proponowane przez Ministerstwo Gospodarki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
2012 Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa, 23 października 2012 r. Stan wdrażania działania.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Wspieranie inwestycji w Polsce
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 17 października 2008 r. Anna Dobrowolska Dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich Efekty SPO WKP –rola Ministerstwa.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Centrum Inwestora i Eksportera
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Kompleksowa informacja podstawą do ekspansji zagranicznej Poznań, 26 maja 2015.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
WAŁBRZYSKA SPECJALNA STREFA EKONOMICZNA „INVEST-PARK” Strefa przyjazna inwestorom Kamil Goździk, Kierownik ZBS w Opolu Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Spotkanie ROT 29 kwietnia 2016r.. Monitoring inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego Uwarunkowania: w Regionalnej Strategii Województwa Śląskiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Pomoc publiczna Case study Iwona Chojnowska-Haponik
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Wdrażanie Osi I Przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury w latach Poddziałania –
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI POLISH AGENCY FOR ENTERPRISE DEVELOPMENT © PARP Wspieranie inwestycji innowacyjnych finansowanych z funduszy.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
1 16 września 2013 r..
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

proponowane przez Ministerstwo Gospodarki Pakiet Inwestycyjny Inicjatywy i programy proponowane przez Ministerstwo Gospodarki

Inwestycje jako czynnik wzrostu gospodarczego i zwiększenia ilości miejsc pracy Polska jest na ścieżce rozwoju, jednakże próbując nie wpaść w dekoniunkturę panującą w Europie, proponujemy ucieczkę do przodu: wykorzystajmy narzędzia sprawdzone w najcięższych kryzysowych czasach w innych krajach, tak by instrument zadziałał szczególnie efektywnie. W oparciu o doświadczenia innych krajów europejskich, a w szczególności brytyjskich i niemieckich, Polska podejmuje szereg działań wspierających koniunkturę i rozwój gospodarczy – dbałości o stan finansów publicznych a zarazem o rozwój gospodarczy. wspieranie przemysłu i usług, wycofanie się z regulowania zbędnych przestrzeni i usprawnienie administracji, pomoc w zwiększeniu ilości i jakości miejsc pracy: promowanie gospodarki za granicą;

Instrumenty wsparcia inwestorów Program grantów rządowych - dla inwestorów realizujących inwestycje strategiczne w sektorach priorytetowych Specjalne strefy ekonomiczne Zmiany w ustawie o sse - Wprowadzenie bezterminowego okresu funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych, premiowanie inwestycji innowacyjnych i/lub zawierających komponent B+R, dla powiatów ze szczególnym bezrobociem zdecydowane obniżenie kryteriów Fundusz High Tech i regulacje prawne– stworzenie funduszu i systemu regulacji podatkowych tworzących szczególnie przyjazne otoczenie prawne dla inwestycji spółek technologicznych wdrażających innowacyjne produkty GDP composition by sector: agriculture – 4%, industry – 31,3%, services – 64,7% http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2011/02/weodata/weorept.aspx?pr.x=71&pr.y=6&sy=2010&ey=2016&scsm=1&ssd=1&sort=country&ds=.&br=1&c=964&s=NGDP_R%2CNGDP_RPCH%2CNGDP%2CNGDPD%2CNGDP_D%2CNGDPRPC%2CNGDPPC%2CNGDPDPC%2CPPPGDP%2CPPPPC%2CPPPSH%2CPPPEX%2CNID_NGDP%2CNGSD_NGDP%2CPCPI%2CPCPIPCH%2CPCPIE%2CPCPIEPCH%2CTM_RPCH%2CTMG_RPCH%2CTX_RPCH%2CTXG_RPCH%2CTXGO%2CTMGO%2CLUR%2CLP%2CGGR%2CGGR_NGDP%2CGGX%2CGGX_NGDP%2CGGXCNL%2CGGXCNL_NGDP%2CGGSB%2CGGSB_NPGDP%2CGGXWDN%2CGGXWDN_NGDP%2CGGXWDG%2CGGXWDG_NGDP%2CNGDP_FY%2CBCA%2CBCA_NGDPD&grp=0&a=#cs9 3

Zmiany prawa ułatwiające proces inwestycyjny (cz. I) Założenia projektu ustawy – Prawo budowlane, o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - uproszczenie procedur i ograniczenie rozstrzygnięć administracyjnych (umożliwienie „podziału” pozwolenia na budowę, doprecyzowanie terminu „istotne odstępstwo” usprawnienie uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie) Ocena oddziaływania na środowisko –skrócenie terminów w procedurze oceny oddziaływania na środowisko Ustawa o gospodarce nieruchomościami – skrócenie terminów w procedurze przetargowej na sprzedaż nieruchomości

