Innowacyjność i aplikacyjność badań w reformie nauki Leszek Grabarczyk Dyrektor Departamentu Wdrożeń i Innowacji Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Skąd startujemy? 2 Ok. 40% środków na B+R jest w Polsce przeznaczane na badania podstawowe
A gdzie są ci, których gonimy? 3 W krajach wysoko rozwiniętych gospodarczo ok. 20% środków na B+R przeznacza się na badania podstawowe i ok. 50% na prace rozwojowe
Czy porównanie jest użyteczne? 4 Jeśli weźmiemy pod uwagę, że przedsiębiorstwa – inwestując w badania – inwestują głównie w prace rozwojowe badania mające na celu poszerzenie granic poznania (podstawowe) są finansowane głównie przez rządy
Co należy zrobić reformując polską naukę? 5 Sprawić, aby więcej przedsiębiorstw angażowało się w prowadzenie i finansowanie badań W kontekście innowacyjności
Jeden z głównych elementów reformy 6 Czysty podział zadań: Ministerstwo odpowiada za policy making (strategię) Realizacją polityki zajmują się agencje wykonawcze
Innowacyjność i aplikacyjność badań po reformie 7 Podział ról: Ministerstwo: działania polityczne i regulacyjne (np. nowe rozwiązania podatkowe) Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (nowa struktura, nowe kompetencje): realizacja programów wciągania przedsiębiorstw w prowadzenie i finansowanie badań
Innowacyjność i aplikacyjność badań po reformie (2) 8 Przykładowe przyszłe możliwości odnowionego NCBR: Programy uatrakcyjniające inwestowanie przez przedsiębiorstwa w B+R (np. formuła obecnych projektów celowych: państwo finansuje ok. 50% badań, a przedsiębiorstwo właścicielem całości wyników) Programy wspierania badań stosowanych
9 Dziękuję za uwagę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego