Prezentacja wyników badania nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V-281-91-MCH/2006 Wyniki badań ankietowych Warszawa,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
ROK WDRAŻANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH MOCNE I SŁABE STRONY SYSTEMU
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Prezentacja wyników badania nt
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
2011 Poprawa dostępu MSP do zewnętrznego finansowania zwrotnego – projekty systemowe PARP Spotkanie przedstawicieli Funduszy Pożyczkowych Warszawa, 1-2.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA, dr inż. DARIUSZ NIEĆ
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego "Efektywność dotacji na założenie działalności.
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
EFS – założenia na lata Warszawa, 19 lutego 2015 r.
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Konsultacje społeczne szczegółowego opisu osi priorytetowych PO Infrastruktura i Środowisko Warszawa,
Warszawa, 3 grudnia 2014 r. Wsparcie adaptacyjności przedsiębiorstw w latach
Podsumowanie Projektu „Pracodawcy Pomorza i Kujaw” Związek Pracodawców.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
„Promocja projektu w ramach Działania 6.4 PO IG” Szkolenie współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy zasady działania i perspektywy w 2017 r.
Szkolenie dla Wnioskodawców
Konkurs Katowice r..
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Szkolenie dla Wnioskodawców
Konkursy dla ABK - podsumowanie
spotkanie informacyjne
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Zapis prezentacji:

Prezentacja wyników badania nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Wyniki badań ankietowych Warszawa, r.

ROLA BADAŃ ANKIETOWYCH W BADANIU WPŁYWU FUNDUSZY NA ZATRUDNIENIE Dostarczenie danych do porównań i weryfikacji analiz ekonometrycznych Próba oszacowania wpływu poszczególnych rodzajów interwencji (programów operacyjnych) Ocena jakości i trwałości utworzonych miejsc pracy Oszacowanie skali, jakości i trwałości miejsc pracy utrzymanych Pilotaż (testowanie) elementów podejścia oddolnego (bottom-up) w ocenie wpływu funduszy na zatrudnienie

RODZAJE BADAŃ ANKIETOWYCH Badanie w populacji projektodawców – beneficjentów (metoda CAWI) – liczba ponad 2000 ankiet Badanie wśród przedsiębiorców (metoda CATI): wywiadów – przedsiębiorcy, którzy dostali dofinansowanie z FS; wywiadów – przedsiębiorcy, którzy nie korzystali z FS (próba kontrolna); wywiadów – przedsiębiorcy, którzy składali wnioski do FS bez powodzenia. Badanie pracowników przedsiębiorstw – uczestników szkoleń dofinansowanych z EFS (metoda CATI) – 200 wywiadów

JAKOŚĆ MIEJSC PRACY UTWORZONYCH W WYNIKU INTERWENCJI FUNDUSZY Badane cechy miejsc pracy (cechy osób zatrudnionych): Wykształcenie; Zawód; Stanowisko; Wymiar czasu pracy. Charakterystyka na dwóch poziomach: - miejsca pracy utworzone wśród ogółu beneficjentów – projektodawców; - miejsca pracy utworzone przez beneficjentów – przedsiębiorców.

JAKOŚĆ MIEJSC PRACY UTWORZONYCH WŚRÓD OGÓŁU BENEFICJENTÓW FUNDUSZY

JAKOŚĆ MIEJSC PRACY UTWORZONYCH W PRZEDSIĘBIORSTWACH

PODSUMOWANIE WYNIKÓW BADANIA JAKOŚCI UTWORZONYCH MIEJSC PRACY Nowotworzone miejsca pracy są wysokiej jakości Utworzone miejsca pracy to miejsca głównie dla osób z wykształceniem wyższym lub średnim Szczególnie przeważa udział miejsc pracy dla operatorów i specjalistów (podobny udział). W usługach nierynkowych jest to głównie specjalista, natomiast w przemyśle - operator W budownictwie przeważają miejsca pracy dla osób z wykształceniem zawodowym, w przemyśle z wykształceniem średnim, natomiast w usługach z wyższym Ogromna większość miejsc pracy to miejsca w pełnym wymiarze czasu pracy. W przedsiębiorstwach niemal wyłącznie