Zmiany prawa ułatwiające proces inwestycyjny (cz. II) Prawo energetyczne - umowy przyłączeniowe z inwestorami Przepisy w zakresie prawa własności i użytkowania wieczystego gruntów Przepisy o ochronie środowiska - zliberalizowanie regulacji dotyczących wycinki drzew na terenach przemysłowych

Zmiany prawa ułatwiające działalność inwestorów Zmiany w prawie pracy Rozwiązania w zakresie prawa podatkowego Procedury sądowe (w tym postępowanie podatkowe) - największym utrudnieniem dla przedsiębiorców jest przewlekłość postępowań Ustawa o zamówieniach publicznych - kryterium cenowe i inne kryteria policzalne i sparametryzowane

Kadry dla przemysłu Przepisy dotyczące kształcenia i przygotowania kadr - dostosowanie kierunków kształcenia do aktualnych potrzeb przedsiębiorców, identyfikowanych m.in. przez zarządzających sse Szkolnictwo zawodowe, techniczne – zwiększenie poziomu wiedzy praktycznej absolwentów szkół poprzez przywrócenie obowiązkowych planowanych praktyk zawodowych, programy sse typu Absolwent w strefie szansy Wypłacanie rekompensat dla pracodawców za kształcenie praktykantów z funduszu pracy

Propozycje zmiany ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych Wprowadzenie bezterminowego okresu funkcjonowania stref i okresu ważności zezwolenia, Premiowanie inwestycji innowacyjnych i/lub zawierających komponent B+R, Rozszerzenie zadań spółek zarządzających strefami o działania na rzecz dostosowania szkolnictwa zawodowego do potrzeb przedsiębiorców oraz powstawania struktur klastrowych, Ujednolicenie zasad zmiany zezwoleń, Dopuszczenie możliwości rozliczania straty.

Szacowanie wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku VAT Model oparty na wzroście popytu krajowego wynikający z tworzenia nowych miejsc pracy przez przedsiębiorców działających na terenach specjalnych stref ekonomicznych

Założenia do obliczeń: zgodnie z analizami statystycznymi 95% dochodów ludności przeznaczane jest na zakup dóbr konsumpcyjnych, efektywna stawka VAT wynosi 9,3%, wynagrodzenie netto - średnie wynagrodzenie w branży przetwórstwa przemysłowego lub średnie wynagrodzenie w danej firmie, pomniejszone o PIT, składkę zdrowotną i składki na ubezpieczenie społeczne, - okres przyjęty do obliczeń: 2013-2030, firmy, które rozpoczną nowe inwestycje na przełomie lat 2012/2013 i później będą funkcjonować co najmniej do końca 2030

VAT = 95% średniego wynagrodzenia netto x liczba nowych miejsc pracy x 0,093 x okres przyjęty do obliczeń (18 lat). Przykład Włączenie do strefy legnickiej 29 ha gruntów publicznych. Z dotychczasowych efektów strefy, na tym terenie może powstać 1316 miejsc pracy. Wpływy z VAT do końca 2030 r. oszacowano na poziomie 61 mln zł.

Strategia GO CHINA Inicjatywa Ministerstwa Gospodarki RP podjęta w marcu 2012 roku - polska odpowiedź na chińską strategię GO GLOBAL; Portal Go China – jeden z instrumentów promocji współpracy gospodarczej między polskimi i chińskimi firmami w ramach Strategii Go China; Portal to platforma służąca popularyzacji wiedzy i doświadczeń na temat Chin oraz polsko-chińskich relacji gospodarczych; Adresowany do polskich inwestorów, eksporterów i importerów; Podmioty zaangażowane w realizację projektu: Ministerstwo Gospodarki, WPHI w Pekinie i Szanghaju, Ministerstwo Rolnictwa i RW, Ministerstwo Sportu i Turystyki, PAIiIZ, PARP, Agencja Rynku Rolnego; Do chwili obecnej zanotowano 146,5 tys. odsłon, najwięcej w sierpniu br. – ponad 25 tysięcy; Najchętniej odwiedzane: „Strona główna”, „Aktualności”, „Dla importerów” oraz „Dla eksporterów”;

