Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Gubinie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim Projekt współfinansowany ze środków Unii.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Przykłady dobrych praktyk
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Gubinie ul. Pułaskiego 1 66-620 Gubin Tel. 68 455 82 52 www.pppgubin.iap.pl ppp_gubin@.pl

Wspieranie szkół i placówek „W każdym życiu nadchodzi pora wzrastania, kiedy sny powinny być wypowiedziane, a skrzydła wypróbowane… Sięgnij więc do marzeń, rozwiń nowe skrzydła… I wznieś się w górę”. Florence Littauer Wspieranie szkół i placówek w pracy z dzieckiem zdolnym

Systemowe działania na rzecz ucznia zdolnego

Szkolenie dla pedagogów szkolnych i nauczycieli szkół i przedszkoli z miasta i gminy Gubin „Praca z uczniem zdolnym” C e l e s z k o l e n i a: Aktualizacja informacji o obowiązujących przepisach prawa oświatowego dotyczących zaspakajania potrzeb uczniów wybitnie zdolnych. Poszerzenie wiedzy teoretycznej uczestników dotyczącej terminologii, modeli zdolności oraz etapów rozwoju potencjału twórczego. Wzbogacenie warsztatu pracy nauczycieli o metody rozpoznawania uzdolnień i sposoby pracy z dzieckiem zdolnym na poszczególnych poziomach kształcenia.

Zajęcia warsztatowe dla rodziców - „Wspieranie rozwoju dziecka uzdolnionego”. Cele: uświadomienie rodzicom czynników wpływających na rozwój dziecka oraz barier hamujących go wypracowanie zasad rozwoju twórczego dzieci

Program dla dzieci uzdolnionych „Twórczy odkrywca”

Zakres współpracy w realizacji programu Szkoły Podstawowe nr 1,2,3 w Gubinie Zespoły Szkół w Chlebowie i w Grabicach Miejskie Przedszkola nr 1 i nr 3 w Gubinie Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Opracowanie programu Spotkania z rodzicami Organizacja grupy Realizacja programu Konsultacje z wychowawcami Nominacja uczniów Informowanie rodziców Pomoc w tworzeniu grupy Konsultacje z pedagogami

„Twórczy odkrywca” dzieci sześcioletnie z przedszkoli miejskich uczniowie klas trzecich ze szkół podstawowych nominacja wychowawców badania psychologiczne rodziców

Ogólne cele: stworzenie okazji do rozwoju doskonalenia zdolności poznawczych u dzieci wdrożenie do twórczego myślenia i twórczej aktywności w różnych dziedzinach rozwijanie inteligencji emocjonalnej

Uczenie otwartości na nowe sytuacje, zadania CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczenie otwartości na nowe sytuacje, zadania Rozwijanie swobody, wyobraźni Stymulowanie rozwoju osobowości: samopoznanie, umożliwienie przeżycia sukcesu, wzrost wiatry we własne siły, kształtowanie autonomicznej motywacji poznawczej Stymulowanie rozwoju społecznego: zwiększenie otwartości i wrażliwości na innych, współpraca w grupie, porozumiewanie się, przestrzeganie norm i reguł postępowania Rozwijanie potencjalnych możliwości: koncentracja uwagi, zapamiętywanie, werbalizowanie myśli, planowanie i realizowanie własnych działań. Spodziewane efekty: integracja uczestników twórcze rozwiązywanie problemów radzenie sobie ze stresem uczenie się współdziałania w grupie wzrost wzajemnej akceptacji i poczucia własnej wartości wśród uczestników wzrost poziomu aktywności poznawczej

Metody pracy: socjoterapia, ćwiczenia ruchowe, ekspresyjne, gry dydaktyczne, techniki wizualizacji, burza mózgów, drama,, testy myślenia dywergencyjnego, twórczego, metaplan, animacja muzyczna Formy pracy: praca grupowa, praca indywidualna Ewaluacja: ankieta dla dzieci, obserwacja dzieci, rozmowy z rodzicami

Tematy zajęć: Poznajmy siebie nawzajem Stajemy się twórczą grupą Wyobraźmy sobie Jesteśmy muzykalni Muzyka wokół nas Twórcze rozwiązywanie problemów Oryginalnie myślę Łamanie głowy Literaci Nasze pomysły Program składa się z 10 spotkań. Dwa zajęcia mają na celu ustalenie reguł obowiązujących podczas pracy, integrację grupy, wzajemne poznanie. Kolejne zawierają ćwiczenia z zakresu rozpoznawania emocji i radzenia sobie z nimi w różnych sytuacjach, usprawniania spostrzegania, twórczego myślenia, uczą współpracy i współdziałania.

PODSUMOWANIE Osiągnięte zostały następujące cele: dzieci potrafiły twórczo rozwiązywać problemy, większość umiało poradzić sobie ze stresem, uczniowie i uczennice bardzo dobrze współdziałali w grupie, wzrosła wzajemna akceptacja oraz poziom aktywności poznawczej. W roku szkolnym 2009/2010 w programie uczestniczyło: 13 sześciolatków z Miejskiego Przedszkola nr 1 w Gubinie 12 uczniów klas trzecich z Zespołu Szkół, Szkoły Podstawowej nr 1, SP nr 2 w Gubinie, Zespołu Szkół w Grabicach. W roku szkolnym 2010/11 uczestniczyło 24 uczniów ze Szkół Podstawowych nr 2 i 3 oraz zespołu Szkół w Chlebowie 11 sześciolatków z Miejskiego Przedszkola nr 3 W roku szkolnym 2010/2011 w zajęciach uczestniczy 24 uczniów ze SP nr 2, SP nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Gubinie, Zespołu Szkół w Chlebowie. 11 sześciolatków z Przedszkola Miejskiego nr 3 w Gubinie

Realizacja programu „Rozwiń skrzydła”.

