Nowe media - wyzwania dla regulacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

niemiecki z ekonomią w tle
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
Transakcje kompensacyjne
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
1 / 17 Komercyjne aspekty webcastingu z punktu widzenia nadawcy publicznego Warszawa 8 grudnia 2005 r. Warszawa, 8 grudnia 2005 r.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
„TELEWIZJA CYFROWA” DVB-S DVB-T DVB-C ATM/SDH IP.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Informacja w nauce, społeczeństwie, gospodarce Serwisy informacyjne w Internecie – rynek mediów, technologii, wyszukiwania.
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
BUDOWA TELEFONU KOMURKOWEGO
Technologia informacyjna
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Internet i telekomunikacja NETInstal Pszów ul. Łanowa 34 tel (Poland) tel (U.K.) opracowanie: inż. Błażej.
Postępowanie dowodowe w procesie cywilnym dotyczącym ochrony dóbr osobistych naruszonych w Internecie Dr Monika Rejdak Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej.
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Technologia informacyjna
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfryzacja treści i nowe modele biznesowe Mirosław.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa gospodarka – kluczowe trendy Dominik Batorski.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Systemy IPTV 2008 © Cyfrowe Systemy Telekomunikacyjne Sp. z o.o. Efektywna komunikacja ze światem.
Filary gospodarki opartej na wiedzy – perspektywa ICT
Robert Kroplewski Dyrektor Biura Prawnego TVP, radca prawny
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
AKTUALNA PROBLEMATYKA GIS W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Europejskie i lokalne Wyzwania regulacyjne w mediach Tadeusz Kowalski, prof.UW Warszawa, 8 grudnia 2006.
NINIEJSZA PREZENTACJA POWINNA BYĆ ROZUMIANA JAKO RODZAJ WIZJI I POTENCJALNEGO ROZWOJU RYNKU W POLSCE, A NIE JAKO KONKRETNE OCZEKIWANIA NADAWCY!
Nowoczesna biblioteka multimedialna szansą wyrównania szans dla niepełnosprawnych. Materiał przygotowany na XVIII Konferencję Informatyka w Szkole, przez.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
1 Nowy model funkcjonowania mediów publicznych. Składka audiowizualna powszechna, indywidualna pobierana od płatnika PIT (KRUS) i CIT pobierana przez.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Niezależność i pluralizm mediów
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Konferencja Sadownicza Jabłkowe problemy – sposoby rozwiązania Jak producenci mogą poprawić zorganizowanie naszego rynku jabłek Witold Boguta Krajowy Związek.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
Firmy globalne.
Reklama audiowizualna. Definicja reklamy Reklama jest najbardziej popularnym środkiem komunikowania się firm z odbiorcą. Jest istotnym elementem marketingu.
Zapis prezentacji:

Nowe media - wyzwania dla regulacji W ramach projektu PHARE Twinning PL 2001/IB/OTO1 „Kształtowanie i dostosowywanie polityki audiowizualnej w warunkach konwergencji technologicznej” Bohdan Jung Zakład Mediów Elektronicznych Instytut Studiów Międzynarodowych Kolegium Ekonomiczno-Społeczne SGH 02-521 Warszawa, Rakowiecka 24 bjungh@sgh.waw.pl

Polityka wobec mediów elektronicznych w UE Polityka UE w dziedzinie mediów elektronicznych obejmuje : politykę audiowizualną oraz politykę w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego Wspólnotowa polityka audiowizualna jako instrument przenoszenia do telewizji zasad wspólnego rynku, ma cele głównie gospodarcze Kulturalne aspekty tej polityki są wtórne wobec celów gospodarczych Umieszczenie problematyki sektora info-komunika-cyjnego wśród „starych” i „poprawionych” priorytetów strategii lisbońskiej W programie eEuropa interaktywna telewizja cyfrowa jako powszechna bramka do Internetu

Komunikat Komisji Europejskiej „Komunikacja elektroniczna: droga do gospodarki opartej na wiedzy” (luty 2003) wzywa kraje członkowskie do stworzenia warunków dla długotermino- wych inwestycji w rozwój sieci szeroko- pasmowych i telefonii trzeciej generacji Komputer, telewizja kablowa, telewizja cyfrowa, telefonia UMTS oraz bezprzewodowe sieci W-LAN jako drogi dostępu do usług teleinformatycznych Interoperacyjność – API, EPG, uczciwa konkurencja w systemach warunkowego dostępu