TRWAŁOŚC MIEJSC PRACY UTWORZONYCH W WYNIKU INTERWENCJI FUNDUSZY Trwałe miejsca pracy – to takie, które istnieją co najmniej dwa lata po zakończeniu projektu, w ramach którego zostały utworzone Miejsca pracy tymczasowe – to takie, które trwają co najmniej sześć osobo – miesięcy w trakcie trwania projektu, lecz ustają po okresie finansowania z funduszy strukturalnych Ze względu na fakt, że większość projektów objętych badaniem nie została zakończona, badane były prognozy (deklaracje beneficjentów), a nie stan faktyczny Badanie trwałości miejsc pracy utworzonych na dwóch poziomach: - miejsca pracy utworzone wśród ogółu beneficjentów – projektodawców; - miejsca pracy utworzone przez beneficjentów – przedsiębiorców

PODSUMOWANIE WYNIKÓW BADANIA TRWAŁOŚCI UTWORZONYCH MIEJSC PRACY Nowe miejsca pracy tworzone w wyniku interwencji funduszy strukturalnych mają w zdecydowanej większości (ponad ¾) charakter trwały Tymczasowe miejsca pracy dominują w sektorze społecznym / organizacji pozarządowych (ok. 70%), znaczny jest też ich udział (1/3) w sektorze publicznym. Sektor prywatny tworzy najbardziej stabilne miejsca pracy Niemal wszystkie (98%) miejsca pracy utworzone w przedsiębiorstwach w wyniku interwencji z funduszy strukturalnych mają charakter trwały

PRÓBA ZASTOSOWANIA I PRZETESTOWANIA ELEMENTÓW PODEJŚCIA ODDOLNEGO (BOTTOM-UP) Metodologia badania przedstawiona w: Working Document No.6 Measuring Structural Funds Employment Effects, wydanym w styczniu 2007 r. Zalecana przez Komisję Europejska do stosowania w l – 2013, w celu uzyskania porównywalności danych z różnych krajów UE Mierzenie wpływu funduszy strukturalnych na zatrudnienie w 3 krokach: Krok1: Ustalanie celów i ocena wpływu na zatrudnienie brutto. Krok 2: Ocena wpływu netto i wpływu regionalnego. Krok 3: Ocena ogólna i ocena wpływu na kluczowe priorytety UE. Podejście oddolne opiera się na analizie danych pochodzących z poszczególnych projektów, zbieranych w procesie monitorowania

PRÓBA ZASTOSOWANIA I PRZETESTOWANIA ELEMENTÓW PODEJŚCIA ODDOLNEGO (BOTTOM-UP) c.d. System monitoringu NPR / PWW 2004 – 2006 w znikomym stopniu gromadzi dane nt. zatrudnienia i tworzonych miejsc pracy W badaniu testowano możliwość substytucji danych z monitoringu przez informacje zbierane w szerokim badaniu ankietowym projektodawców – beneficjentów Pilotażowo testowano tworzenie parametrów potrzebnych do oszacowania wpływu funduszy na zatrudnienie netto – przyczynek do przyszłych badań ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ MIEJSCA PRACY NETTO = MIEJSCA PRACY BRUTTO X (1 – ZDARZENIE NIEZALEŻNE) X ( 1- PRZEMIESZCZENIE I SUBSTYTUCJA) X (1 + MNOŻNIK DOSTAWCY + MNOŻNIK DOCHODU) _____________________________________________________________________________

DODATKOWOŚĆ Dodatkowość (additionality) jest pierwszym parametrem korygującym liczbę miejsc pracy brutto Może osiągać trzy poziomy: Całkowitą dodatkowość – sytuacja, w której wpływ na zatrudnienie nie wystąpiłby bez interwencji funduszy strukturalnych, Częściową dodatkowość – w przypadku braku interwencji przedsięwzięcia byłyby wykonane, jednak wpływ na zatrudnienie miałby mniejszą skalę, bądź wystąpiłby później, Całkowity brak dodatkowości (deadweight – zdarzenie niezależne) – efekt polegający na tym, że dany proces miałby miejsce bez interwencji funduszy strukturalnych W przypadku dodatkowości kluczowe pytanie to: co by się stało z danym projektem / przedsięwzięciem, gdyby pomoc funduszu strukturalnego nie była dostępna? Metody badania dodatkowości

DODATKOWOŚĆ Co by się stało z miejscami pracy, gdyby firmy nie otrzymały wsparcia z funduszy strukturalnych?

Dziękujemy za uwagę!