Poznawanie metody projektu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

Projekty, innowacje i eksperymenty pedagogiczne
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
PILOTAŻ W RAMACH PROGRAMU PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
LOGO Szkoła Współpracy. SZKOLNY PLAN AKTYWNEJ WSPÓŁPRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 W SANOKU ROK SZKOLNY 2014/2015, 2015/2016.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Szkolenie krajowe dotyczące wprowadzenia programu edukacyjnego Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
SORE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Zapis prezentacji:

Poznawanie metody projektu edukacyjnego Moduł opracowały Krystyna Haładaj i Barbara Gmur na podstawie materiałów: przygotowanych przez CEO zawartych w poradniku Rady Pedagogiczne i Poradnik Nauczyciela

Korzyści ze szkolenia metodą projektów Dyrektor; Wspólne przećwiczenie wszystkich etapów projektu ułatwi wdrożenie tej metody w szkole; Dyrektor będzie prawdziwym ekspertem w dziedzinie projektów we własnej szkole - również ze względów organizacyjnych. Nauczyciele; Zyskają umiejętności inicjowania, tworzenia planów, realizowania, oceniania i precyzowania rezultatów projektów; Poznają wiele przykładów, co zapewne ułatwi im kreowanie nowych pomysłów. Uczniowie; Szkoła pracująca metoda projektów aktywizuje i poszerza zainteresowania uczniów, pomaga im rozwijać umiejętności samodzielnego uczenia się i pracy zespołowej. Nauka staje się pasjonującą przygodą.

Cele warsztatu Umiejętność planowania metody projektu Rozpoznawanie etapów składających się na metodę projektu Budowanie zespołu i wyznaczanie ról Rozpoznawanie wartości pracy zespołowej Rozpoznawanie metody projektu jako sposobu zdobywania ważnych umiejętności życiowych

metoda nauczania nazywana metodą projektów ( lub krótko projektem) Znaczenie słowa PROJEKT: Sposób realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych metoda nauczania nazywana metodą projektów ( lub krótko projektem) Istota projektu polega na tym, iż uczniowie realizują określone, “duże” przedsięwzięcie (znacznie obszerniejsze niż tradycyjne zadanie domowe, w dłuższym lub krótszym czasie) w praktycznym działaniu w oparciu o przyjęte wcześniej założenia.

Przy czym bardzo ważne jest aby: Projekty miały charakter interdyscyplinarny, a więc integrujący wiedzę przekazywaną w ramach różnych przedmiotów nauczania, dziedzin nauki. Większość decyzji związanych z realizacją projektu uczniowie powinni podejmować samodzielnie. Powoduje to, że uczniowie są bardziej niż w wielu innych sytuacjach szkolnych odpowiedzialni za skutki decyzji i ich wpływ na realizowane zadanie. Często oznacza to zwiększenie zaangażowania uczniów w pracę i kształtowanie pozytywnego stosunku do niej

Przedsięwzięcie – projekt charakteryzuje się tym, że: Jest praktycznym sposobem kształcenia wiedzy i umiejętności Jest unikatowy, twórczy, innowacyjny, jest przygodą, wiąże się z pewną dozą ryzyka, niepewności Jest dokładnie zaplanowany, Jego realizatorzy, czyli uczniowie, pracują w znacznym stopniu samodzielnie (tzn. niezależnie od nauczyciela) i na własną odpowiedzialność - ale pod kierunkiem, opieką i przy pomocy wielu innych uczestników Rezultaty pracy prezentowane są publicznie

Praca metodą projektów od nauczyciela wymaga zaangażowania, wcześniejszego przygotowania zadań, organizacji pracy zespołów zadaniowych, czuwania nad ich pracą i udzielania pomocy przy opracowywaniu projektu i jego prezentacji. Uwalnia jednak nauczyciela od wielu codziennych nużących obowiązków i zarówno uczniom, jak i nauczycielowi daje dużą satysfakcję.

ZAINICJOWANIE PROJEKTU Z inicjatywą projektu może wystąpić szef zespołu nauczycielskiego, poszczególni nauczyciele, dyrektor szkoły, uczniowie, inni pomysłodawcy Wybór zagadnień Rozważenie propozycji tematu Powołanie zespołu nauczycielskiego

Wspólne planowanie projektu Ustalanie celów projektu Wybór treści Oszacowanie zasobów Ustalanie zasad prezentacji Opracowanie wspólnego systemu oceniania (wspólne kryteria) Opracowanie instrukcji dla uczniów Ustalenie harmonogramu

Instrukcja do projektu określa: Rodzaj projektu Temat projektu Cele projektu Źródła projektu Zadania, które prowadzą do realizacji projektu Sposoby realizacji zadań Harmonogram projektu Konsultacje Zasady i kryteria oceny realizacji zadań, prezentacji.

Realizacja projektu Wprowadzenie uczniów w tematykę projektu; Realizacja zajęć z poszczególnych przedmiotów Samodzielna praca uczniów; konsultacje u poszczególnych nauczycieli Okresowe spotkania zespołu realizującego projekt: Ocena przebiegu projektu (w oparciu o monitorowanie jego przebiegu, opinie uczniów itp.); korygowanie ewentualnych błędów Podjęcie ustaleń w sprawach, których nie przewidziano na etapie planowania Wzajemne wspieranie się członków zespołu

Zamknięcie projektu formalne: Prezentacja projektu przez uczniów – raport, sprawozdanie, konkretne wytwory, prezentacje efektów na forum, podziękowania, Podsumowanie doświadczeń związanych z realizacją projektu przez ze­spół: Omówienie sukcesów i trudności związanych z realizacją projektu Zebranie wniosków przydatnych dla realizacji kolejnych projektów Zaprezentowanie doświadczeń innym nauczycielom np. podczas rady szko­leniowej, zajęć dla nauczycieli z sąsiednich szkół, opublikowanego opisu Zamknięcie projektu formalne: sporządzenie sprawozdania z realizacji projektu opracowanie bilansu lub raportu finansowego zamknięcie rachunków bankowych napisanie podziękowań do sponsorów i uczestników zamknięcie dokumentacji projektu i zabezpieczenie jej zgodnie z ustaleniami