Konferencja Gospodarka morska jako sektor innowacyjny Innowacyjność w sektorze transportowo-logistycznym 6 listopada 2009, Gdańsk Marcin KALINOWSKI Instytut Morski w Gdańsku
Definicja innowacyjności w sektorze transportowo-logistycznym Timber Products źródło: Bariery innowacyjności, M. Ściążko, Ślaska Rada JBR
Definicja innowacyjności w sektorze transportowo-logistycznym procesowa = opracowanie lub wdrożenie nowej lub znacząco ulepszonej technologii, (technologia do elektronicznej wymiany danych EDI) produktowa = opracowanie i wdrożenie w transporcie i logistyce nowych urządzeń (wózek wagonowy RS-16, EUREKAII, ) organizacyjna = zastosowanie nowych rozwiązań organizacyjnych (nowa koncepcja serwisu SSS, BaSIM) marketingowa = zastosowanie nowych technik marketingowych w obszarze TSL (rabaty lojalnościowe) Timber Products źródło: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
środki pieniężne, kapitał finansowy wiedza, kapitał intelektualny Innowacje MIĘKIE Innowacje TWARDE środki pieniężne, kapitał finansowy wiedza, kapitał intelektualny
RFID System Zarządzania i kontroli ruchu (Brama wjazdowa) INNOWACJE W LOGISTYCE MORSKIEJ Innowacje TWARDE I MIĘKIE RFID System Zarządzania i kontroli ruchu (Brama wjazdowa) Projekt zintegrowanego serwisu żeglugi bliskiego zasięgu (SSS) dla przewozu ładunków chłodzonych (TransBaltic, BalticMasterII, SoNorA)
O innowacyjności możemy mówić wtedy, kiedy podejmowane przez nas nowe działania innowacyjne (pomysły) spowodują znaczącą zmianę na rynku (najlepiej będzie jeśli będziemy mogli przewidzieć tą zmianę lub ją oszacować) Gdy w wyniku zmieniającego się otoczenia szukamy rozwiązań dostosowujących się do rynku (szukamy nowej oferty transportowo-logistycznej)
Główne bariery dla rozwoju innowacyjności w sektorze transportowo - logistycznym Województwa Pomorskiego Brak rozeznania potrzeb Obawy przed zmianami Przeszkody administracyjno/organizacyjne (rynek podlega zbyt dużym regulacjom nie sprzyja rozwojowi innowacji) Brak odpowiedniego planowania zaplecza logistycznego (lokalizacja i rozproszenie centrów logistycznych) Długi proces planowania Komunikacja z zapleczem portowym Rozproszenie rynku (brak woli zrzeszania się przedsiębiorstw i operatorów logistycznych) Przyczyny finansowe (finansowanie badań, kosztowne wdrożenia, zbyt długi okres zwrotu) Obawy przed podjęciem ryzyka Ludzie nadal myślą, innowacje są dla krajów bardziej rozwiniętych Timber Products
Województwo Pomorskie DEVELOPMENT FACTORS OF THE REGION Województwo Pomorskie Sieć transportową województwa pomorskiego tworzy: – 19,5 tys. km dróg samochodowych, w tym 763 km krajowych, – 1589 km linii kolejowych, w tym 684 km o znaczeniu państwowym, – 207 km dróg wodnych żeglownych, – 12 portów morskich, w tym 2 o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej źródło: Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego 8
Województwo Pomorskie Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni Gdański Park Naukowo-Technologiczny Wyższe Uczelnie i Instytuty Naukowo-Badawcze Parki Przemysłowe w tym wolne strefy ekonomiczne
Iberian Peninsula and Central/Eastern Europe IBEREAST IBEREAST project is crating new concept of eco-ships service as a profitable alternative to land transport between Iberian Peninsula and Central/Eastern Europe The HSC C family of "Fast Cargo Vessels„ Fot.: www.bgv.eu
Fundusze Europejskie Województwa Pomorskiego Priority Axes European Regional Development Fund EUR 1,2 bln allocation (2007-2013) Development and innovation in SMEs sector 21 % Knowledge society 7 % Urban and metropolitan functions 12 % Regional transport system 23 % The environment and environment friendly energy Tourism and cultural heritage 5 % Health care and rescue system 4 % Basic local infrastructure 14 % Local social infrastructure and civil initiatives Technical assistance 3 % TOTAL 100 % 2007-2015 all UE funds in Poland – EUR 67,5 bln źródło: Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego 11
innowacyjność traktujemy jako środek do walki z kryzysem, innowacji w transporcie nie szuka się tak intensywnie wtedy kiedy jest dobrze, ale właśnie w czasie kryzysu innowacyjność ma być prospołeczna, ma widzieć człowieka, nie może być tak, że innowacje są wprowadzane, ale wiążę się to z drastyczną redukcją zatrudnienia Województwo Pomorskie ma szanse stać się krajowym liderem w dziedzinie badań morskich i innowacji, zgodnie postulatami „Strategii Morskiej do 2018 r.” opublikowanymi przez Komisję Europejską tym roku.
e-mail: mkalinow@im.gda.pl Dziękuję za uwagę! INSTYTUT MORSKI W GDAŃSKU Długi Targ 41/42 80-830 Gdańsk TEL +48 58 301 16 41 fax +48 58 301 35 13 e-mail: mkalinow@im.gda.pl