Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Program wychowawczy szkoły
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Szkoły Społeczne Towarzystwa Oświatowego „EDUKACJA”
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
w praktyce pedagogicznej
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Ogólnopolska akcja edukacyjna Edycja II Rok szkolny 2014/2015.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Odznaka jakości "Schule im Wandel – Zmieniająca się szkoła"
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Wychowanie do życia w rodzinie
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA Poznań, 11 grudnia 2014 roku Klimat w szkole: współpraca nauczycieli w szkole i szkoły ze środowiskiem lokalnym jako warunek efektywnej nauki Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii UAM www.psychologia.amu.edu.pl

Etapy edukacji perspektywa długofalowa Cele uczenia się w kolejnych etapach dorosłego życia perspektywa długofalowa Opanowane kompetencje kluczowe IV etap edukacji szkolnej: szkoła ponadgimn. perspektywa średniofalowa III etap edukacji szkolnej: gimnazjum perspektywa krótkofalowa II etap edukacji szkolnej: szkoła podstaw. kl. IV-VI I etap edukacji szkolnej: szkoła podstawowa klasy I-III Edukacja przedszkolna: dom / przedszkole / klubik dziecięcy Wczesna edukacja: dom / żłobek / klubik dziecięcy / miejsca publiczne Kapitał początkowy: wyposażenie noworodka  gotowość do kontaktu i uczenia się

prawidłowa realizacja zadań rozwojowych ▼ ▼ ▼ ▼ Podstawowe źródła wsparcia dla rozwoju uczniów na przełomie dzieciństwa i dorastania: w klasach IV – VI czyli w II etapie edukacji Nauczyciel kompetentny w swoim przedmiocie i rozumiejący, czego nie rozumie uczeń prawidłowa realizacja zadań rozwojowych ▼ ▼ ▼ ▼ prawidłowa realizacja zadań II etapu edukacji Zróżnicowane kontakty z rówieśnikami, uczniami młodszymi i starszymi Wsparcie w kontaktach „sieciowych” - z mass mediami, Internetem (facebook)

Klimat szkoły a zachowania uczniów Brak dbałości o klimat szkoły skutkuje zwiększoną liczbą negatywnych zachowań uczniów. Analiza danych HBSC[*] (2002) dla 13- i 15-latków w Polsce potwierdza istnienie związku między percepcją środowiska psychospołecznego szkoły a ryzykownymi zachowaniami uczniów. Uczniowie, którzy lepiej spostrzegają środowisko szkoły rzadziej: palą tytoń, sięgają po narkotyki, uczestniczą w bójkach i w dręczeniu innych uczniów. Duże wsparcie ze strony nauczycieli jest czynnikiem chroniącym przed nadużywaniem alkoholu i innych używek. Duże wsparcie ze strony innych uczniów zmniejsza ryzyko bycia ofiarą dręczenia. HBSC[*] Health Behaviour in School-aged Children Survey Gralewska, U., Karaszewski, N., Piotrowska, L. i Salamon-Bobińska, K. (2012). Wartości i normy jako podstawa funkcjonowania szkolnych społeczności, W: G. Mazurkiewicz (red.). Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (s. 159–170). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (cytat ze s. 163).

Od czego zależy klimat szkoły ? (1) Wizja szkoły: społeczna, nastawiona na autonomię i rozwój U i N technologiczna, nastawiona na kontrolę realizacji programu (2) Miejsce szkoły w środowisku: szkoła otwarta: współpraca, szukanie miejsc edukacji poza szkołą, zapraszanie gości do szkoły w roli edukatorów szkoła zamknięta: środowisko i jego przedstawiciele / instytucje jako źródło wsparcia rzeczowego, finansowego (SPONSORZY) (3) Perspektywa czasowa: krótkofalowa: perspektywa roku szkolnego i programu przedmiotu średniofalowa: perspektywa cyklu kształcenia i progów szklonych długofalowa: perspektywa całego życia i roli edukacji

W jakim miejscu jestem jako dyrektor szkoły? (1) Wizja szkoły a klimat szkoły: autonomia czy kontrola uczniów i nauczycieli W jakim miejscu jestem jako dyrektor szkoły? wspieranie autonomii narzucanie kontroli rozumienie punktu widzenia nauczycieli i uczniów liczenie się z ich zdaniem wyjaśnianie N i U sensu stawianych oczekiwań sztywne trzymanie się ustalonych reguł brak możliwości wyrażania opinii brak wpływu N i U na to, co się dzieje w szkole wysokie wymagania + poczucie odpowiedzialności za siebie  zaspokojenie potrzeb psychicznych rozbudowany system kar i nagród + motywacja lękowa  brak poczucia sprawstwa i wyuczona bezradność

(2) Miejsce szkoły w środowisku a klimat szkoły Środowisko lokalne otoczenie instytucjonalne Władze oświatowe Dyrektorzy szkól Nauczyciele Uczniowie Rodzice / rodziny wychodzenie zapraszanie Opinia publiczna Media

(3) Perspektywa czasowa a klimat szkoły Perspektywa długofalowa wychowuję przyszłego dorosłego Perspektywa na „dłuższe jutro” przygotowuję do kolejnego etapu Perspektywa krótkofalowa realizuję zadania na tu i teraz Myślimy „technicznie”  realizacja podstawy programowej dla kl IV, V, VI Myślimy „po szkolnemu”  przygotowanie uczniów do przejścia przez kolejne progi szkolne Myślimy „życiowo”  przygotowanie uczniów do realizacji zadań życiowych

Zmiany organizacyjne a klimat szkoły Relacje z otoczeniem W szkole Wymiana zasobów: wiedzy, umiejętności   Nowe miejsca edukacji dla uczniów Nowe oferty wzbogacające życie szkoły   Wsparcie / pomoc w trudnych sytuacjach

Zmiana systemu komunikacji a klimat szkoły Dyrekcja - nauczyciele Nauczyciele - nauczyciele Co mogę zrobić razem ze swoimi nauczycielami i innymi pracownikami szkoły? Nauczyciele - rodzice Nauczyciele - uczniowie

Zmiana stylu kształcenia a klimat w szkole W procesie uczenia się spotykają się dwie kompetentne strony, ale „kompetentne inaczej”  powstanie PRZESTRZENI WYMIANY Rolą nauczyciela jest zarządzanie sytuacją edukacyjną: (1) czasem, (2) przestrzenią fizyczną i (3) przestrzenią społeczną – w taki sposób, by uczeń przejmował odpowiedzialność za przebieg i efekty swojego uczenia się  kształtowanie u ucznia kompetencji SAMOREGULACJI procesu uczenia się  Zmiana podejścia z „transmisyjnego” z dominującą rolą nauczyciela na podejście projektowe z symetryczną relacją UN Zachęta do „odwracania” edukacji i zmiany roli nauczyciela: ze źródła wiedzy, głównego organizatora i egzaminatora  na konsultanta, współpracownika uczniów w zespole rozwiązującym problemy  poczucie sprawstwa ucznia i nauczyciela