Rozwiązania w zakresie systemu monitoringu i sprawozdawczości, oraz systemu IT w okresie programowania 2007-2013 Ząbki, czerwiec 2007r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Advertisements

Opis Systemu Zarządzania i Kontroli
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
Monitorowanie ZPORR - Sprawozdawczość grudzień 2005.
Raportowanie, monitorowanie oraz przepływy finansowe Szwajcarsko-Polski Program Współpracy Muszyna opracowanie JEMS Architekci.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Założenia systemu kontroli i audytu w latach
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
System informatyczny obsługi funduszy strukturalnych
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
System ewaluacji NPR i NSRO
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
Rola Instytucji Audytowej
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Monitoring i sprawozdawczość ZPORR
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
1 REALIZACJA PROJEKTU W RAMACH DZIAŁANIA 2.6 ZPORR Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Wrocław, dnia 19 kwietnia 2007 roku Urząd Marszałkowski.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Sprawozdawczość Poznań, 8 Marca 2007 r.. Sprawozdawczość Rozporządzenie nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Prezentacja wyników audytu rocznego IA Paweł Krawański Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Certyfikacja wydatków:
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Rozwiązania w zakresie systemu monitoringu i sprawozdawczości, oraz systemu IT w okresie programowania Ząbki, czerwiec 2007r.

Zakres tematyczny szkolenia System monitoringu i sprawozdawczości jako element systemu zarządzania i kontroli Rozwiązania w zakresie monitoringu i sprawozdawczości w okresie programowania Wniosek o płatność jako podstawowe źródło danych monitoringowych Założenia biznesowe dla Krajowego Systemu Informatycznego na lata

System monitoringu i sprawozdawczości jako element systemu zarządzania i kontroli

Okresy programowania w UE Faza programowania Faza realizacji Faza monitoringu Faza audytu i kontroli Faza oceny

Okresy programowania - wg dokumentów Strategie strategiczne wytyczne, akty prawne Wytyczne, rozporządzenia Raporty, wytyczne, zalecenia Dokumenty pokontrolne Raport ewaluacyjne

Okresy programowania na poziomie państwa członkowskiego konsu ltacje społeczne, negoc jacje z UE Nabory wniosków, ocena projektów, zawieranie umów Monitorowanie sprawozdawczość Kontrole, audyty ewaluacje mid-term Ewaluacje, Zamykanie programów Strategia Rozwoju Kraju Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Programy operacyjne Raporty ewaluacyjne ex-post, analizy itp. Uszczegółowienie programu operacyjnego, Wytyczne, akty prawne Raporty, zalecenia, nowelizacje aktów prawnych

Cykl życia projektu przygotowanie realizacja monitoring kontrola ewaluacja

Cykl życia projektu wniosek aplikacyjny umowa o dofinansowanie sprawo – zdanie, wniosek o płatność protokół pokontrolny, wniosek o płatność Raport poewaluacyjny

System monitoringu i sprawozdawczości – podstawowe różnice między starym a nowym okresem programowania Oddzielenie procesu wnioskowania o płatność od procesu sprawozdawczości (beneficjent oddzielnie składa wniosek o płatność, oddzielnie sprawozdanie) -Sztywne okresy sprawozdawcze na poziomie beneficjenta -Mniejszy zakres danych wymaganych przez KE -Rozwiązania w zakresie systemu przyjmowane w formie aktów prawnych - Niezależność od systemu IT -Proces sprawozdawczości połączony z procesem wnioskowania o płatność (włączenie części sprawozdawczej jako element wniosku o płatność) - Możliwość prowadzenia elastycznego monitoringu danych z poziomiu beneficjenta -Rozbudowany zakres danych wymaganych przez KE dotyczących np. kategorii interwencji, czy danych na temat operacji (załącznik III rozp. wykonawczego - Wytyczne jako źródło uregulowań w zakresie rozwiązań systemowych - Ścisłe powiązanie z narzędziami informatycznymi

Rozwiązania w zakresie monitoringu i sprawozdawczości w okresie programowania

Wspólnotowe podstawy prawne Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 -Tytuł II, Rozdział III – Monitorowanie strategiczne -Tytuł VI Zarządzanie, monitorowanie i kontrola -Załączniki (w szczególności załącznik IV) Rozporządzenie Komisji (WE) 1828/2006 -w szczególności załączniki

Krajowe podstawy prawne Ustawa o zasadach prowadzenie polityki rozwoju z dn 6 grudnia 2006 r. -Art. 35 – delegacja do wydania wytycznych Wytyczne horyzontalne w zakresie sprawozdawczości z dn. 7 maja 2007 r. Wytyczne poszczególnych instytucji zarządzających w zakresie sprawozdawczości i monitoringu

