Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Nowoczesny Nauczyciel
Advertisements

MARIANNA HAJDUKIEWICZ
SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w Kielcach KIELCE, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42 tel. fax. 41.
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, r.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
„Rozwój doskonalenia nauczycieli w powiecie augustowskim” Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”

Założenia nowego systemu wspomagania: Przechodzenie od niepowiązanych ze sobą różnorodnych form pomocy do kompleksowego świadczenia usług na rzecz pojedynczych nauczycieli i szkoły jako całości. (proces pomocy). Składa się z następujących elementów: diagnozy potrzeb beneficjenta, przygotowania szkoleń (innych form pomocy) na miarę potrzeb szkoły czy placówki, udzielaniu pomocy wsparcia w zastosowaniu zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce, zbadaniu, jakie to przyniosło efekty rozumiane jako postępy uczniów.

Nowoczesny system wspomagania to: Wspomaganie adresowane do szkoły, przedszkola jako organizacji: -uwzględnienie potrzeb wszystkich grup interesariuszy (uczniów, nauczycieli, rodziców, rady pedagogicznej, dyrekcji, środowiska lokalnego) -propozycje działań wsparcia dla wszystkich podmiotów funkcjonujących w szkole. Skoordynowanie działań tak aby się wspierały.

Nowoczesny system wspomagania to: Kompleksowość i interdyscyplinarność wsparcia: -Integracja potencjału wszystkich instytucji wspomagających szkołę i standaryzacja świadczonych usług. -Mechanizmy realnej, efektywnej współpracy oraz modele komunikacji między szkołami a instytucjami wspierającymi ich pracę. -Towarzyszenie szkole w całym procesie – od diagnozy potrzeb po monitorowanie efektów wprowadzanych zmian.

Nowoczesny system wspomagania to: Odpowiedzialność szkoły za własny rozwój: - odpowiedzialność za wysoką jakość kształcenia - dobrowolność korzystania ze wspomagania, -podejmowanie ostatecznych decyzji przez dyrektora i radę pedagogiczną: osoba reprezentująca system wspomagania (SORE) może pełnić w systemie wyłącznie rolę moderatora i doradcy – (organizować diagnozę potrzeb rozwojowych, dostarczać narzędzi, pomagać zbierać i interpretować dane o sytuacji w szkole, badać potrzeby różnych grup interesariuszy)

Nowoczesny system wspomagania to: Partnerstwo w relacjach ze szkołą: - odpowiedzialność szkoły za wybór sposobu realizowania wspomagania, - motywowanie nauczycieli do samodzielnej refleksji nad własną pracą.

Wspomaganie blisko szkoły: -Bezpośredni kontakt pracowników systemu wspomagania (SORE) ze szkołami - większa mobilność pracowników i ich częsta obecność na terenie szkoły. Współpraca i samokształcenie: -Wymiana doświadczeń w ramach sieci współpracy i samokształcenia. -Wypracowanie wspólnych rozwiązań, -Priorytet potrzeb rozwojowych szkoły -Wspomaganie skoncentrowane na zaspakajaniu autonomicznie i świadomie zdefiniowanych potrzeb. Nowoczesny system wspomagania to:

Jak jest obecnie: Nie ma mechanizmu przekazywania kompetencji zdobytych na szkoleniu całemu środowisku szkolnemu. Rynek szkoleń kształtowany przez dostępną ofertę a nie rzeczywiste potrzeby szkoły Oferta szkoleniowa skierowana do indywidualnego nauczyciela (awans zawodowy)

Zalety kompleksowego wspomagania szkół – jak będzie: Dla dyrektorów: (pomoc w bieżącym organizowaniu pracy szkoły i przygotowaniu do wdrażania zmian) - pomoc w postawieniu rzetelnej diagnozy potrzeb oraz określenie obszarów wymagających wsparcia, -organizacja pracy systemu doskonalenia zgodnie z aktualnymi potrzebami szkoły, -ułatwienie kontaktów ze wszystkimi instytucjami odpowiedzialnymi za udzielanie pomocy uczniom, rodzicom, nauczycielom, -wymiana doświadczeń w ramach lokalnych sieci współpracy i samokształcenia, -dostęp do aktualnej informacji pedagogicznej.

