Instrumenty finansowe w perspektywie aktualny stan postępów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Advertisements

1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
1 Warszawa, wrzesień 2007 r. Możliwości pozyskiwania środków przez Fundusze Pożyczkowe i Gwarancyjne Regionalne Programy Operacyjne Departament.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
System ewaluacji NPR i NSRO
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Wsparcie instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO WP na lata Radomir Matczak Departament Rozwoju.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – inwestujemy w waszą przyszłość W a r s z t a t y Złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją RPO Toruń, r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Regionalny Program Operacyjny
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Lipiec 2014 Oferta BGK w zakresie wdrażania instrumentów finansowych w ramach RPO Piotr Lasecki, Wiceprezes Zarządu BGK Oferta BGK w zakresie.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
WKŁAD WŁASNY NIE MUSI STANOWIĆ WŁASNOŚCI BENEFICJENTA
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Strategia Inwestycyjna
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Instrumenty finansowe w perspektywie 2014-2020 aktualny stan postępów

IF w perspektywie 2014-2020 – stan prac Negocjacje w ramach trilogu nad ostateczną wersją Rozporządzenia Ogólnego (CPR) na lata 2014 – 2020, w tym rozdziału IV – Instrumenty Finansowe (planowane zakończenie jesień 2013 r.) W czerwcu 2013 r. KE przedstawiła wstępne założenia aktów implementacyjnych i delegowanych w zakresie IF Ocena ex-ante – inwentaryzacja badań w tym zakresie w ramach wszystkich programów operacyjnych, w kontekście spełnienia wymogu art. 32 CPR Toczą się prace nad ujęciem tematyki IF w ustawie o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności w latach 2014-2020.

IF w Rozporządzeniu ogólnym (CPR) W większości zapisów prawnych (art. 32 do 40 oraz definicje) – osiągnięte porozumienie. Brak ostatecznego porozumienia m.in. w zakresie: - możliwości przeprowadzenia audytu na poziomie ostatecznego odbiorcy (art. 43.3-4) - wydatkowania środków po okresie kwalifikowalności w przypadku instrumentów kapitałowych dla przedsiębiorców (art. 36.2bis) Inne drobne poprawki legislacyjne

IF nowe rozwiązania w CPR Szerszy zasięg IF: może obejmować wszystkie cele tematyczne i cele osi priorytetowych w programach operacyjnych, finansowanych ze wszystkich funduszy unijnych (ERDF, ESF, Cohesion Fund, EAFRD, EMFF) Więcej opcji implementacyjnych dla instytucji zarządzających możliwość wniesienia wkładu z programu operacyjnego do IF na poziomie krajowym lub regionalnym (under shared management) - instrumenty tailor-made (dopasowane do indywidualnych potrzeb PCz.) - instrumenty „off-the-shelf (wystadaryzowane przez KE „gotowe do użycia”) możliwość wniesienia wkładu do instrumentu finansowego na pozimie UE (central management) możliwość bezpośredniego wdrażania przez IZ: tylko pożyczki i poręczenia

IF nowe rozwiązania w CPR Wymóg przeprowadzenia oceny ex-ante przed utworzeniem lub wniesieniem wkładu z programu operacyjnego do IF Możliwość szerszego łączenia instrumentów finansowych z innymi formami wsparcia (IF i dotacje, deklaracje KE, ale jak w praktyce?) Możliwość zwiększenia poziomu współfinansowania UE - 100% jeżeli wkład wniesiony do IF na poziomie UE - o 10% więcej jeżeli w ramach programu operacyjnego finansowanego z ERDF, ESF, CF wydzielona osobna oś w całości wdrażana poprzez IF (wątpliwa korzyść)

IF nowe rozwiązania w CPR Transzowanie wkładu z programu operacyjnego uzależnione przy wnioskowaniu o kolejne transze do UE od zrealizowania określonego poziomu inwestycji na rzecz ostatecznego odbiorcy (25/60/85) – zbyt restrykcyjne, obawa przed utratą płynności przez IF? Obowiązek wykorzystywania środków wniesionych do IF przez co najmniej 8 lat po zakończeniu okresu kwalifikowalności (czyli do 2030 r.) Możliwość wydatkowania środków po okresie kwalifikowalności w przypadku equity-based instruments Raportowanie postępów we wdrażaniu IF (poziom IZ oraz KE)

