Zasady udzielania wsparcia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Instrumenty inżynierii finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Instytucja Zarządzająca PO KL 18 listopada 2011 r. Ministerstwo.
Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Stan realizacji prac przy wdrażaniu Projektu Systemowego Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej – Działanie 1.4 POKL Departament.
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Instrumenty Finansowe w polityce spójności
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
1 Warszawa, wrzesień 2007 r. Możliwości pozyskiwania środków przez Fundusze Pożyczkowe i Gwarancyjne Regionalne Programy Operacyjne Departament.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Wsparcie instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO WP na lata Radomir Matczak Departament Rozwoju.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Inicjatywa JEREMIE – aktualny stan wdrażania w Polsce Bank Gospodarstwa KrajowegoWarszawa, 2 grudnia 2011 r.
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Kwalifikowalność wydatków
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Realizacja programu pilotażowego Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej Działanie 1.4 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Pożyczki dla firm do zł oraz na rozpoczęcie działalności gospodarczej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
STOWARZYSZENIA BIELSKIEGO CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI.
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Regionalny Program Operacyjny
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Fundacja “Przedsiębiorczość”. FUNDUSZ ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sesja informacyjna – instrumenty inżynierii finansowej Żary dnia r.
STAN SYSTEMU POŻYCZKOWO-GWARANCYJNEGO DLA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW szanse i wyzwania Barbara Bartkowiak VIII FORUM KORPORACYJNE Finansowanie polskich.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
„Finansowanie rozwoju przedsiębiorstw w ramach Inicjatywy JEREMIE” fundusz pożyczkowy JEREMIE ARR S.A. w Koninie.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
1 Zasady i tryb udzielenia przez BGK kredytów z Funduszu Kredytu Technologicznego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Województwa Lubuskiego Pożyczki dla przedsiębiorców.
Efekty wdrażania projektu pilotażowego pt
Michał Kopeć Bank Gospodarstwa Krajowego
Wdrażanie instrumentów finansowych w ramach RPO
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Strategia Inwestycyjna
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Zapis prezentacji:

Zasady udzielania wsparcia instrumentom inżynierii finansowej Toruń, wrzesień 2009r. Departament Polityki Regionalnej

Wspólnotowe podstawy prawne art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11.07.2006r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999; art. 43-46 Rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 z 8.12.2006r. W sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego; Noty Służb Komisji z 16.07.2007r. (COCOF/07/0018/01—EN FINAL) oraz z 22.12.2008r. (COCOF/08/0002/03-EN FINAL); Przepisy wskazane powyżej stanowią podstawę dla realizacji działań polegających na wyborze przez IZ RPO instrumentów inżynierii finansowej takich jak fundusze pożyczkowe i poręczeniowe. Departament Polityki Regionalnej

Zasady wsparcia pośredników finansowych 1. Zdaniem KE w zakresie wszystkich instrumentów inżynierii finansowej wsparcie udzielone pośrednikom finansowym w perspektywie finansowej 2007-2013 może następować w formie bezzwrotnej pomocy finansowej (dotacji). Warunkiem zakwalifikowania wpłat jako formy inżynierii finansowej jest aby wpłaty na rzecz przedsiębiorstw nie odbywały się w formie wkładów bezzwrotnych , ale jako inwestycje zwrotne lub jako poręczenia inwestycji podlegających zwrotowi. 2. Operacją zgodnie z zapisami rozporządzenia nr 1083/2006 jest projekt lub grupa projektów pozwalająca na osiągnięcie celów osi priorytetowej, do której odnosi się ta operacja. Na operację składa się zarówno wkład z programu operacyjnego w instrument inżynierii finansowej, jak i późniejsze inwestycje tego instrumentu w przedsiębiorstwa lub przekazywanie im pożyczek lub poręczeń w zakresie programu operacyjnego. Departament Polityki Regionalnej

