VI Forum Nowej Gospodarki Gospodarka niskoemisyjna w samorządach przykłady dobrych praktyk Katowice 13.06.2014r. BOŻENA HERBUŚ NACZELNIK WYDZIAŁU KOMUNALNEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Polepszenie jakości powietrza
Advertisements

II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Wzorcowe partnerstwo lokalne na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego Raciechowice Projekt założeń do Planu Zaopatrzenia w Ciepło, Energię.
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Rejowiec Fabryczny Miasto przyjazne mieszkańcom i środowisku.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Polska Sieć www. pnec.org.pl Model strategii zrównoważonego rozwoju energetycznego gminy Mołdawskiej jako element strategii rozwoju regionalnego.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
20 listopada 2008 Lokalny plan działań na rzecz efektywności energetycznej – nowy obowiązek czy realna korzyść Szymon Liszka
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
PROJEKT CLUE ZEROWA EMISJA GAZÓW CIEPLARNIANYCH W OBSZARACH MIEJSKICH W EUROPIE CLIMATE NEUTRAL URBAN DISTRICTS IN EUROPE.
Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej
Miasto Częstochowa na rzecz zrównoważonej gospodarki energetycznej – stymulowanie lokalnych inicjatyw i modele współpracy BOŻENA HERBUŚ INŻYNIER MIEJSKI.
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka niskoemisyjna na poziomie lokalnym w kontekście ECO-MIASTA
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
„Żywiecka Energia Przyszłości”
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Projekt PUBLENEF XIV SAMORZĄDOWE FORUM KAPITAŁU I FIANSÓW.
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

VI Forum Nowej Gospodarki Gospodarka niskoemisyjna w samorządach przykłady dobrych praktyk Katowice r. BOŻENA HERBUŚ NACZELNIK WYDZIAŁU KOMUNALNEGO INŻYNIER MIEJSKI Przewodnicząca Komisji ds. Lokalnej Polityki Energetycznej przy Śląskim Związku Gmin i Powiatów Sekretarz Regionalnej Rady ds. Energii Lider Koalicji na rzecz utworzenia Krajowego Systemu Zrównoważonego Gospodarowania Energią

Lokalna polityka energetyczna opiera się na:  Planowaniu energetycznym  Zarządzaniu energią i środowiskiem w obiektach stanowiących własność gminy  Kształtowaniu i wdrażaniu gospodarki niskoemisyjnej  Aktywnym i umiejętnym korzystaniu ze zliberalizowanego rynku energii elektrycznej  Tworzeniu i wykorzystywaniu nowatorskich platform współpracy pomiędzy gminami, przedsiębiorstwami energetycznymi oraz przedstawicielami nauki

Realizacja tego programu wymagała odpowiedzi na pytanie czym i jak zarządzamy. Odpowiedź na te pytania uzyskano sporządzając szczegółową bazę danych dla 230 obiektów użytkowanych przez instytucje miejskie. Określono: Charakter działalności prowadzonej w obiekcie (np. oświata, kultura, urząd, ochrona zdrowia, sport i rekreacja) Przygotowano: Inwentaryzację w zakresie: - danych technicznych obiektu, - godzin pracy, - komfortu energetycznego, - informacji o użytkownikach, - informacji o pododbiorcach (mieszkania, punktu usługowe). Wprowadzono: Monitoring, analizę i weryfikację danych w zakresie zużyć i kosztów: energii elektrycznej, ciepła sieciowego, gazu ziemnego, innych nośników energii cieplnej oraz zużycia wody i odprowadzenia ścieków Wykorzystuje się od 2010r.: Narządzie - System Monitoringu Mediów Program operacyjny: Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej miasta Częstochowy

Zarządzanie energią i środowiskiem, skutkujące optymalizacją zużycia energii i wody oraz ograniczeniem wydatkowania środków na ten cel, wymaga ciągłej realizacji pięciu podstawowych działań: Planowanie – ustalenie celów oraz określenie procesów niezbędnych do uzyskania oczekiwanych efektów Realizacja – wdrożenie procesów z zaangażowaniem wszystkich zainteresowanych uczestników Monitorowanie - sprawdzanie i porównywanie osiąganych efektów w odniesieniu do założonych celów Raportowanie – syntetyczne zestawianie uzyskiwanych efektów, stanowiące podstawę do określania dalszych działań Korygowanie – podejmowanie działań pozwalających na doskonaleniu funkcjonującego systemu zarządzania energią i środowiskiem Program operacyjny: Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej miasta Częstochowy