Projekt Go Africa Projekt Go Africa jest obecnie na etapie przygotowawczym. Jego celem jest zwiększenie wymiany handlowej między Polską a kontynentem afrykańskim, zwłaszcza strefą subsaharyjską. Zakres i poziom stosunków między Polską a Afryką jest nierównomierny, z wyraźnym uprzywilejowaniem arabskich państw z północy kontynentu oraz – wyróżniającej się jako jedyny kraj rejonu subsaharyjskiego – Republiki Południowej Afryki (RPA). W 2009 r. ogólna wartość wymiany pomiędzy Polską a wszystkimi krajami afrykańskimi wyniosła 2,3 mld EUR. W 2010 r. nastąpił nieznaczny wzrost do 2,4 mld EUR (eksport 1,4 EUR, import 1 mld EUR). W 2011 r. obroty osiągnęły 2,5 mld EUR (eksport 1,3 mld EUR, import 1,2 mld EUR). Dynamika wzrostu wymiany handlowej na lata 2009-2011 wyniosła 109%. Wymiana handlowa z Afryką nadal stanowi niewielki odsetek polskiego handlu zagranicznego (0,97 % w eksporcie i 0,79 % w imporcie).

„Sieć Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów” (COIE) - system Ministra Gospodarki stworzony we współpracy z regionami. Poddziałanie 6.2.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013 ”

Sieć COIE – Urzędy Marszałkowskie Sieć działająca na podstawie 15 zawartych Porozumień Ramowych pomiędzy Ministrem Gospodarki a Marszałkiem Województwa do 2020 r.

Sieć COIE – Urzędy Marszałkowskie 13 funkcjonujących COIE, poza woj. dolnośląskim i śląskim (w IV kw. 2012 nastąpi uruchomienie tych COIE), pomorskim, przy zatrudnieniu łącznie 32 Ekspertów (pro-eksport i pro-biz).

Rola sieć COIE w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw udrożnienie przepływu informacji między przedsiębiorstwami, samorządem województwa a MG, w tym WPHI umożliwienie realnego wpływu samorządu i przedsiębiorstw na realizację polityki współpracy gospodarczej z zagranicą pozyskiwanie informacji o potrzebach przedsiębiorstw z regionów. ułatwienie przedsiębiorstwom pozyskania drogiej na rynku informacji o warunkach sprzedaży / eksportu /inwestycji na rynkach zagranicznych np. poprzez BEZPŁATNY: dostęp do bazy B2B firm zagranicznych (usługowych, produkcyjnych) otrzymanie bezpłatnej analizy rynku zagranicznego /branży dla grupy min. 4 firm dostęp do aktualnych danych statystycznych o rynkach, branżach.

Usługi informacyjne w COIE Usługa pro-eksport obejmuje m.in: Identyfikację rynku Identyfikację rynku dla danego produktu i inwestycji poza granicę Polski. Wskazanie kontaktów Wyszukiwanie w dostępnych bazach danych (w kraju i za granicą) informacji na temat potencjalnych partnerów gospodarczych w eksporcie/sprzedaży lub w podejmowaniu inwestycji na wybranym rynku zagranicznym.

Usługi informacyjne w COIE Usługa pro-biz obejmuje m.in: Przekazywanie Informacji gospodarczych dostarczanie zainteresowanym inwestorom zagranicznym informacji gospodarczych o regionie (województwie), organizację , aktualizację i udostępnianie baz danych gromadzących ww. informacje.

Usługi informacyjne w COIE W celu zapewnienia świadczenia przez Ekspertów COIE jakości, bezpłatnej usługi informacyjnej, w 2011 roku COIE zostały wyposażone w pakiet informacyjny, stanowiący istotne źródło aktualnych danych przekazywanych przedsiębiorcom.

Usługi informacyjne w COIE W COIE do dyspozycji przedsiębiorców dostępne są: Dwie profesjonalne bazy zawierające dane przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych: Komapass Poland, HBI Polska Ogólnoświatowa baza zawierająca dane statystyczne i marketingowe o krajach, rynkach i firmach - Euromonitor Anglojęzyczna publikacja o charakterze pro-biz „Investing in Poland 2012”

Usługi informacyjne COIE Eksperci COIE podejmują także dodatkowe działania informacyjne, np. poprzez organizację branżowych spotkań informacyjnych przybliżających przedsiębiorstwom możliwości sprzedaży/eksportu produktów w danej branży na wybrany rynek zagraniczny.