„off-the-shelf instruments” Akty implemetacyjne „off-the-shelf instruments” 1. Pożyczki dla MŚP (Loans for SMEs) 2. Poręczenia dla MŚP (Guarantee for SMEs) 3. Venture Capital dla MŚP i start-upów (Venture Capital for SMEs and sturt-up companies) 4. Pożyczki dla efektywności eneregtycznej i odnawialnych źródeł energii w sektorze mieszkalnictwa (Renovation Fund) 5. Pożyczki dla zwrónoważonego rozwoju obszarów miejskich (Urban Development Fund): do potwierdzenia przez KE czy uda się wystandaryzować Może jeszcze: mikrokredyty w ramach ESF

Warunki przekazania i zarządzania środkami Akty implementacyjne Warunki przekazania i zarządzania środkami Wkład UE do IF może być wniesiony z różnych programów operacyjnych lub w ramach różnych osi priorytetowych (oddzielne rachunki bankowe) Wkład krajowy może zostać wniesiony na każdym poziomie: funduszu funduszy, pośrednika finansowego, ostatecznego odbiorcy. W przypadku wniesienia wkładu na poziomie ostatecznego odbiorcy: - potwierdzenie w stosownej umowie, - potwierdzenie w stosownej dokumentacji księgowej, - podlega weryfikacji przez podmiot wdrażający IF (w tym fundusz funduszy). Wycofanie wkładu z IF: - warunki przewidziane w umowie o dofinansowanie, - jeżeli nie został on zrefundowany przez KE na podstawie wniosku o płatność lub jeśli deklaracja wydatków zostanie następnie skorygowana w celu wycofania środków lub zastąpienia ich innymi wydatkami

Koszty zarządzania i opłaty za zarządzanie Akty implementacyjne Koszty zarządzania i opłaty za zarządzanie Powiązanie kosztów zarządzania z efektywnością IF Dwa poziomy kosztów: 1. podstawowe wynagrodzenie (base remuneration): procentowe pułapy, różne w zależności od rodzaju produktów ofertowanych przez IF, uwzględniające ich specyfikę, zdecydowanie niższe niż dla obecnej perspektywy 2. wynagrodzenie oparte na wynikach (performance-based renumeration): procentowe pułapy, różne w zależności od rodzaju produktów ofertowanych przez IF, uwzględniające ich specyfikę Możliwość przekroczenia tych pułapów – na zasadach analogicznych jak w bieżącej perspektywie

Koszty zarządzania i opłaty za zarządzanie Akty implementacyjne Koszty zarządzania i opłaty za zarządzanie Możliwość poniesienia kosztów zarządzania po okresie kwalifikowalności w przypadku instrumentów equity Metodologia liczenia kosztów zarządzania i opłat za zarządzanie – wymóg ujęcia w umowie o finansowaniu Obowiązki informacyjne, Komitet Monitorujący informowany o: - metodologii liczenia kosztów zarządzania i opłat za zarządzanie w umowach o finansowanie, - faktycznie poniesionych kosztach zarządzania w danym okresie sprawozdawczym Jednak – na obecnym etapie brak liczbowych/procentowych szczegółów odnośnie kosztów zarządzania (mają zostać przedstawione wkrótce) KE jednoznacznie wyklucza możliwość ryczałtowego rozliczania kosztów zarządzania

Zakup gruntów i nieruchomości Akty delegowane Zakup gruntów i nieruchomości Ograniczenie na poziomie 10% projektu w przypadku IF otrzymującego wsparcie ze środków ERDF, CF i EAFRD Jednak w przypadku IF dedykowanych wpieraniu inwestycji w zakresie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich – wyjątek: limit 10% liczony na poziomie całkowitych wydatków kwalifikowalnych beneficjenta udzielającego bezpośredniego wsparcia dla ostatecznych odbiorów, a zatem możliwość przekroczenia limitu 10% na poziomie inwestycji.

Kryteria selekcji i wyboru podmiotów Akty delegowane Kryteria selekcji i wyboru podmiotów Szeroki zestaw kryteriów jakie spełnić mają podmioty, którym powierzone zostaną zadania implementacyjne w zakresie IF Kryteria selekcji, m.in.: - kwalifikowalność podmiotu na podstawie prawa UE i prawa krajowego, - wiarygodność ekonomiczna i finansowa, - odpowiednia struktura organizacyjna i sposób zarządzania, - efektywny system kontroli wewnętrznej i system księgowy, - zgoda na podleganie audytowi ze strony PCz., KE i ETO

Kryteria selekcji i wyboru podmiotów Akty delegowane Kryteria selekcji i wyboru podmiotów Kryteria wyboru, m.in.: - dotychczasowe doświadczenie we wdrażaniu instrumentów finansowych, - wiarygodne kryteria selekcji pośredników finansowych/ostatecznych odbiorców, - koszty zarządzania i opłat za zarządzanie, - zdolność podmiotu do pozyskania dodatkowych środków na finansowanie inwestycji, poza środkami pochodzącymi z programu operacyjnego, - unikanie występowania konfliktu interesów

