WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM W KONTEKŚCIE PLANOWANEJ MODERNIZACJI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
innowacyjna wielkopolska
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Dynamika rozwoju Pomorskiego Klastra ICT
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Centrum Inwestora i Eksportera
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
Strefowy Klaster Edukacyjny.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Zapis prezentacji:

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM W KONTEKŚCIE PLANOWANEJ MODERNIZACJI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO. Tczew, 22 marca 2011 r.

PROGRAM SPOTKANIA Powitanie gości - Adam Krawiec, Dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Otwarcie spotkania - Adam Krawiec, Dyrektor Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Prezentacja firmy Flextronics - Bartosz Mazurek, Dyrektor Operacyjny Flextronics Rola Klastra ICT dla rozwoju gospodarczego województwa pomorskiego - Maciej Filarecki, Dyrektor IT Flextronics, Przewodniczący Pomorskiego Klastra ICT Współpraca szkół i pracodawców w kontekście planowanej modernizacji szkolnictwa zawodowego - Piotr Cymanowski, Dyrektor Zespołu Kształcenia Zawodowego w Tczewie Zasady współpracy jednostek samorządu terytorialnego i szkół zawodowych z Klastrem ICT – planowane efekty współpracy - Arkadiusz Wódarczyk, kierownik ds. szkoleń i rozwoju Flextronics, Członek Rady Klastra, Sekcja Kapitał Ludzki Dyskusja Przejście po obszarach produkcyjnych

ZADANIA WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Podejmowanie i realizowanie wzajemnie powiązanych działań: trwały i zrównoważony rozwój spójność społeczno - gospodarcza, regionalna i przestrzenna konkurencyjna gospodarka (na podstawie art. 2 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z późn. zm.) Wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli (art. 11 ust. 2 pkt 4 i 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1988 roku o samorządzie województwa, tj.: Dz.U. z 2001 Nr 142 poz. 1590 z późn. zm.)

STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO DO 2020 ROKU Priorytet I. Konkurencyjność Cel strategiczny 2. Wysoki poziom edukacji i nauki Priorytet II. Spójność Cel strategiczny 1. Wzrost zatrudnienia i mobilności zawodowej

STRATEGIA POLITYKI SPOŁECZNEJ WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO DO 2013 ROKU Priorytet I: Wzrost zatrudnienia i mobilności zawodowej Cel 1. Dostosowanie oferty edukacyjnej do rynku pracy Cel 3. Rozwój kształcenia ustawicznego Cel 4. Aktywizacja zawodowa osób będących w trudnej sytuacji na rynku pracy Priorytet II. Wzmacnianie integracji społecznej Cel 1. Zapobieganie wykluczeniu społecznemu

CEL SPOTKANIA Nawiązanie współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, szkołami zawodowymi a Klasterem ICT w kontekście planowanej modernizacji kształcenia zawodowego

ZAŁOŻENIA: Utworzenie programów nauczania dla zawodu zgodnych z potrzebami pracodawców będących członkami Klastra ICT Podniesienie efektywności kształcenia zawodowego poprzez dostosowanie treści programowych dotyczących realizacji praktyk zawodowych i praktycznej nauki zawodu w poszczególnych zawodach. Wykorzystanie doświadczenia pracodawców oraz zaplecza technicznego i technologicznego zakładów pracy do podniesienia efektywności kształcenia zawodowego poprzez wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli. Wzbogacenie i unowocześnienie bazy dydaktycznej. Promocja branży ICT w placówkach edukacyjnych (przedszkole, SP, Gimnazjum, LO, SZKOŁY ZAWODOWE). Program: „Od przedszkolaka do inżyniera” Podniesienie kwalifikacji pracowników oraz młodzieży poprzez udział w formach kursowych.

