Samoregulacja sektora bankowego w zakresie usług płatniczych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Organizacje pozarządowe
SEPA POLSKA ZWIĄZEK BANKÓW POLSKICH
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
w Bankach Spółdzielczych z wykorzystaniem rozwiązań Wdrożenie wymagań NUK w Bankach Spółdzielczych z wykorzystaniem rozwiązań Asseco Poland S.A. Zawiercie,
Hotel Courtyard – Warszawa
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Krajowy Plan Implementacji i Migracji SEPA
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
dr Aleksandra Sołtysińska
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
Internet 2006: rozwój e-commerce
Ekonomia społeczna. Szanse i ograniczenia dr Marek Rymsza Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski Toruń 26 listopada 2008 roku.
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
Unia Europejska po 1990 roku Michał Jasiulewicz
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
BIURO BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Komisja europejska.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Regionalny Program Operacyjny
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Analiza SWOT Spółdzielczość w ujęciu polityczno - prawnym.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Polska w Unii Europejskiej
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Lustracja spółdzielcza – wartość czy dolegliwość Konferencja KZBS „Kontrola w bankach spółdzielczych sojusznikiem w procesie zarządzania instytucją” Warszawa.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Małgorzata Sawicka Departament Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwo Finansów Rynek usług bankowych w Unii Europejskiej Warszawa, 25 stycznia 2007 r.
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Etyka biznesu. Implementacja. Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Konkurencja a polityka konkurencji
Konstytucyjny system źródeł prawa
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Samoregulacja sektora bankowego w zakresie usług płatniczych Dr hab. Remigiusz W. Kaszubski Koordynator Programu SEPA w Polsce, Związek Banków Polskich IV Konferencja SEPA 2008- Rok SEPA

OBECNA SYTUACJA NA RYNKU USŁUG PŁATNICZYCH *Sektor bankowy zdefiniowany jako skomplikowany i wrażliwy w tej samej mierze na nowe technologie i ekonomiczno- społeczne przemiany o charakterze globalnym, co i na interwencje regulatorów. RYNEK USŁUG PŁATNICZYCH REGULACJA SAMOREGULACJA WŁADZE PAŃSTWOWE, REGULATORZY BANKI PSD SEPA

Samoregulacja Metoda dobrowolnej regulacji, przeprowadzanej przez uczestników danego sektora. Motyw i cel samoregulacji: nieefektywność i nieprawidłowości funkcjonowania danej branży. Inicjator: z reguły władze publiczne, zachęcające do naprawy istniejącej sytuacji. Alternatywa  uregulowanie „odgórne”.

Samoregulacja Metoda: Powołanie sektorowej organizacji samoregulującej, zrzeszającej instytucje danego sektora. Rezygnacja z forsowania propozycji odzwierciedlających partykularne interesy, zjednoczenie sił dla dobra wspólnego. Kompromisowe rozwiązania i zaangażowanie uczestników Środki: zalecenia, rekomendacje, instrumenty prawa miękkiego Brak sankcji publiczno- prawnych

Organizacje samoregulujące Funkcjonowanie przewidziane w ramach polityki lepszej regulacji. Uzupełnienie aktywności organów regulujących, w stopniu zależnym od wybranego modelu samoregulacji. Oddzielenie od rządowego organu regulującego. Udział przedstawicieli biznesu, uczestników rynku i ewentualnie inwestorów w działalności organizacji samoregulujących się. Organizacja samoregulująca powinna spełniać wymagania warunkujące legitymację jej istnienia oraz stanowienia reguł, które mają zostać przyjęte przez uczestników.

Organizacje samoregulujące Cele nie mogą odzwierciedlać interesów partykularnych jednostek, a raczej, uzgodnione z właściwymi władzami, dalekosiężne zamierzenia wspólne dla określonego sektora. Równe i uczciwe traktowanie członków organizacji lub kandydatów, uczciwe reprezentowanie swoich członków. Przedstawianie ustaleń regulatorowi (wg. jego uznania do zaopiniowania lub zatwierdzenia)reguły były zgodne z zasadami polityki, ustalonymi przez organ regulujący.