 łączne zużycie paliw i energii wyniosło MWh i było mniejsze o MWh (27%) w porównaniu do roku 2003  łączna emisja CO2 wyniosła tony i była mniejsza o tony (26%) w porównaniu do roku 2003  łączne zużycie wody wyniosło m 3 i było mniejsze o m 3 (38,2%) w porównaniu do roku 2003 Określono efekty działań za rok 2013 dla grupy 118 obiektów oświatowych, objętych szczegółowym monitoringiem i raportowaniem:

Łączne efekty działań za lata dla grupy 118 obiektów oświatowych:  ograniczenie zużycia energii o MWh,  ograniczenie emisji CO 2 o ton,  ograniczenie zużycia wody o m 3.

Okres realizacji r. Zadanie zrealizowane zostało w III etapach. Łącznie obejmowało 39 budynków mieszkalnych (621 lokali mieszkalnych) oraz budynek przedszkola. Realizacja przedsięwzięcia była finansowana z budżetu miasta przy wsparciu pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inwestycja pod nazwą „Program ograniczenia niskiej emisji dla osiedla Dźbów”, wyeliminowała szkodliwe związki powstające przy spalaniu węgla, który był w tej dzielnicy podstawowym paliwem grzewczym. Inwestycja obejmowała kompleksową termomodernizację budynków oraz wyposażenie lokali mieszkalnych w dwufunkcyjne piece gazowe. Program ograniczenia niskiej emisji dla osiedla Dźbów w Częstochowie” Przyjęty uchwałą Rady Miasta Częstochowy w 2007r.

Program ograniczenia niskiej emisji dla osiedla Dźbów - efekt ekologiczny Lp. Emisje i zanieczyszczenia Efekt ekologiczny zaplanowany Mg/rok Efekt ekologiczny osiągnięty Mg/rok 1. pył57,6 2. SO 2 39,9 3. NOx4,7 4. CO197,5 5. CO ,3 Zmniejszenie zapotrzebowania energii cieplnej o ok GJ/a

 Kształtowanie i wdrażanie regionalnej polityki energetycznej  Okresowe monitorowanie zmian w gospodarce energetycznej regionu  Ocena etapowych i końcowych rozwiązań ujętych w regionalnych dokumentach strategicznych w odniesieniu do zaopatrzenia w energię oraz ochrony środowiska naturalnego.  Udział w przygotowaniu modeli zarządzania energią w województwie śląskim  Monitorowanie oraz wpływ na podnoszenie stopnia regionalnego i lokalnego bezpieczeństwa energetycznego  Analiza możliwości finansowania działań z zakresu szeroko rozumianej energetyki w kontekście perspektywy 2020  Analiza planów rozwoju przedsiębiorstw energetycznych w kontekście założeń polityki energetycznej Unii Europejskiej i Polski.  Praca przy utworzeniu pierścienia energetycznego miast województwa śląskiego zagrożonych energetycznie  Sformułowanie podstawowych założeń w zakresie tworzenia gospodarki niskoemisyjnej  Podejmowanie inicjatyw w obszarze przeciwdziałania ubóstwu energetycznemu Obszary zainteresowania Regionalnej Rady ds. Energii:

 Kształtowanie lokalnej gospodarki energetycznej  Ocena i analiza etapowych i końcowych rozwiązań strategicznych ujętych w Założeniach do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe w odniesieniu do współpracy pomiędzy poszczególnymi samorządami  Analiza możliwości zarządzania energią gminie  Monitorowanie lokalnego i regionalnego stopnia bezpieczeństwa energetycznego  Analiza możliwości finansowania działań samorządów z zakresu szeroko rozumianej energetyki w kontekście perspektywy 2020  Sformułowanie podstawowych założeń w zakresie kształtowania i wdrażania lokalnej gospodarki niskoemisyjnej  Analiza możliwości podejmowania działań w obszarze przeciwdziałania ubóstwu energetycznemu  Okresowa analiza warunków funkcjonowania oświetlenia dróg i miejsc publicznych  Wymiana doświadczeń w zakresie realizacji i możliwości finansowania działań mających na celu poprawę efektywności wykorzystania paliw i energii Obszary zainteresowania Komisji ds. Lokalnej Polityki Energetycznej