Wytyczne horyzontalne w zakresie sprawozdawczości z dn. 7 maja 2007 r. ZALOŻENIA -wytyczne określają tryb, formy, zakres i terminy sprawozdawczości z poziomu instytucji zarządzającej do Instytucji Koordynującej Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (IK NSRO). Określenie w/w aspektów sprawozdawczości w ramach programu, z zastrzeżeniem pkt 2, leży w gestii instytucji zarządzającej programem, przy założeniu zapewnienia przez nią zdolności do generowania sprawozdań w trybie, formie, zakresie i terminach wynikających z niniejszych wytycznych -powiązanie wniosku o płatność ze sprawozdawczością w ramach projektu skutkujące wyeliminowaniem z systemu sprawozdań z realizacji projektów. Wzór wniosku beneficjenta o płatność zawiera część dotyczącą postępu rzeczowo-finansowego projektu -ustanowienie dwutorowego trybu sprawozdawczości: cyklicznego (sprawozdania okresowe, roczne i końcowe) oraz bieżącego (informacje miesięczne ) -tryb i zasady sprawozdawczości dotyczące Programów Europejskiej Współpracy Transgranicznej i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa określone zostały w załączniku V do niniejszych wytycznych.

Ogólne zasady 1. Sprawozdawczość odbywa się cyklicznie i terminowo przez cały okres programowania. 2. Sprawozdawczość realizowana jest na wszystkich poziomach instytucjonalnych wdrażania programu oraz przez wszystkich beneficjentów programu operacyjnego. 3. Sprawozdawczość odbywa się na zasadach przewidzianych w programie operacyjnym oraz zgodnie z regulacjami prawa krajowego i prawa Unii Europejskiej. 4. Instytucja zarządzająca jest odpowiedzialna za prawidłowy przebieg procesu sprawozdawczości. 5. Instytucja zarządzająca zapewni właściwe pod względem formy delegowanie obowiązków w zakresie sprawozdawczości. 6. Sprawozdania podlegają weryfikacji przez jednostkę nadzorującą w systemie wdrażania pod względem formalnym i merytorycznym.

Ogólne zasady 1. Sprawozdawczość odbywa się cyklicznie i terminowo przez cały okres programowania. 2. Sprawozdawczość realizowana jest na wszystkich poziomach instytucjonalnych wdrażania programu oraz przez wszystkich beneficjentów programu operacyjnego. 3. Sprawozdawczość odbywa się na zasadach przewidzianych w programie operacyjnym oraz zgodnie z regulacjami prawa krajowego i prawa Unii Europejskiej. 4. Instytucja zarządzająca jest odpowiedzialna za prawidłowy przebieg procesu sprawozdawczości. 5. Instytucja zarządzająca zapewni właściwe pod względem formy delegowanie obowiązków w zakresie sprawozdawczości. 6. Sprawozdania podlegają weryfikacji przez jednostkę nadzorującą w systemie wdrażania pod względem formalnym i merytorycznym.

Tryb sprawozdawczości 1. Instytucje zarządzające przekazują informacje miesięczne do IK NSRO. 2. Instytucja zarządzająca przedkłada sprawozdania okresowe, roczne i końcowe do akceptacji IK NSRO, z zastrzeżeniem ust Akceptacja sprawozdania okresowego, rocznego i końcowego przez IK NSRO jest warunkiem przedstawienia go do zatwierdzenia przez Komitet Monitorujący dany program operacyjny. 4. W przypadku regionalnych programów operacyjnych rolę IK NSRO określoną w ust. 1-3 spełnia IK RPO. 5. Instytucja zarządzająca przekazuje do KE wersje sprawozdań rocznych i końcowych zatwierdzone przez Komitet Monitorujący program operacyjny. 6. Instytucja zarządzająca przekazuje Komisji Europejskiej sprawozdania roczne i końcowe za pośrednictwem komputerowego systemu wymiany danych, stworzonego przez KE.

Terminy sprawozdawczości (1) 1. Instytucja zarządzająca odpowiada za terminowe sporządzanie sprawozdań i informacji. 2. Sprawozdania okresowe i roczne składa się odpowiednio za półrocze i rok kalendarzowy. 3. Instytucja zarządzająca przedkłada do IK NSRO sprawozdania: - okresowe - nie później niż po upływie 60 dni kalendarzowych po upływie okresu sprawozdawczego; - roczne - nie później niż po upływie 140 dni kalendarzowych po upływie okresu sprawozdawczego; - końcowe - nie później niż do dnia 31 stycznia 2017 roku;

Terminy sprawozdawczości (2) 4. Instytucja zarządzająca przedkłada informacje miesięczne do IK NSRO w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy informacja. 5. IZ RPO przekazuje sprawozdania, o których mowa w ust. 3 do IK RPO, a w przypadku informacji miesięcznej IZ RPO przekazuje informację miesięczną do IK RPO oraz do wiadomości IK NSRO. 6. IK RPO przekazuje do IK NSRO zbiorcze sprawozdania i informacje dotyczące wszystkich regionalnych programów operacyjnych w terminach: - informacja miesięczna do 20 dnia kaŜdego miesiąca następującego po miesiącu którego dotyczy informacja; - sprawozdanie okresowe – nie później niŜ po upływie 75 dni kalendarzowych po upływie okresu sprawozdawczego; - sprawozdanie roczne nie później niŜ po upływie 165 dni kalendarzowych po upływie okresu sprawozdawczego; - sprawozdanie końcowe do dnia 5 marca 2017 r.

