Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. Polish Information and Foreign Investment Agency Offset i inwestycje zagraniczne jako szansa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY
Platforma technologiczna lotnictwa
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Transakcje kompensacyjne
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
OFFSET DEFINICJE I DOŚWIADCZENIA Witold Wiśniowski Warszawa.
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;
Klastry jako element gospodarki sieciowej
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Centrum Inwestora i Eksportera
Uniwersytet Medyczny im
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Programowanie perspektywy finansowej
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
STREFA PRZYSZŁOŚCI -inicjatywy ŁSSE w celu pozyskiwania inwestycji Maciej Rapkiewicz – Prezes Zarządu Konferencja „Promocja atrakcyjności inwestycyjnej.
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Napływ inwestycji w 2016 roku oraz perspektywy na rok w statystykach PAIiH SA
Zapis prezentacji:

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. Polish Information and Foreign Investment Agency Offset i inwestycje zagraniczne jako szansa dla rozwoju transferu technologii do przemysłu w Polsce Wojciech Szelągowski Wiceprezes Zarządu PAIiIZ Warsztaty Offsetowe, Warszawa, 19 lipca 2007

Metodologia OECD klasyfikacji poziomów zaawansowania technologicznego branż Do grupy branż zaawansowanych technologicznie (high-technology) można zaliczyć: Lotnictwo i przemysł kosmiczny Wyroby farmaceutyczne, chemię medyczną i środków roślinnych Urządzenia biurowe oraz komputery Sprzęt radiowy, telewizyjny i komunikacyjny Instrumenty medyczne, precyzyjne i optyczne * Metodologia OECD włącza do wysokich technologii niektóre z usług: poczta i telekomunikacja; pośrednictwo finansowe, nieruchomości oraz działalność biznesowa; edukacja, zdrowie i prace społeczne. * Zgodnie z ISIC (Międzynarodową Klasyfikacją Rodzajów Działalności) opracowaną przez OECD

Inwestycje w branże wysoko-technologiczne to zaledwie 4,2% wszystkich inwestycji zagranicznych w Polsce Źródło: NBP W końcu 2005 roku zakumulowana wartość inwestycji zagranicznych w Polsce wynosiła 75,7 mln EUR. Jednakże tylko 4,2% z nich to inwestycje w branże wysokich technologii. Większość BIZ w Polsce to inwestycje w branże średnio-niskie i niskie (79,4%). BIZ w Polsce według zaawansowania technologicznego (stan na koniec 2005) Największą część wysoko-technologicznych inwestycji zagranicznych w Polsce stanowiły inwestycje w produkcję środków farmaceutycznych (46,81%), wyprzedzając produkcję sprzętu telewizyjnego, radiowego i komunikacyjnego (19,15%), urządzeń biurowych i sprzętu komputerowego (12,77%), statków powietrznych i kosmicznych (12,77%) oraz instrumentów medycznych, precyzyjnych i optycznych (8,51%). Napływ Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych do Polski ( )

Strategia przyciągania inwestycji zagranicznych powinna określać wysoki priorytet dla inwestycji innowacyjnych Stan w latach Dotychczas w napływie BIZ do Polski zwracano największą uwagę na jego wolumen, ewentualnie strukturę branżową. Nie analizowano jego struktury pod względem zaawansowania technologicznego, będącego jego największą wartością dodaną dla gospodarki narodowej. Znaczenie kapitału zagranicznego w napływie nowoczesnych technologii, stymulowaniu innowacyjności może być znacznie większe, pod warunkiem zmiany struktury jego napływu. Obserwujemy w tym kierunku pozytywne zmiany, szczególnie w ostatnim roku. Zmiana priorytetów w strategii przyciągania inwestycji zagranicznych do Polski Wypracowanie takiej strategii jest bardzo potrzebne z określeniem zarówno sektorów gospodarki, bądź typu jej działalności oraz zaoferowanie stosownego wsparcia tym sektorom. Na podstawie takiej strategii Polska prowadzić powinna politykę selektywnego przyciągania zagranicznych inwestycji bezpośrednich.

Strategia przyciągania inwestycji zagranicznych powinna określać wysoki priorytet dla inwestycji innowacyjnych Dostosowanie polskiego ustawodawstwa oraz katalogu programów wsparcia dla kapitału zagranicznego z obszaru zaawansowanych technologii Ustawodawstwo oraz programy wsparcia w ostatnich latach ulegały ewolucji, ale znaczącym zwrotem było dopiero wprowadzenie programów SPO-WKP ( ) oraz Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka ( ). Początkiem zmian w tej dziedzinie było wejście w życie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji oraz ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Od 2005 roku obserwujemy większy napływ kapitału zagranicznego zaawansowanego technologicznie, właśnie w wyniku wsparcia udzielonego przez państwo. Wobec zaostrzającej się konkurencji o ten typ kapitału zagranicznego, koniecznym będzie rozbudowanie instrumentarium wsparcia. Dlatego też oprócz rozszerzenia sektorowego należałoby rozważyć zwiększenie górnych pułapów wsparcia finansowego z tytułu nie tylko tworzenia nowych miejsc pracy, ale również zaawansowania technologicznego.