Podstawowym celem działania Koalicji jest modyfikacja systemu planowania energetycznego, którego celem ma być wprowadzenie Krajowego Systemu Zrównoważonego Gospodarowania Energią obejmującego zarówno samorządy jak i instytucje administracji państwowej na różnych szczeblach. Nowe rozwiązanie powinno spełniać następujące założenia:  być podstawą kształtowania i wdrażania lokalnej i regionalnej polityki energetycznej  służyć identyfikacji i ustalaniu priorytetów planowanych inwestycji  regulować zarządzanie energią w zasobach własnych jednostek samorządu terytorialnego i administracji rządowej (wszystkich szczebli)  regulować zasady współpracy samorządów i administracji rządowej z przedsiębiorstwami energetycznymi Koalicja na rzecz utworzenia Krajowego Systemu Zrównoważonego Gospodarowania Energią (działania na rzecz GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ )

 zarządczego – optymalizacja zużycia energii, docelowo wykorzystanie inteligentnego opomiarowania  sprawozdawczego – inwentaryzacja oraz zbieranie i przekazywanie danych, dotyczących zużycia energii, warunków rozliczeń z przedsiębiorstwami energetycznymi, działań poprawiających efektywność wykorzystania paliw i energii  optymalizacyjnego – planowanie i wdrażanie działań w zakresie efektywności energetycznej oraz gospodarowania energią W celu uruchomienia procesu niezbędne są zmiany w funkcjonującym prawie, które w sposób czytelny określą obowiązki i uprawnienia administracji samorządowej i rządowej, do kształtowania i wdrażania lokalnej oraz regionalnej polityki energetycznej System zrównoważonego gospodarowania energią powinien składać się z trzech zasadniczych elementów :

 Krajowa Agencja Poszanowania Energii  Ogólnokrajowe Stowarzyszenie „Poszanowanie Energii i Środowiska”  Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii  Stowarzyszenie Polska Grupa Agencji Energetycznych  Instytut Ekonomii i Środowiska  Podstawowe jednostki samorządu terytorialnego  Śląski Związek Gmin i Powiatów Koalicję tworzą między innymi:

Wyróżnienie NOWY IMPULS przyznane przez redakcję miesięcznika „Nowy Przemysł” za zaangażowanie w działania promujące energooszczędne technologie, kształtowanie świadomości mieszkańców pod kątem efektywności energetycznej i za pionierskie działania na rynku energii. Dyplom „Certificate of Victory” za zajęcie III miejsca w 1 Sezonie Europejskiej Ligi Mistrzów Energii Odnawialnej w kategorii miast ponad mieszkańców. Dyplom i statuetka za zajęcie II miejsca w Polskiej Lidze Mistrzów Energii Odnawialnej w kategorii powyżej mieszkańców. Tytuł „Miasto z Klimatem” za efektywność działań w zakresie racjonalnego wykorzystania energii oraz ochrony klimatu, strategiczne podejście, innowacyjność rozwiązań oraz społeczne zaangażowanie w zagospodarowaniu tego obszaru. I miejsce w kategorii miasta na prawach powiatu w konkursie Samorządowy Lider Zarządzania Usługi techniczne w dziedzinie lokalna gospodarka energetyczna Wyróżnienie za konsekwentne i innowacyjne działania w zakresie poprawy efektywności energetycznej w III edycji Konkursu „Miasto Szans – Miasto Zrównoważonego Rozwoju” Wyróżnienie w konkursie ECO-MIASTO organizowanym przez Ambasadę Francji w Polsce za politykę w zakresie budownictwa ekologicznego – poprawa efektywności energetycznej w obiektach użyteczności publicznej Nagrody i wyróżnienia jakie otrzymała Częstochowa za konsekwentne kształtowanie i wdrażanie lokalnej polityki energetycznej:

VI Forum Nowej Gospodarki Gospodarka niskoemisyjna w samorządach przykłady dobrych praktyk Dziękuję za uwagę Katowice r. BOŻENA HERBUŚ NACZELNIK WYDZIAŁU KOMUNALNEGO INŻYNIER MIEJSKI Przewodnicząca Komisji ds. Lokalnej Polityki Energetycznej przy Śląskim Związku Gmin i Powiatów Sekretarz Regionalnej Rady ds. Energii Lider Koalicji na rzecz utworzenia Krajowego Systemu Zrównoważonego Gospodarowania Energią