Odpowiedzialność i obowiązki podmiotów Akty delegowane Odpowiedzialność i obowiązki podmiotów Podmioty które będą wdrażać instrumenty finansowe powinny w czasie trwania całego cyklu inwestycyjnego, m.in.: - zarządzać środkami programów operacyjnych zgodnie z najlepszymi praktykami, respektując zasadę należytego zarządzania finansami (sound financial management) - respektować odpowiednie przepisy prawa UE i prawa krajowego (w szczególności pomocy publicznej, zapobieganie praniu brudnych pieniędzy, informacji i promocji) - działać zgodnie z zasadami profesjonalnego menadżera i w dobrej wierze, - dokonywać transparentnego wyboru ostatecznych odbiorców, obiektywnie uzasadnionego, z uwzględnieniem potencjalnej wiarygodności ekonomicznej ostatecznego odbiorcy lub projektu

Akty delegowane Audyt i kontrola KE nadal dąży do rozszerzenia możliwości przeprowadzenia audytu na poziomie ostatecznego odbiorcy w innych przypadkach niż podejrzenie oszustwa (zapis w kompromisowej wersji CPR), m.in. w przypadku, gdy brak jest wiarygodnych dokumentów na poziomie beneficjenta lub gdy istnieje uzasadniona obawa, że nie przedstawiają one faktycznie udzielnego wsparcia Jednak obowiązki w zakresie zapewnienia wszelkiej dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia audytu nałożone są na beneficjenta

Platforma Pomocy Technicznej dla instrumentów finansowych (KE i EBI/EFI) KE ma nadzieję, że z dniem 1 stycznia 2014 r. uda jej się uruchomić, przy współpracy z EBI/EFI Technical Assistance Platform for financial instruments (TAP) TAC ona dostarczać PCz. wiedzy i ekspertyzy na każdym poziomie tworzenia, wdrażania i zamykania instrumentu finansowego Wsparcie w postaci pomocy techniczej ma się składać z dwóch filarów: 1. Pomocy horyzontalnej i ponadregionalnej: koszty jej funkcjonowania będzie ponosić KE 2. Pomocy na poziomie PCz. (poza zakresem TAC): koszty po stronie PCz. Wątpliwości: występowanie konfliktu interesów (EBI/EFI jako doradca i ekspert oraz podmiot wdrażający instrument finansowy)

Ocena ex ante: art. 32 CPR Inwentaryzacja badań ewaluacyjnych w ramach programów operacyjnych w zakresie spełnienia wymogu oceny ex-ante w kontekście instrumentów finansowych, art. 32 CPR Ocena ex-ante może być przeprowadzona etapami. Jednocześnie KE i EBI/EFI pracują nad wytycznymi w zakresie przeprowadzenie oceny ex-ante w kontekście art. 32 (m.in. określenie metodologii badania) Wytyczne mają się ukazać do końca 2013 r. – czy nie za późno i na ile wiążące?

Ocena ex ante: art. 32 CPR Ponadto, dwie istotne kwestie, które pojawiły się w toku dyskusji z KE nad oceną ex-ante w kontekście instrumentów finansowych. KE oczekuje, iż: - w przypadku poręczeń/gwarancji ocena ex-ante wskazywać będzie odpowiedni/właściwy poziom ryzyka strat, który może podlegać aktualizacji stosownie do zmian rynkowych, - jeżeli w kolejnej perspektywie wspierane będą instrumenty finansowe, które otrzymały wsparcie UE w latach 2007-2013 to z oceny ex-ante powinno wynikać, iż środki UE zostaną przeznaczone na „dodatkowe działania” tych instrumentów (addictional activities) (wsparcie dla IF w latach 2014-2020 nie może zastępować wsparcia z lat 2007-2013: KE oczekuje, że środki z bieżącego okresu będą dalej przeznaczane na inwestycje w ostatecznych odbiorców po 2015 r.)

Instrumenty finansowe w ustawie wdrożeniowej na lata 2014-2020 W MRR trwają prace nad ustawą o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności w latach 2014-2020. Osobny rozdział poświęcony będzie instrumentom finansowych (ostateczna treść zależeć będzie od aktów UE oraz konsultacji krajowych) Planowany zakres regulacji: - kwestie zapewnienia wkładu z programu operacyjnego, - wybór podmiotów wdrażających instrumenty finansowe, - koordynacji wdrażania instrumentów finansowych w ramach programów operacyjnych, - warunki przekazania i wycofania wkładu, - status środków, - kwestie związane z art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, - inne

Dziękuję za uwagę