Program Współpracy Transgranicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Dr inż. Michał Klepka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Nabór wniosków INTERREG IIIA / TACIS Wspólny Sekretariat Techniczny INTERREG 2005.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny LITWA – POLSKA w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej 28 lutego 2007 r. Białystok.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
Stan realizacji Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Polska-Republika Słowacka Nowy Targ, 16 czerwca 2008 roku.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Projekt Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Oddział Programowania Strategicznego.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Współpraca transgraniczna na pograniczu czesko-polsko-słowackim
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Program Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej Mikroprojekt nr 7: „Wspólne.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
1 Możliwości rozwoju współpracy transgranicznej w oparciu o wykorzystanie programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej w latach 2007 – 2013 Przemyśl.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Małopolska Agency for Regional Development S.A. Wsparcie sektora MSP w ramach Małopolskiego Regionalnego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Paczków dnia r..
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapis prezentacji:

Program Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2007-2013 Prezentacja Programu

Podstawy współpracy i regulacje prawne Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa (EISP) jest inicjatywą Komisji Europejskiej mająca na celu rozwój współpracy między Unią Europejską a krajami partnerskimi przez zapewnienie zintegrowanego i zrównoważonego rozwoju Program Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2007-2013 został zatwierdzony przez Komisje Europejską decyzją C(2008)6411 z dnia 6 listopada 2008 roku. Czas trwania Programu – do 31 grudnia 2016 roku Okres wdrażania projektów – do 31 grudnia 2014 roku Podpisywanie umów – do 31 grudnia 2013 roku

Podstawy Prawne Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 1638/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 roku ustanawiające przepisy ogólne w sprawie Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (dalej – EISP Rozporządzenie); Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 951/2007 z dnia 9 sierpnia 2007 roku ustanawiające przepisy wykonawcze programów współpracy transgranicznej (dalej – Zasady wdrażania); Rozporządzenie Komisji (WE, Euroatom) Nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (dalej – Rozporządzenie finansowe);

Podstawy Prawne Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) Nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 roku ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Komisji 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich; Strategia Współpracy Transgranicznej w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa 2007-2013 (dalej - Strategia); Praktyczny przewodnik po procedurach zawierania umów dla zewnętrznych działań Wspólnot Europejskich (dalej – PRAG).

Obszar Programu: w Polsce podregiony: krośnieńsko-przemyski ( województwo podkarpackie), białostocko-suwalski (woj. podlaskie), bialskopodlaski i chełmskozamojski (woj. lubelskie), podregion ostrołęcko-siedlecki ( woj. mazowieckie) a także jako regiony przyległe: podregion rzeszowsko-tarnobrzeski (woj. podkarpackie), łomżyński (woj..województwie podlaskie) i lubelski (woj. lubelskie) .

Obszar Programu: w Białorusi: obwód grodzieński, obwód brzeski, siedem zachodnich rejonów obwodu mińskiego: Miadzioł, Wilejka, Mołodeczno, Wołożyn, Stołpce, Nieśwież, Kleck, oraz jako regiony przyległe: Mińsk (miasto) i wschodnia część obwodu mińskiego (15 rejonów) oraz obwód homelski; .

Obszar programu w Ukrainie: obwód lwowski, wołyński, zakarpacki i jako regiony przyległe: obwód tarnopolski, rówieński, iwanofrankowski. .

GŁÓWNY CEL PROGRAMU: Głównym celem Programu jest wspieranie transgranicznych procesów rozwoju. Cele Programu będą realizowane poprzez niekomercyjne projekty w ramach trzech Priorytetów. Zgodność Programu z innymi Programami i Strategiami jest opisana szczegółowo w punkcie „3” Dokumentu Programowego Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina 2007 -2013 zatwierdzonego przez KE 6 listopada 2008 r.

Priorytety Programu Priorytet 1. Wzrost konkurencyjności obszaru przygranicznego Działanie 1.1 Lepsze warunki dla przedsiębiorczości Działanie 1.2 Rozwój turystyki Działanie 1.3 Poprawa dostępności regionu