Zasady wsparcia pośredników finansowych 3. Beneficjentem jest instrument inżynierii finansowej (cały proces). IZ RPO pośrednicy finansowi pożyczki/gwarancje przedsiębiorstwa Instrument inżynierii finansowej realizuje operacje poprzez wspomaganie przedsiębiorstw w formie pożyczek i poręczeń. 4. Umowa o dofinansowanie pomiędzy IZ RPO a pośrednikiem finansowym musi zawierać zapisy, na podstawie których zobowiąże pośrednika do realizacji wszelkich obowiązków typowego beneficjenta m.in. w zakresie monitoringu i sprawozdawczości, kontroli, informacji i promocji ze strony podmiotów, którym zostało udzielone wsparcie w formie pożyczek i poręczeń. Departament Polityki Regionalnej

Zasady wsparcia pośredników finansowych 5. Umowa o dofinansowanie pomiędzy IZ RPO a pośrednikiem finansowym musi zawierać regulacje dot. polityki wychodzenia z instrumentu inżynierii finansowej w odniesieniu do wkładu wniesionego przez program operacyjny, a także ponownego wykorzystania środków zwróconych z inwestycji do instrumentu inżynierii finansowej lub nadwyżek pozostałych po wykorzystaniu wszystkich gwarancji przypisanych do wkładu z programu operacyjnego. 6. Likwidacja funduszu nie jest konieczna. Konieczne jest jednak, aby określony został czas rozliczenia realizacji projektu rozumiany jako okres kwalifikowalności wydatków pochodzących z EFRR, realizowanych przez fundusz pożyczkowy/poręczeniowy. W ramach RPO WK-P jest to 30.06.2015 r. Do tego czasu powinny zostać udzielone pożyczki/poręczenia rozliczane w ramach projektu. Po prawidłowym rozliczeniu projektu, publiczne środki finansowe pochodzące z programu operacyjnego mogą pozostać w kasie funduszu, który dalej wykorzystywałby je do udzielania wsparcia MŚP lub mogą zostać zwrócone IZ RPO. Departament Polityki Regionalnej

Zasady wsparcia pośredników finansowych 7. W 2015 r. następować będzie rozliczenie realizacji projektu przez fundusz. Rozliczenie takie składać się będzie m.in. z zestawienia zawierającego następujące informacje: kwota pierwotnie otrzymana z RPO jako kapitał funduszu, liczby i kwoty udzielonych z przyznanego kapitału pożyczek i poręczeń, kwoty przychodów, które powiększyły kapitał funduszu, kwoty utraconej przez fundusz (w postaci niespłaconych i nieściągalnych pożyczek lub wypłaconych i nieściągalnych poręczeń) wraz z opisem wszystkich przypadków. Po dokonaniu rozliczenia opisanego powyżej, możliwe są dwa schematy działań: zwrócenie do IZ RPO pozostałych po rozliczeniu projektu środków finansowych, dalsze wykorzystywanie pozostałych środków w celu wsparcia przedsiębiorstw. Departament Polityki Regionalnej

Zasady wsparcia pośredników finansowych 8. Ograniczenie średniorocznych pułapów w zakresie kosztów zarządzania określonych w art. 43(4) Rozporządzenia 1828/2006 do: 2% w przypadku funduszy gwarancyjnych 3% w przypadku funduszy udzielających pożyczek wyłącznie mikroprzedsiębiorstwom 4% w przypadku pozostałych funduszy pożyczkowych Kwalifikowalne kwoty kosztów zarządzania są obliczane mając na względzie wkład wniesiony przez program operacyjny do instrumentów inżynierii finansowej. Pojęcie „średnioroczne” rozumiane jest w ten sposób, iż wynik podzielenia sumy kosztów zarządzania w okresie realizacji projektu przez liczbę lat realizacji projektu nie może przekroczyć odpowiednio 2%,3% lub 4% kapitału wniesionego przez program operacyjny. Departament Polityki Regionalnej

