1 Monika Emil Tomasz Agnieszka Róża Natalia Edyta Łukasz Ewa Monika Katarzyna Karolina Żaneta Martyna Anna Klaudia Karolina Marika Janusz Sternicki Wirtualne Muzeum Staroci Publiczne Gimnazjum w Łochowie
CELE PROJEKTU 1. Gromadzenie różnego rodzaju źródeł historycznych i ich krytyczna analiza, (gromadzenie nie tylko pozostałości kultury materialnej, ale również informacji osób starszych o ich stosowaniu) 2. Doskonalenie umiejętności stosowania różnych technik informatycznych (wyszukiwanie informacji w Internecie, tworzenie prezentacji w PowerPoint i tekstu w edytorze tekstu Word - format tekstu). 3. Doskonalenie umiejętności pracy w zespole (współpraca, terminowość, odpowiedzialność)
OPIS PROJEKTU „Wirtualne Muzeum Staroci” było przedsięwzięciem interdyscyplinarnym, łączącym historię, język polski oraz informatykę ze szczególnym uwzględnieniem stosowania różnego rodzaju narzędzi (Word, PowerPoint, programów graficznych, komunikacji elektronicznej). Jego głównym celem było (jest) gromadzenie wszelkich pozostałości kultury materialnej ubiegłych stuleci naszych terenów oraz uzmysłowienie młodzieży potrzeby takich działań. W ramach podjętych działań zgromadziliśmy blisko 50 przedmiotów (rolniczych oraz domowych), które zostały sfotografowane i opisane. Młodzież przygotowując fiszki, korzystała z informacji uzyskanych od mieszkańców wsi, Internetu oraz literatury pięknej. Efektem naszego przedsięwzięcia są trzy prezentacje multimedialne (dwie – narzędzia rolnicze i jedna – przedmioty domowe) oraz strona Stworzone prezentacje – opatrzone stosownym komentarzem – mogą być wykorzystane w ramach edukacji regionalnej na wszystkich etapach kształcenia. Przedsięwzięcie realizowało 18 osób z klas II i III, podzielonych na 4 grupy zadaniowe (dwie grupy – narzędzia rolnicze, dwie – przedmioty domowe, oraz jedna osoba odpowiedzialna za stronę www). W końcowej fazie projektu poszczególne grupy połączyły swoje siły tworząc prezentacje.
NARZĘDZIA I PROGRAMY KOMPUTEROWE PRZEGLĄDARKA (INTERNET EXPLORER) – wyszukiwanie informacji MICROSOF OFFICE 2003 (POWERPOINT, WORD) – tworzenie prezentacji, fiszek PHOTOSHOP, COREL 11 PL – obróbka zdjęć cyfrowych (kadrowanie zdjęć) BREEZEBROWSER (do zmniejszania wielkości zdjęć) MACROMEDIA FLASH 8.0 (strona KOMUNIKATOR GADU – GADU POCZTA ELEKTRONICZNA WINDOWS MOVIE MAKER – obróbka filmów
Agnieszka Róża Natalia Edyta narzędzia rolnicze Monika Emil Tomasz ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁÓW UCZNIOWSKICH zespoły gromadziły informację i dokumentacje fotograficzną przydzielonych narzędzi rolniczych, w tym cele prowadzili wywiady z mieszkańcami, wyszukiwali informacje w Internecie oraz w literaturze pięknej (fiszki) wykonanie slajdów swoich narzędzi wg przyjętej koncepcji opracowanie krótkich notek i przekazanie wraz ze zdjęciami administratorowi strony Łukasz strona internetowa projekt strony internetowej i je administrowanie IIC IIID
narzędzia domowe ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁÓW UCZNIOWSKICH zespoły gromadziły informacje i dokumentacje fotograficzną przydzielonych narzędzi domowych, w tym celu prowadzili wywiady z mieszkańcami, wyszukiwali informacje w Internecie oraz w literaturze pięknej (fiszki) wykonanie slajdów swoich narzędzi wg przyjętej koncepcji opracowanie krótkich notek i przekazanie wraz ze zdjęciami administratorowi strony wykonanie planszy „Mój region. Łochów i okolice” Ewa Monika Katarzyna Karolina Żaneta Martyna Anna Klaudia Karolina Marika Łukasz strona internetowa projekt strony internetowej i je administrowanie IID IIID
ROLA NAUCZYCIELA wybór ostateczny tematu projektu i koordynowanie działań zespołów przeprowadziłem zajęcia w sali informatycznej dotyczące zasad tworzenia „dobrej prezentacji” oraz tekstu sformatowanego skontaktowałem uczniów z zaprzyjaźnionym gospodarzem, który posiadał kilka interesujących przedmiotów pozyskałem konto na stronę internetową ustaliłem termin publicznej prezentacji, oraz zorganizowałem odpowiedni sprzęt (rzutnik multimedialny, laptop, nagłośnienie) zaakceptowałem program i prowadziłem publiczną prezentację dokonałem oceny pracy uczniów
