Katowice, listopad/grudzień 2007 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
Advertisements

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Zasady przygotowania wniosku o dofinansowanie
Przygotowanie przedsięwzięć inwestycyjnych
Kryteria wyboru projektów
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
Najczęściej popełniane uchybienia i błędy przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Departament.
Prowadzący: Michał Rutkowski
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Wsparcie rozwoju przedsiębiorczości w województwie podkarpackim ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego WP w latach 2007.
Praktyczne aspekty realizacji projektów. Przygotowanie projektu Wniosek aplikacyjny 1.Określenie obszaru interwencji 2.Identyfikacja Wnioskodawcy 3.Informacje.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
PROJEKT PREDEFINIOWANY Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego ANALIZA.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
dr inż. Marta Kołodziej-Hajdo
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
1. Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach RPO WD – kryteria oceny merytorycznej Priorytet V Energetyka Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Zarządzanie projektami
Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Możliwość finansowania przedsięwzięć telekomunikacyjnych z funduszy unijnych na lata Szczecin, 20 października 2009 r. Krzysztof Kozakowski Biuro.
Centrum Edukacji Techniczno - Ekonomicznej
System „Ewidencji Projektów”
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Ocena projektów inwestycyjnych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Spotkanie ROT 29 kwietnia 2016r.. Monitoring inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego Uwarunkowania: w Regionalnej Strategii Województwa Śląskiego.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Załączniki do wniosku o dofinansowanie w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
jest najbardziej złożoną kompleksową metodą oceny, służąca sprawdzeniu, w jakim zakresie, za pomocą jakich środków i w jakim czasie itd. projekt może.
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Generator wniosków o dofinasowanie
Prezentacja biznesplanu
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
spotkanie informacyjne
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4
Prezentacja biznesplanu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Zapis prezentacji:

Katowice, listopad/grudzień 2007 r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013 Studium Wykonalności Katowice, listopad/grudzień 2007 r.

Informacje ogólne Studium Wykonalności: Stanowi kompendium wiedzy na temat projektu oraz jego otoczenia Stanowi rozwinięcie i uzupełnienie standardowego wniosku o przyznanie dofinansowania Informacje prezentowane we wniosku i SW muszą być tożsame Studium Wykonalności musi być aktualne na dzień składania wniosku

Informacje ogólne Studium Wykonalności: Jest podstawą oceny merytoryczno- technicznej projektu dokonywanej przez ekspertów W efekcie przeprowadzonego Studium Wykonalności uzyskuje się całościową wiedzę na temat wykonalności projektu, co pozwala na zweryfikowanie czy dany projekt ma dobre podstawy do realizacji i czy odpowiada potrzebom przewidywanych beneficjentów.

Informacje ogólne Studium Wykonalności: Okres analizy obejmuje okres inwestycyjny (lata ponoszenia nakładów na realizację projektu) oraz okres technicznego cyklu życia projektu Dla działania 5.1 Gospodarka wodno- ściekowa okres odniesienia to 30 lat Dla działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych okres odniesienia to dla projektów z zakresu zakupu sprzętu i wyposażenia – 5 lat, dla innych - 15 lat

Struktura Studium Wykonalności Wykorzystane materiały i dokumentacje związane z projektem, definicje: Wykorzystane materiały, dokumenty, decyzje, definicje podstawowych pojęć

Struktura Studium Wykonalności Wnioski z przeprowadzonej analizy – podsumowanie Kompendium wiedzy na temat projektu Napisany w języku niespecjalistycznym Definicja projektu Przedmiot i zakres projektu - działania realizowane w ramach projektu

Struktura Studium Wykonalności Charakterystyka projektu 4.1 Tytuł projektu 4.2 Lokalizacja projektu Polityka rządowa, regionalna i lokalna. Polityki horyzontalne (ochrony środowiska, równych szans, efektywność energetyczna) Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

Struktura Studium Wykonalności Analiza otoczenia społeczno – gospodarczego projektu Powinna określać kluczowe cechy terenu objętego oddziaływaniem projektu, żeby zrozumieć jakie problemy ma rozwiązać realizacja inwestycji Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

Struktura Studium Wykonalności Zidentyfikowane problemy Opis i analiza problemów powinny wynikać z analizy otoczenia i analizy stanu aktualnego Zalecane jest przeprowadzenie analizy za pomocą „drzewa problemów” Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

