Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Piotr Zahradniczek Naczelnik Wydziału Kontroli Środków UE
Opis Systemu Zarządzania i Kontroli
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Sprawozdawczość i monitoring projektów współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
System przepływów finansowych w nowym okresie programowania
Znakowanie tablic informacyjnych,
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Działanie 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Monitoring informacyjny (stan na 31 sierpnia 2006 r.) Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo.
1 Przygotowania do zamknięcia ZPORR Ewa Wnukowska – Dyrektor Departamentu Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Warszawa, 15 kwietnia 2008 r.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Przygotowania do zamknięcia pomocy z funduszy strukturalnych na lata w świetle regulacji wspólnotowych Konstancja Piątkowska Instytucja Zarządzająca.
Założenia systemu kontroli i audytu w latach
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
System instytucjonalny w nowym okresie programowania
Krajowy system kontroli wdrażania programów operacyjnych.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Procedury audytu zamknięcia pomocy Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rozwiązania w zakresie systemu monitoringu i sprawozdawczości, oraz systemu IT w okresie programowania Ząbki, czerwiec 2007r.
Rola Instytucji Audytowej
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Monitoring i sprawozdawczość ZPORR
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Podstawy prawne Rozporządzenie 1260/1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych Rozporządzenie 1681/94 zmienione Rozporządzeniem.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Fundusze Europejskie w Polsce
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ ul
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Regionalny Program Operacyjny
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Prezentacja wyników audytu rocznego IA Paweł Krawański Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Strategia Inwestycyjna
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za II półrocze 2012 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
Zarządzanie projektem EFS
spotkanie informacyjne
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów

Prowadzenie audytów systemów zarządzania i kontroli; Okres programowania 2004-2006 Prowadzenie audytów systemów zarządzania i kontroli; Kontrole operacji na próbie wydatków zadeklarowanych do KE

Podstawy prawne kontroli Czynności sprawdzające są przeprowadzane na podstawie: art. 10 Rozporządzenia Komisji nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. art. 2 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz art. 3a ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej

Cel kontroli art. 10 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Komisji nr 438/2001 Państwa Członkowskie przeprowadzają weryfikację operacji na podstawie wyrywkowych kontroli szczególnie w celu sprawdzenia skuteczności zastosowanych systemów zarządzania i kontroli

Cel kontroli art. 10 ust. 1 lit. b Rozporządzenia Komisji nr 438/2001 Państwa Członkowskie przeprowadzają weryfikację operacji na podstawie wyrywkowych kontroli w szczególnie w celu wybiórczej weryfikacji, na podstawie analizy ryzyka, deklaracji wydatków na różnych poziomach. Weryfikacje przeprowadzane przed zamknięciem każdej pomocy, obejmują co najmniej 5% całkowitych kwalifikowanych wydatków i opierają się na reprezentatywnych próbkach zatwierdzonych operacji.

Cel kontroli art. 2 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o kontroli skarbowej Celem kontroli jest zbadanie oraz ocena celowości i zgodności z prawem: gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej wywiązywania się z warunków finansowania pomocy w ramach realizacji programów operacyjnych.

Zakres podmiotowy kontroli beneficjenci programów operacyjnych

Zakres przedmiotowy kontroli zachowanie wystarczającej ścieżki audytu; kwalifikowalność poniesionych wydatków; prawidłowość stosowania procedur zamówień publicznych; wywiązywanie się z obowiązków w zakresie informacji i promocji; wywiązywanie się z obowiązków w zakresie sprawozdawczości; kontrola postępu rzeczowego projektu

Wybór próby do kontroli metody statystyczne analiza ryzyka

Program kontroli Cel kontroli Zakres kontroli Sposób wyboru próby Sposób dokumentowania czynności Harmonogram Koordynator Listy sprawdzające

Sposób dokumentowania czynności kontrolnych Listy sprawdzające Protokół kontroli Wynik kontroli

Protokół kontroli Całość czynności kontrolnych dokumentowana jest w protokole sporządzonym na podstawie art. 290 ustawy Ordynacja podatkowa. W protokole należy krótko, jasno i precyzyjnie opisać przedmiot badania, zakres wykonanych prac i ustalenia przeprowadzonych czynności kontrolnych.

Wynik kontroli beneficjenta Wynik kontroli powinien zostać sporządzony w trzech egzemplarzach dla: beneficjenta jednostki podpisującej umowę o dofinansowanie projektu z beneficjentem do akt urzędu kontroli skarbowej

Nota sygnalizacyjna Na podstawie otrzymanych od urzędów kontroli skarbowej protokołów i wyników kontroli sporządzana jest nota sygnalizacyjna, którą Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej kieruje do Instytucji Zarządzającej. Kopia noty sygnalizacyjnej jest ponadto przekazywana Instytucji Płatniczej i Komisji Europejskiej.

Okres programowania 2007-2013 Rozporządzenie Rady nr 1083/2006 art. 62 rozporządzenia nr 1083/2006 opisuje funkcje i zadania Instytucji Audytowej; Funkcję Instytucji Audytowej pełni Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej; Zadania IA są wykonywane przy pomocy Departamentu Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE oraz urzędów kontroli skarbowej.

Instytucja Audytowa odpowiada za: zapewnienie prowadzenia audytów w celu weryfikacji skutecznego funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli programu operacyjnego zapewnienie prowadzenia audytów operacji na podstawie stosownej próby w celu weryfikacji zadeklarowanych wydatków przedstawianie Komisji Europejskiej, w terminie dziewięciu miesięcy od zatwierdzenia programu operacyjnego, strategii audytu obejmującej podmioty, które będą przeprowadzać audyty, metodologię, która zostanie zastosowana, metody doboru próbek danych dla potrzeb audytu operacji oraz indykatywne rozplanowanie audytów w celu zapewnienia przeprowadzenia audytu głównych podmiotów oraz równomiernego rozkładu audytów w całym okresie programowania

Do dnia 31 grudnia każdego roku w latach 2008–2015 Instytucja Audytowa: przedkłada Komisji Europejskiej roczne sprawozdania audytowe, przedstawiające wyniki audytów przeprowadzonych w okresie poprzednich 12 miesięcy, informujące o wszelkich brakach wykrytych w systemach zarządzania i kontroli programu.

Do dnia 31 grudnia każdego roku w latach 2008–2015 Instytucja Audytowa: wydaje opinie, na podstawie kontroli i audytów przeprowadzonych na jej odpowiedzialność, w kwestii tego, czy system zarządzania i kontroli funkcjonuje skutecznie, tak aby dawać racjonalne zapewnienie, że deklaracje wydatków przedstawione Komisji są prawidłowe, oraz aby dawać tym samym racjonalne zapewnienie, że transakcje będące ich podstawą są zgodne z prawem i prawidłowe

Instytucja Audytowa: Przedkłada deklarację częściowego zamknięcia zawierającą ocenę zgodności z prawem i prawidłowości danych wydatków; Nie później niż dnia 31 marca 2017 r., Instytucja Audytowa przedkłada Komisji, deklarację zamknięcia, zawierającą ocenę zasadności wniosku o wypłatę salda końcowego oraz zgodności z prawem i prawidłowości transakcji będących podstawą wydatków objętych końcową deklaracją wydatków, do której dołącza końcowe sprawozdanie audytowe.

Dziękuję za uwagę!