Nowe perspektywy dla kształcenia ukierunkowanego na studenta w świetle projektowanych zmian prawa Elżbieta Walkiewicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Serdecznie Witamy !. WSNSiT jest wyższą uczelnią niepubliczną działającą na podstawie ustawy z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U.
Studenci w 2010 r Proces Boloński - co warto o nim wiedzieć? Elżbieta Walkiewicz.
Dr Mariusz Maciejczak Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
Działalność statutowa - wynagrodzenia r.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Kształcenie dualne.
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Dokumenty regulujące proces studiów na Wydziale Lekarskim UJ CM Gdzie szukać informacji? Bogusława Adamczyk Kraków, 14 grudnia 2016.
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Kształcenie września 2018.
Zapis prezentacji:

Nowe perspektywy dla kształcenia ukierunkowanego na studenta w świetle projektowanych zmian prawa Elżbieta Walkiewicz

Cele Procesu Bolońskiego(wg Deklaracji Bolońskiej – 1999r.) Przygotowanie uczących się do rynku pracy Przygotowanie do bycia aktywnym obywatelem demokratycznego społeczeństwa Rozwój osobowy uczących się Rozwój i podtrzymywanie podstaw wiedzy zaawansowanej (społeczeństwo i gospodarka oparta na wiedzy)

Komunikat z Leuven/Louvain- la Neuve (2009) - podsumowano osiągnięcia PB oraz wskazuje priorytety dla Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego na następne dziesięciolecie, którymi są: wymiar społeczny szkolnictwa wyższego - równy dostęp i możliwość ukończenie studiów, uczenie się przez całe życie w tym wdrożenie krajowych ram kwalifikacji, zatrudnialność i współpraca uczelni z rynkiem pracy, kształcenie ukierunkowane na studenta powiązanie edukacji, badań i innowacji, umiędzynarodowienie studiów, wzrost mobilności oraz wspólne kształcenie, potrzeba zbierania danych dla monitorowania postępu w zakresie mobilności, wymiaru społecznego i zatrudnialności, opracowanie mechanizmów ułatwiających identyfikowanie i porównywanie instytucji szkolnictwa wyższego w Europie (klasyfikacje i rankingi szkół wyższych) zwrócenie uwagi na finansowanie szkolnictwa wyższego

Wykorzystanie potencjału i możliwości jednostki Aktywność i samodzielność studentów we własnym uczeniu się, konstruowaniu własnych punktów odniesień, pojęć, w pracy nad sobą, w wielostronnym rozwijaniu swojej osobowości Współpraca, dialog pomiędzy studentem i nauczycielem Odpowiedzialność nie tylko po stronie nauczyciela, ale równocześnie studenta Kształcenie ukierunkowane na Studenta

Co zmienia nowe podejście… Możliwość indywidualnego rozwoju Wyższa jakość uczenia się Przystosowanie do zmieniających się warunków rynku pracy Rozwój umiejętności uniwersalnych Rozwój osobowości Co może być narzędziem zmian? W jaki sposób je przeprowadzić? np.: zmiany systemowe w prawodawstwie np.: prawo

USTAWA z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz.1365, z 2006 r. Nr 46,poz. 328.) propozycje zmian w celu zapewnienie studentom wysokiej jakości kształcenia 3 FILARY ZMIAN SYSTEMOWYCH Efektywny model zarządzania Dynamiczny model kariery naukowej Skuteczny model kształcenia IIIIII Projekt z dnia 30 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym

Strategiczne cele wprowadzanych zmian zróżnicowanie uczelni zadaniowe finansowanie (projakościowe finansowanie, powstaną KNOW) zwiększanie autonomii uczelni (w tym programowej np: zdef. zgodnie z KRK efektów kształcenia, samodzielność w określaniu i uruchamianiu kierunków studiów ) zwiększanie nacisku na efekty działalności uczelni (jakość badań, dydaktyki) integracja uczelni z otoczeniem społeczno - gospodarczym uproszczenie ścieżek awansu wprowadzenie przejrzystych procedur konkursowych na stanowiska uczelniane szersze otwarcie się uczelni na pracowników i badaczy z zagranicy usprawnienie działania C.K.ds St.iTytułów I FILAR II FILAR

służą zwiększenie dostępu do studiów (stypendia socjalne) zapewnienie studentom szczególnie uzdolnionym warunków do rozwoju w kraju (stypendia naukowe) umiędzynarodowienie procesu kształcenia zwiększenie podmiotowości studentów, doktorantów III FILAR

Wybrane przykłady proponowanych zmian w prawie o szkolnictwie wyższym odnoszące się do ww. założenia PB * Uczelnia ma szczególności prawo do art. 6.1.[...] 4)[...] b) ustalania planów studiów i programów kształcenia, określających efekty kształcenia z uwzględnieniem Krajowych Ram Kwalifikacji dla obszarów kształcenia [...] * Podstawowe zadania uczelni [...] art [...] 1) kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;[...]

