Funkcję wychowawczą – kształtowanie osobowości, charakteru, postaw moralnych i kultury osobistej ucznia; Funkcję opiekuńczą - czuwanie nad zdrowiem, bezpieczeństwem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
CZYLI PO CO JA SIĘ TEGO UCZĘ?
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Dojrzałość szkolna dziecka
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
Ś WIETLICA SZKOLNA. Świetlica szkolna stanowi integralną część szkoły i stara się jak najpełniej uczestniczyć w jej życiu. Praca świetlicy prowadzona.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Przedszkolak Pełen Zdrowia
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
ROLA ŚWIETLICY WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Planowanie i dokumentowanie pracy świetlicy szkolnej
KLOCKOMANIA.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
ĆWICZĘ, UCZĘ SIĘ, WYGRYWAM ZESPÓŁ SZKÓŁ W DZIEWIERZEWIE.
Formy pracy z książką (lekturą)
Dom Pomocy Społecznej os. Sportowe 9 Kraków Nowa Huta
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Prezentacja programu „RÓWNY START W PRZYSZŁOŚĆ” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w gminie Chodów.
Dokumentacja realizacji projektu „Jesteś-my wolni od nałogów”
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
By zaangażować innych w działalność wolontariatu stworzyliśmy tzw. Małą Skrzynkę Wielkich Pomysłów. W wyniku czego otrzymaliśmy wiele ciekawych pomysłów,
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. ELŻBIETY.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
„Równe szanse dla wszystkich”
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Funkcję wychowawczą – kształtowanie osobowości, charakteru, postaw moralnych i kultury osobistej ucznia; Funkcję opiekuńczą - czuwanie nad zdrowiem, bezpieczeństwem oraz właściwym rozwojem dzieci; Funkcję profilaktyczną - stymulowanie procesów rozwojowych dzieci przez ich własną aktywność i inicjatywę; Funkcję reedukacyjną - działanie prowadzące do wyrównywania braków, korygowania wad oraz nieprawidłowości rozwojowych z wcześniejszych lat życia; Funkcję kompensacyjną - wyrównywanie niedostatków środowiska rodzinnego życia.

Zasadę indywidualizacji: Indywidualne podejście do dziecka, znajomość jego potrzeb, zdolności, zainteresowań; wszystkie oddziaływania wychowawcze należy dostosować do indywidualnych możliwości ucznia jak i całej grupy; Zasadę motywacji: Uczniowie motywowani do uczestnictwa w atrakcyjnych zajęciach mają możliwość zaspokojenia potrzeb doznań emocjonalnych, nie jest konieczne namawianie ich do interesujących czynności; Zasadę aktywności: Wzbudzanie u wychowanków ich własnej inicjatywy. Wszystkie metody bazujące na działaniu i samodzielnym angażowaniu się mobilizują do aktywności;

Zasadę poglądowości - przykładami środków poglądowych są: film, ilustracja, itp., uczniowie posługują się tutaj wzrokiem, dotykiem, słuchem, węchem; Zasadę systematyczności - zajęcia należy dokładnie planować i dbać, aby były one ze sobą powiązane; Zasadę swobody - wychowawca powinien inicjować i zachęcać uczniów do zajęć w taki sposób, by brali w nich udział z własnej woli; Zasadę atrakcyjności - wychowawca musi doskonalić swoją metodykę pracy w atrakcyjne formy działań; Zasadę higieny i bezpieczeństwa - przestrzeganie zasad BHP.

organizator zajęć i zabaw, osoba, której się ufa, na którą można liczyć. mediator w sprawach konfliktowych, doradca w rozwiązywaniu problemów, z jakimi zwróci się do niego dziecko, nauczyciel pomagający przygotować się do lekcji, pomagający w odrabianiu zadań domowych; baczny obserwator, który stworzy warunki dla rozwoju zainteresowań dziecka, wzór osobowy do zachowań kulturalnych i etycznych,

umiejętności pracy w zespole; kultury bycia; porządku i odpowiedzialności; systematyczności i wytrwałości; wrażliwości na piękno.

Działania wychowawcy powinny opierać się na różnorodnych metodach i formach zajęć. Muszą być one dokładnie przemyślane, właściwie dobrane do: wieku; płci; zainteresowań i potrzeb dzieci oraz do ich zdolności i możliwości. Wybór ich zależy także od: osobowości; specyfiki grupy wychowawczej; możliwości i umiejętności wychowawcy oraz instytucji.

zespołu, jako najbardziej typowej formy organizacji procesu wychowawczego; zajęć masowych, dających możliwość uzupełnienia oddziaływania wychowawczego na zespół; indywidualizacji procesu wychowawczego.

