Planowanie strategiczne, monitoring i ewaluacja...dla opornych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Strategia Rozwoju Gminy Zawonia
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Zespoły tematyczne Pierwsze plenarne spotkanie grupy eksperckiej Przysiek,
Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Istota analizy ekonomicznej – ĆW 1
Istota i przesłanki badań marketingowych
Badania operacyjne. Wykład 1
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
Gościejewo 74 Gościejewo Zespół konsultantów: Jarosław Piszczek
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji II
Metody diagnozowania makrootoczenia
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Zarządzanie projektami
Organizacja i zarządzanie firmą
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
Rynek usług medycznych
Studium Przypadku (case study)
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Sporządzamy biznesplan
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Operacyjne sterowanie produkcją
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Kultura organizacyjna MSP
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Zarządzanie zagrożeniami
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Agata Dulska Paulina Zielińska
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Biznes plan Biznes plan jest dokumentem planistycznym związanym z działalnością globalną przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest wskazanie celów oraz sposobów.
Ewaluacja oparta na teorii w praktyce badawczej Rafał Trzciński Fundacja IDEA Rozwoju Toruń, 21 czerwca 2016 r.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Zarządzanie międzynarodowe
T4. Automatyzacja w zarządzaniu.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zapis prezentacji:

Planowanie strategiczne, monitoring i ewaluacja...dla opornych PODYPLOMOWE STUDIA ZARZĄDZANIA GOSPODARKĄ SPOŁECZNĄ Planowanie strategiczne, monitoring i ewaluacja...dla opornych Kamil Zieliński

PLANOWANIE - DIAGNOSTYKA umiejętność rozpoznawania rzeczywistego stanu badanych obiektów diagnostyka umożliwia rozpatrywanie zjawisk we wzajemnym powiązaniu i rozwoju dzięki niej można uzyskać informacje o zmianie stanu badanych obiektów, co może stanowić podstawę opracowywania zaleceń na przyszłość

jest mniej złożona i czasochłonna niż analiza ekonomiczna, Zalety diagnozy (ekonomicznej ) jako narzędzia poznawania rzeczywistości: jest mniej złożona i czasochłonna niż analiza ekonomiczna, pozwala na szybkie przygotowanie informacji do celów decyzyjnych (stan, wyniki, słabe strony, mocne strony, szanse i zagrożenia), pozwala identyfikować potencjalne przyczyny ewentualnych zakłóceń w badanym obiekcie, a tym samym określić niezbędną terapię.

Trafna diagnoza może być postawiona tylko wówczas, gdy: dysponujemy odpowiednią, niezbędną wiedzą o badanym obiekcie dysponujemy wiedzą o jego strukturze dysponujemy wiedzą o występujących powiązaniach przyczynowo-skutkowych wewnętrznych i zewnętrznych pomiar cech (symptomów), charakteryzujących dany obiekt, jest dokładny

Diagnoza strategiczna Zewnętrzna Wewnętrzna

Etapy planowania Faza wstępna, polegająca na określeniu celu i przedmiotu (obiektu, obszaru) działania Co i po co?

Etapy planowania Faza podstawowa, na którą składają się etapy: 1. identyfikacja (opis) wszystkich faktów dotyczących stanu istniejącego. Jak jest?

2. Krytyczna oraz konstruktywna ocena i analiza stanu istniejącego: Co funkcjonuje dobrze, a co niedomaga? diagnoza przyczynowa - Dlaczego tak jest? diagnoza różnicowa - Jaki dystans dzieli nas od innych? diagnoza strategiczna - Jakie mamy szanse i co grozi nam ze strony otoczenia? W czym jesteśmy dobrzy , a co robimy źle? diagnoza rozwoju: Jak może być lepiej, jeśli wykorzystamy nasze atuty oraz szanse? Jak może być lepiej, jeśli zniwelujemy słabości i zagrożenia?