Strategia przyciągania inwestycji zagranicznych powinna określać wysoki priorytet dla inwestycji innowacyjnych Strategia przyciągania inwestycji zagranicznych musi aktywizować polską przedsiębiorczość Musi ona zawierać rozwiązania umożliwiające nawiązywanie i podtrzymywanie związków z lokalnym sektorem B+R – poprzez np. ulgi przy inwestycji na terenie danej jednostki naukowej (też uniwersyteckiej), ulgi przy zatrudnianiu pracowników naukowych, ulgi przy organizacji staży dla studentów, umożliwianiu realizacji prac doktorskich w firmach, ulgi przy propozycjach projektowych ulgi przy przejęciu danej jednostki wraz z firmą. W Polsce istnieją przesłanki dla stworzenia szerokiego zaplecza badawczo-rozwojowego dla przemysłu oraz podejmowania działalności innowacyjnej Czynnikiem strategicznym dla tego typu działalności jest liczba, struktura, jakość i rozmieszczenie absolwentów kierunków technicznych. Polska posiada w tym zakresie spory potencjał, ale podaż odpowiednich absolwentów jest niewystarczająca. Absolwenci są dostępni głównie w 6 dużych ośrodkach akademickich, a standardy jakości kształcenia wielu uczelni technicznych są różne. Problemem może stać się dynamiczny wzrost płac inżynierów oraz ich systematyczny odpływ za granicę, co doprowadzić może do zmniejszenia konkurencyjność Polski w tym zakresie. W opinii inwestorów zagranicznych Polska nadal posiada przewagę lokalizacyjną dla inwestycji zagranicznych nad innymi krajami regionu i nad krajami azjatyckimi. Co więcej, ta przewaga nie wynika już tylko z niskich kosztów (w przypadku działalności zaawansowanych technologicznie czynnik kosztowy odgrywa relatywnie mniejszą rolę), ale z dojrzałości gospodarki, a przede wszystkim jakości kapitału ludzkiego.

Strategia przyciągania inwestycji zagranicznych powinna określać wysoki priorytet dla inwestycji innowacyjnych Konieczność rozbudowy infrastruktury badawczej i pro-innowacyjnej w Polsce W niektórych krajach (np. Szwecji) polityka przyciągania bardziej zaawansowanych inwestycji polega także na stymulowaniu rozwoju i promowaniu klastrów wysokotechnologicznych – czynnikiem przyciągającym nowe inwestycje ma być skupienie w danej lokalizacji niezbędnych kompetencji i kluczowych graczy (potencjalnych partnerów do współpracy). W tym kontekście istotne wydaje się, żeby strategie rozwoju specjalnych stref ekonomicznych oraz parków technologicznych i przemysłowych uwzględniały perspektywę rozwijania klastrów. Brak współpracy pomiędzy ośrodkami badawczymi a przemysłem Zarówno inwestorzy, jak i polskie firmy nie współpracują z polskimi ośrodkami badawczymi, gdyż najczęściej ich oferta nie jest skierowana do przemysłu. Potrzebne jest nowe ukierunkowanie – znaczna część badań stosowanych ma odpowiadać na realne potrzeby przedsiębiorstw. Należy więc powiązać potrzeby przemysłowe z rozwojem sektora B+R. Źródło: InnovatechConsulting.eu

Wykorzystanie programów offsetowych Podsumowanie Istniejące (o ile to możliwe) oraz przyszłe programy offsetowe powinny stymulować tworzenie związków pomiędzy nauką i przemysłem w Polsce. Polskim priorytetem powinno być: POZYSKIWANIE WIEDZY, ZDOBYWANIE DOSWIADCZEŃ WCHODZENIE NA NOWYE RYNKI PROMOCJA WŁASNYCH MAREK Współpraca Instytutu Lotnictwa w Warszawie z GE w takich dziedzinach jak projektowanie silników do samolotów oraz energetyka może być wzorcem do naśladowania. Jednym z możliwych typów realizacji zobowiązań offsetowych jest uruchamianie parków technologicznych w Polsce, we współpracy z instytucjami, które maja już doświadczenia. Tworzenie klastrów przemysłowych, dla których punktem wyjścia jest duża inwestycja przemysłowa (również o charakterze militarnym), a skupiająca szereg kooperantów, dostawców, partnerów, których produkty i usługi mogą zostać skomercjalizowane

Dziękuję za uwagę Warszawa, ul. Bagatela 12 tel. (+48 22) , fax (+48 22) Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. Polish Information and Foreign Investment Agency