Wspólna Polityka Rolna i Polityka Rozwoju Obszarów Wiejskich Wykład 7Wpływ integracji na sytuacjęw sektorze rolnym i na obszarach wiejskich Dominika Milczarek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
„Konkurencyjność polskich producentów żywności po wejściu do UE” Iwona Szczepaniak grudzień 2005, Warszawa.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Ocena funkcjonowania Wspólnej Polityki Rolnej: propozycje legislacyjne
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
ROK WDRAŻANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH MOCNE I SŁABE STRONY SYSTEMU
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Narodowa Strategia Spójności
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Cele polityki regionalnej
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
WARSZTATY ROLNICTWA EKOLOGICZNEGO, PUŁAWY 2010
Organizacja badań w ramach systemu AGROKOSZTY
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Rozwój turystyki wiejskiej i agroturystyki Doświadczenia XX - lecia
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
BUDŻET NA ROLNICTWO I POLSKĄ WIEŚ
Historia integracji Polski z Unią Europejską:
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Skala inwestycji w polskich gospodarstwach rolnych oraz rola środków UE w realizowanych projektach inwestycyjnych Barbara Wieliczko IERiGŻ-PIB.
Bilans Wspólnej Polityki Rolnej w Polsce w latach
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Wykład 4 Ewolucja polityki rolnej – w kierunku regionalizacji
Wykład 6 Wybrane problemy rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Działanie 1.2. „Ułatwianie startu młodym rolnikom”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

Wspólna Polityka Rolna i Polityka Rozwoju Obszarów Wiejskich Wykład 7Wpływ integracji na sytuacjęw sektorze rolnym i na obszarach wiejskich Dominika Milczarek

2 Negocjacje – „Rolnictwo” 9 grudnia 1999 – przyjęcie polskiego stanowiska negocjacyjnego przez Radę Ministrów Otwarcie negocjacji w obszarze „Rolnictwo” - najpóźniej ze wszystkich 29 obszarów negocjacyjnych - 19 czerwca Polska zaakceptowała i zobowiązała się do wdrożenia całości acquis communautaire w obszarze „Rolnictwo”.

3 Negocjacje – „Rolnictwo” cd. Główne problemy podczas negocjacji: 1. Dostęp do płatności kompensacyjnych (dopłat bezpośrednich) 2. Limitowanie wielkości produkcji rolnej 3. Dostosowania sektora mięsnego 4. Dostosowanie sektora mleczarskiego 5. Wsparcie ze wspólnotowego budżetu na budowę systemu IACS w Polsce

4 Płatności bezpośrednie Konieczność wprowadzenia płatności bezpośrednich w nowych krajach UE ze względu na: Nie dyskryminowanie nowych krajów, Kwestia konkurencyjności na jednolitym rynku, Potrzeba modernizacji, Argument uczciwości, Kwestia korzyści wynikających z poszerzenia (Wilkin 2003).

5 Negocjacje – polityka regionalna Wdrożenie całości acquis communautaire w obszarze „Polityka regionalna i koordynacja instrumentów strukturalnych”. Zbudowanie systemu koordynacji polityki spójności, odpowiednie struktury administracyjne, itd. W 1999 r. rozpoczęto przygotowanie Narodowego Planu Rozwoju (Źródło UKIE)

6 Negocjacje - wyniki Rocznie trafi w latach – 2,4 mld euro 2-krotnie więcej niż wynoszą wydatki budżetowe na rolnictwo (bez KRUS) w 2002 r. (5085 mln PLN czyli 1271 mln euro). Są to środki związane z: płatnościami bezpośrednimi, interwencją rynkową i subsydiami eksportowymi, działaniami rozwoju wsi, funduszami strukturalnymi w rolnictwie. Ponadto środki krajowe. Źródło: SAEPR FAPA

7 Płatności bezpośrednie Płatności bezpośrednie (na hektar UR) W 2004 r. podstawowy poziom dopłat bezpośrednich – 25% poziomu UE, 100% dopłat w 2013 r. W latach 2004, 2005, 2006 wyniosą 55%, 60% i 65% poziomu stawek unijnych (I i II filar WPR i środki krajowe)  Uproszczony system dopłat bezpośrednich  Limity produkcji  Okresy przejściowe

8 Płatności bezpośrednie System uproszczony: 1. Podstawowa stawka dopłaty (do każdego ha): 25%, 30% i 35% KOPERTY KRAJOWEJ, podzielona przez całkowity obszar użytków (160, 198, 238 zł); 2. W sektorze roślinnym – dodatkowa dopłata (zboża, len, strączkowe, tytoń, chmiel, ziemniaki skrobiowe); 3. W sektorze zwierzęcym – dodatkowa dopłata do powierzchni paszowej 4. Dopłaty dodatkowe ze środków na rozwój wsi oraz ze środków krajowych. 5. W sumie 440, 480, 520 (produkcja roślinna), 340, 420, 520 (produkcja zwierzęca)

9 Płatności bezpośrednie 1. Limity produkcji: lata Okresy przejściowe: system uproszczony 5 lat (możliwość przedłużenia); wybrane sektory (mleczarski – dostosowanie jakości do końca 2006, przetwórstwo mięsne do końca 2007 r.).