Standaryzacja usługi informacyjnej to opracowanie i ujednolicenie dla sieci COIE świadczonej usługi informacyjnej terminowości jakości zakresu

WPHI w sieci COIE 48 WPHI, funkcjonujące w 43 krajach, finansujące ze środków Poddziałania 6.2.1 niezbędne źródła informacji w procesie świadczenia usługi informacyjnej w ramach sieci, np. bazy danych (B2B) firm lokalnych, publikacje, periodyki branżowe, analizy rynkowe. 25

www.coie.gov.pl Aktualne informacje o działań podejmowanych przez poszczególne COIE, w tym organizowane branżowe spotkania informacyjne, zapytania ofertowego COIE. 26

Specjalistyczne analizy rynkowe szansą na rozwój działalności eksportowej na rynkach zagranicznych 27 27 27

Specjalistyczna analiza rynkowa „Informacja z dnia 10 maja 2012 r. dotycząca procedury zgłaszania przez przedsiębiorców w COIE zapotrzebowania na zakup specjalistycznej analizy rynkowej, finansowanej ze środków Poddziałania 6.2.1 Wsparcie dla sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013 (PO IG)” Informacja dostępna na www. coie.gov.pl >Dla eksporterów > zakup analiz i badań rynkowych 28

Specjalistyczna analiza rynkowa Podstawowe założenia instrumentu: adresatem instrumentu są przedsiębiorstwa analiza rynkowa dotyczy jednego rynku wybranej branży, segmentu, produktu/ów przedsiębiorstw działających w ramach tej samej branży lub kilku pokrewnych branż lub grup towarowych zakup analizy przez co najmniej 4 niezależne przedsiębiorstwa, niepowiązane ze sobą kapitałowo lub/i osobowo możliwość zakupu analizy przez tę samą grupę przedsiębiorstw maksymalnie 2 razy w ciągu roku - na 2 różne rynki zagraniczne 29

Specjalistyczna analiza rynkowa zamówienie analizy w każdym COIE niezależnie od miejsca zarejestrowania i prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa w Polsce analiza może dotyczyć tych krajów, które WPHI obejmuje swoim działaniem – www.trade.gov.pl analiza może być dostępna dla każdego innego przedsiębiorstwa, instytucji, podmiotu po podpisaniu oświadczenia, że otrzymana analiza jest udostępniania wyłącznie na potrzeby konkretnego przedsiębiorstwa, bez prawa do dalszego udostępniania i jej rozpowszechniania innym, w jakiejkolwiek formie. 30

Specjalistyczna analiza rynkowa Dokumentacja dotycząca analizy rynkowej: „Indywidualny wniosek na zakup specjalistycznej analizy rynkowej w ramach projektu systemowego Ministra Gospodarki pt. „Sieć Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013” – wniosek wypełniany przez każde przedsiębiorstwo indywidualnie „Szczegółowy opis specjalistycznej analizy rynkowej” – wniosek wypełniany przez Eksperta COIE, zwanego Koordynatorem analizy, w oparciu o Indywidualne wnioski … co najmniej 4 przedsiębiorstw. 31

Specjalistyczna analiza rynkowa Rolą Koordynatora analizy jest sprawdzenie: zgodność danych zawartych w Indywidualnych wnioskach…, przy wykorzystaniu dostępnych online rejestrów przedsiębiorstw (firm) czy wskazana w Indywidualnych wnioskach przedsiębiorstw branża/segment/produkt/produkty jest perspektywiczna na wybranym przez przedsiębiorstwa rynku zagranicznym. Koordynator wypełnia Szczegółowy opis specjalistycznej analizy rynkowej”, konsultuje zapisy w przedsiębiorstwami i uzyskuje akceptację wniosku przez przedsiębiorstwa, przed wysłaniem analizy do Ministerstwa Gospodarki. 32

Specjalistyczna analiza rynkowa Rola Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji w procesie zakupu analizy: sprawdzenie szczegółowego opisu specjalistycznej analizy rynkowej – ew. potrzeba doprecyzowania zapisów we wniosku rozeznanie rynku i zakup analizy na zasadach konkurencyjnych w języku angielskim, bądź w języku polskim. 33

