MIEJSKA KOMUNIKACJA SAMOCHODOWA SP. Z O.O. W MIELCU Propozycje zmiany cen za usługi przewozowe w komunikacji miejskiej od 1 marca 2010
Założenia projektu uchwały Rozszerzenie obszaru działania Ustalenie cen na zintegrowanym obszarze funkcjonowania komunikacji miejskiej Rozdzielenie cen biletów ulgowych od cen biletów ustawowo- ulgowych
ROZWOJU TRANSPORTU PUBLICZNEGO (…) W przypadku prowadzenia usług transportu publicznego poza terenem Gminy Miejskiej Mielec przez operatora będącego podmiotem wewnętrznym niezbędne jest zawarcie stosownego porozumienia międzygminnego, w celu wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego, w ramach którego Gmina zleci operatorowi realizację usług transportowych zarówno na terenie Gminy Miejskiej Mielec jak i gmin sąsiadujących, uczestników porozumienia. Załącznik do Uchwały Nr XXXII/336/09 Rady Miejskiej w Mielcu ZINTEGROWANY PLAN ROZWOJU TRANSPORTU PUBLICZNEGO NA LATA 2009-2015 dla MIASTA MIELEC Mielec, maj 2009r.
Obszar działania MKS oraz Gminy, które przystąpiły do porozumienia międzygminnego w ramach wykonania zadania publicznego w zakresie lokalnego transportu zbiorowego tj.:
Definicja komunikacji miejskiej (ustawa z dnia 6 września 2001r o transporcie drogowym (Dz.U. z 2007r.nr125 poz.874) Komunikacja miejska - przewóz regularny wykonywany w ramach lokalnego transportu zbiorowego w granicach administracyjnych miasta, albo: miasta i gminy, miast ,albo miast i gmin sąsiadujących, jeżeli zawarły porozumienie lub utworzyły związek międzygminny, w sprawie wspólnej realizacji komunikacji na swoim obszarze.
Strefy biletowe Strefa 0 Strefa I Strefa II Strefa III Strefa IV miejska przystanek „Wola Mielecka- granica miasta” – linia 4,20,15,34 „Pętla Rzemień 1” – linia 5 i 40 przystanek „Złotniki Szkoła” (skrzyż. z ul. Traugutta) – linia 8 przystanek „Mościska – granica miasta” – linia 10 i 33 przystanek „Lotnisko- granica miasta” – linia 6 i 24 Strefa I podmiejska przystanki Chorzelów 1 i Chorzelów Kościół – linia 6 i 24 przystanki Złotniki „Biblioteka” i Złotniki „Sklep” linia 8 przystanki „Wola Mielecka 2” skrzyżowanie i „Podleszany 1” – linia 15 i 34 przystanki Wola Mielecka 4, Wola Mielecka 5, Wola Mielecka 6 - linia 4, 20 Strefa II przystanki zlokalizowane na terenie Gminy Mielec – linia 6, 8, 10, 15, 24, 33, 34 z wyłączeniem przystanków strefy I Strefa III przystanki zlokalizowane na terenie Gminy Gawłuszowice oraz Gminy Przecław . – linie 8, 15 oraz linia 40 (od 01.09.2010r.) z wyłączeniem przystanków określonych w strefie IV Strefa IV przystanki na terenie Gminy Przecław od przystanku „Kiełków Szkoła” do przystanku „Rynek Przecław” – linia 15 oraz linia 40 (od 01.09.2010r) oraz przystanki od Tuszyma 1 do przystanku „Rynek Przecław” – linia 40 przestanki zlokalizowane na terenie Gminy Tuszów Narodowy i Gminy Gawłuszowice tj. Borki Nizińskie 1, 2, 3 oraz Młodochów 1, 2 – linia 8.
Liczba przewiezionych pasażerów 2007-2009 (w tys.)
Struktura sprzedaży biletów jednorazowych i okresowych w 2009 r. Ogółem wartość brutto 3 407 701,05 zł
Ilość sprzedanych biletów jednorazowych normalnych i ulgowych w 2009 r. II III IV V VI VII VIII IX X XI XII bilety normalne bilety ulgowe Ogółem 1 381 444 szt.