SZKOLNICTWO ZAWODOWE Niepubliczne 186 Niepubliczne 14880 Publiczne 65

Szkoły kształcące w obszarze zawodowym ICT w woj Szkoły kształcące w obszarze zawodowym ICT w woj. pomorskim z podziałem na powiaty (za wyjątkiem klas wielozawodowych) * Opracowanie własne na podstawie danych www.kuratorium.gda.pl

Prezentacja firmy Flextronics Design. Build. Ship. Service. Prezentacja firmy Flextronics Bartosz Mazurek Design. Build. Ship. Service.

HISTORIA KORPORACJI FLEXTRONCS Rok Wydarzenie 1969 Joe Mckenzie zakłada firmę Flextronics 1980 Nowi właściciele Flextronics: Bob Todd, Joe Sullivan oraz Jack Watts. Bob Todd zostaje pierwszym dyrektorem generalny korporacji 1981 Powstaje pierwsza fabryka Flextronics na terenie Singapuru, założona przez amerykańskiego producenta Mid-80s Początki nowatorskich rozwiązań dostarczanych na rynek 1994 Michael Marks zostaje dyrektorem generalnym korporacji CEO Publiczne notowania na nowojorskiej giełdzie NASDAQ 1993 – 98 Zwiększenie liczby oddziałów operacyjnych oraz wzrost siły roboczej z 3000 do 13000 2000 Dochody przekraczają 5 miliardów dolarów Flextronics zostaje uznany największym, kontraktowym dostawcą usług elektronicznych. (EMS) Powstaje oddział Flextronics w Tczewie 2006 Michael Marks odchodzi na emeryturę, po czym Mike McNamara przejmuje jego obowiązki Ustalenie nowej strategii działania korporacji Flextronics, podział na segmenty rynkowe

LOGO FLEXTRONICS 1980 1995 1982 2001 2011 1986

O FIRMIE FLEXTRONICS NA ŚWIECIE 200,000 pracowników 20 tys osób zatrudnionych w Logistyce/Usługach Powierzchnia wszystkich fabryk Flextronics na świecie – 27 tys. m2 11 głównych Parków Przemysłowych Ponad 140 oddziałów firmy 30 krajów 4 kontynenty 5 strategicznych segmentów rynkowych ponad $24 mld w rocznym zestawieniu dochodów za FY2010

FLEXTRONICS NA MAPIE ŚWIATA Shown is our regional manufacturing sites focus on low mix / higher volume product types. For instance, San Jose, CA shipped xxx units of “this type of product” in Q3. Austria shipped xxx # of different products last year. 14

SEGMENTY RYNKOWE FLEXTRONICS KOMPUTERY 1 INNE GAŁĘZIE PRZEMYSŁU 2 INFRASTRUKTURA 3 MEDYCZNY 4 TELEFONY KOM. & URZADZ. CYFROWE 5

ZRÓŻNICOWANE ŹRÓDŁA DOCHODÓW Source: Flextronics Q3 FY11 Earnings Report 16

Nieustanny Rozwój– Nieograniczone działanie, Powtarzalne rozwiązania PARK PRZEMYSŁOWY W CHINACH Nieustanny Rozwój– Nieograniczone działanie, Powtarzalne rozwiązania 60 tys pracowników Flextronics

ODDZIAŁY FLEXTRONICS W POLSCE Poland Infrastructure Tczew Liczba pracowników Flextronics: 2800 Agencje Pracy Tymczasowej: 300 Poland Global Services Łódź Liczba pracowników: 160

ZARZĄD FLEXTRONICS INTERNATIONAL POLAND Janusz Popiela Quality Director Ove Witthuhn Program Mng Director Marta Orszulik-Gębczyńska HR Director Katarzyna Szyca Account Mng Peter Morfopoulos Financial Director Andrzej Połojko Dyrektor Generalny Piotr Dusowski Account Mng Sidhartha (Sid) Satpathy Materials Director Bartosz Mazurek Operations Director Maciej Filarecki IT Director Bruce Greener Engineering & Maintenance Director Weronika Piela Lean&Productivity Manager

