Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji”
Advertisements

Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Grupy producentów rolnych
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Hotel Courtyard – Warszawa
Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji KRYTERIA OCENY Poddziałanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Poznań,
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Internet 2006: rozwój e-commerce
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Adam Walicki - 30 września 2010
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Zasady funkcjonowania Warszawa Program marketingowy.
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
KTO ZYSKA A KTO STRACI Praktyczna strona zmian w przepisach o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego INFOR, Warszawa,
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Wsparcie na wdrożenie CSR
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zarządzanie środowiskowe
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Służba Ochrony Zabytków
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Spotkania informacyjne dotyczące bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_01
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Publiczne prawo konkurencji
Zapis prezentacji:

Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska Krajowy system ekozarządzania i audytu EMAS potrzeba czy konieczność? Agnieszka Zdanowska Departament Informacji o Środowisku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska 25 listopada 2010 r., Poznań Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska POLEKO

Spis treści: I. Jak funkcjonuje system EMAS w Polsce? II. Dlaczego EMAS jest tak ważny? III. Jakie korzyści może osiągnąć przedsiębiorstwo, wdrażając system EMAS? IV. Jak zachęcić firmy, aby uzyskały rejestrację w systemie EMAS?

Jak funkcjonuje system EMAS? I. Jak funkcjonuje system EMAS?

Weszło w życie 11 stycznia 2010 r. W krajach EU Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (tzw. rozporządzenie EMAS III) Weszło w życie 11 stycznia 2010 r. To trzecia wersja (od 1993 roku) rozporządzenia ustanawiającego zasady funkcjonowania Wspólnotowego systemu ekozarządzania i audytu Każdy kraj członkowski ma czas do 11 stycznia 2011 r. by wdrożyć zapisy nowego rozporządzenia W Polsce Ustawie z dnia 12 marca 2004 roku o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) [Dz.U. Nr 70 poz. 631 z późn.zm.] Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie wniosku o wpis podmiotu do rejestru weryfikatorów środowiskowych [Dz.U. 2007 nr 247 poz. 1842] Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie współczynników różnicujących wysokość opłaty rejestracyjnej w krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) [Dz.U. 2004 nr 94 poz. 932] Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu danych, które zawiera rejestr wojewódzki oraz wzoru wniosku o rejestrację organizacji w rejestrze wojewódzkim [Dz.U. 2004 nr 94 poz. 931]

System EMAS w Polsce tworzy: Minister właściwy do spraw środowiska prowadzenie polityki w zakresie rozwoju systemu; współpraca z organami Unii Europejskiej. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzenie krajowego rejestru organizacji zarejestrowanych w systemie (EMAS) prowadzenie rejestru weryfikatorów środowiskowych Regionalni Dyrektorzy Ochrony Środowiska przyjmowanie, analiza i ocena wniosków organizacji zainteresowanych rejestracją w systemie EMAS; prowadzenie rejestrów regionalnych organizacji; Polskie Centrum Akredytacji pełnienie funkcji organu akredytującego; prowadzeniem akredytacji weryfikatorów środowiskowych systemu EMAS Krajowa Rada Ekozarządzania organ opiniodawczo-doradczy Ministra Środowiska;

prowadzenie rejestru weryfikatorów środowiskowych; Kompetencje GDOŚ na mocy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko [Dziennik Ustaw Nr 199 Poz. 1227 z 2008 r.] Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska odpowiada za wykonywanie zadań związanych z udziałem organizacji w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) na zasadach i w zakresie określonym w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS): prowadzenie rejestru krajowego organizacji zarejestrowanych w systemie, zwanego „rejestrem krajowym”; prowadzenie rejestru weryfikatorów środowiskowych; bieżąca współpraca z RDOŚ w ramach zagadnień dotyczących rejestrowania organizacji i prowadzenie regionalnych rejestrów. Do kompetencji RDOŚ w zakresie systemu EMAS należy: Ocena formalna wniosku o rejestrację organizacji w rejestrze regionalnym; Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego; Wpisanie organizacji do rejestru regionalnego; Poinformowanie GDOŚ o zmianach w rejestrze regionalnym (wpisanie, zawieszenie, wykreślenie); Nadzór na zarejestrowanymi organizacjami;

Zarządzenie Nr 2 Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w sprawie określenia procedury rejestracji organizacji w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) z dnia 12 stycznia 2010 r. określa zasady rejestracji, zawieszenia i wykreślenia organizacji w rejestrze EMAS

Listę zarejestrowanych organizacji można znaleźć www.emas.mos.gov.pl www.gdos.gov.pl

Organizacje zarejestrowane w EMAS http://www.gdos.gov.pl/emas

Dlaczego system EMAS jest II. Dlaczego system EMAS jest tak ważny ?

System EMAS jest obecnie najbardziej wiarygodnym, spośród obecnie funkcjonujących systemów środowiskowych; W krajach Unii Europejskiej system EMAS zyskał największą popularność, ponieważ jest jedynym instrumentem, potwierdzającym ciągłe doskonalenie efektywności ekologicznej w organizacji, które prowadzą swoją działalność w sposób efektywny i przejrzysty; Rejestracja organizacji w systemie EMAS z jednej strony daje znaczne efekty ekonomiczne, z drugiej strony zaś zapewnia, że pracownicy są zaangażowani w proces poprawy efektów działalności środowiskowej organizacji.