Do zajęć masowych, organizowanych w świetlicy należą: zajęcia kulturalno-oświatowe: Należą do nich imprezy estradowe, spotkania i dyskusje z interesującymi postaciami świata kultury i nauki, wystawy, pokazy, itp.; uroczystości lokalne i państwowe: To obchodzenie ważnych rocznic i świąt itp.; imprezy rozrywkowe: To spotkania towarzyskie, zabawy taneczne, konkursy itp.

Celem tych zajęć jest dostarczenie dzieciom ogólnych podstaw wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie, kulturze oraz rozwijanie ich zdolności poznawczych tj. umiejętność odbierania wrażeń, spostrzegania, wyobrażania, zapamiętywania i myślenia. Obejmują one:  czytanie książek, opowiadanie baśni, bajek i legend Zadaniem zajęć czytelniczych jest: kształtowanie nawyku obcowania z książką i rozwijanie kultury czytelniczej; pogłębianie i rozszerzanie wiadomości i umiejętności nabytych przez uczniów na lekcjach; wzbogacenie znajomości języka ojczystego; budzenie zainteresowań różnymi dziedzinami wiedzy; kształtowanie zamiłowań czytelniczych; kształtowanie samodzielności myślowej.

 słuchanie audycji radiowych, oglądanie filmów - radio, telewizja i film mają na celu nie tylko dostarczanie rozrywki, są też źródłem informacji. Przez słowo, dźwięk i obraz kształtują się poglądy dzieci, upodobania, wyobraźnia i uczucia.  rozmaite formy rozrywek umysłowych - gry i zabawy, które: –rozszerzają horyzonty wiedzy; utrwalają wiadomości zdobyte w szkole; –pobudzają do myślenia; –ćwiczą pamięć; –pobudzają wyobraźnię; ćwiczą zmysły, rozwijają spostrzegawczość, uwagę, dowcip i pomysłowość; –uczą więzi z grupą, współzawodnictwa i zdrowej rywalizacji; –przy grach i zabawach dzieci mimowolnie podporządkowują się zasadom gry.

 wycieczki - to atrakcyjna i znacząca forma pracy dydaktyczno - wychowawczej w świetlicy. Wycieczki służą zdrowiu dzieci, zaspokajają potrzebę poznawania świata, dostarczają bogatych i różnorodnych przeżyć.

Do zajęć artystycznych zaliczamy:  zajęcia plastyczne, których celem jest: kształtowanie estetyczne zmysłów; rozwijanie zainteresowań plastyką, sztuka; rozwijanie sprawności manualnych; poznawanie i umiejętność posługiwania się różnymi technikami plastycznymi; nabycie umiejętności współdziałania w grupie, wytrwałości w pracy, wiary we własne siły; wdrażanie do kulturalnego spędzania czasu wolnego.

Najczęściej stosowane techniki plastyczne w świetlicy to: malowanie farbami plakatowymi, akwarelami, malowanie pastą do zębów, kredką świecową,na podkładzie z soli, na bandażu itp.; wydzieranie i wycinanie, kompozycje z różnych materiałów; frottage; collage: papieroplastyka, modelowanie z plasteliny, masy solnej, papierowej, w śniegu, rysowanie ołówkiem, kredkami świecowymi, ołówkowymi, mazakami, patykiem, piórkiem, świecą, węglem, kredą.

 Umuzykalnianie, obejmujące: słuchanie śpiewu, muzyki, bajek muzycznych; śpiewanie piosenek; gry i zabawy ze śpiewem i muzyką; proste formy taneczne. Główne cele zajęć umuzykalniających to:  kształtowanie harmonii i motoryki ruchów;  rozwijanie wyobraźni;  wzbogacanie słownictwa;  poprawa wymowy;  uspołecznianie – zdolność współżycia w grupie;  pokonywanie nieśmiałości u dzieci.

 małe formy teatralne z żywym słowem i pokazami scenicznymi (głównie recytacje, inscenizacje), które: rozwijają wyobraźnię i osobowość; ćwiczą dykcję. wzmacniają wiarę w siebie; poprawiają samoocenę.

stwarzają warunki samodzielnego działania, wyzwalając przy tym aktywność i inicjatywę dziecka; rozwijają zręczność; wdrażają do pokonywania przeszkód.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ! ZA DOSTARCZENIE ZDJĘĆ ORAZ MATERIAŁU TEORETYCZNEGO DZIĘKUJĘMY WSZYSTKIM NAUCZYCIELOM ŚWIETLIC ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W OPOLU.