DZIAŁANIE 4.5 PO IG Poddziałanie 4.5.1 Wsparcie inwestycji w sektorze produkcyjnym Inwestycje o charakterze innowacyjnym spełniające warunki: zakup lub wdrożenie rozwiązania technologicznego, które jest stosowane na świecie przez okres nie dłuższy niż 3 lata lub wartość sprzedaży na świecie wyrobów i usług wytworzonych w oparciu o tę technologię nie przekracza 15% wartości sprzedaży w danej branży wydatki kwalifikowane nie mniejsze niż 160 mln zł wzrost zatrudnienia netto nie mniejszy niż 150 osób

DZIAŁANIE 4.5 PO IG Poddziałanie 4.5.2 Wsparcie inwestycji w sektorze usług nowoczesnych Centra Usług Wspólnych (CUW) i Centra IT (CIT) nowe inwestycje obejmujące zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, prowadzące do wzrostu zatrudnienia netto nie mniejszego niż 100 osób rodzaje usług: księgowości, zarządzania zasobami ludzkimi, logistyki, badań rynkowych, IT Centra Badawczo Rozwojowe (CBR) nowe inwestycje dotyczące rozpoczęcia lub rozwoju działalności B+R przez wyodrębnione jednostki organizacyjne obejmujące zakup środków trwałych, wartości niematerialnych lub prawnych o wartości kosztów kwalifikowanych powyżej 2 mln zł prowadzące do wzrostu zatrudnienia nie mniej niż o 10 osób personelu B+R

REALIZACJA DZIAŁANIA 4.5 PO IG Dane zgodnie z aktualnym arkuszem kalkulacyjnym (kurs EUR/PLN.: 1 EUR = 4,1968 PLN) Stan na dzień 14.09.2012 r.

B+R W RAMACH REALIZOWANYCH PROJEKTÓW Sektor Produkcyjny REALIZACJA DZIAŁANIA 4.5 PO IG B+R W RAMACH REALIZOWANYCH PROJEKTÓW Sektor Produkcyjny Wg liczby projektów Wg liczby projektów Udział GERD w PKB: Źródło: www.nauka.gov.pl

NOWE MIEJSCA PRACY W RAMACH DZIAŁANIA 4.5 PO IG konkursy 2008-2012 Stan na dzień 14.09.2012 r.

BEZPOŚREDNIE MIEJSCA PRACY PLANOWANE DO UTWORZENIA - UJĘCIE REGIONALNE 39 REALIZACJA DZIAŁANIA 4.5 PO IG BEZPOŚREDNIE MIEJSCA PRACY PLANOWANE DO UTWORZENIA - UJĘCIE REGIONALNE 294 61 645 323 354 2002 1328 202 763 16 3992 254 425 1409 Łączna liczba miejsc pracy: 15.108 Według wniosków rekomendowanych do wsparcia – stan na 14 września 2012 r. 986 2054

UTWORZONE MIEJSCA PRACY (BEZPOŚREDNIE I POŚREDNIE) - UJĘCIE REGIONALNE 40 REALIZACJA DZIAŁANIA 4.5 PO IG UTWORZONE MIEJSCA PRACY (BEZPOŚREDNIE I POŚREDNIE) - UJĘCIE REGIONALNE 116 35 264 265 1950 1337 636 2563 1191 656 857 Łączna liczba miejsc pracy: 9.908 Według wniosków rekomendowanych do wsparcia – stan na 14 września 2012 r.

REALIZACJA DZIAŁANIA 4.5 PO IG PROJEKTY REALIZOWANE W SEKTORZE PRODUCYJNYM ORAZ W SEKTORZE USŁUG NOWOCZESNYCH (CBR) – WARTOŚĆ INWESTYCJI W REGIONACH 212 mln PLN 64 mln PLN 974 mln PLN 53 mln PLN 687 mln PLN 1 750 mln PLN 1 508 mln PLN 900 mln PLN 93 mln PLN 20 mln PLN 1 478 mln PLN 195 mln PLN 729 mln PLN 2 118 mln PLN 1 124 mln PLN Stan na dzień 14.09.2012 r. 222 mln PLN Dwa projekty CBR dotyczą także utworzenia CUW (małopolskie, śląskie) Według projektów rekomendowanych (suma CBR: 47)

