Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA Poznań, 11 grudnia 2014 roku Klimat w szkole: współpraca nauczycieli w szkole i szkoły ze środowiskiem lokalnym jako warunek efektywnej nauki Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii UAM www.psychologia.amu.edu.pl
Etapy edukacji perspektywa długofalowa Cele uczenia się w kolejnych etapach dorosłego życia perspektywa długofalowa Opanowane kompetencje kluczowe IV etap edukacji szkolnej: szkoła ponadgimn. perspektywa średniofalowa III etap edukacji szkolnej: gimnazjum perspektywa krótkofalowa II etap edukacji szkolnej: szkoła podstaw. kl. IV-VI I etap edukacji szkolnej: szkoła podstawowa klasy I-III Edukacja przedszkolna: dom / przedszkole / klubik dziecięcy Wczesna edukacja: dom / żłobek / klubik dziecięcy / miejsca publiczne Kapitał początkowy: wyposażenie noworodka gotowość do kontaktu i uczenia się
prawidłowa realizacja zadań rozwojowych ▼ ▼ ▼ ▼ Podstawowe źródła wsparcia dla rozwoju uczniów na przełomie dzieciństwa i dorastania: w klasach IV – VI czyli w II etapie edukacji Nauczyciel kompetentny w swoim przedmiocie i rozumiejący, czego nie rozumie uczeń prawidłowa realizacja zadań rozwojowych ▼ ▼ ▼ ▼ prawidłowa realizacja zadań II etapu edukacji Zróżnicowane kontakty z rówieśnikami, uczniami młodszymi i starszymi Wsparcie w kontaktach „sieciowych” - z mass mediami, Internetem (facebook)
Klimat szkoły a zachowania uczniów Brak dbałości o klimat szkoły skutkuje zwiększoną liczbą negatywnych zachowań uczniów. Analiza danych HBSC[*] (2002) dla 13- i 15-latków w Polsce potwierdza istnienie związku między percepcją środowiska psychospołecznego szkoły a ryzykownymi zachowaniami uczniów. Uczniowie, którzy lepiej spostrzegają środowisko szkoły rzadziej: palą tytoń, sięgają po narkotyki, uczestniczą w bójkach i w dręczeniu innych uczniów. Duże wsparcie ze strony nauczycieli jest czynnikiem chroniącym przed nadużywaniem alkoholu i innych używek. Duże wsparcie ze strony innych uczniów zmniejsza ryzyko bycia ofiarą dręczenia. HBSC[*] Health Behaviour in School-aged Children Survey Gralewska, U., Karaszewski, N., Piotrowska, L. i Salamon-Bobińska, K. (2012). Wartości i normy jako podstawa funkcjonowania szkolnych społeczności, W: G. Mazurkiewicz (red.). Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (s. 159–170). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (cytat ze s. 163).
Od czego zależy klimat szkoły ? (1) Wizja szkoły: społeczna, nastawiona na autonomię i rozwój U i N technologiczna, nastawiona na kontrolę realizacji programu (2) Miejsce szkoły w środowisku: szkoła otwarta: współpraca, szukanie miejsc edukacji poza szkołą, zapraszanie gości do szkoły w roli edukatorów szkoła zamknięta: środowisko i jego przedstawiciele / instytucje jako źródło wsparcia rzeczowego, finansowego (SPONSORZY) (3) Perspektywa czasowa: krótkofalowa: perspektywa roku szkolnego i programu przedmiotu średniofalowa: perspektywa cyklu kształcenia i progów szklonych długofalowa: perspektywa całego życia i roli edukacji
W jakim miejscu jestem jako dyrektor szkoły? (1) Wizja szkoły a klimat szkoły: autonomia czy kontrola uczniów i nauczycieli W jakim miejscu jestem jako dyrektor szkoły? wspieranie autonomii narzucanie kontroli rozumienie punktu widzenia nauczycieli i uczniów liczenie się z ich zdaniem wyjaśnianie N i U sensu stawianych oczekiwań sztywne trzymanie się ustalonych reguł brak możliwości wyrażania opinii brak wpływu N i U na to, co się dzieje w szkole wysokie wymagania + poczucie odpowiedzialności za siebie zaspokojenie potrzeb psychicznych rozbudowany system kar i nagród + motywacja lękowa brak poczucia sprawstwa i wyuczona bezradność
(2) Miejsce szkoły w środowisku a klimat szkoły Środowisko lokalne otoczenie instytucjonalne Władze oświatowe Dyrektorzy szkól Nauczyciele Uczniowie Rodzice / rodziny wychodzenie zapraszanie Opinia publiczna Media
(3) Perspektywa czasowa a klimat szkoły Perspektywa długofalowa wychowuję przyszłego dorosłego Perspektywa na „dłuższe jutro” przygotowuję do kolejnego etapu Perspektywa krótkofalowa realizuję zadania na tu i teraz Myślimy „technicznie” realizacja podstawy programowej dla kl IV, V, VI Myślimy „po szkolnemu” przygotowanie uczniów do przejścia przez kolejne progi szkolne Myślimy „życiowo” przygotowanie uczniów do realizacji zadań życiowych
Zmiany organizacyjne a klimat szkoły Relacje z otoczeniem W szkole Wymiana zasobów: wiedzy, umiejętności Nowe miejsca edukacji dla uczniów Nowe oferty wzbogacające życie szkoły Wsparcie / pomoc w trudnych sytuacjach
Zmiana systemu komunikacji a klimat szkoły Dyrekcja - nauczyciele Nauczyciele - nauczyciele Co mogę zrobić razem ze swoimi nauczycielami i innymi pracownikami szkoły? Nauczyciele - rodzice Nauczyciele - uczniowie
Zmiana stylu kształcenia a klimat w szkole W procesie uczenia się spotykają się dwie kompetentne strony, ale „kompetentne inaczej” powstanie PRZESTRZENI WYMIANY Rolą nauczyciela jest zarządzanie sytuacją edukacyjną: (1) czasem, (2) przestrzenią fizyczną i (3) przestrzenią społeczną – w taki sposób, by uczeń przejmował odpowiedzialność za przebieg i efekty swojego uczenia się kształtowanie u ucznia kompetencji SAMOREGULACJI procesu uczenia się Zmiana podejścia z „transmisyjnego” z dominującą rolą nauczyciela na podejście projektowe z symetryczną relacją UN Zachęta do „odwracania” edukacji i zmiany roli nauczyciela: ze źródła wiedzy, głównego organizatora i egzaminatora na konsultanta, współpracownika uczniów w zespole rozwiązującym problemy poczucie sprawstwa ucznia i nauczyciela