Program „Rozwiń skrzydła”. „Rozwiń skrzydła”- współpraca Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych w Gubinie Opracowanie programu Przygotowanie materiałów edukacyjnych Prowadzenie zajęć Program „Rozwiń skrzydła”. Pedagog z poradni Pedagog szkolny Wychowawca klasy konsultacja konsultacja organizacja

8 godzin lekcyjnych w każdej klasie Adresat uczniowie klas pierwszych Liceum Ogólnokształcącego w ZSLiT Czas realizacji: 8 godzin lekcyjnych w każdej klasie

Cele główne: uczenie współpracy samopoznanie wzbogacenie wiedzy o roli komunikacji, myśleniu twórczym rozwijanie elastyczności myślenia poznanie przez uczniów czym są negocjacje

Cele operacyjne: poznanie swoich mocnych stron rozwijanie umiejętności prezentacji wzbogacenie wiedzy o cechach swojej osobowości określenie przez uczniów poziomu samooceny próba refleksji nad wyborem drogi życiowej rozwijanie umiejętności słuchania wykorzystanie poznanych wiadomości w praktyce poznanie przez ucznia własnego typu inteligencji

Metody pracy: mini-wykład, dyskusja, karty pracy przygotowane przez prowadzącego ( m.in. ankiety, dokańczanie zdań), burza mózgów, debata Środki dydaktyczne: arkusze papieru, karteczki, duże arkusze papieru, kwestionariusze Formy pracy: grupowa, indywidualna Ewaluacja: ankieta sprawdzająca realizację programu

„Rozwiń skrzydła”. PODSUMOWANIE EWALUACJA PROGRAMU PODSUMOWANIE Ewaluacja została przeprowadzona w formie ankiet wypełnionych przez 30 uczniów. Dla 27 osób tematyka zajęć była interesująca, dwie nie miały zdania, a dla jednej nie była interesująca. Na pytanie, czy chętnie uczestniczysz w tego rodzaju zajęciach 27 stwierdziło, że tak, a trzy miało odmienne zdanie. Każdy uczestnik programu otrzymał materiały informacyjne oraz wypracowane na zajęciach. Zajęcia przeprowadzono w roku szkolnym 2009/2010 na terenie Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych w Gubinie we współpracy z pedagogiem szkolnym i wychowawcą klasy pierwszej Liceum Ogólnokształcącego. Uczestniczyło w nim 36 uczniów. Zrealizowano 8 godzin lekcyjnych.

EFEKTY: WYNIKI EWALUACJI: Uczniowie znają podstawowe techniki twórczego myślenia Wiedzą czym są negocjacje Znają swój rodzaj inteligencji, mocne strony Potrafią realizować zadania w małych grupach Stosują aktywne słuchanie podczas dyskusji i debaty WYNIKI EWALUACJI: uzyskanie wiedzy o komunikacji interpersonalnej uświadomienie sobie wartości i zasad ważnych w życiu udział w dyskusji z rówieśnikami na różne ciekawe tematy miłe i ciekawe spędzenie czasu poznanie sposobów twórczego myślenia udział w debacie umożliwienie wypowiedzenia swojego zdania, poznania siebie rozwiązywanie problemów klasy zintegrowanie z klasą, współpraca

FORUM „UCZEŃ ZDOLNY” 12.05.2011 r. Organizacja: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Gubiński Dom Kultury FORUM „UCZEŃ ZDOLNY” 12.05.2011 r. Wykłady: nauczyciele z ODN w Zielonej Górze Występy artystyczne dzieci i młodzieży ze Szkoły Muzycznej, Gimnazjum nr 2 oraz z GDK Prezentacje nauczycieli z następujących szkół: SP 3 Publiczne Gimnazjum w Czarnowicach Zespół Szkół w Chlebowie Zespół Szkół w Gubinie ZSLiT w Gubinie ZSO w Gubinie Szkoła Muzyczna w Gubinie SOSW w Gubinie P.P.-P w Gubinie Wystawa prac plastycznych uczniów ZSO w Gubinie oraz ZS w Chlebowie

FORUM „UCZEŃ ZDOLNY”

zdolny uczeń potrzebuje twórczego nauczyciela FORUM „UCZEŃ ZDOLNY” 12.05.2011 r. Cel: umożliwienie nauczycielom wymiany doświadczeń, podzielenia się metodami, formami pracy z uczniami o różnych uzdolnieniach Wnioski: zdolny uczeń potrzebuje twórczego nauczyciela prawidłowy proces rozwijania uzdolnień wymaga systemowych działań wszystkich zaangażowanych w wychowanie i kształcenie dzieci i młodzieży.

SYSTEMOWE DZIAŁANIA PP - P - PODSUMOWANIE

PLANOWANE DZIAŁANIA we współpracy z innymi placówkami i organizacjami na rzecz ucznia zdolnego Kontynuacja programów „Rozwiń skrzydła”, „Twórczy odkrywca” Opracowanie i wdrożenie programu dla uczniów zdolnych z drugiego etapu edukacyjnego Propagowanie programów rozwijających twórcze myślenie „Odyseja umysłu” Organizacja cyklicznych spotkań nauczycieli w dniu przyznawania Gubińskiej Nagrody Edukacyjnej im. Urszuli Dudziak

Dziękuję za uwagę Przygotowanie merytoryczne:: Barbara Chromińska – Woźniak Przygotowanie prezentacji multimedialnej: Magdalena Augul - Olech