System EMAS jest: efektywny - gdyż po jego wdrożeniu można uzyskać lepsze efekty prowadzonej działalności w tym ograniczyć koszty; wiarygodny - bowiem zapewnia on wzrost wiarygodności wśród klientów, inwestorów, a także władz administracyjnych i organów kontrolnych; przejrzysty – gdyż poprzez deklarację środowiskową przedsiębiorca może udokumentować swój ekologiczny wizerunek.

IV. Jakie korzyści może osiągnąć przedsiębiorstwo, wdrażając system EMAS? Znaczenie wiarygodnej marki w dzisiejszych czasach...

Bez określonych instrumentów marketingowych, takich jak: znak towarowy, logo, marka, opakowanie, promocja, reklama, cena (itd.) przedsiębiorcom trudno jest utrzymać określoną pozycję na rynku. Znak graficzny jest nierozerwalnie związany z marką, co mocno zakorzeniło się w świadomości konsumentów. Dziś ciężko sobie wyobrazić niektóre marki bez charakterystycznych dla nich logo jakich:

Współcześnie nie wystarcza już oferowanie konsumentowi produktu dobrego jakościowo, przystępnego cenowo - społeczeństwo w ostatnich czasach zaczęło również wymagać produktów, które powstają zgodnie z zasadami ochrony środowiska i najlepiej opatrzonego wiarygodną marką. Dlaczego tak się dzieje?? wzrastająca świadomość ekologiczna w krajach wysoko rozwiniętych, wzrastająca świadomość producentów i konsumentów, którym nie jest obojętny los środowiska naturalnego, wzrastająca świadomość konsumenta, który wybiera produkty potwierdzone znakiem dobrej jakości konkurencja

Wychodząc na przeciw stale rosnących wymagań w zakresie ochrony środowiska Komisja Europejska stworzyła system EMAS, który spełnia oczekiwania i dążenia zarówno dzisiejszych producentów jak i konsumentów. W unijnym Rozporządzeniu EMAS został wprowadzony dodatkowy nowy element, który zwiększa atrakcyjność rejestracji w systemie – logo EMAS.

Logo EMAS – promocją wiarygodnej marki Logo EMAS jest znakiem firmowym systemu i pełni potrójną funkcję: dowodzi, że informacje dotyczące działalności środowiskowej, produktów i usług organizacji są wiarygodne; wskazuje na zobowiązanie organizacji do ciągłej poprawy działalności środowiskowej oraz na odpowiednie zarządzanie aspektami środowiskowymi; poszerza wiedzę o systemie EMAS wśród opinii publicznej oraz zainteresowanych podmiotów.

Logo EMAS jest: atrakcyjnym narzędziem komunikacyjnym i marketingowym, przyczyniającym się do kreowania pozytywnego wizerunku organizacji wśród potencjalnych klientów, dostawców i innych zainteresowanych stron; określonym symbolem statusu firmy, która może wykorzystywać logo EMAS do własnych celów jakim jest przede wszystkim promocja firmy na rynkach krajowych jak i zagranicznych, powoduje wzrost zaufania klientów, a także proekologiczny i wiarygodny wizerunek, a użycie logo musi być zgodnie z ustalonymi zasadami, określonymi w unijnym Rozporządzeniu EMAS.

Jak zachęcić firmy, aby dołączyły do organizacji mogących pochwalić IV. Jak zachęcić firmy, aby dołączyły do organizacji mogących pochwalić się certyfikatem EMAS?

Lista zachęt dla organizacji na wdrożenie systemu EMAS według badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Polskie Forum ISO 14001 na potrzeby kampanii „Ekozarządzanie w Przedsiębiorstwie” w grudniu 2009 r. Dostarczenie odpowiedniej wiedzy na temat systemu EMAS oraz korzyści płynących z rejestracji w systemie EMAS; Stworzenie pakietu zachęt / ułatwień ze strony Państwa dla organizacji posiadających EMAS; Zmniejszenie kosztów wdrożenia i utrzymania systemu w organizacji; Uproszczenie i skrócenie procedury rejestracyjnej; Obniżenie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska; Łatwiejsze uzyskiwanie zezwoleń / pozwoleń;

Lista zachęt dla organizacji na wdrożenie systemu EMAS cd. Ograniczenie liczby i zakresu kontroli ze strony organów administracji; Możliwość uzyskania łatwiejszego (preferencyjnego) dostępu do środków pomocowych, dotacji, preferencyjnych kredytów; Możliwość obniżenia składki ubezpieczeniowej dla organizacji posiadających system EMAS; Stworzenie możliwości refundacji kosztów wdrożenia; Preferencje w przetargach; Stworzenie dotacji i pomocy finansowej dla dużych przedsiębiorstw, które chcą wdrożyć system. Najczęściej jeśli istnieje taka możliwość uzyskania tego typu pomocy, to jest ona skierowana tylko do „MŚP”.   

W dzisiejszych czasach system EMAS to zarówno POTRZEBA jak i KONIECZNOŚĆ

Gdzie można uzyskać dodatkowe informacje na temat EMAS? Oficjalna strona systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) w Polsce www.emas.mos.gov.pl Oficjalna strona Komisji Europejskiej EMAS Helpdesk http://www.ec.europa.eu/environment/emas Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska http://www.gdos.gov.pl Ministerstwo Środowiska http://www.mos.gov.pl Centrum Informacji o Środowisku http://www.cios.gov.pl

Dziękuję za uwagę Agnieszka Zdanowska Departament Informacji o Środowisku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska tel. 22/57 92 169 email. Agnieszka.Zdanowska@gdos.gov.pl