Wniosek o płatność jako podstawowe źródło danych monitoringowych

Założenia biznesowe dla Krajowego Systemu Informatycznego na lata

art. 58 lit. d rozporządzenia ogólnego Rady (WE) nr 1083/2006 Ustanowione przez państwa członkowskie systemy zarządzania i kontroli programów operacyjnych zapewniają (...) wiarygodne, skomputeryzowane systemy rachunkowości i księgowości, monitorowania i sprawozdawczości finansowej Konieczność akceptacji w ramach audytu zgodności Art. 71 rozporządzenia 1083/2006 Przed złożeniem pierwszego wniosku o płatność okresową lub nie później niż w terminie 12 miesięcy od zatwierdzenia każdego programu operacyjnego państwa członkowskie przedkładają Komisji opis systemów [zarządzania i kontroli] (...). Do opisu (...) dołącza się sprawozdanie zawierające wyniki oceny utworzenia systemów i opinię na temat ich zgodności z art Audyt zgodności

Zakres funkcjonalny – przepisy wspólnotowe Artykuł 14 Rozporządzenia wykonawczego 1828/2006 Zapisy księgowe 1. Zapisy księgowe odnoszące się do operacji oraz dane odnoszące się do procesu realizacji, o których mowa w art. 60 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, zawierają informacje określone w załączniku III do niniejszego rozporządzenia. Instytucja zarządzająca, instytucja certyfikująca, instytucja audytowa oraz podmioty, o których mowa w art. 62 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 mają dostęp do tych informacji

Wymagane funkcjonalności Zgodne z zapisami rozporządzenia wykonawczego 1828/2006 Podzielone na trzy grupy w oparciu o kryteria: -pilności wdrożenia -zakresu przewidzianego do wdrożenia Zakres I grupy funkcjonalności został wypracowany na przełomie 2006/2007 w toku konsultacji z poszczególnymi instytucjami zarządzającymi

Cele spotkania Prezentacja założeń funkcjonalnych i technicznych dla systemu informatycznego do obsługi procesu zarządzania i kontroli na nowy okres programowania Przedstawienie pierwszego modułu aplikacji tzw. modułu wnioski aplikacyjne Zebranie osób odpowiedzialnych za zagadnienia związane z wdrażaniem systemu informatycznego w poszczególnych instytucjach w celu nadania im uprawnień i rozpoczęcia tzw. pilotażowego wdrożenia oraz stworzenia platformy wymiany doświadczeń

III grupy funkcjonalności I grupa funkcjonalności: Administracja systemem, Obsługa cyklu życia projektu, Ewidencjonowanie i obsługa danych dotyczących wniosków aplikacyjnych, Ewidencjonowanie i obsługa danych dotyczących umów o dofinansowanie, Ewidencjonowanie i obsługa danych dotyczących wniosków o płatność, Ewidencjonowanie i obsługa danych dotyczących kontroli poszczególnych projektów, Interfejsy komunikacyjne

Moduły cyklu życia projektu Przygotowanie i złożenie projektu Wniosek aplikacyjny Podpisanie umowy o dofinansowanie Umowa/decyzja o dofinansowanie Realizacja i rozliczenie projektu Wniosek o płatność Kontrole

II Grupa funkcjonalności Wsparcie obsługi dużych projektów, Ewidencja danych dotyczących programów operacyjnych Integracja z systemem KE Wspieranie procesu monitorowania wdrażania poprzez wbudowanie w System szeregu standardowych raportów w podziale na poszczególne poziomy wdrażania w tym: Możliwość określania przez użytkowników parametrów wykonania raportu, Raportowanie, Przygotowanie zestawień wydatków z poziomu instytucji pośredniczącej oraz zestawień wydatków i wniosków o płatność przygotowywanych na wyższych poziomach, Prognozy wydatków

III Grupa funkcjonalności Rejestrowanie danych dotyczących nieprawidłowości, Wprowadzenie słownika wskaźników postępu rzeczowego i ich ewidencjonowanie, Wspieranie procesu monitorowania wdrażania poprzez wbudowanie w System szeregu raportów w podziale na poszczególne poziomy wdrażania w tym: Ewidencjonowanie i rejestr kwot odzyskanych Zapewnienie mechanizmów definiowania niestandardowych raportów

Projekt SIMIK KLUCZOWA DATA: 31 grudnia br. – zgodnie ze stanowiskiem KE do tego czasu powinien zostać przeprowadzony audyt sprawdzający, czy system informatyczny działa i jest zgodny z przepisami UE, a kopia sprawozdania z audytu powinna być dostarczona do KE

Dziękuje za uwagę