PARK PRZEMYSŁOWY W POLSCE Site Details | TCZEW Adres ul. Malinowska 28, 83-100 Tczew, Polska Date Założenia Kwiecień 2000 Powierzchnia 48 000 m2 dwóch hal produkcyjnych Zatrudnienie 2,800 pracowników Flextronics + 300 pracownicy zatrudnieni przez Agencje pracy Segmenty Rynkowe Infrastruktura; Przemysł; Urządzenia Przykładowe produkty Bezprzewodowe modele, Infrastruktura, moduły infrastruktury telefonii komórkowej oraz stacje RBS (CDMA & GSM), telefony stacjonarne, metro optical multi-service platforms, fixed wireless terminals, network field test equipment, ePayment terminals, płyty główne do TV, LCD, urządzenia do wideokonferencji Certyfikaty ISO 14001:2004, TL 9000-H, ISO 9001:2008 RoHS, CSER Oferta usług wytwórczych: Usługi projektowe Wdrożenia / Prototypowanie PCBA i Test Usługi mechaniczne Montaż systemów Optyka / Test Infrastruktura bezprzewodowa Terminale STB/CPE DF & Logistyka Usługi globalne

PARK PRZEMYSŁOWY W POLSCE - PRODUKTY Sieć Serwery multimediów i punkty dostępowe Pełne spektrum instrumentów do diagnostyki sieci Stacje bazowe Moduły dostępowe/transportowe CDMA & GSM Moduły i mechanika dla UMTS (3G) Układy filtrujące do RBS Wzmacniacze wielopasmowe Optyka Metro optical multi-service platforms Multi-haul WDM platforms (up to 40Gb/s) Telekomunikacja bezprzewodowa Terminale bezprzewodowe Telekomunikacja - PBX Telefony: IP, cyfrowe, analogowe Inne segmenty - Przykłady Produkty konsumenckie

ROZWÓJ PRACOWNIKÓW FLEXTRONICS FlexTalent – elektroniczny system służący do oceny pracowniczej, tworzenia celów rozwojowych, ewaluacji wyników, rozwóju, ustalania ścieżki kariery, planów działania. FlexUniversity – elektroniczna baza szkoleń e-learningowych z zakresem obejmująca większość działów w firmie, szkolenia dostarczają pracownikom informacji dotyczących korporacyjnych procesów przydatnych w codziennej pracy. Book 24x7 – elektroniczna baza książek, z których można korzystać bezpośrednio na portalu, zawierająca tytuły z bardzo wielu dziedzin. Dzięki temu pracownicy mogą poszerzać swoją wiedzę i rozwój osobisty. Emerging Leaders Development Program – sześciodniowy program szkoleniowy skierowany do wszystkich przełożonych, prowadzony przez certyfikowanych trenerów wewnętrznych. Szkolenie prowadzone jest metodą warsztatową i dostarcza uczestnikom wiedzy na temat komunikacji, zarządzania, pracy zespołowej itp.

KULTURA FIRMY FLEXTRONICS Kulturę firmy tworzą jej pracownicy, działania i decyzje jakie podejmują każdego dnia. W korporacji Flextronics dążymy do budowania otwartej komunikacji, współpracay, dążenia do osiągania wspólnych celów, a także do przestrzegania wspólnych wartości. “Społeczno-Środowiskowa Odpowiedzialność Biznesu jest nieustannym zaangażowaniem biznesu w przestrzeganie standardów etycznych a także przyczynianie się do ekonomicznego rozwoju biznesu w taki sposób, aby podnosić jakość życia pracowników, współpracować ze społecznością lokalną, dbać o środowisko naturalne i o społeczność w szerokim tego słowa znaczeniu.” Kodeks Postępowania i Etyki Flextronics zapewnia Reputację firmy Flextronics jako organizacji aktywnie przestrzegającej zasad etyki w biznesie. Wszędzie tam gdzie prowadzimy swoją działalność stosujemy się do jednolitych standardów i zasad, tworząc bezpieczne miejsce pracy, gdzie każdy może czuć się dobrze.

