Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

T4. Automatyzacja w zarządzaniu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "T4. Automatyzacja w zarządzaniu."— Zapis prezentacji:

1 T4. Automatyzacja w zarządzaniu.
Działanie firmy - rodzaje aktywności. Jakość zarządzania. Czarna dziura technologii informacyjnej. „Młode wino w starych bukłakach”. „Młode wino w nowych bukłakach”. Modele komputeryzacji firmy. Technologia informacyjna a zmiany. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

2 Działanie firmy - aktywności
- Rodzaje aktywności: „rzeczowa” (aktywa), finansowa (pasywa), informacyjna. - Typy strumieni w firmie: „rzeczowy”, finansowy, danych. - Podstawowe , zintegrowane wskaźniki dla oceny działania firmy: = Efektywność (liczona np.. wg ROI). = Wydajność (produktywność, skuteczność - „wynik” na zatrudnionego). - Oddziaływanie automatyzacji na obszary: = aktywności „rzeczowej”: wydajności, ? efektywności, = aktywności finansowej: wydajności, ? efektywności, = aktywności informacyjnej:? Wydajności, ? Efektywności. KOMPUTERYZACJA FIRMY ? ! Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

3 Jakość zarządzania wg P.F. Druckera.
Efektywność Stagnacja ROZWÓJ wysoka Powolny upadek Szybki upadek niska Wydajność Niska wysoka Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

4 Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki
Klasyfikacja „treści informacji” w firmie wg D. J. Skyrmy [18], Postać treści informacji: Personifikowana Mądrość Wiedza Kryterium klasyfikacji: CELE Firmy Informacja Dane Kodyfikowana Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

5 Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki
Wiedza. Wiedza to informacja silnie skorelowana z celami firmy, pozwalająca jej funkcjonować w danych warunkach . Można wyróżnić trzy rodzaje wiedzy (Rae L. [19]): - deklaratywna, potrzebna do wykonywania prostych działań (daje odpowiedź na pytanie „co ?”), - proceduralna, rozumiana jako uporządkowany zbiór informacji, umożliwiający wykonywanie procedur (daje odpowiedź na pytanie „jak ?”), - strategiczna, umożliwia dokonywanie analiz sytuacji, wyodrębnianie ich kluczowych elementów, podejmowanie decyzji, stawianie i rozwiązywanie problemów. Strategiczna Złożoność Stopień przetworzenia Proceduralna Deklaratywna Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

6 „Czarna dziura” technologii informacyjnej (TI).
„Rozwój” a inwestycje [11] w latach 80 - tych w USA: Nakłady na TI: Ogółem: W sektorze usług: trylion USD 800 bilionów USD Efekty: „fizyczni” „umysłowi” - Liczba pracowników: 6% 21% - Wyniki: 15% 15% - Produktywność: 21% 6% Inwestycje w TI nie przyniosły oczekiwanych rezultatów ! DLACZEGO ??? Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

7 „Młode wino w starych bukłakach” [12]
- Technologia komputeryzacji: = rozpoznanie „obiektu”, = zaprojektowanie aplikacji informatycznej (SI), = zaprogramowanie SI, = wdrożenie SI, = serwisowanie i rozwój SI. - Idea: automatyzowano istniejące procesy !!! - Wynik: = zamrożenie (petryfikacja) aktualnych stanów (stare bukłaki), = brak „elastyczności” organizacyjnej, = konieczność wykonywania dodatkowych prac (dodatkowe zatrudnienie), = słabe wykorzystanie nowej jakości (firma + SI - młode wino). Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

8 „Młode wino w nowych bukłakach”
„ Nikt też młodego wina nie wlewa do starych bukłaków; w przeciwnym razie młode wino rozerwie bukłaki i samo wycieknie a bukłaki się zepsują. Lecz młode wino należy wlewać do nowych bukłaków” Lk [12], s. 1187 REENGINEERING to tworzenie nowych „bukłaków” dla „młodego wina” powstającego w momencie zastosowania w firmie TI. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

9 Modele komputeryzacji firmy.
Model Etap rozwoju Efekty Postać SI „Lokalna” „Pionierski” Bezpośredni Oddzielne użytkownik komputery (ROI = 0) z aplikacjami „Mechaniczna” „Różnicowania” Możliwość Sieci, uzyskania integracja danych aplikacji decyzyjnych (ROI > 0) ZSI (płaski „ Integracja” Optymalizacja Sieci serwerów. lub przestrzenny) procesów Pełna integracja (ROI >> 0) SI z SZ Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

10 Technologia informacyjna a zmiany.
ZSI - przestrz. Stopień osiągniętych zmian ZSI - przestrz. wysoki „Rewolucyjne” ZSI - płaski Mechaniczne „Ewolucyjne” niski Lokalne Potencjalne korzyści Niskie wysokie Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

11 Pytania kontrolne dla tematu 4.
1. Przedstaw rodzaje aktywności występujące w firmie. 2. Określ podstawowe wskaźniki „zintegrowane” dla oceny jakości zarządzania; wyjaśnij skalę jakości zarządzania P.F. Druckera. 3. Zinterpretuj wpływ komputeryzacji na jakość zarządzania. 4. Wyjaśnij zjawisko „czarnej dziury” technologii informacyjnej (paradoksu produktywności). 5. Zinterpretuj efekt „czarnej dziury” informatyzacji na podstawie schematu P.F. Druckera. 6. Wyjaśnij efekt „czarnej dziury” informatyzacji w kontekście przypowieści Chrystusa „o młodym winie w starych bukłakach” 7. Przedstaw modele komputeryzacji firmy i ich relacje z fazami rozwoju firmy. 8. Określ rodzaj zależności między modelem informatyzacji, stopniem osiągniętych zmian a potencjalnymi korzyściami. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki


Pobierz ppt "T4. Automatyzacja w zarządzaniu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google