Ilość sprzedanych biletów okresowych normalnych i ulgowych w 2009 r. II III IV V VI VII VIII IX X XI XII bilety normalne bilety ulgowe Ogółem 17 706 szt.
Z uwagi na wzrost kosztów wytworzenia usługi wnosimy o urealnienie cen biletów za przejazdy środkami komunikacji miejskiej od 1.03.2010 r. cena biletu jednorazowego normalnego
Definicja Wozokilometr (w km) To podstawowa jednostka miary w transporcie czyli długość drogi wykonywanej przez środki transportu (autobusy) w określonym czasie (np. doby, miesiąca, roku, wybranego kursu itp.). Koszt 1 wozokm to wskaźnik wyznaczający prawidłowe funkcjonowanie działalności transportu miejskiego, jako kryterium obiektywne, relatywnie współmierne do kosztów, które stanowi podstawę rozliczeń określonych zadań przewozowych.
Koszty ogółem lata 2007 - 2009 7 271,5 7 759,2 7 385,5
Cena biletu jednorazowego normalnego Koszty 1 wozokm Lata Koszt 1 wozokm w zł Cena biletu jednorazowego normalnego Udział % biletu w koszcie 1 wozokm 2006 4,58 1,90 41,50 2007 4,44 2,00 45,00 2008 4,63 43,20 2009 4,77 42,00 2009 4,85 2,00 41,24 Koszt wytworzenia usługi tj. koszt 1 wozokm w roku 2009 w stosunku do roku 2007 jest wyższy o 7,9%.
Struktura kosztu 1 wozokm w układzie rodzajowym 2007 2009 4,44 zł 4,77 zł
Struktura kosztu 1 wozokm według miejsca powstawania 2007 2009
Prognoza wzrostu kosztów działalności przewozowej w 2010r. Wyszczególnienie Wzrost kosztów wzrost podatku od nieruchomości 3,8% wzrost kosztu wywozu odpadów stałych 10,5% wzrost ceny oleju napędowego, a także wzrost akcyzy na olej napędowy(0,16 zł/l) 6,0% wzrost ceny gazu CNG 5,0% wzrost cen energii elektrycznej 8,0% wzrost kosztów osobowych 3,2% wzrost płacy minimalnej wzrost składek ZUS (emerytury pomostowe) 1,5% koszty fiskalizacji sprzedaży biletów koszty ubezpieczenia pojazdów (OC, AC) Prognozuje się ze wszystkie wymienione czynniki spowodują dalszy wzrost kosztów 1 wozokm o ok. 9%
Rozliczenie działalności przewozowej Wyszczególnienie 2007 2009 Ilość wykonanych kilometrów 1.633.763 1.502.011 Koszt 1 wozokm 4,42 4,77 Ogółem przychody taryfowe i wygenerowane na sieci 7.108.074 6.892.498 Przychód 1 wozokm 4,35 4,59 Różnica kosztu i przychodu 1 wozokm 0,07 0,18 Koszty działalności przewozowej nie pokryte przychodami* 114.363 270.361 * Utrzymywanie linii koniecznych z pkt. widzenia społecznego
Definicja Usługa użyteczności publicznej Wymóg określony lub ustalony przez właściwy organ w celu zapewnienia świadczenia usługi użyteczności publicznej w zakresie pasażerskiego transportu publicznego, których świadczenia podmiot świadczący usługi ze względu na swój interes gospodarczy bez rekompensaty nie podjąłby lub nie podjąłby w takim samym zakresie lub na takich samych warunkach.