Platformy Kaizen w Flextronics Tczew Planowane, sformalizowane Nauka od najlepszych Ekspertów Warsztaty Shingijutsu Wewnętrzne Warsztaty Kaizen Prowadzone przez wewnętrznych Liderów SGA – Inicjatywa dla Zespołów Inicjatywa dla ochotników / Zawody Program Sugestii 3xP, Warsztaty 5S, Przejścia Gemba Walk Zarządu , CFT Nieformalne Sposób życia, codzienna praca

Główna nagroda kwartalna 3xP Q1FY11 – pomysł Marcina Neumanna Przed Po Przestoje na linii 132k$ oszczędności Likwidacja jednego stanowiska klejenia spowodowała powstawanie przestojów w produkcji. Samodzielne wykonanie balansu linii LG umożliwiło równomierne obciążenie stanowisk pracy, co wyeliminowało przestoje na linii. 25 25

Nagroda Kwartalna 3xP- Q1 Pomysły Adama Smagały Nagroda Kwartalna 3xP- Q1 Przed Po Ograniczenie wtrąceń zaślepki 7szt Otwory do pomp bez zabezpieczenia 25szt wtrącenia Lista kontrolna 1szt 4szt Cykl usprawnień w obszarze podwieszania detali – zawias do szafy 6201 – 25szt. Stworzenie specjalnych ramek dla detalu ERBH-SXA2151171/1C/R1B_950, dzięki czemu zamiast 1szt wiszą 4. Stworzenie listy kontrolnej mającej na celu weryfikację ilość i kolor farby wsypywanej do zbiornika. Zabezpieczenie zbiorników z farbą specjalnymi zaślepkami, co ograniczyło wtrącenia w farbie. Długi czas malowania detali produkcyjnych – na 1 haku wisiał 1 detal, dla zawiasu szafy 6201 wisiało 7szt. Pojawianie się wtrąceń w farbie poprzez otwarte otwory do pomp proszkowych.

________ _______ ________ _____ Nagrody Dodatkowe ________ _______ Kreatywność i oryginalność. Jasna prezentacja, efektywne użycie pomocy wizualnych. ________ _____ Orły z Malarnii: pralka do filtrów Fault Fighters : fixtura

___ ________ ____________ Finał II Campusowych Zawodów SGA ________ _____ ___ ________ ____________ ________ ___________ Champion 1st Runner Up 2nd Runner Up Office Supply Chain Operations RouTeam Pack Team Eagles FlexBay Ideas Sowers Motomans Project N Code Masters Fault Fighters

Warsztaty Shingijutsu (6-10.09.2010) Warsztaty Kaizen mające na celu wdrożenie „przełomowych” usprawnień, zmianę sposobu myślenia oraz naukę od Ekspertów. Shingijutsu – czołowa firma konsultingowa w zakresie Systemu Produktyjnego Toyoty (TPS) Nazwe można przetłumaczyć jako: shin: nowy gijutsu: umiejętność, techniki, technologia

FlexInfrastructure Globalne Zawody Lean FY’10 7 Zespołów  Penang (Malezja), Champion Tczew Enclosures (Polska), Runners Up Austin Manufacturing (USA), Jury’s Speial Award Guadalahara Enclosures (Meksyk), Austin Services (USA), Zhuhai (Chiny), Guadalajara Infrastructure (Meksyk). NASZ PROJEKT: System ciągniony Od Drzwi do Drzwi oraz Wzrost Produktywności dla Strumienia Wartości Ericsson

Rola Klastra ICT dla rozwoju gospodarczego województwa pomorskiego Maciej Filarecki

Definicja i struktura klastra Klaster - to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji B+R w poszczególnych dziedzinach konkurujących między sobą, ale również współpracujących M. Porter (2001) Firma ICT/ETI Jednostka B+R, instytucja otoczenia biznesu, administracja publiczna Klastry wysokich technologii powstają zwykle wokół dynamicznych ośrodków B+R ICT – Information and Communication Technology (technologie informacyjne i telekomunikacyjne) 32 32

Klaster jako współpraca w ramach potrójnej helisy (złotego trójkąta) Biznes Nauka Administracja 33