Co i jak konkretnie powinniśmy w tym zakresie zrobić? 3. Projektowanie wariantów (propozycji) rozwiązań. Co i jak konkretnie powinniśmy w tym zakresie zrobić? 4. Wybór i uzasadnienie wariantu optymalnego. Jakie podstawowe i dodatkowe efekty możemy uzyskać po wdrożeniu zaproponowanych rozwiązań?

Faza końcowa, składająca się z etapów: 5. Przygotowanie warunków do wdrożenia i wprowadzenia nowych rozwiązań do praktyki. Jak wdrożyć projektowane rozwiązania aby uzyskać zaplanowane efekty? 6. Kontrola realizacja i analiza efektów funkcjonowania nowych rozwiązań. W jakim stopniu uzyskaliśmy (zrealizowaliśmy) zaprojektowane efekty?

Planowanie zasobów Zasoby: ludzkie (personel), rzeczowe (fizyczne), finansowe, technologiczne, informacyjno-organizacyjne (bazy danych, systemy itp.).

Co się robi w przedsiębiorstwie/organizacji/instytucji?

planuje organizuje kieruje/motywuje kontroluje

makrootoczenie Makrootoczenie  zespół warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa wynikających z tego, że działa ono w określonym kraju i regionie, w danym systemie politycznym, prawnym, społecznym itd. Cechą makrootoczenia jest to, że określa możliwości funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa, a ono nie może tych warunków zmienić

Tworzy szanse i zagrożenia dla funkcjonowania każdej firmy Nie jest jednakowe dla wszystkich przedsiębiorstw Składa się z segmentów ekonomicznego, politycznego, technologicznego, społecznego, demograficznego, międzynarodowego, w których można określić i zbadać trendy oraz zależności między nimi Do badania zjawisk w otoczeniu makro służą takie metody i techniki, jak: analizy trendów, analizy scenariuszowe.

Makrootoczenie ekonomiczne Oceniamy stopę wzrostu PKB, poziom inflacji, spożycie indywidualne, inwestycje, stopę zwrotu z kapitału, eksport, import, bezrobocie, poziom zadłużenia, kursy walutowe Np. wzrost PKB, malejąca inflacja i niskie stopy %  wzrost skłonności do inwestowania; wahania kursów walut  konkurencyjność na rynku zagranicznym; rozwinięty rynek kapitałowy  łatwiejszy dostęp do kapitału

Makrootoczenie technologiczne Zmiany w technikach informatycznych, telekomunikacyjnych, elektronicznych Np. jak nowe technologie wpływają na szybkość i jakość usług bankowych

Makrootoczenie społeczne Procesy uczenia się Otwartość na idee, poglądy, modę Rynek pracy i struktura bezrobocia Wydajność pracy Mcdonalizacja życia społecznego  ujednolicenie Ochrona środowiska

Makrootoczenie demograficzne Zmiany w populacji społeczeństwa  starzenie się, spadek liczby urodzeń, przewaga kobiet nad mężczyznami Może to przynieść wykreowanie nowych dziedzin aktywności człowieka Daje możliwość przygotowania kierunków kształcenia i nowych miejsc pracy

Makrootoczenie polityczne i prawne Kryzysy paliwowe i energetyczne Konflikty międzynarodowe Zmiany w systemach podatkowych, rachunkowych

„mało ludzi myśli ale każdy chce mieć swoje zdanie” Złote myśli „mało ludzi myśli ale każdy chce mieć swoje zdanie”