Brak mocy egzekwowania ustanowionych reguł, czy nakładania stosownych sankcji za ich nieprzestrzeganie, Realizacja proponowanych rozwiązań zależy od woli zaangażowania podmiotów, których działalność należy do zakresu samoregulacji.

Program SEPA Rozmowy o rynku płatności (w szczególności w aspekcie efektywności i cen) już w roku 1999 Rozporządzenie 2560/2001- fiasko sektora bankowego Inicjatywa KE (SEPA Incentives, New Legal Framework, 2002) Poparcie Europejskiego Banku Centralnego Zaangażowanie sektora bankowego- Warsztaty SEPA, utworzenie Europejskiej Rady ds. Płatności

Europejska Rada ds. Płatności Ciało decyzyjne i koordynacyjne w zakresie płatności Międzynarodowa organizacja not for profit Wspólna strategia może być zrealizowana tylko przy istnieniu silnej i efektywnej struktury organizacyjnej- Warsztaty SEPA 2002 r. Cele Rady- definicja wspólnych stanowisk, formułowanie zasad, dobrych praktyk, standardów, strategiczne przywództwo, wsparcie i monitoring wdrażania przyjętych rozwiązań- Statut EPC

Europejska Rada ds. Płatności Wszystkie cele osiągane drogą samoregulacji, mocą decyzji podjętych przez Zgromadzenie Plenarne EPC (przedstawiciele wszystkich Członków EPC) Wyraża stanowisko oraz wolę Rady poprzez Rezolucje (głosowania, grupy interesów, alianse krajowe) Charakter Rezolucji: oficjalne wytyczne dla środowiska bankowego, wraz strategii i polityki Rady w obszarze płatności Współpraca oparta na konsensusie Uznanie władz europejskich i regulatorów

Struktura EPC

Członkowstwo w EPC Instytucje kredytowe oraz asocjacje płatnicze/bankowe Prawa Członków: uczestnictwo w Zgromadzeniu Plenarnym, czynne i bierne prawo wyborcze do organów i ciał rady, prawo do informacji, konsultacji, przekazywania i uzyskiwania opinii, prawo zgłaszania projektów rezolucji

Środki samoregulacji na przykładzie SEPA EPC Zestawy Zasad Dokumenty Ramowe SEPA Credit Transfer Scheme Rulebook, SEPA Direct Debit Scheme Rulebook SEPA Cards Framework, PEACH/CSM Framework

SEPA Scheme Rulebooks Rulebook- Zestaw Zasad funkcjonowania instrumentu płatniczego Podejście „zastąpienia” De facto umowa między bankami a EPC Podpisanie Porozumienia o Przystąpieniu łączy się z wstąpieniem w prawa i obowiązki sankcjonowane prawem (prawo belgijskie)

SEPA Frameworks Podejście „adaptacji” Brak bezpośredniego obowiązywania- pewna swoboda interpretacji (porównywalne z dyrektywami unijnymi) Wytyczne na drodze do uzyskiwania zgodności z SEPA

Charakter prawny dokumentów EPC Rulebooks: „Prawo miękkie”? Instrument quasi- prawny? Po podpisaniu Porozumienia o Przystąpieniu zmienia swój charakter- staje się umową… Frameworks: „Prawo miękkie”-„ pokrewne prawu instrumenty, które nie posiadają żadnej mocy prawnie wiążącej, lub, których moc wiążąca jest w jakiś sposób „ słabsza" w porównaniu do mocy wiążącej tradycyjnego prawa” Wytyczne, wskazówki

Korzyści samoregulacji (1/2) Regulacja tworzona przez przedstawicieli regulowanego sektora:  wiedza, doświadczenie, dbałość o kształt swojej działalności, Uwzględnianie interesów zainteresowanych podmiotów (konsultacje, ankiety, badania).

Korzyści samoregulacji (2/2) Spójne i efektywne zasady, ulepszanie standardów, dobre praktyki. Elastyczność, uproszczony proces zmian i reakcji na procesy rynkowe. Możliwość wymagania przestrzegania norm etycznych, które wykraczają poza uregulowania rządowe.