Pomorski Klaster ICT - Klaster Kluczowy Województwa Pomorskiego Urząd Marszałkowski przyznał Pomorskiemu Klastrowi ICT status Klastra Kluczowego, co oznacza, że Klaster uważany jest za jeden z sektorów odgrywających znaczącą rolę w gospodarczym rozwoju Regionu (12.2009) Tylko trzy klastry w Regionie mogą się poszczycić statusem Klastra Kluczowego 34 34

Misja, wizja i cele Klastra Rozpoznawalny w skali światowej, innowacyjny i atrakcyjny pomorski klaster ICT integrujący partnerów biznesowych i naukowych we wspólnych działaniach przy wsparciu władz regionalnych i otoczenia biznesu oraz we współpracy z innymi globalnymi partnerami ICT. Misja Klaster ICT stwarza szczególnie korzystne warunki dla rozwoju przedsiębiorstw branży ICT w regionie poprzez dostarczanie wiedzy, wspieranie innowacyjności, stymulowanie współpracy firm i instytucji oraz realizowanie wspólnych celów uczestników klastra. Cele strategiczne: Cel 1: Ułatwianie dostępu do nowej wiedzy i stymulowanie innowacji Cel 2: Zapewnienie dostępności wykwalifikowanych zasobów ludzkich Cel 3: Rozwój współpracy między uczestnikami klastra i wsparcie rozwoju przedsiębiorstw Cel 4: Promocja klastra jako atrakcyjnego i innowacyjnego ośrodka ICT 35

Struktura Pomorskiego Klastra ICT Zgromadzenie Członków Rada Klastra Animator Klastra Projekty Administrator Klastra Grupy Zadaniowe 36 36

Kto tworzy Pomorski Klaster ICT Pomorski klaster ICT składa się z 3 zasadniczych podsektorów: szeroko rozumianego przemysłu elektronicznego produkującego zarówno wyroby gotowe jak i podzespoły elektroniczne, sektora usług informatycznych (produkcji oprogramowania, jego elementów, usług utrzymania systemów informatycznych, przetwarzania baz danych,…) sektora usług telekomunikacyjnych. Obecnie klaster to Politechnika Gdańska + ponad 80 Uczestników Klastra 37

Zatrudnienie w Klastrze Przedsiębiorstwa Duże Średnie Małe Mikro Ilość podmiotów 12 9 21 33 Liczb zatrudnionych osób 7391 1143 420 133 9087 % 81,3% 12,6% 4,6% 1,5% 38

Delloitte Business Consulting „Pomorski Klaster ICT jest najlepszym reprezentantem tego sektora w kraju oraz jednym z najbardziej zaawansowanych pod względem rozwoju klastrów w Polsce.” Delloitte Business Consulting Benchmarking klastrów w Polsce. Raport dedykowany. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010 39

Współpraca szkół i pracodawców w kontekście planowanej modernizacji szkolnictwa zawodowego Piotr Cymanowski

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ. POMORSKIM W KONTEKŚCIE PLANOWANEJ MODERNIZACJI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO. Głównymi przesłankami modernizacji kształcenia zawodowego w Polsce są min.: globalizacja i rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, przekształcenia w gospodarce, nowe techniki i technologie (szczególnie informacyjno-komunikacyjne), 4. zmiany w organizacji pracy, wynikające częściowo ze zmian technologicznych i wzrostu oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu umiejętności pracowników.

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ. POMORSKIM W KONTEKŚCIE PLANOWANEJ MODERNIZACJI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO. Do kwalifikacji i umiejętności wymaganych na rynku pracy można dochodzić różnymi drogami poprzez kształcenie: w trybie formalnym (szkolnym), w trybie pozaformalnym (dokształcanie, doskonalenie i szkolenie), w trybie nieformalnym (samouczenie się oraz doświadczenie uzyskane w pracy).