Matryca logiczna projektu Struktura Studium Wykonalności Matryca logiczna projektu Drzewo problemów Cele projektu

Matryca logiczna projektu

Struktura Studium Wykonalności Logika interwencji 8.1 Cele projektu – oddziaływanie Rekomendowanym narzędziem jest matryca logiczna 8.2. Wskaźniki Zaprezentowane w postaci tabelarycznej Katalog zamknięty wg URPO WŚ Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

Struktura Studium Wykonalności Wskaźniki produktu Przedstawione narastająco Prezentowane w odniesieniu do roku bazowego – rok bazowy to ostatni pełny rok kalendarzowy przed rozpoczęciem zadań inwestycyjnych Podane dla lat realizacji działań inwestycyjnych założonych w harmonogramie projektu Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

Struktura Studium Wykonalności Wskaźniki rezultatu Przedstawione narastająco Prezentowane w odniesieniu do roku bazowego – rok bazowy to ostatni pełny rok kalendarzowy przed oddaniem infrastruktury lub rozpoczęciem realizacji projektu nie inwestycyjnego Podane dla pierwszego pełnego roku kalendarzowego funkcjonowania infrastruktury Dla projektu nie inwestycyjnego podane dla wszystkich lat realizacji projektu Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

Wskaźniki produktu i rezultatu 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Rok bazowy Realizacja projektu Wskaźniki produktu Wskaźniki rezultatu

Struktura Studium Wykonalności Komplementarność projektu z innymi działaniami Projekty realizowane ze środków unijnych, krajowych, innych zagranicznych Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

Struktura Studium Wykonalności Analiza instytucjonalna 10.1 Beneficjenci projektu beneficjenci, beneficjenci bezpośredni, właściciel majątku powstałego w wyniku projektu i kto będzie nim zarządzał 10.2 Wykonalność instytucjonalna projektu czy beneficjent zapewni wdrożenie projektu pod względem organizacyjnym Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

Struktura Studium Wykonalności 10.3 Trwałość projektu w okresie co najmniej 5 lat od zakończenia projektu 10.4 Analiza prawna wykonalności projektu decyzje/ pozwolenia/ opinie konieczne do uzyskania 10.5 Promocja projektu krótki opis sposobu promocji UE w finansowaniu projektu zgodny z wytycznymi Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

10.6 Plan wdrożenia przedsięwzięcia Wykres Gantt’a Struktura Studium Wykonalności 10.6 Plan wdrożenia przedsięwzięcia Wykres Gantt’a Nazwa zadania Rok 1 Rok 2 I KW II III KW IV Zadanie 1 Zadanie 2 Zadanie 3 Zakończenie projektu Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

Struktura Studium Wykonalności Harmonogram obejmujący: Prace przygotowawcze, projektowe, Otrzymanie zatwierdzeń i zezwoleń, Procedura przetargowa, Realizacja projektu Z uwzględnieniem zasady n+3 (n+2 po roku 2010) 10.7 Pomoc publiczna Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

Struktura Studium Wykonalności Analiza techniczna Opis wybranego najbardziej opłacalnego wariantu technicznego/ technologii Analizy specyficzne dla danego sektora Analizy zaproponowane w wytycznych szczegółowych z zakresu, którego dotyczy projekt Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji

Struktura Studium Wykonalności 13. Analiza finansowa Sprawdza czy inwestycja jest finansowo wykonalna Sprawdza czy beneficjent nie otrzymuje zbyt wiele środków dotacyjnych (luka w finansowaniu) Sprawdza czy inwestycja jest finansowo trwała Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji Analiza finansowa sprawdza czy inwestycja jest finansowo trwała tzn. czy beneficjent będzie zdolny do wdrożeni projektu, a podmiot prowadzący eksploatację będzie generował wystarczającą nadwyżkę finansową do pokrycia wszystkich kosztów działalności operacyjnej i wydatków odtworzeniowych.