Zasady wsparcia pośredników finansowych 9. Zarządzanie wolnymi środkami funduszu Kapitał przeznaczony na realizację projektu, nie zaangażowany bezpośrednio we wdrażanie instrumentu pożyczkowego/poręczeniowego, musi być lokowany w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych: obligacjach Skarbu Państwa, papierach wartościowych emitowanych przez NBP i depozytach bankowych bądź w jednostkach uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, działających na podstawie ustawy z 27.05.2004r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. Nr 146, poz. 1546) oraz obligacjach komunalnych z gwarancją emisji dojścia do skutku, udzieloną przez bank organizujący emisję. Kierunki rozwoju funduszy pożyczkowych i poręczeniowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w latach 2009-2013 – dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 3.02.2009r. Zasady wsparcia pośredników finansowych Departament Polityki Regionalnej

Zasady wsparcia pośredników finansowych 10. Warunkiem rozliczenia projektu jest jednokrotny obrót kapitałem Definicja „jednokrotnego obrotu kapitałem” – udzielenie pożyczek lub poręczeń na rzecz MŚP (zainwestowanie kapitału w MŚP) o łącznej wartości równej kapitałowi przeznaczonemu na realizacje projektu. „… zasoby będące przedmiotem wkładu z programów operacyjnych na rzecz instrumentów inżynierii finansowej muszą być co najmniej raz zainwestowane w MŚP lub udostępnione w ramach gwarancji (patrz art. 78(6) Rozporządzenia Nr 1083/2006)” – stanowisko sformułowane w piśmie DG REGIO z 2.12.2008r. Departament Polityki Regionalnej

Zasady wsparcia pośredników finansowych 11. Pożyczki/poręczenia będą udzielane przedsiębiorcom „na etapie ich powstawania, wczesnej działalności (włącznie z kapitałem na rozruch) lub przy rozszerzaniu działalności tych przedsiębiorstw, i tylko w działania, które osoby zarządzające instrumentami inżynierii finansowej oceniają jako potencjalnie gospodarczo rentowne” (art. 45 Rozporządzenia 1828/2006). Ocena rentowności gospodarczej działań inwestycyjnych w ramach instrumentu inżynierii finansowej (art. 43(2) Rozporządzenia 1828/2006). Rentowność wsparcia w ramach instrumentu inżynierii finansowej jest wobec tego istotna przy podejmowaniu decyzji o dokonaniu wkładu na rzecz przedsiębiorstwa. Zakaz inwestowania w przedsiębiorstwa, które znajdują się w trudnej sytuacji w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. U. UE C 244 z 1.10.2004r.) Departament Polityki Regionalnej

Przedsiębiorstwo zagrożone: Podmiot w trudnej sytuacji ekonomicznej Przedsiębiorstwo zagrożone: przy pomocy środków własnych, ani środków, które mogłoby uzyskać od właścicieli (akcjonariuszy) lub wierzycieli, nie jest w stanie powstrzymać strat, które bez zewnętrznej interwencji władz publicznych prawie na pewno doprowadzą do zniknięcia z rynku przedsiębiorstwa w perspektywie krótko- lub średnioterminowej. Sztywne przesłanki przedsiębiorstwa zagrożonego (pkt. 10): ponad połowa kapitału spółki została utracona, w tym ponad ¼ w okresie ostatnich 12 miesięcy, spółka spełnia przesłanki upadłości. Miękkie przesłanki przedsiębiorstwa zagrożonego (pkt. 11): rosnące straty, malejący obrót, zwiększanie się zapasów, nadwyżka produkcji, zmniejszający się przepływ środków finansowych, rosnące zadłużenie, rosnące kwoty odsetek, zmniejszająca się lub zerowa wartość aktywów netto. Departament Polityki Regionalnej

Podmiot w trudnej sytuacji ekonomicznej c.d. W przypadku spółki kapitałowej: strata z lat ubiegłych oraz strata z bieżącego roku podatkowego łącznie wynosiła więcej niż 50% kapitału zakładowego (założycielskiego, początkowego) spółki, oraz strata z poprzedniego roku podatkowego będzie wynosiła więcej niż 25% kapitału zakładowego (założycielskiego, początkowego) spółki. W przypadku podmiotu nie będącego spółką kapitałową –: strata z lat ubiegłych oraz strata z bieżącego roku podatkowego łącznie wynosiła więcej niż 50% majątku przedsiębiorstwa, oraz strata z poprzedniego roku podatkowego będzie wynosiła więcej niż 25% majątku przedsiębiorstwa. Objęty postępowaniem upadłościowym (zgodnie z ustawą z dnia 28.02.2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze). Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc na ratowanie i restrukturyzację. Departament Polityki Regionalnej