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ. POMORSKIM W KONTEKŚCIE PLANOWANEJ MODERNIZACJI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO. Powoduje to ciągłą konfrontację szkolnictwa zawodowego z tymi wymaganiami, a w konsekwencji wymusza dostosowywanie podaży umiejętności do potrzeb rynku pracy, oczekującego nowych umiejętności w nowych miejscach pracy

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ. POMORSKIM W KONTEKŚCIE PLANOWANEJ MODERNIZACJI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO. Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego – proponuje się usprawnienie procedur tworzenia klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego poprzez zapewnienie możliwości zgłaszania nowych zawodów do klasyfikacji przez organizacje branżowe i pracodawców oraz stowarzyszenia zawodowe. Przykład podziału zawodu na kwalifikacje w zawodzie elektryk 724[01] Kwalifikacja 1 Kwalifikacja 2 Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych Montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ. POMORSKIM W KONTEKŚCIE PLANOWANEJ MODERNIZACJI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO. Priorytetowym działaniem w zakresie dobrego przygotowania młodzieży do wejścia na rynek pracy jest prowadzenie kształcenia zawodowego, a w szczególności kształcenia praktycznego, w powiązaniu z pracodawcami. Wpływ pracodawców na proces kształcenia zawodowego powinien być wkomponowany w jego planowanie, organizowanie, realizację oraz ewaluację.

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ. POMORSKIM W KONTEKŚCIE PLANOWANEJ MODERNIZACJI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO. Proponowany zakres współpracy obejmuje m. in.: • tworzenie sieci zakładów pracy, w których uczniowie i słuchacze ponadgimnazjalnych szkół prowadzących kształcenie zawodowe będą odbywać kształcenie praktyczne; • podniesienie poziomu praktyk zawodowych poprzez wypracowanie, we współpracy szkół z pracodawcami, lub zrzeszeniami branżowymi pracodawców, standardów praktyk w poszczególnych zawodach; skuteczna promocja szkolnictwa zawodowego powodująca wzrost zainteresowania uczniów świadomym wyborem drogi zawodowej ;

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ. POMORSKIM W KONTEKŚCIE PLANOWANEJ MODERNIZACJI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO. • wspieranie szkół w zakresie wyposażenia bazy dydaktycznej, w tym w nowoczesne środki dydaktyczne i materiały; • udział pracodawców w organizowaniu dodatkowych zajęć w formach pozaszkolnych dla uczniów ostatnich klas w szkołach ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe, zwiększających szansę ich zatrudnienia po ukończeniu szkoły; współpraca z dyrektorem szkoły przy tworzeniu programu praktycznej nauki zawodu • prowadzenie przez pracodawców doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej szkół.

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ. POMORSKIM W KONTEKŚCIE PLANOWANEJ MODERNIZACJI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO. System egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe Do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe będzie można przystępować: • w trakcie nauki w zasadniczej szkole zawodowej lub w technikum (konkretny zawód może być nabywany w jednym, określonym typie szkoły lub w innych formach – kursy, rynek pracy), • po ukończeniu odpowiednich form kursowych kształcenia ustawicznego, • po nabyciu kwalifikacji na otwartym rynku pracy lub za granicą.

WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ WSPÓŁPRACA SZKÓŁ I PRACODAWCÓW Z OBSZARU ZAWODOWEGO KLASTRA ICT W WOJ. POMORSKIM W KONTEKŚCIE PLANOWANEJ MODERNIZACJI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO. System egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe to także udział pracodawców różnych branż w tworzeniu sieci ośrodków egzaminacyjnych oraz uczestnictwo w komisjach egzaminacyjnych.