Media jako element gospodarki opartej na wiedzy Oparcie nowej regulacji prawnej o uznanie ekonomicznej roli mediów elektronicznych jako części tzw. „nowej gospodarki“ Polityka medialna musi być skoordynowana ze strategią informatyzacji Myślenie w kategoriach „resortów“ utrudnia promowanie rozwoju nowych mediów i postępu technologicznego w tej dziedzinie

Sektor info-komunikacyjny Sektor info-komunikacyjny (za ITU) - telekomunikacja, media, komputery (sprzęt i oprogramowanie) Wartość w połowie lat 1990. ok. $1,5 biliona Struktura: telekomunikacja 46%, komputery 33%, media 21% Duża dynamika, nieustabilizowany oligopol jako „porządkowanie sytuacji“ przed cyfrową rewolucją

Nowe media jako część DigiWorld Sektory gospodarki przechodzące proces cyfryzacji (usługi i infrastruktura telekomunikacyjna, usługi i sprzęt informatyczny, usługi audiowizualne oraz domowy sprzęt elektroniczny) Udział w produkcie narodowym brutto na świecie: 6.8% (1995)  9% (2000) Wartość DigiWorld w 2003: UE - € 808 mld, Europa Środkowo-Wschodnia - € 82 mld

Niepokój na rynku, fala fuzji i przejęć Kres tradycyjnych mediów, „przestawianie krzeseł na pokładzie spacerowym Titanica – górą lodową miał tu być Internet z jego 500 milionami kanałów nadawczych” Globalne firmy medialne poradzą sobie z ‘wchłonięciem” i skomercjalizowaniem Internetu, a egalitaryzujące działanie nowych technologii zostanie zminimalizowane Ze szczególnym niepokojem oczekiwane jest faktyczne połączenie komputera, Internetu i telewizji w jedno medium (all-in-one)

Nowe produkty i technologie Spór o charakter medium przyszłości: kompuwizor czy teleputer (hybrydowość) Telewizja interaktywna (ITV), PVR i usługi towarzyszące Oglądanie asynchroniczne, nielinearne: buforowanie emisji Nadawca jako „serwer” Kino cyfrowe – indywidualizacja audytorium, elastyczność repertuarowa, minimalne koszty transakcyjne, bez pośredników

Pełna „cyfryzacja” produkcji, dystrybucji i odbioru mediów Cyfryzacja wszystkich etapów produkcji, dystrybucji i odbioru mediów, w tym tradycyjnych Cyfryzacja „wstecz” – archiwa Standaryzacja formatów zapisu plików multimedialnych Nowe nośniki elektroniczne (epapier, miniaturowe energooszczędne pamięci masowe) pozwalają na nowe zastosowania mediów cyfrowych

Konsekwencje pełnej cyfryzacji – nowe priorytety dla legislatora i regulatora Zapewnienie szybkiego i pewnego przesyłu danych Ochrona prywatności i danych odbiorcy (preferencje, mikropłatności, dane osobiste, karty kredytowe) Rozwiązanie problemu konkurencji na „ostatniej mili“ w celu dostawy do terminala domowego Egzekwowanie płatności za zindywidualizowane usługi Potrzeba zintegrowanej regulacji mediów i telekomunikacji stanie się jeszcze bardziej oczywista

Media stają się interaktywne, upodabniają się do komputera Korzystanie z interaktywnych możliwości telewizji cyfrowej wymagać będzie rozbudowy telewizora o kanał zwrotny do łączności internetowej, własny system operacyjny, twardy dysk Asynchroniczne „pobieranie” przekazu medialnego upodobni się do ściągania plików z Internetu raczej niż do dotychczasowego oglądania „w czasie rzeczywistym” 90% odbiorców wybiera oglądanie opóźnione w stosunku do czasu emisji o ok. 10 minut, ale pozbawione reklam

Konsekwencje upodobnienia telewizora i komputera Prawdopodobna zmiana biznesowego modelu mediów komercyjnych Pobieranie stałej opłaty za kodowaną emisję lub przejście na mikropłatności Rozpad tzw. ramówki programowej Wybieranie z globalnej podaży Nadawca jako właściciel praw do własności intelektualnej

Hybrydy telewizoro-komputerowe Sprzęt komputerowy trafia na „salony” (prostota obsługi, wzornictwo) Łatwiejsza rozbudowa, modernizacja, samo-naprawa i regulacja, aktualizacja oprogramowania Sprzęt tańszy, bardziej przyjazny dla użytkownika, wielofunkcyjny Przyzwyczajenia „wolnego jeźdźca” Nieskończone możliwości kopiowania, kłopoty z praktyczną ochroną praw autorskich