10 Programy pomocowe Programy przedaksesyjne finansowane przez UE: Program PHARE SAPARD Program finansowany z pożyczki Banku Światowego: Program Aktywizacji Obszarów Wiejskich (PAOW): A - Mikropożyczki B - Zmiana struktury siły roboczej i wsparcie instytucjonalne C- Infrastruktura wiejska

11 SAPARD SAPARD – Specjalny Program Akcesyjny Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich Obejmuje lata Rocznie Komisja Europejska przeznacza dla krajów kandydujących 520 mln. euro Dla Polski – 171,7 tys. euro rocznie. Ponad 2/3 funduszy SAPARD: Polska, Rumunia i Bułgaria

12 SAPARD – Działania: 1. Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych i rybnych Trudności: sytuacja finansowa w sektorze przetwórstwa, wysokie koszty gwarancji kredytowych, duża liczba obowiązkowych dodatkowych dokumentów, itd. 2. Inwestycje w gospodarstwach rolnych Trudności: sytuacja finansowa gospodarstw, brak własnych funduszy, wymagania formalne, etc. 3. Rozwój i poprawa infrastruktury obszarów wiejskich Gminy miały znaczne doświadczenie w przygotowywaniu tego typu projektów

13 SAPARD – Działania: 4. Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich Wprowadzone dopiero w połowie 2002 r., najaktywniejszą grupą – przedsiębiorcy (ponad połowa wniosków) 5. Program rolnośrodowiskowy (projekt pilotażowy) - nieuruchomiony 6. Szkolenia zawodowe 7. Pomoc techniczna

SAPARD – przyjęte projekty Źródło: EC Sapard Annual Report 2003

15 SAPARD - ocena Główne bariery absorpcji w ocenie benficjentów i doradców: trudne warunki stawiane beneficjentom, rozbudowana i skomplikowana dokumentacja, zbyt późne przekazywanie informacji o ostatecznie obowiązujących zasadach programu do instytucji doradczych Ważna rola instytucji doradczych! (Polska Wieś po wejściu do UE FDPA)

16 Mieszkańcy wsi o integracji z UE Dominacja przekonań o ujemnych konsekwencjach przyłączenia do UE Korzyści z przystąpienia do UE - przyśpieszenie przeobrażeń strukturalnych (Sikorska 2001) Sposób głosowania w referendum (77,45% za): za przystąpieniem do UE: 49% mieszkańców wsi, 38% - rolników; przeciw przystąpieniu – 29% mieszkańców wsi, 43% rolników. Największe obawy związane z integracją dotyczą: upadku wielu gospodarstw rolnych, wykupu ziemi przez cudzoziemców, wzrostu trudności ze zbytem polskich produktów (ISP 2002).

17 Potencjalny wpływ integracji na sektor rolny Według UKIE 2003: Znacząca poprawa sytuacji ekonomicznej rolnictwa w ujęciu sektorowym, Poprawa sytuacji dochodowej rolnictwa dzięki dopłatom bezpośrednim, Poprawa sytuacji konkurencyjnej polskich gospodarstw rolnych, Stabilizacja cen skupu produktów rolnych, Wzrost dochodów rodzin rolniczych, Nie poprawi się sytuacja gospodarstw socjalnych.

18 Potencjalny wpływ integracji na sektor rolny Atutem rolnictwa polskiego są niższe koszty niż w krajach UE-15. Z czasem czynnik ten będzie tracił na znaczeniu. Osłabienie tego efektu ze względu na znaczne koszty dostosowawcze „Warunkiem koniecznym poprawy sytuacji rolnictwa i obszarów wiejskich jest spójna polityka państwa gwarantująca wzajemną komplementarność wdrażanych programów pomocowych”(Bilans korzyści i kosztów )

19 Seminarium „Polska wieś i rolnictwo w półtora roku po akcesji” UKIE, luty 2006 Badania Lecha Goraja i Łukasza Hardta Dane rachunkowe polskiego FADN wskazują na istnienie bardzo wyraźnej tendencji malejącego znaczenia dopłat w tworzeniu dochodu. Sieć Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych ( Gospodarstwa towarowe (pole obserwacji 745 tys., pow. 2 ESU) Wpływ integracji

20 Udział dopłat w tworzeniu w 2004 r. dochodu z rodzinnego gospodarstwa rolnego wg klas wielkości ekonomicznej (IERiGŻ)

21 DB nie stymulują inwestycji w grupie gospodarstw największych i nie zapewniają istotnego wzrostu dochodowości w małych Badanie społeczne - obawy względem systemu DB: negatywny system bodźców („koszenie trawy i kasy”), niekorzystny wpływ na rynek dzierżawy ziemi i na zmianę struktury agrarnej, dopłaty zaburzają konkurencję w UE (wg części rolników korzystna byłaby „opcja zerowa”, a więc zniesienie DB w UE). Wpływ integracji

22 Wpływ integracji Inne wnioski z badania społecznego UKIE Rolnicy doskonale znają reguły WPR Korzystają z Internetu Rosną aspiracje edukacyjne Dobrze oceniają system ODR, gorzej ARiMR Ich stosunek do UE jest ambiwalentny

23 Potrzeba wypracowania precyzyjnej definicji gospodarstwa rolnego Różne definicje wypaczają rzeczywisty obraz stanu rolnictwa i gospodarstw rolnych W nowej definicji - formuła określająca związek gospodarstwa rolnego z rynkiem Z dotychczasowego sektora gospodarstw rolnych należy wyłączyć „gospodarstwa domowe użytkujące ziemię” Odmienne programy wsparcia dla gospodarstw domowych użytkujących ziemię i gospodarstw towarowych (L.Goraj) Wpływ integracji, rekomendacje

24 Pytania do dyskusji Czy dopłaty bezpośrednie powinni otrzymywać wszyscy rolnicy? Czy wykluczyć gospodarstwa najmniejsze z systemu? Jeśli nie DB nie dla wszystkich, to jaki inny rodzaj wsparcia? Jaki powinien być system płatności w długim okresie (nie zależeć od wielkości produkcji ani wielkości gospodarstwa)? Czy polityka ROW powinna być zróżnicowana regionalnie (instrumenty)?