Socjolog organizacji J. D. Thompson zaproponował następującą typologię organizacyjnych decyzji strategii podejmowania decyzji: 1. Wybór przez obliczenia – w tym przypadku mamy do czynienia z podwójną pewnością (odnośnie do związku przyczynowo-skutkowego i preferencji dotyczących wyników), dzięki czemu decyzja jest oczywista i nie rodzi żadnych konfliktów; 2. Wybór przez osąd – tutaj preferencje są jasne, ale związek przyczynowo-skutkowy jest niepewny i zachodzi potrzeba dokonania oceny tej niepewności, 3. Wybór przez kompromis – w tym przypadku związek przyczynowo-skutkowy jest pewny, ale brakuje jasności czy zgody odnośnie do preferencji 4. Wybór przez inspirację – mamy tu do czynienia z podwójną niepewnością (odnośnie do związku przyczynowo-skutkowego i odnośnie do preferencji dotyczących wyników), wymagającą inspiracji i odwagi

„Życie każdego człowieka jest sumą decyzji, które podejmuje.” 1. Decyzja podejmowana w warunkach pewności – każda decyzja pociąga za sobą określone, znane konsekwencje; 2. Decyzja podejmowana w warunkach ryzyka – każda decyzja pociąga za sobą więcej niż jedną konsekwencję, ale znamy ich zbiór oraz prawdopodobieństwa wystąpienia; 3. Decyzja podejmowana w warunkach niepewności – nie znamy prawdopodobieństw wystąpienia konsekwencji danej decyzji. N. …decyzja podejmowana w warunkach głupoty

„Decyzja jest dla działania tym, czym oddech dla człowieka – daje Życie” Opierając się na wskazaniach P. Druckera, model skutecznego procesu podejmowania decyzji obejmuje 5 elementów, które można opisać akronimem ZGODA:

„Podejmowanie decyzji to wybór jednej z co najmniej dwu możliwości, dwu rozwiązań (wariantów, dróg, czy kierunków postępowania, pożądanych z punktu widzenia interesu (potrzeb) systemu, w ramach którego wybór ten jest dokonywany.” Bruksela: Bez realizacji planu Grecja utonie 2012-05-11 Jeśli Grecy nie przeprowadzą dalszych reform, ich deficyt budżetowy sięgnie w 2013 r. 8,4 proc. PKB, a zadłużenie finansów publicznych - 168 proc. PKB - wynika z prognoz Komisji Europejskiej. Komisarz ds. gospodarczych ufa, że w Grecji powstanie koalicja, która dokończy reformy.

„biznes to zestaw decyzji powiązanych ze sobą, wprowadzaniem ich w Życie oraz innymi działaniami. Decyzje nadają rytm i kierunek; reszta to tylko nadążanie” PZU zmienia znak firmowy. Wyda na to 25 milionów złotych Zmiana wizerunku największego polskiego ubezpieczyciela ma kosztować 25 milionów złotych. W sobotę rusza związana z wprowadzeniem nowego logo kampania reklamowa. Do końca września zostaną wymienione szyldy w ponad tysiącu oddziałów PZU.

„Decyzje podejmuje ten, który ma władzę podejmowania decyzji, czyli czymś kieruje, niezależnie od tego, jak go się nazywa: decydent, kierownik, menedżer, szef. Władza ta wynika z przyznanych uprawnień. Nowy haczyk hipermarketów. Ale Polacy kusić się nie dają Zakupy online można zrobić między innymi w Empiku, E.Leclercu, Auchan, Bricomanie, Praktikerze, a od kilku dni także w Leroy Merlin. Przed wakacjami do tego grona dołączyć ma również Tesco. Na razie Polacy zaglądają do e-hipermarketów raczej z ciekawości.

Quo Vadis świecie ? Słodkie lenistwo na majówce, czyli siedem miliardów złotych strat 32,5 proc. Polaków, czyli co trzeci zatrudniony, w długi majowy weekend nie pracowało. Koszt z tytułu ich nieobecności w firmach w ciągu trzech dni roboczych Work Service wyliczył w sumie na niemal siedem miliardów złotych.

Budowa parku miejskiego Cases: Budowa parku miejskiego Budowa obwodnicy

PODZIĘKOWAŁ Nudził Państwa: kamil.zielinski@matrixconsulting.pl 692-473-602