Aktywność zawodowa osób 50+ i strategie zarządzania wiekiem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży JESTEM im. Św
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
„Na dobry początek – staż”
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Sojusz dla pracy Partnerstwo z Tematu F EQUAL, na rzecz osób w wieku 45+ Warszawa, 5 lutego 2008.
Mam skrzydła – lecę do pracy. Koszaliński program aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych pozostających bez zatrudnienia.
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Znaczenie podręcznika
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
Priorytet VI Poddziałanie Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Praca.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Gdańsk Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Różnorodność procentuje Monika Zakrzewska Dep. Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy PKPP Lewiatan GDAŃSK 27 stycznia 2012.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Z Wiekiem na Plus - szkolenia dla przedsiębiorstw
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
Indywidualny plan działania
OCZEKIWANIA PRACODAWCÓW WOBEC OSÓB 50+. Wskaźnik zatrudnienia osób (55-64)
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy Diversity Index Głos Biznesu. Różnorodność Procentuje Łódź 25 stycznia 2012 r. dr Grzegorz Baczewski,
Założenia projektu KONSERWATOR – program aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia .
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
mieszkańców pomorskiej wsi
KINGA NOWAKOWSKA OLGIERD KONIECZNY Szczecinek, 30 września 2014 r. BADANIE EWALUACYJNE STAŻE JAKO NARZĘDZIE AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Kobiety na rynku pracy.
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Osoby starsze na rynku pracy
TECHNIK HANDLOWIEC.
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Równościowe zarządzanie projektem
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

Aktywność zawodowa osób 50+ i strategie zarządzania wiekiem Projekt „50+ doświadczenie”

Demografia Obecnie osoby w wieku 50+ stanowią 34% ogółu ludności Polski, podczas gdy w 2040, według prognoz GUS, będzie ich aż 50%. Z uwagi na to, że rodzi sie mnie dzieci oraz ze wględu na emigrację ludzi młodych, w Polsce będzie przybywało osób starszych, a ubywało młodszych. Obecnie na jedną osobe na emeryturze przypada 4 pracowników, za kilkanaście lat będzie to tylko dwóch pracowników.

Aktywność zawodowa osób 50+ Jakie trudności z wejściem i utrzymaniem na rynku pracy mają osoby w wieku 50-64 lata? Jakiego rodzaju wsparcia potrzebują te osoby, aby stać się osobami aktywnymi zawodowo? Istniejące trudności mogą być: obiektywne: sytuacja na rynku pracy, istniejące ustawodawstwo, stan zdrowia subiektywne: własne przekonania (sposób radzenia sobie z trudnościami obiektywnymi), motywacja Z punktu widzenia powodzenia przedsięwzięcia należy wytyczyć aspekty kluczowe, które będą zwiększały prawdopodobieństwo przetrwania partnerstwa. Jak pokazują doswiadczenia wielu partnerstw

Aktywność zawodowa osób 50+ Poziom aktywności zawodowej osób po 50 roku życia w Polsce jest jednym z najniższych w Europie. Polska zalicza się do krajów, w których jest największy odsetek osób w wieku 54-60 lata, które jak najszybciej chcą przejść na emeryturę. Przyczyny: zmęczenie pracą osób 50+ -> brak odpowiednich strategii motywacyjnych u pracodawców -> brak wiedzy na temat nowoczesnego zarządzania (w tym zarządzania wiekiem) -> brak polityki kadrowej -> niechęć do zmian w tym zakresie pogarszający się stan zdrowia Istotnym wydaje się tutaj określenie zintegrowane. Badania pokazują iż wiele działań na rzecz rynku pracy prowadzonych jest przez instytucje samodzielnie. Wielość partnerów ma pomóc w spojrzeniu na problem z różnych perspektyw. Dlatego ważne jest aby poszczególne środowiska tworzące rynek pracy były w partnerstwie reprezentowane. Wyróżniliśmy 4 grupy interesariuszy rynku pracy, oczywiście przy bardzo szczegółowym patrzeniu na tych partnerw można by wyłonić więcej grup ale my zamknelismy w 4 Pracodawcy Pracownicy Instytucje rynku pracy samorządy Platformą łącząca te grupy interesariuszy będzie portal internetowy, spotkania partnerstwa

Przyczyny dezaktywzacji Przegrywanie z konkurencją młodych mobilnych, wykształconych, obeznanych z nowymi technologiami Trudność w przystosowywaniu się do zmian, niechęć do rozwoju, brak elastyczności Opieka nad osobami zależnymi Kultura społeczna – bierność Czynniki ekonomiczne – emerytura się bardziej opłaca Pracodawcy: okres ochronny, odprawy emerytalne, postrzegany brak mobilności i elastyczności, zachorowywalność, wysokie koszty pracy

