Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
innowacyjna wielkopolska
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
KONFERENCJA n.t. „Projekt CALYPSO w Polsce
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Typologia podmiotów gospodarki turystycznej
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
POJĘCIE I FUNKCJE FINANSÓW
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Instytut Spraw Publicznych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
CTO – Karaibska organizacja turystyczna.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
Wsparcie dla rozwoju technologii
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Konferencja Gdańsk - PODR
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Zapis prezentacji:

Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym Otoczenie instytucjonalno-prawne przedsiębiorstwa turystycznego Przygotowali: Piotr Mazu 34928 Sylwia Mazur 36578 Aneta Paluch 37678

Otoczenie instytucjonalno-prawne przedsiębiorstwa Otoczenie instytucjonalno-prawne przedsiębiorstwa składa się z: Systemu prawnego Instytucji rządowych Instytucji pozarządowych Grup nacisku

System prawny Są to wszelkiego rodzaju regulacje prawne, przepisy prawne, ustawy i rozporządzenia, które określają to, co przedsiębiorstwo może, a czego nie może. System prawny reguluje stosunki między przedsiębiorstwem i ważniejszymi instytucjami oraz klientami, jak również wewnętrzny system zasad, norm, przepisów i regulaminów w przedsiębiorstwie, czyli jego wewnętrzny ład społeczny, prawny i organizacyjny. 

Instytucje rządowe Są to instytucje rządowe, które swoją działalność opierają na poszukiwaniu sposobów optymalnego zaspokojenia turystycznych potrzeb społeczeństwa, racjonalnym wykorzystaniu zasobów pracy i kapitału w sferze gospodarki turystycznej z poszanowaniem środowiska naturalnego. Przykładem tutaj mogą być: Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polska Organizacja Turystyczna

Instytucje pozarządowe Organizacje pozarządowe są to organizacje niezwiązane z żadną władzą państwową i nie korzystają z rządowej pomocy finansowej. Ich członkami są zrzeszenia narodowe, stowarzyszenia o charakterze pozarządowym oraz osoby fizyczne lub prawne z różnych państw. Ich działalność opiera się na statutach, które nie mają charakteru umów międzynarodowych. Organizacje pozarządowe nie są nastawiona na osiąganie zysku, ale na zaspokajanie jakichś potrzeb. To nie znaczy jednak, że organizacja nie może prowadzić działalności gospodarczej. Może, tyle tylko, że dochody nie są dzielone pomiędzy osoby pracujące czy ochotników, ale są przeznaczane na dalszą działalność.

Instytucje pozarządowe Przykłady: Polskie Towarzystwo Turystyczno Krajoznawcze Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych Polskie Zrzeszenie Hoteli Polskie Zrzeszenie Campingu i Caravaningu Polskie Stowarzyszenie Turystyki Polska Federacja Popularyzacji Turystyki

Grupy nacisku Są to grupy społeczne posiadające wyraźnie określone cele i interesy. Dążą do realizacji swoich zamierzeń poprzez wywieranie nacisku na ośrodki władzy. Nie dążą do zdobycia samej władzy i działają poza jej strukturami. Skutkuje to zmianami w strukturze przedsiębiorstwa jak również w jego działaniu.

Polska Otoczenie w branży turystycznej w Polsce kształtuje się pod wpływem polityki turystycznej państwa i polityki turystycznej organizacji międzynarodowych głównie Unii Europejskiej i OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju).

Polityka turystyczna państwa Jest to działalność państwa polegająca na określeniu celów społeczno-ekonomicznych i środków realizacji służących rozwojowi turystyki i gospodarki turystycznej i jednocześnie stymulujących interakcje między gospodarką turystyczną a innymi sektorami z jej otoczenia.

Cele polityki turystycznej: zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego społeczeństwa racjonalne wykorzystanie walorów turystycznych, zasobów pracy i kapitału w sferze gospodarki turystycznej kształtowanie optymalnych rozmiarów i struktury ruchu turystycznego (wielkość ruchu turystycznego oraz struktury: przestrzennej, rodzajowej, konsumentów) ogólne koordynowanie rozwoju turystyki z uwzględnieniem jej wielorakich funkcji (ekonomicznych, społecznych, wychowawczych, wypoczynkowych, zdrowotnych, edukacyjnych, ekologicznych) oraz jej licznych związków z różnymi dziedzinami życia społecznego i gospodarczego (transport, handel, edukacja, wyżywienie, zdrowie, bezpieczeństwo, ochrona środowiska).

Warunki skutecznej polityki turystycznej państwa: Warunkiem skutecznej polityki turystycznej państwa jest kompleksowe oddziaływanie na wszystkie ogniwa tzw. cyklu turystycznego, który tworzą: Badania rynku turystycznego, Planowanie rozwoju turystyki, Budowa infrastruktury turystycznej, Przygotowanie kadr dla turystyki, Tworzenie optymalnego modelu organizacyjnego, Rozwój gospodarki turystycznej, Propaganda turystyczna, Badanie wyników prowadzonej polityki i formułowanie wniosków. Jeżeli państwo oddziałuje wybiórczo na te składniki polityka staje się nieskuteczna.

Korzyści wynikające z kreowania polityki turystycznej Państwo: wzrost roli tej branży w bilansie handlu zagranicznego, aktywizacja gospodarcza regionów kraju, poprawa standardu życia. Sektor turystyczny współpracujący z samorządem gospodarczym: duża kapitałochłonność inwestycji, uzależnienie od infrastruktury technicznej, uzależnienie od ogólnogospodarczych regulacji formalnoprawnych.

Na rozwój turystyki w Polsce jako dziedziny gospodarki mają wpływ następujące dokumenty: „Założenia rozwoju gospodarki turystycznej” (zatwierdzony w 1994 r. przez Radę Ministrów RP), zauważono, iż rozwój turystyki powoduje wzrost koniunktury w całej gospodarce powodując wzrost obrotów handlowych, dochodów budżetu państwa i podmiotów gospodarczych oraz zamożności państwa. Dlatego uznano za konieczność współdziałania wielu branż w celu tworzenia właściwych warunków dla rozwoju gospodarki turystycznej.

„Strategia rozwoju krajowego produktu turystycznego Polski” Na rozwój turystyki w Polsce jako dziedziny gospodarki mają wpływ następujące dokumenty: c.d. „Strategia rozwoju krajowego produktu turystycznego Polski” Dokument ten jest przełożeniem teorii na praktykę rynkową. Prezentuje podejście marketingowa do problemów związanych z rozwojem produktu turystycznego.

Na rozwój turystyki w Polsce jako dziedziny gospodarki mają wpływ następujące dokumenty: c.d. „Strategia międzynarodowego marketingu turystyki dla Polski 1996—2000”. Ukierunkowany został na turystykę międzynarodową, nie uwzględnia jednak np. podróży służbowych. Głównym celem strategii jest zwiększenie korzyści z turystyki przyjazdowej do Polski.

POT (Polska Organizacja Turystyczna) Jest to wyspecjalizowana organizacja rządowo-samorządowa, której celem jest wypromowanie Polski jako kraju atrakcyjnego dla turystów. Działa na rzecz promocji i rozwoju turystyki polskiej zarówno w kraju jak i za granicą.

Zadania POT: kształtowanie wizerunku Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie, zapewnienie funkcjonowania i rozwijania polskiego systemu informacji turystycznej w kraju i na świecie, inicjowanie, opiniowanie i wspomaganie planów rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej.

POT jako organizacja rządowo-samorządowa. W otoczeniu każdego przedsiębiorstwa turystycznego w Polsce funkcjonuje szereg wyspecjalizowanych jednostek zajmujących się rozwojem turystyki, są to: POT jako organizacja rządowo-samorządowa. Organizacje samorządu gospodarczego w turystyce, który działa w Polsce jako: Ogólnopolska organizacja branżowa, wyróżniamy: Polska Izba Turystyki, Izba Gospodarcza „Uzdrowiska Polskie”, ogólnopolska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”, Regionalne izby turystyczne, są niezależne od Polskiej Izby Turystycznej, grupują podmioty turystyczne funkcjonujące w poszczególnych regionach kraju.

W otoczeniu każdego przedsiębiorstwa turystycznego w Polsce funkcjonuje szereg wyspecjalizowanych jednostek zajmujących się rozwojem turystyki c.d.: Niekomercyjne organizacje działające w sferze turystyki (Polskie Towarzystwo Turystyczno Krajoznawcze, Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych, Polskie Zrzeszenie Hoteli, Polskie Zrzeszenie Campingu i Caravaningu, Polskie Stowarzyszenie Turystyki, Polska Federacja Popularyzacji Turystyki).

Podsumowanie: Każde przedsiębiorstwo turystyczne powinno obserwować zmiany w otoczeniu instytucjonalno-prawnym i rejestrować proces transformacji, aby lepiej dostosować swoją działalność do wymagań rozwijającej się gospodarki rynkowej. Układ instytucji może bowiem wspierać lub utrudniać prowadzenie działalności gospodarczej w turystyce.

Dziękujemy za uwagę ]:->