Działanie 1.1. Lepsze warunki dla przedsiębiorczości Wsparcie uzyskają działania nakierowane między innymi na: promocję i marketing regionu, promocję handlową i inwestycyjną, rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, rozwój lokalnych i regionalnych rynków pracy, rozwój społeczeństwa informacyjnego, nowych technologii, poprawę współpracy między biznesem i nauką, rekultywację i odnowę społeczną i gospodarczą obszarów zdegradowanych (w tym skażonych). Przykłady działań: wspólne inicjatywy w zakresie marketingu regionalnego oraz promocji handlowej i inwestycyjnej; wspólne inicjatywy struktur pośredniczących we wsparciu dla MSP (agencji rozwoju, fundacji biznesowych, izb handlowych i przemysłowych, izb rzemieślniczych, parków technologicznych, inkubatorów przedsiębiorczości itp.) skierowane na poprawę absorpcji innowacji i wzrost kompetencji w sektorze biznesu; wspólne inicjatywy skierowane na wzmocnienie sieci kooperacji między MSP w obszarze objętym programem; wspólne inicjatywy promujące i wspierające współpracę między biznesem a instytucjami badawczymi/naukowymi i wzmacniające sieci badawcze (uniwersytety i instytucje B+R) w kierunku ich lepszych powiązań z przedsiębiorstwami oraz lokalnymi i regionalnymi władzami; wspólne inicjatywy skierowane na rozwój praktycznych rozwiązań zwiększających możliwości wykorzystywania wyników międzynarodowych badań w praktycznych działaniach biznesowych; воды

Działanie 1.1. Lepsze warunki dla przedsiębiorczości Indykatywne przedsięwzięcia cd. wspólne inicjatywy promujące i wspierające rekultywację i odnowę społeczną i gospodarczą obszarów zdegradowanych (w tym skażonych) i technologicznie przekształconych; wspólne inicjatywy instytucji rynku pracy skierowane na poprawę mobilności i jakości siły roboczej; wspólne inicjatywy instytucji rynku pracy skierowane na przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom na transgranicznym rynku pracy (w tym: „drenażowi mózgów”, bezrobociu młodych, wykluczeniu ze względu na wiek lub płeć, starzeniu się społeczeństwa itp.) wspólne inicjatywy urzędów pracy, organizacji biznesowych, związków zawodowych i instytucji edukacyjnych skierowane na opracowywanie praktycznych rozwiązań w zakresie edukacji i kształcenia ustawicznego, adaptowalnych do zmieniających się wymogów rynku pracy; wspólne inicjatywy skierowane na rozwój praktycznych rozwiązań zwiększających dostępność usług edukacyjnych i nowych form kształcenia (np. e-learning) na rynku pracy obszaru objętego programem. Działanie 1.1. Lepsze warunki dla przedsiębiorczości воды

Działanie 1.2. Rozwój turystyki Działanie 1.2. - wsparcie skoncentruje się na rozwoju infrastruktury i usług turystycznych oraz na promowaniu działań o charakterze miękkim, w tym: promocji regionalnej, rozwojowi turystyki i agroturystyki oraz ochronie dziedzictwa kulturowego. Przykładowe działania: przygotowywanie i wdrażanie inwestycji w zakresie infrastruktury turystycznej i agroturystycznej oraz usług turystycznych; wspólne inicjatywy skierowane na ochronę i promocję dziedzictwa kulturowego; wspólne tworzenie zrównoważonych produktów turystycznych (np. Transgraniczne ścieżki tematyczne) respektujących potrzeby ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego; wspólne przedsięwzięcia promujące turystyczne walory obszaru przygranicznego.

Działanie 1.3 Poprawa dostępności regionu W ramach Działania 1.3. wspierane będą inicjatywy zmierzające do poprawy dostępności i jakości infrastruktury społecznej i gospodarczej, z naciskiem na infrastrukturę transportu, energetyki, systemy logistyczne, bezpieczeństwo transportu oraz zaopatrzenie w wodę. inwestycje zmierzające do poprawy dostępności i jakości infrastruktury społecznej i gospodarczej, z naciskiem na infrastrukturę transportu, energetyki, systemy logistyczne, bezpieczeństwo transportu oraz zaopatrzenie w wodę; przygotowywanie i wdrażanie studiów wykonalności systemów transportowych w obszarze objętym programem; wspólne inicjatywy właścicieli infrastruktury, przewoźników i operatorów transportowych skierowane na poprawę jakości i tworzenie nowych połączeń transportowych; wprowadzanie praktycznych rozwiązań zwiększających jakość i stopień zrównoważenia transportu pasażerskiego i towarowego na obszarze objętym programem. воды