Ulepszone standardy kompresji danych Wielość platform odbioru Nowe możliwości rozwoju mediów strumieniowych i sieci peer-to-peer Obniżenie kosztów kopiowania i dystrybucji, zwiększone zagrożenie nielegalnym kopiowaniem treści Pobieranie tantiem (skoncentrowanie się na opodatkowaniu nośników?) Dalsze uściślenia możliwości zrobienia przez użytkownika tzw. „kopii bezpieczeństwa“

Media globalne a indywidualizacja potrzeb odbiorców Fragmentacja popytu, postępująca segmentacja rynku, od broadcasting do narrowcasting Indywidualizacja i personalizacja produktu, technologie „push“ Prosumpcja, zapping Przybrana tożsamość odbiorcy internetowego vs odbiorca anonimowy

Konsekwencje globalizacji i indywidualizacji Fragmentacja i indywidualizacja popytu powodują znaczne rozdrobnienie rynku medialnego Rynek reklamy mniej interesujący dla głównych reklamodawców dóbr powszechnego użytku Możliwe przyśpieszenie przejścia do modelu biznesowego opartego na modelu opłat miesięcznych lub pay-per-view / mikrotransakcji Rozdrobniony rynek trudniejszy do monitorowania i regulacji (szczególnie panowanie nad zawartością)

Kompresja czasu i przestrzeni – nowe metody pobudzania popytu na media Media przenośne: efektywne wykorzystanie czasu dotychczas słabo zagospodarowanego (np. dojazdy) Nadanie wielofunkcjonalnego charakteru czasowi mającemu dotychczas ściśle określoną formę Nowe technologie umożliwiają natychmiastowy globalny obieg informacji, obrazu i dźwięku Zaostrzona konkurencja o czas Dalsze trudności w zdefiniowaniu obowiązku płacenia abonamentu, w udowodnieniu posiadania odbiornika

Absorpcja nowych mediów przez gospodarstwa domowe Inwestycje w UMTS, DTT, Internet będą opłacalne wtedy, kiedy będą równie masowo kupowane jak telewizory czy magnetowidy Wątpliwa „wartość dodana” nowych mediów Nowe technologie medialne - marketing pod kątem młodych mężczyzn Realia Europy - starzenie się społeczeństwa, rosnąca rola kobiet w podejmowaniu decyzji o zakupie nowych mediów Konsekwencje w strukturze programowej, zawartości, normach obyczajowych

Rywalizacja UE z USA Tradycja bardziej etatystycznego podejścia do postępu technologicznego w UE, bardziej rynkowego - w USA UE kierując się solidaryzmem społecznym często wprowadza obowiązek usługi powszechnej (podrażanie warunków działania) W obliczu opóźnień technologicznych UE i braku środków publicznych na wsparcie nowych technologii w mediach - przyzwolenie na sfinansowanie rozwoju nowych technologii informacyjnych przez duże korporacje transnarodowe W konsekwencji - nośnikiem rozwoju nowych technologii w mediach - rozrywka

Kontekst międzynarodowej rywalizacji - możliwe konsekwencje Bardziej liberalne podejście do procesów koncentracji kapitału w mediach Bardziej tolerancyjne podejście do udziału kapitału zagranicznego „pozaunijnego” w mediach Konieczność zapewnienia obecności polskich treści w Internecie, poparcie dla inicjatyw typu Polska Biblioteka Internetowa, „Narodowa skarbnica obrazu i dźwięku” w zapisie cyfrowym Rozszerzenie obowiązków programowych nadawców publicznych o wprowadzanie treści programowych do cyberprzestrzeni

Przyszłe wytyczne dla regulacji Prawdopodobne odejście od modelu biznesowego opartego na reklamie i przejście na opłaty typu pay-per-view czy mikrotransakcje stwarza dla nadawców szczególnie trudne do przewidzenia warunki rozwoju, szczególnie gdy panuje przyzwyczajenie „wolnego jeźdźca“ Zagraniczne inwestycje w nowe technologie w mediach uwarunkowane zapewniem swobody ekonomicznej i programowej inwestorom, przejrzystych reguł i sprawnej regulacji

Wytyczne dla regulacji (cd.) Rozdrobniony rynek mediów trudniejszy do monitorowania i regulacji – tym bardziej istotnie jest wypracowanie dla niego standardów dobrego działania, kodów etycznych i samoregulacji Dla regulatora komplikuje się możliwość prowa-dzenia polityki konkurencji czy oceny szans rozwojowych dla poszczególnych branż Wraz ze wzrostem znaczenia mediów interaktyw-nych i zindywidualizowanych maleje też zakres i znaczenie regulacji, a wzrasta swoboda konsumenta