery finansowe Rynek ubezpieczeń

Kryterium ze względu na specyfikę instrumentów: rynki tradycyjne rynki instrumentów pochodnych (są odbiciem właściwych papierów wartościowych

Kryterium ze względu na czas: rynki krótkoterminowe rynki średnioterminowe rynki długoterminowe

2.3. Znaczenie konkurencji Struktury rynkowe Doskonała konkurencja Konkurencja monopolistyczna Oligopol Monopol

Strategie rynkowe Strategia kosztowa (niskie koszty, niska cena) Strategia jakościowa (wysokie koszty, wysoka jakość, wysoka cena) Strategia niszy rynkowej Strategia zintegrowanej produkcji (szybkość adaptacji oferty produkcyjnej do zmieniającego się popytu) Strategia masowego marketingu (rozszerzenie przestrzeni sprzedaży i przepustowości kanałów dystrybucji) Strategia zindywidualizowanego marketingu (suma zintegrowanych korzyści klientów tzn. sprzedaż katalogowa lub zakupy elektroniczne - czyli nie dla wszystkich)

3. Makroekonomiczne przesłanki decyzji finansowych Do tych uwarunkowań należą: koniunktura gospodarcza, polityka fiskalna i monetarna państwa, inflacja, interwencjonizm państwowy.

Koniunktura gospodarcza Koniunktura gospodarcza podlega cyklicznym wahaniom, przy czym długość cyklu i ostrość wahań kształtuje się nieregularnie. Na cykl koniunkturalny składa się okres ożywienia gospodarki prowadzący do jej rozkwitu, po którym zaczynają się pojawiać oznaki kryzysu prowadzącego do przedłużającej się niekiedy depresji gospodarczej, a dopiero jej przezwyciężenie umożliwia zapoczątkowanie ponownego ożywienia ekonomiki.

Inflacja Powoduje erozję siły nabywczej pieniądza, znajdującą odbicie we wzroście ogólnego poziomu cen. Wysoki poziom inflacji wpływa na poziom nominalny odsetek od pożyczek i kredytów, zagraża deprecjacji realnej wielkości kapitałów własnych firmy, jej należności i zasobów pieniężnych. W okresach wysokiej inflacji może ujawnić się okresowy wzrost popytu na produkty firmy, powodowany chęcią „ucieczki” przez klientów od tracącego wartość pieniądza, szczególnie wówczas gdy stopa procentowa od lokat w bankach nie pokrywa strat siły nabywczej zasobów gotówkowych. Inflacja wpływa na zniekształcenie obrazu rzeczywistego przebiegu realnych procesów gospodarczych ujawnionych w pieniężnej postaci.

Polityka fiskalna Wywiera decydujący wpływ na sytuację finansową firmy, przede wszystkim za pośrednictwem systemu podatkowego, który przyjmuje z reguły znaczną część przychodów osiąganych przez przedsiębiorstwo. Wzmożone zapotrzebowanie fiskusa na pieniądz objawia się w formie emisji obligacji i bonów skarbowych przy oferowaniu atrakcyjnego oprocentowania. Ogranicza to podaż pieniądza na inne cele a więc możliwość uzyskania kredytów i pożyczek wpływa także przeważnie na wzrost ogólnej stopy procentowej a więc kosztów finansowych ponoszonych przez firmę.

Polityka monetarna Bank Centralny reguluje popyt i podaż stopą procentową (niska stopa procentowa jest korzystna dla przedsiebiorstwa)

4. Ryzyko w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa ryzyko  operacyjne – wiąże się z udziałem kapitału obcego w finansowaniu przedsiębiorstwa; im wyższy udział kapitału obcego tym trudniej go przedsiębiorstwu spłacić, ryzyko stopy procentowej – związane ze zmianą stopy procentowej, ryzyko terminu wykupu – im dłuższy okres do terminu wykupu tym wyższe ryzyko, bardziej ryzykowne są obligacje 3-letnie niż 1-roczne, ryzyko bankowe - związane z działalnością banku, ryzyko finansowe - występuje przy inwestowaniu w papiery wartościowe, ryzyko inflacji - niepewność zwrotu z inwestycji, ryzyko kredytowe - ryzyko nieodzyskania należności, ryzyko płynności - trudności w sprzedaży papierów wartościowych (zamiany instrumentu na gotówkę), ryzyko systematyczne - zdeterminowane zewnętrznymi warunkami gospodarowania, ryzyko walutowe - spotykane w transakcjach walutowych dotyczy instrumentów kupowanych za waluty

5. Nowe Tendencje XX wieku i ich skutki Zmiana obowiązującej doktryny ekonomicznej Wzrost ryzyka stóp procentowych i ryzyka walutowego Globalizacja Deregulacja Komputeryzacja Rozwój instrumentów pochodnych