Przykładowe przedsięwzięcia: Priorytet 2 - Poprawa jakości życia Działanie 2.1. Ochrona środowiska w obszarze przygranicznym Działanie to będzie promowało przedsięwzięcia mające na celu ochronę środowiska naturalnego i dziedzictwa naturalnego. Przykładowe przedsięwzięcia: - inwestycje w infrastrukturę ochrony środowiska o oddziaływaniu regionalnym i lokalnym, ze szczególnym naciskiem na zarządzanie wodą i odpadami; - wspólne inicjatywy zwiększające na poziomie lokalnym i regionalnym stopień przygotowania do działań w razie klęsk żywiołowych i katastrof ekologicznych, w tym rozwój transgranicznych systemów zarządzania sytuacjami kryzysowymi i związana z nimi infrastruktura; - wspieranie rozwoju kompetencji i współpracy między lokalnymi i regionalnymi władzami w zakresie planowania rezerw i nowoczesnego zarządzania zasobami wody;

Przykładowe przedsięwzięcia c.d : · wymiana wiedzy, opracowywanie i wdrażanie wspólnych działań w obszarze odnawialnych źródeł energii i wzorców oszczędzania energii; · wspólne badania, testowanie i przygotowywanie pilotażowych inwestycji o małej skali w zakresie odnawialnych źródeł energii; · opracowywanie transgranicznych strategii ochrony i wykorzystywania naturalnych zasobów, obszarów i krajobrazów; · tworzenie i zarządzanie transgranicznymi obszarami chronionymi. Działanie 2.1

Działanie 2.2. Sprawne i bezpieczne granice – działanie nie jest objęte I naborem wniosków – projekty strategiczne procedura „direct award” – zgodnie z PRAG

Priorytet 3. Współpraca sieciowa oraz inicjatywy społeczności lokalnych Działanie 3.1. Rozwój regionalnych i lokalnych możliwości współpracy Transgranicznej Celem Działania 3.1. jest poprawa transgranicznych zdolności do współpracy na poziomie lokalnym i regionalnym. - wspólne inicjatywy tworzące struktury współpracy transgranicznej; - tworzenie i rozwój trwałych sieci współpracy między organizacjami pozarządowymi i non-profit w specyficznych dziedzinach, np. kultury i dziedzictwa kulturowego, - środowiska i dziedzictwa przyrodniczego, młodzieży, opieki społecznej i zdrowotnej, rozwoju społeczności lokalnych itp.; - działania zwiększające możliwości instytucjonalne skierowane na rozwój transgranicznych sieci współpracy władz odpowiedzialnych za zarządzanie dziedzinami, np. kultury i dziedzictwa kulturowego, środowiska i dziedzictwa przyrodniczego, młodzieży, opieki społecznej i zdrowotnej, rozwoju społeczności lokalnych itp.

Działanie 3.2. Inicjatywy społeczności lokalnej – działanie nie objęte I naborem wniosków - oddzielny nabór zostanie ogłoszony w 2010 r. Działanie 3.2. będzie wdrażane poprzez projekty parasolowe.

Indykatywny Budżet Programu (EUR) Wkład UE Współfinansowanie Wskaźnik finansowania(%) Całkowite finansowanie Priorytet 1 55 860 410,10 5 586 041,01 10% 61 446 451,11 Priorytet 2 65 170 478,45 6 517 047,85 71 687 526,30 Priorytet 3 46 550 341,75 4 655 034,18 51 205 375,93 Pomoc Techniczna 18 620 136.70 - 18 620 136,70 Razem 186 201 367,00 16 758 123,03 9% 202 959 490,03 Całkowita wartość działań w obszarze przyległym nie może przekroczyć 20% całkowitego budżetu Programu.

Instytucje odpowiedzialne za wdrożenie Programu: Wspólny Komitet Monitorujący (WKM) Wspólna Instytucja Zarządzająca (WIZ) – Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Polska Wspólny Sekretariat Techniczny (WST) w Warszawie zlokalizowany w Centrum Projektów Europejskich Punkty Informacyjne w Brześciu i Lwowie

Rodzaje projektów Projekty zintegrowane, w których każdy partner realizuje część działań w ramach wspólnego projektu (wspólnie przygotowanego, realizowanego, finansowanego i posiadającego wspólny personel) na własnym terytorium; Projekty symetryczne, w których podobne działania prowadzone są równolegle po obu stronach granicy; Projekty zwykłe posiadające efekt transgraniczny, realizowane najczęściej lub wyłącznie po jednej stornie granicy, ale z korzyścią dla obu parterów.  

Dziękuję za uwagę Wspólny Sekretariat Techniczny Program Współpracy Transgrannicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2007-2013 Centrum Projektów Europejskich Ul. Domaniewska 39a 02-672 Warszawa, Polska www.pl-by-ua.eu