Zagrożenia/ wady samoregulacji (1/2) Legitymacja Konsultacje: ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, lub min. z reprezentatywną grupą w obydwóch fazach- zarówno projektowania nowych zasad, jak i ich wdrożenia. Konieczne jest, aby interesy użytkowników i innych uczestników, były odpowiednio reprezentowane w strukturze, która odpowiada za opracowywanie tych standardów. Zarządzanie procesem samoregulacji nie może leżeć w rękach zamkniętego kręgu, czy też „ klubu”. Konflikty interesów.

Zagrożenia/ wady samoregulacji (2/2) Skuteczność: Akty samoregulacji nie mają mocy prawnej, a ich wykonanie nie jest zabezpieczone odpowiednimi sankcjami  istnieje ryzyko niedostosowania się przez uczestników do wyznaczonej w nich drogi postępowania.

Konsekwencje niepowodzenia samoregulacji w SEPA SANKCJE NATURY POLITYCZNEJ SANKCJE NATURY PRAKTYCZNEJ POZIOM INDYWIDUALNEGO BANKU POZIOM ŚRODOWISKA KRAJOWEGO POZIOM PANEUROPEJSKI

Opóźnienia/ fiasko na poziomie Banku (1/2) Groźne wyłącznie dla tego podmiotu, oraz jednostek korzystających z jego usług, jak również jego kontrahentów Utrata prestiżu, który dla banku, jako instytucji zaufania publicznego jest kluczowy (Powszechnie panujący pogląd mówi, że wczesna implementacja SEPA będzie najbardziej korzystna dla banków, a liderzy w tym obszarze odniosą największe korzyści)

Fiasko na poziomie Banku (2/2) Prawdopodobnie przedmiot zainteresowania regulatorów krajowych Konsekwencje podpisania Porozumienia o Przystąpieniu do SCT Scheme: poprzez podpisanie, bank związuje się umową o treści zawartej w Rulebooku, z EPC i pozostałymi bankami. Sankcje złamania postanowień- Scheme Management Internal Rules (m.in. wykluczenie z Systemu, informacja do regulatora itd.)

Opóźnienia/ fiasko na poziomie środowiska krajowego (1/2) Utrata prestiżu na arenie międzynarodowej zmniejszenie wiarygodności rynku krajowego oraz jego funkcjonalności odstraszy potencjalnych inwestorów i działać będzie pośrednio na szkodę całej gospodarki krajowej

Opóźnienia/ fiasko na poziomie środowiska krajowego (1/2) spadek konkurencyjności, wysokie ceny, trudne, niedostosowane do jednolitych kryteriów i standardów, zasady prowadzenia działalności. interwencja Komisji Europejskiej, która ma prawo m.in. kierować wnioski w sprawie indywidualnych podmiotów, lub państw, do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Fiasko SEPA na szczeblu UE KE: poparcie dla samoregulacji, pod warunkiem, że będzie efektywna. KE pozostawia sobie prawo do ingerencji i zaproponowania regulacji w razie zagrożenia powodzenia Programu SEPA przypadek Rozporządzenia 2560/2001 Rozporządzenie- instrument sztywny, o największej, bezpośredniej sile oddziaływania, bez potrzeby transpozycji, nie uwzględnia interesów i specyfiki lokalnych sektorów i uczestników, stanowi twarde prawo, którego złamanie grozi poważnymi sankcjami ze strony organów Unii.

Wpływ Komisji Europejskiej KE jako „strażniczka Traktatów i prawa wtórnego” ma m.in. prawo do: wszczynania postępowania przed ETS, stosowania różnych środków prawnych, o charakterze sankcji, do prowadzenia postępowania wyjaśniającego i uzyskiwania informacji zarówno od państw członkowskich, jak również podmiotów gospodarczych ( w granicach i na warunkach określanych przez Radę). Komisja, oprócz inicjatywy ustawodawczej, posiada również uprawnienia prawodawcze, zarówno samoistne, wynikające z regulacji traktatowej, jak również te przekazane przez Radę.

Dziękuję za uwagę! www.sepapolska.pl www.zbp.pl