Gotowość do podjęcia zatrudnienia 2 czynniki: bilans zysków i strat oraz poczucie własnej skuteczności Dodatni bilans, wysokie poczucie skuteczności – umiejętności, informacje – szkolenia, doradztwo Ujemni bilans, wysokie poczucie skuteczności – zmiany prawne, ew. aktywizacja społeczna Dodatni bilans, niskie poczucie skuteczności – najważniejsze wsparcie psychologiczne, potem warsztaty poszukiwania pracy, umiejętności (szkolenia) Ujemny bilans, niskie poczucie skuteczności – praca terapeutyczna, praca ze środowiskiem społecznym, aktywizacja społeczna, zmiany prawne Chcemy skupić się na realizacji naszego celu realizując powyższe zadania. One przewidują działania na najbliższe pół roku zawiązywania partnerstwa i będą to przede wszystkim działania zmierzające do przygotowania planu działań na okres po rozłączeniu się partnerstwa z projektem.

Ocena własnych kwalifikacji i umiejętności zawodowych na tle rynku pracy (%)

Powody przystąpienia do projektu (%)

Ocena przydatności form wsparcia (średnie)

Doświadczane zmiany w sytuacji zawodowej po zakończeniu udziału w projekcie (%)

Konkretne korzyści odniesione dzięki uczestnictwu w projekcie (%)

Kto lub co Pana(i) zdaniem ma decydujący wpływ na to, aby w przyszłości uzyskać dobrą pracę? (%)

Bariery utrudniające zdaniem badanych zdobycia zatrudnienia (%)

Definicja Często zdarza się, że pracownicy starsi, bardziej doświadczeni nie mogą się dogadać z młodszymi - powoduje to konflikty w zespole. Trudne sytuacje występują również, gdy młody menedżer czy menedżerka zarządza zespołem starszych pracowników. Wielu szefów skarży się też, że mają kłopot ze zmotywowaniem pracowników, którzy zbliżają się do emerytury. Tym wszystkim zajmuje się zarządzanie wiekiem, czyli jak najefektywniejsze zarządzanie ludźmi, biorące pod uwagę różnice wynikające z wieku.

Obszary działania 1) Rekrutacja, 2) Szkolenia i dokształcanie zawodowe 3) Rozwój kariery 4) Ochrona i promocja zdrowia, ergonomia i organizacja pracy 5) Elastyczne formy zatrudnienia, 6) Przesunięcia pomiędzy stanowiskami, 7) Polityka kończenia zatrudnienia 8) Podejścia kompleksowe 9) Zmiana nastawienia do starszych pracowników

Podręcznik Jednym z produktów projektu będzie podręcznik dla przedsiębiorców „50 + doświadczenie” zawierający praktyczne wskazówki ułatwiające zbudowanie i wdrożenie strategii zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwach. Zespół konsultantów będzie wspierał 24 firmy w regionie we wdrażaniu polityki zarządzania wiekiem. W efekcie narzędzia zarządzania wiekiem zostaną przetestowane w lokalnym środowisku w konkretnych warunkach społeczno-ekonomicznych.

Podręcznik W przygotowaniu podręcznika będziemy kierować się tym, żeby był on napisany w jak najbardziej przystępny sposób: przykłady będą opisane językiem, którego na co dzień używają przedsiębiorcy, tak żeby przemówił on do każdego szefa/szefowej firmy. Wypracowane zostaną praktyczne modele rozmów kierowniczych uwzględniających specyfikę relacji z pracownikami 50+ odnoszących się do sytuacji, kiedy np. młody menedżer zarządza zespołem starszych, doświadczonych pracowników albo starszy wiekiem pracownik musi się odnaleźć w „młodym, dynamicznym” zespole.

Powody rekrutowania starszych pracowników Getin Bank jeszcze w 2008 roku zatrudniał wiele osób powyżej 40 roku życia, szczególnie na stanowiskach doradców i opiekunów klienta. Pracownicy ci byli postrzegani jako osoby dojrzałe, mające ustabilizowaną sytuację rodzinną, wyżej cenieni przez klientów jako „przyjaźni” doradcy, potrafiący zrozumieć ich potrzeby i rozwiązać problemy finansowe w przeciwieństwie do młodego pracownika, zazwyczaj profesjonalnego, ale mało empatycznego i z małym doświadczeniem życiowym. Pracownicy 40- i 50-letni otrzymali umowę o pracę z atrakcyjnym wynagrodzeniem i pakietem socjalnym.

Dziękuję za uwagę