Dla nauczycieli: (kompleksowa pomoc w pracy dydaktyczno - wychowawczej) -Pomoc we wdrażaniu zmian w oświacie, -Pomoc w zaplanowaniu rozwoju zawodowego w sposób zgodny z aktualnymi potrzebami szkoły, -Ułatwianie kontaktów z instytucjami odpowiedzialnymi za pomoc uczniom, rodzicom, nauczycielom -Organizowanie większości szkoleń i warsztatów bezpośrednio w szkole, -Wsparcie w rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych, Zalety kompleksowego wspomagania szkół – jak będzie:

Dla nauczycieli: (kompleksowa pomoc w pracy dydaktyczno - wychowawczej) -Pomoc w praktycznym zastosowaniu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nowych umiejętności oraz dostosowaniu wymagań i metod pracy do zmian wynikających z reformy edukacji, -Wymiana doświadczeń w ramach sieci współpracy i samokształcenia -Dostęp do aktualnej informacji pedagogicznej. Zalety kompleksowego wspomagania szkół – jak będzie:

Dla samorządów lokalnych (samorządy otrzymają wsparcie w budowie lokalnej sieci współpracy szkół i placówek oraz w kreowaniu polityki oświatowej) Efektywniejsza organizacja kompleksowego wspomagania szkół, Poprawa oferty edukacyjnej i jakości kształcenia w szkołach działających na terenie samorządu, Wykorzystanie sieci współpracy i samokształcenia do kreowania lokalnej polityki oświatowej. Zalety kompleksowego wspomagania szkół – jak będzie:

Dla uczniów: Poprawa i większa indywidualizacja kierowanej do uczniów oferty edukacyjnej szkoły. Zalety kompleksowego wspomagania szkół – jak będzie:

Roczny plan wspomagania szkoły. Oferta wsparcia przedstawiona szkole to podstawowe informacje pokazujące zarys działań służących rozwojowi szkoły. Dopiero po wspólnym zdiagnozowaniu potrzeb placówki powstaje roczny plan wspomagania zawierający: -zalecane działania (konsultacje, warsztaty i inne formy doskonalenia), -harmonogram realizacji oferty, -wykaz specjalistów i zasobów merytorycznych.

Diagnoza - dzięki niej podejmowane działania będą odpowiadały na potrzeby szkół i nauczycieli, Planowanie działań - współpraca podczas ustalania działań prowadzących do rozwiązania zdiagnozowanych problemów, wspólne opracowanie sposobu wdrażania nowych rozwiązań Realizacja i monitorowanie - towarzyszenie w trakcie procesu wdrażania zmian, monitorowanie efektów wprowadzanych zmian oraz modyfikacja działań. Ewaluacja - wspólna ocena efektów działania i wdrażanie wniosków

Przykłady rocznych planów wspomagania szkoły: Realizacja projektu edukacyjnego – (celem jest upowszechnienie metody projektu jako efektywnego sposobu rozwijania kompetencji kluczowych uczniów, ich samodzielności, innowacyjności, umiejętności rozwiązywania problemów) Budowa systemu wsparcia pracy wychowawców klas Organizacja pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych( w tym między innymi praca z uczniem zdolnym) Budowa szkolnego programu współpracy ze środowiskiem lokalnym, Organizacja i funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego, Organizacja pracy zespołów nauczycieli

Sieci współpracy i samokształcenia Szkoły w sieci to innowacyjna metoda współpracy umożliwiająca wymianę doświadczeń w grupie dyrektorów, nauczycieli przedmiotów oraz pedagogów i psychologów szkolnych.

Charakter sieci współpracy: Przedmiotowy - np. sieć współpracy dyrektorów szkół, matematyków, polonistów, przyrodników Problemowy – np. sieć współpracy nauczycieli pracujących z uczniem zdolnym.

Praca sieci Sieci będą adresowane do nauczycieli przedmiotów, dyrektorów, pedagogów szkolnych, itp. Pracami każdej sieci będzie kierował koordynator W ramach sieci będą organizowane spotkania, wymiana doświadczeń Koordynator sieci będzie zamieszczał na platformie internetowej wypracowane materiały

Co zyskuje szkoła, która należy do sieci Wsparcie w rozwiązywaniu problemów Możliwość wymiany doświadczeń Rozwój organizacyjny szkoły Wzmocnienie współpracy w zespołach nauczycielskich Upowszechnienie dobrych praktyk Wsparcie ze strony specjalistów Promocję osiągnięć szkoły Promocję inicjatyw podejmowanych przez szkoły, nauczycieli, dyrektorów

Co zyskuje dyrektor, którego szkoła należy do sieci: pomoc w: przeprowadzeniu ewaluacji wewnętrznej i przygotowaniu do ewaluacji zewnętrznej w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w budowaniu szkolnego systemu pracy z uczniem zdolnym w organizacji pomocy psychologiczno –pedagogicznej w kierowaniu zespołem i zmianą w dostępie do dobrych praktyk we współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym

Co zyskuje nauczyciel, który należy do sieci: Pomoc w ramach modułu bazowego: - w organizacji pracy - w realizacji projektów edukacyjnych - w pracy z uczniem zdolnym -w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych - w pracy wychowawcy klasy - w planowaniu i realizacji ścieżki awansu zawodowego Modułu szczegółowego: - dostosowanego do potrzeb nauczycieli poszczególnych przedmiotów.

Zapraszamy do udziału w projekcie