Założenia projektu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym Art.45 Finansowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej, może polegac w szczególności na: pobieraniu przez operatora opłat w związku z realizacja usług świadczonych w zakresie publicznego transportu zbiorowego, jeżeli z umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego wynika, że wpływy z tych opłat pobiera operator; przekazaniu operatorowi rekompensaty z tytułu: a) utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym, b) utraconych przychodów w związku ze stosowaniem uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym ustanowionych na obszarze właściwości danego organizatora, o ile zostały ustanowione, c) poniesionych kosztów w związku ze świadczeniem przez operatora wybranego w trybie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 1 i 3 oraz operatora będącego samorządowym zakładem budżetowym, usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego; udostępnianiu operatorowi przez organizatora środków transportu na realizacje przewozów w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Promocyjny system sprzedaży w roku2010
Promocyjny system sprzedaży Struktura ilości imiennych biletów okresowych normalnych i ulgowych w 2009 r.
Promocyjny system sprzedaży - struktura ilości sprzedanych biletów z ceną promocyjną
Propozycje cen biletów okresowych w strefie 0 wraz z cenami promocyjnymi Bilety normalne Cena podstawowa w zł Ceny z rabatem 5% 7,50% 10% Liniowe imienne Dni powszednie 30-dniowy 66,0 62,7 61,1 59,4 15-dniowe 39,6 37,6 36,6 35,6 Ruch ciągły 77,0 73,2 71,2 69,3 46,2 43,9 42,7 41,6 Sieciowe imienne 30-dniowy - wszystkie linie miejskie 88,0 83,6 81,4 79,2 90-dniowy 264,0 237,6 180-dniowy 528,0 475,2 roczny 1 056,0 950,4 15-dniowy - wszystkie linie miejskie 52,8 50,2 48,8 47,5 30-dniowy - wszystkie linie na ob. działania 149,6 142,1 138,4 134,6 15-dniowy - wszystkie linie na ob. działania 89,8 85,3 83,1 80,8
Propozycje cen biletów okresowych w strefie 0 wraz z cenami promocyjnymi Bilety ulgowe Cena podstawowa w zł Ceny z rabatem 5% 7,50% 10% 15% 20% Liniowe imienne Dni powszednie 30-dniowy 34,0 32,3 31,5 30,6 28,9 27,2 15-dniowe 20,8 19,8 19,2 18,7 17,7 16,6 Ruch ciągły 39,5 37,5 36,5 35,6 33,6 31,6 24,1 22,9 22,3 21,7 20,5 19,3 Sieciowe imienne 30-dniowy - wszystkie linie miejskie 45,0 42,8 41,6 40,5 38,3 36,0 15-dniowy - wszystkie linie miejskie 27,4 26,0 25,3 24,7 23,3 21,9 30-dniowy - wszystkie linie na ob. działania 75,8 72,0 70,1 68,2 64,4 60,6 15-dniowy - wszystkie linie na ob. działania 45,9 43,6 42,5 41,3 39,0 36,7
Propozycje cen biletów okresowych w strefie 0 wraz z cenami promocyjnymi Bilety ustawowo - ulgowe Cena podstawowa w zł Ceny z rabatem 5% 7,50% 10% 15% 20% Liniowe imienne Dni powszednie 30-dniowy 33,0 31,4 30,5 29,7 28,1 26,4 15-dniowe 19,8 18,8 18,3 17,8 16,8 15,8 Ruch ciągły 38,5 36,6 35,6 34,7 32,7 30,8 23,1 21,9 21,4 20,8 19,6 18,5 Sieciowe imienne 30-dniowy - wszystkie linie miejskie 44,0 41,8 40,7 39,6 37,4 35,2 15-dniowy - wszystkie linie miejskie 25,1 24,4 23,8 22,4 21,1 30-dniowy - wszystkie linie na ob. działania 74,8 71,1 69,2 67,3 63,6 59,8 15-dniowy - wszystkie linie na ob. działania 44,9 42,7 41,5 40,4 38,2 35,9
Porównanie cen biletów jednorazowych w wybranych miastach Miasto Cena biletu normalnego Cena biletu ulgowego Rzeszów 2,30 1,30 Tarnów Ostrowiec Świętokrzyski 2,00 1,40 Mielec 1,10 2,20 1,20 Nysa 2,40 Ciechanów Żywiec 1,50
Dziękuję za uwagę