DZIAŁANIA UCZNIÓW wywiad z mieszkańcami okolicznych wsi i tworzenie dokumentacji fotograficznej wyszukiwanie informacji w Internecie lektura literatury pięknej („Chłopi”, „Nad Niemnem”, „Placówka”) uzupełnianie fiszek, w oparciu o informacje uzyskane od mieszkańców, znalezione w Internecie i w literaturze pięknej zaprojektowanie strony www. przekazywanie materiałów administratorowi strony
DZIAŁANIA UCZNIÓW nagranie filmów („Wypiekanie opłatka” i „Szatkownica”) i obróbka programem Windows Movie Marker stworzenie szablonów i wykonanie prezentacji opracowanie programu publicznej prezentacji zaprojektowanie zaproszeń dla nauczycieli i rodziców opracowanie gazetki „Mój region. Łochów i okolice” gromadzenie przedmiotów niezbędnych do publicznej prezentacji
REZULTATY PRACY UCZNIÓW strona internetowa trzy prezentacje (1. „Przedmioty codziennego użytku …”, 2. „Narzędzia rolnicze (1)”; 3. „Narzędzia rolnicze (2)” z nagranym komentarzem filmy („Wypiekanie opłatka”, „Szatkownica”) zamieszczone w prezentacji „Przedmioty codziennego użytku …”
REZULTATY PRACY UCZNIÓW zdjęcia, które ilustrują prezentacje oraz zamieszczone są na stronie internetowej program publicznej prezentacji fiszki plansza „Mój region. Łochów i okolice” relacja z przebiegu projektu w „Gazetce szkolnej”
PREZENTACJA PUBLICZNA PROJEKTU Prezentacja prac uczniów odbyła się w ramach „DNIA REGIONALNEGO" w naszej szkole. Prezentacja kilkunastu zgromadzonych narzędzi na zasadzie miniquzu. Nauczyciel pokazywał zgromadzonym uczniom narzędzie, i stawiał pytanie: jak się nazywa i do czego służył? Po odpowiedziach z sali uczniowie uczestniczący w projekcie - "eksperci"- opowiadali szczegółowo na jego temat, towarzyszyło temu praktyczne zastosowanie niektórych narzędzi np. wiercenie otworów świdrem, czy heblowanie deski.
PREZENTACJA PUBLICZNA PROJEKTU przedstawiając przedmioty wykorzystaliśmy stworzone prezentacje, zwłaszcza te slajdy, które przedstawiały "nieobecne" ze względu na swoją wielkość przedmioty. przedstawione zostały trzy prezentacje multimedialne: w tym dwie dotyczące narzędzi rolniczych, w tym jedna z nagranym komentarzem; trzecia - narzędzia codziennego użytku (w tym dwa filmiki: "Wypiekanie opłatka" i "Szatkownica". odczytane zostały fragmenty literatury pięknej ilustrujące zgromadzone przedmioty
WNIOSKI w ramach projektu uczniowie poznali narzędzia rolnicze i domowe, które kilkanaście lat wstecz były jeszcze używane „zdobyłem wiedzę na temat urządzeń i przedmiotów, które wyparte zostały przez rozwój cywilizacji” „ przekonałam się jak mała była moja wiedza na temat przedmiotów, które jeszcze niedawno można było spotkać w gospodarstwie domowym”. zdobyli praktyczną wiedzę i umiejętności związane z formatowaniem tekstu, tworzeniem "dobrej" prezentacji „sprawniej posługuję się różnego rodzaju narzędziami komputerowymi (Word, PowerPoint)” „mogłem wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności, tworząc stronę projektu” „opanowali podstawy warsztatu historyka - wykonanie fiszki i praca z różnego rodzaju źródłami „zrozumiałam, że bardzo ostrożnie trzeba podchodzić do różnych źródeł informacji” „zabawa w detektywa dała mi wiele radości i umiejętności potrzebnych na lekcjach historii”
WNIOSKI Co ja zyskałem realizując projekt Jak to doświadczenie wykorzystam w przyszłości? nowe spostrzeżenia dotyczące uczniów i ich patrzenie na rzeczywistość poznałem nowe możliwości uczniów - zawsze mnie czymś zaskakują opanowałem podstawy Flasha w chwili obecnej z grupą uczniów stworzyliśmy i realizujemy projekt w ramach akcji "Aktywuj się z PZU. Rusz się człowiek”. Zdobyte doświadczenie z prezentacji publicznej "Wirtualnego Muzeum Staroci" wykorzystamy już 1 kwietnia 2007 r. na kiedy przewidziany jest finał akcji „Aktywuj się".