Art. 86c. Senat uchwala regulamin zarządzania prawami własności intelektualnej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, który określa: 1) prawa i obowiązki uczelni, pracowników oraz studentów i doktorantów w zakresie ochrony i korzystania z praw autorskich i praw pokrewnych oraz praw własności przemysłowej; 2) zasady wynagradzania twórców;[...] * Dbałość o prawa pracowników, studentów, doktorantów * Dotacja z budżetu państwa dla uczelni publicznej art. 94b. 1. W budżecie państwa jest określana dotacja na dofinansowanie zadań projakościowych (dotacja projakościowa), przeznaczona na: 1) dofinansowanie jednostek organizacyjnych mających status KNOW, w tym z tytułu dodatku do wynagrodzenia dla pracowników oraz specjalnych stypendiów naukowych dla uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich oraz specjalnych stypendiów naukowych dla studentów;[...]

* Ocena pracy nauczyciela art. 132.[...] 3. Przy dokonywaniu oceny nauczyciela akademickiego do opinii o wypełnianiu przez niego obowiązków dydaktycznych dołącza się ocenę studentów i doktorantów, przedstawianą po zakończeniu każdego cyklu zajęć dydaktycznych. * Upodmiotowienie studentów art. 99a. Uczelnia nie pobiera opłat za rejestrację na kolejny semestr lub rok studiów, egzaminy, w tym egzamin poprawkowy, egzamin komisyjny, egzamin dyplomowy, złożenie i ocenę pracy dyplomowej oraz wydanie suplementu do dyplomu.

* Organizacja studiów art Organizacja i tok studiów uwzględniają przenoszenie i uznawanie zajęć zaliczonych przez studenta w jednostce organizacyjnej uczelni macierzystej lub w innej uczelni, w tym zagranicznej, zgodnie z zasadami systemu przenoszenia osiągnięć. 2. Studentowi przenoszącemu zajęcia zaliczone w punktach ECTS w uczelni innej niż macierzysta, w tym zagranicznej, zajęcia, które odbywał na podstawie porozumienia między uczelniami, zalicza się do osiągnięć wyrażonych w punktach ECTS w uczelni macierzystej[...] * Organizacja studiów art Absolwenci studiów otrzymują uczelniane dyplomy ukończenia studiów, potwierdzające uzyskanie odpowiedniego tytułu zawodowego i suplementy do dyplomów [...]

* Uprawnienia studentów art. 170 [...] 2. Student rozpoczynający studia odbywa przeszkolenie w zakresie praw i obowiązków studenta. 3. Szkolenia prowadzi Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej w porozumieniu z samorządami studenckimi uczelni wskazanymi przez co najmniej połowę uczelni w danej miejscowości[...] * Pomoc studentom (dostęp do studiów) Art Student studiów stacjonarnych znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej może otrzymać stypendium socjalne w zwiększonej wysokości z tytułu zamieszkania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki, jeżeli codzienny dojazd z miejsca stałego zamieszkania do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie.

* Porównywalność dyplomów art. 191a. 1. Dyplom wydany przez uprawnioną uczelnię działającą w systemie szkolnictwa wyższego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, potwierdzający ukończenie: 1) trzyletnich studiów lub studiów pierwszego stopnia trwających co najmniej trzy lata – potwierdza w Rzeczypospolitej Polskiej posiadanie wyższego wykształcenia na poziomie studiów pierwszego stopnia; 2) studiów drugiego stopnia – potwierdza w Rzeczypospolitej Polskiej posiadanie wyższego wykształcenia na poziomie studiów drugiego stopnia; 3) co najmniej czteroletnich studiów jednolitych – potwierdza w Rzeczypospolitej Polskiej posiadanie wyższego wykształcenia na poziomie studiów drugiego stopnia, jeżeli jest uważany za równorzędny dyplomowi ukończenia studiów drugiego stopnia w kraju wydania.[...]

wzrost świadomości prawnej zorientowanie kształcenia na efekty uprawnienia studentów wzmacniające jego podmiotowość wpływanie na jakość kształcenia poprzez uczestnictwo w projektowaniu programu studiów, możliwości pozyskania specjalnych stypendiów naukowych i ocenie pracy nauczycieli akademickich mobilność i porównywalność dyplomów aktywizowanie swoich przedstawicieli w samorządzie studenckim Pożytki dla studentów wynikające z obecnie zaprojektowanych zmian polskiego prawa

Pożytki dla studentów wynikające z procesu bolońskiego szybsze wejście na rynek pracy przystosowanie do zmieniających się warunków rynku pracy rozwój umiejętności uniwersalnych uznawalność dyplomów rozwój osobowości możliwość indywidualnego rozwoju wyższa jakość uczenia się zatrudnialność rozumiana jako: umiejętność zatrudniania się przez całe życie, której towarzyszą: nawyk ciągłego zdobywania wiedzy, rozwijania kompetencji, uczenia się przez całe życie, obiektywne poczucie własnej wartości, umiejętność przedstawiania swoich kwalifikacji oraz rozwiązywania problemów w oparciu o posiadaną wiedzę

Przydatne materiały i linki: Przemysław Rzodkiewicz – prezentacja pt. Szanse zatrudnienia po studiach. Wyzwanie dla studenta czy dla uczelni (aktualne na dzień r.) Uzasadnienie projektu oraz projekt zmian ustawy prawo o szkolnictwie wyższym - (aktualne na dzień 3o kwietnia 2010r.)

Dziękuję za uwagę