Analiza finansowa Przy sporządzaniu analizy finansowej należy posługiwać się metodą zdyskontowanych środków pieniężnych (DCF) Analiza finansowa powinna być prowadzona w cenach stałych Stopa dyskontowa dla modelu w cenach stałych wynosi 5% Analizę finansową należy prowadzić w PLN Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji Analiza finansowa sprawdza czy inwestycja jest finansowo trwała tzn. czy beneficjent będzie zdolny do wdrożeni projektu, a podmiot prowadzący eksploatację będzie generował wystarczającą nadwyżkę finansową do pokrycia wszystkich kosztów działalności operacyjnej i wydatków odtworzeniowych.

Analiza finansowa Należy przedstawić m.in.: Nakłady inwestycyjne na realizację projektu Program sprzedaży. Kalkulacje przychodów ze sprzedaży Kalkulację kosztów operacyjnych Rachunek zysków i strat Rachunek przepływów pieniężnych Źródła finansowania projektu Wskaźniki rentowności Lukę w finansowaniu Tytuł projektu – zgodny z pozostałą dokumentację Lokalizacja projektu – należy dołączyć mapę Polityka rządowa, regionalna i lokalna – należy wykazać zgodność z KPOŚK/ rozporządzeniem wojewody w sprawie wyznaczenia granic aglomeracji Analiza finansowa sprawdza czy inwestycja jest finansowo trwała tzn. czy beneficjent będzie zdolny do wdrożeni projektu, a podmiot prowadzący eksploatację będzie generował wystarczającą nadwyżkę finansową do pokrycia wszystkich kosztów działalności operacyjnej i wydatków odtworzeniowych.

Luka w finansowaniu Metoda luki w finansowaniu pozwala oszacować wysokości dofinansowania dla projektów generujących dochód. Projekt generujący dochód: wszelkie operacje obejmujące inwestycję w infrastrukturę, korzystanie z której podlega opłatom ponoszonym bezpośrednio przez korzystających oraz wszelkie operacje pociągające za sobą sprzedaż gruntu lub budynków lub dzierżawę gruntu lub najem budynków, lub wszelkie inne odpłatne świadczenie usług.

Luka w finansowaniu Luka w finansowaniu nie dotyczy projektów: podlegających zasadom pomocy publicznej; które nie generują dochodu (np. drogi za korzystanie z których nie trzeba płacić); których przychody nie pokrywają w pełni kosztów operacyjnych (np. niektóre koleje).

Luka w finansowaniu

Luka w dofinansowaniu Elementy niezbędne do obliczenia luki: Koszty kwalifikowane Poziom współfinansowania priorytetu Okres odniesienia Stopa dyskontowa Zdyskontowane nakłady inwestycyjne projektu Zdyskontowane przychody projektu Zdyskontowane koszty operacyjne projektu Zdyskontowana wartość rezydualna

Struktura Studium Wykonalności 14. Analiza ekonomiczna Celem analizy ekonomicznej jest: Określenie (za pomocą wskaźników efektywności ekonomicznej) czy inwestycja jest uzasadniona z ogólnospołecznego punktu widzenia Dokonanie oceny wkładu projektu we wzrost ekonomicznego dobrobytu regionu, kraju

Analiza ekonomiczna Do przeprowadzenia analizy ekonomicznej można wykorzystać metody: Analiza efektywności kosztowej – dla wszystkich projektów Analiza kosztów i korzyści – dla dużych projektów Analiza metodą uproszczoną – dla projektów nie będących dużymi projektami Analiza wielokryterialna – metoda opcjonalna (uzupełniająca)

Struktura Studium Wykonalności 15. Analiza wrażliwości i ryzyka Ma na celu oszacowanie trwałości finansowej inwestycji finansowanej z dotacji Analiza wrażliwości – wymagana dla projektów realizowanych w wybranych działaniach (poddziałaniach) Analiza ryzyka – obligatoryjna tylko dla dużych projektów

Struktura Studium Wykonalności Ocena oddziaływania na środowisko Wymagana dla projektów inwestycyjnych Dla projektów, dla których wymagana jest polskim prawem – streszczenie dokumentu Dla projektów, dla których nie jest wymagana polskim prawem – krótka analiza w aspekcie oddziaływania na poszczególne elementy środowiska naturalnego W każdym przypadku (dla projektów inwestycyjnych) należy określić wpływ projektu na obszary Natura 2000

Dziękuję za uwagę Bożena Ginter Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego 40-037 Katowice, ul. Ligonia 46 tel. +48 32 20 78 368 fundusze@silesia-region.pl www.rpo.silesia-region.pl