12. Recykling wkładów do MŚP. Wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu powiększają kapitał funduszu. Art. 78(7) Rozporządzenia nr 1083/2006 stanowi: „zasoby zwrócone na rzecz operacji z inwestycji dokonanych z funduszy (…) lub pozostałe po uwzględnieniu wszystkich gwarancji zostają powtórnie wykorzystane (…) na rzecz MŚP”. W odniesieniu do funduszy pożyczkowych i poręczeniowych zasoby zwrócone obejmują odsetki, spłaty pożyczek oraz zyski kapitałowe (COCOF 08/0002/03-EN). Plan operacyjny (biznes plan) winien zawierać informacje na temat m.in. ponownego wykorzystania środków zwróconych do instrumentu inżynierii finansowej w następstwie inwestycji lub nadwyżek pozostałych po wykorzystaniu wszystkich gwarancji przypisanych do wkładu programu operacyjnego. Strategia inwestycyjna – dokument określający główne kierunki alokacji wkładu z programu operacyjnego (zał. do umowy o dofinansowanie). Departament Polityki Regionalnej

Departament Polityki Regionalnej 13. Fundusz powinien mieć wdrożony „standard organizacyjny” oraz „standard świadczenia usług pożyczkowych/poręczeniowych (regulamin)”. Minimalny zakres postanowień regulaminu funduszu pożyczkowego lub poręczeniowego. oznaczenie regulaminu oraz załączników (logotypy etc.) postanowienia ogólne (definicje pojęć, w tym m.in. pożyczkobiorcy lub poręczeniobiorcy (mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo w rozumieniu zał. 1 do Rozp. KE Nr 800/2008) wyraźne odniesienie do źródeł finansowania funduszu, w szczególności środków EFRR w ramach V Osi priorytetowej RPO WK-P Działanie 5.1., w tym określenie źródeł przychodów funduszu na etapie jego funkcjonowania, opis z możliwości skorzystania z pożyczek/poręczeń preferencyjnych, opis grup docelowych, do których skierowana jest działalność funduszu, ograniczenia przedmiotowe, warunki udzielania pożyczek/poręczeń, opis procedury przyznawania pożyczek/poręczeń, sposób i warunki wypłaty pożyczki/udzielenia poręczenia, zasady spłaty pożyczek, obowiązki pożyczkobiorcy/poręczeniobiorcy, warunki wypowiedzenia umowy pożyczki/poręczenia, proponowane wzory podstawowych dokumentów . Departament Polityki Regionalnej

Pomoc publiczna a inżynieria finansowa Co do zasady narzędzie inwestycyjne samo w sobie nie jest beneficjentem pomocy, jest bowiem narzędziem pośrednim dla transferu pomocy dla przedsiębiorstw, w które się inwestuje. Warunkiem koniecznym jest aby inwestycja dokonywana była na warunkach , które byłyby możliwe do przyjęcia dla normalnego podmiotu gospodarczego w kontekście gospodarki rynkowej. Pkt 3.2. Wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w MŚP (Dz.Urz. UE C 194 z 18.08.2006): „pomoc dla zarządców funduszu lub przedsiębiorstwa zarządzającego funduszem występuje wtedy, gdy ich wynagrodzenie nie odzwierciedla w pełni poziomu wynagrodzenia rynkowego w podobnych sytuacjach”. Pułapy dla kosztów zarządzania ustalone w maksymalnej średniorocznej wysokości (art. 43(4) Rozporządzenia nr 1828/2006), odzwierciedlają aktualne wynagrodzenie rynkowe. Departament Polityki Regionalnej

Dziękuje za uwagę Departament Polityki Regionalnej