Zasady współpracy jednostek samorządu terytorialnego i szkół zawodowych z Klastrem ICT - Planowane efekty współpracy Arkadiusz Wódarczyk

Demografia w systemie edukacji liczba młodzieży w wieku 16 -18 lat Wg. danych GUS w 2009 r. jest ok. 1,5 mln młodzieży w wieku 16 -18 lat, tj. o ponad 190 tys. młodzieży mniej (o ok. 12 %) w porównaniu z rokiem 2005 r. w 2030 r. liczba ta spadnie do poziomu ok. 1 mln osób, będzie ona mniejsza o ok. 700 tys. mniej (o ok. 33%) w porównaniu z rokiem 2009. Źródło; Prognoza GUS, 51

Cele strategiczne ECD Fundacja „Edukacyjne Centrum Doskonalenia” ECD Character Humble & Unselfish Loyal & Honest Uczniowie Technikum, ZSZ Potencjalni pracownicy branży ICT Studenci Pracownicy Firm ICT ECD Działanie na rzecz rozwoju branży ICT w Regionie poprzez: Podniesienie poziomu kwalifikacji pracowników branży ICT Lepsze wdrażanie uczniów i studentów do potrzeb rynku pracy Przekwalifikowywanie osób z rynku pracy do potrzeb branży ICT Wzrost poziomu konkurencyjności regionu poprzez dostęp do wykwalifikowanych kadr Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu Atrakcyjność branży ICT Ścieżka edukacyjna Rynek pracy Potencjalni inwestorzy 52 52

Cele operacyjne ECD ECD Character Pracownicy Firm ICT Studenci Humble & Unselfish Loyal & Honest Uczniowie Technikum, ZSZ Potencjalni pracownicy branży ICT Studenci Pracownicy Firm ICT Pracownicy Firm ICT ECD Studenci Zbudowanie ustrukturyzowanego procesu współpracy w ramach staży i praktyk studenckich a firmami klastra Wpływanie na dostosowanie programów studiów do potrzeb biznesu Rozwój kadr pracowników firm Klastra Potencjalni pracownicy branży ICT Zbudowanie wizerunku sektora ICT jako atrakcyjnego miejsca pracy Zdobywanie nowych kwalifikacji, kształcenie ustawiczne 53 53

Cele operacyjne ECD ECD Współutworzenie z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Branżowych Centrów Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego dla branży ICT (ZSZ i Technika) „Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru” – w kontekście reformy MEN Character Humble & Unselfish Loyal & Honest Uczniowie Technikum, ZSZ Potencjalni pracownicy branży ICT Studenci Pracownicy Firm ICT ECD Wpływanie na dostosowanie programów nauczania do potrzeb firm Klastra Udział w systemie egzaminacyjnym poprzez przeprowadzanie branżowych egzaminów Prowadzenie przez pracodawców doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej Wspieranie szkół w zakresie wyposażenia bazy dydaktycznej, w tym w nowoczesne środki dydaktyczne i materiały Podniesienie poziomu praktyk zawodowych poprzez wypracowanie, we współpracy ze szkółami standardów praktyk zawodowych w poszczególnych zawodach Promocja dziedzin ICT w placówkach edukacyjnych (przedszkole, SP, Gimnazjum, LO), której celem ma być w przyszłości wybór przez uczniów kierunków związanych z branżą ICT „Od przedszkolaka do inżyniera” Uczniowie Technikum i ZSZ 54 54

Współpraca z ECD Zróbmy pierwszy krok Uczniowie Technikum i ZSZ Ścisła współpraca Klastra z Departamentem Edukacji i Sportu UMWP Zróbmy pierwszy krok Zapraszamy szkoły i JST do przystąpienia do Pomorskiego Klastra ICT Wspólne cele na rok szkolny 2011/2012 - PROPOZYCJA Praktyki uczniowskie (miesięczne, tygodniowe) – skoordynowane w całym roku szkolnym Staże, dokształcanie nauczycieli Rada programowa Szkoły / Klaster ICT Promocja szkół w Gimnazjach, wycieczki w zakładach pracy Mapa szkół / mapa firm Klastra ICT Portal praktyk uczniowskich i szkół branży ICT Klasy profilowane, patronackie pod daną dziedzinę, firmę Porównanie oczekiwań kompetencyjnych biznesu a poszczególnych zawodów Udostępnienie infrastruktury faktycznej i wirtualnej (IT) Pomoc szkołom w pisaniu projektów Stworzenie kryteriów rekomendacji (certyfikaty) szkoły przez Klaster ICT www.pomorski-klaster-ict.pl

Dyskusja