REALIZACJA DZIAŁANIA 4.5 PO IG GŁÓWNE BRANŻE W SEKTORZE PRODUCYJNYM ORAZ W SEKTORZE USŁUG NOWOCZESNYCH (CBR) WSPIERANE W RAMACH 4.5 PO IG - UJĘCIE REGIONALNE Motoryzacja Medycyna Drzewny CBR Motoryzacja Elektronika CBR (5) Motoryzacja Medycyna 1 750 mln PLN AGD, Budownictwo 1 508 mln PLN CBR Logistyka Motoryzacja CBR Branża finansowa Motoryzacja Motoryzacja (2) Transport 729 mln PLN Motoryzacja Lotnictwo Budownictwo 1 478 mln PLN Motoryzacja Lotnictwo 2 118 mln PLN Drzewny Budownictwo CBR Motoryzacja Lotnictwo CBR, Transport Budownictwo, Metalowy 1 124 mln PLN Stan na dzień 14.09.2012 r. Dwa projekty CBR dotyczą także utworzenia CUW (małopolskie, śląskie)

WPŁYW PROJEKTÓW NA ROZWÓJ KLASTRÓW W POLSCE (1) 43 REALIZACJA DZIAŁANIA 4.5 PO IG WPŁYW PROJEKTÓW NA ROZWÓJ KLASTRÓW W POLSCE (1) Goodrich Aerospace Poland Sp. z o.o. HS Wrocław Sp. z o.o. Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. produkcja i zakup usług od firm działających w klastrze dostarczanie na rynek nowoczesnych komponentów do samolotów świadczenie usług w zakresie badań i testów samolotów „Dolina Lotnicza” województwo podkarpackie

WPŁYW PROJEKTÓW NA ROZWÓJ KLASTRÓW W POLSCE (2) 44 REALIZACJA DZIAŁANIA 4.5 PO IG WPŁYW PROJEKTÓW NA ROZWÓJ KLASTRÓW W POLSCE (2) Brembo Poland Sp. z o.o. Fiat (FPTP) Sp. z o.o. PGW Sp. z o.o. produkcja i sprzedaż części zamiennych wzrost zatrudnienia w branży motoryzacyjnej wzrost konkurencyjności producentów części zamiennych oraz dyfuzja wiedzy Klaster motoryzacyjny „Silesia Automotive” województwo śląskie

WPŁYW PROJEKTÓW NA ROZWÓJ KLASTRÓW W POLSCE (3) 45 REALIZACJA DZIAŁANIA 4.5 PO IG WPŁYW PROJEKTÓW NA ROZWÓJ KLASTRÓW W POLSCE (3) Kronospan OSB Sp. z o.o. nawiązanie współpracy z MSP w obszarze m.in. podwykonawstwa technicznego mającego na celu optymalizację procesów technologicznych Swedspan Polska Sp. z o.o. współpraca z jednostkami badawczymi w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w branży drzewnej Śląski Klaster drzewny województwo opolskie Północno Wschodni Innowacyjny Klaster Drzewny (Meblarski) województwo podlaskie

DZIAŁANIE 4.5 PO IG Decyzja KE o przyjęciu programu 2007 46 DZIAŁANIE 4.5 PO IG Decyzja KE o przyjęciu programu 2007 Zawieszenie certyfikacji kwiecień 2012 Audyt działania 4.5. POIG (kwiecień-czerwiec 2012) Odpowiedź do Komisji Europejskiej (czerwiec 2012)

ZMIANY W SYSTEMIE OCENY I KRYTERIÓW WYBORU PROJEKTÓW Panel Ekspertów Obligatoryjność komponentu B+R (sektor produkcyjny oraz CUW i CIT) Obligatoryjność zdolności do prowadzenia prac B+R oraz komercjalizacji wyników tych prac Zwiększenie poziomu „quality jobs” w projektach Premie dla MSP (poddziałanie 4.5.2) Kryterium rozstrzygające – poziom bezrobocia wg NUTS 3 Efekt zachęty

KONKURS DLA DZIAŁANIA 4.5. –STYCZEŃ 2012 Ocena wniosków poddziałanie 4.5.1 – styczeń–lipiec - liczba złożonych wniosków – 29 - wartość złożonych wniosków – ok. 10,34 mld PLN poddziałanie 4.5.2 - styczeń-wrzesień - liczba złożonych wniosków - 176 - wartość złożonych wniosków – ok. 6,53 mld PLN

WARTOŚĆ INWESTYCJI I LICZBA MIEJSC PRACY Konkurs styczeń 2012 poddziałanie 4.5.1 (wg zatwierdzonych wniosków) - planowana wartość inwestycji – ok. 1,57 mld PLN - planowana liczba miejsc pracy – 1222 poddziałanie 4.5.2 (dane szacunkowe) - planowana wartość inwestycji – ok. 1,05 mld PLN - planowana liczba miejsc pracy – 1583,5