Efektywne nauczanie matematyki w świetle reformy programowej i egzaminacyjnej VI Konferencja regionalna „Matematyka, fizyka i chemia w szkole i na studiach”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Opracował: Zbigniew Łuczka M A T U R A W R O K U Co nowego.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
MATURA w bliższej i dalszej przyszłości Salon Maturzystów 2008.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Egzamin maturalny CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język obcy nowożytny zdawany na jednym poziomie wybrany.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
szkół ponadgimnazjalnych
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Matura dziś i jutro EDUKACJA SKUTECZNA PRZYJAZNA I NOWOCZESNA.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Egzamin maturalny w 2014 roku podstawowe informacje.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
„Szkolne Centrum Nauki”
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Co uczeń gimnazjum i jego rodzic powinni wiedzieć o nauczaniu w szkole ponadgimnazjalnej od 1 września 2012 r.? Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
Nowa podstawa programowa.
PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROEJSKĄ ORAZ MIASTO BYDGOSZCZ AKTYWNY W SZKOLE – TWÓRCZY W ŻYCIU PRIORYTET IX, PODDZIAŁANIE
Matura 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz.U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.)
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Nauka kluczem do sukcesu program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola.
EGZAMIN MATURALNY JEST FORMĄ OCENY POZIOMU WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPRAWDZA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ OKREŚLONE W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
EGZAMIN GIMNAZJALNY EGZAMIN GIMNAZJALNY od roku szkolnego 2011/2012.
1 Egzamin maturalny w roku 2008 czyli co każdy uczeń, absolwent, nauczyciel, rodzic powinien wiedzieć na temat matury w 2008 roku.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
2 3 W części ustnej (bez określania poziomu) język polski język obcy nowożytny W części pisemnej język polski (poziom podstawowy) język obcy nowożytny.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
Egzamin maturalny w 2017 roku
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
MATURA 2017.
Egzamin maturalny w 2018 roku
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
Zapis prezentacji:

Efektywne nauczanie matematyki w świetle reformy programowej i egzaminacyjnej VI Konferencja regionalna „Matematyka, fizyka i chemia w szkole i na studiach” Wrocław, 30 października 2009 r.

Nowa podstawa programowa wymagania ogólne, wymagania szczegółowe Nowa podstawa programowa 2

Dlaczego zmieniono podstawę programową z matematyki? Najważniejsze przyczyny: wzrost zainteresowania szkołami ogólnokształcącymi po 1999 r., wprowadzenie obowiązkowej matury z matematyki od 2010 r., obniżenie wieku szkolnego.

Struktura edukacji matematycznej w nowej podstawie pomimo podziału na etapy edukacyjne należy podkreśli koncepcyjną spójność całej edukacji matematycznej. podstawę programową wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego opracował ten sam zespół. Obie zostały pomyślane jako jedna całość. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku podstawy programowej dla klas I-III jak i klas IV-VI. W efekcie stanowią one konsekwentny ciąg, od przedszkola po maturę. matematyka choć kontynuowana aż do matury, będzie nauczana w sposób zróżnicowany: zakres podstawowy i zakres rozszerzony.

Użycie i tworzenie strategii PRZYKŁAD Cele kształcenia – wymagania ogólne (IV etap edukacyjny) Zakres podstawowy Zakres rozszerzony Użycie i tworzenie strategii Uczeń stosuje strategię, która jasno wynika z treści zadania Uczeń tworzy strategię rozwiązania problemu

Edukacja matematyczna - klasy I-III szkoły podstawowej w nauczaniu początkowym wymagania po I klasie są zbliżone do tego, czego dotąd oczekiwało się od dziecka pod koniec przedszkola lub klasy zerowej i są dostosowane do naturalnego rozwoju dziecka. matematyczne wymagania dotyczące 6-latków są opracowane na miarę dzieci w tym wieku. Potrzebne jest jednak wyposażenie sal w pomoce dydaktyczne i przedmioty potrzebne do zajęć, gry i zabawy dydaktyczne. W tym celu ramach rządowego programu Radosna szkoła powstają wewnątrzszkolne miejsca zabaw. w pierwszych miesiącach nauki kluczowe jest wspomaganie rozwoju czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki. Dominującą formą zajęć mają w tym czasie być zabawy, gry i sytuacje zadaniowe, w których dzieci manipulują specjalnie dobranymi przedmiotami, np. żetonami.

Edukacja matematyczna - klasy IV-VI szkoły podstawowej nauczanie matematyki stanowi jedną całość i dlatego należy zmniejszać dystans dzielący klasy IV-VI od klas I-III. Przejście między nauczaniem początkowym a stylem nauczania prowadzonym przez nauczycieli – „przedmiotowców” zawsze był wstrząsem dla dzieci. na tym etapie edukacji ważne jest, aby nauczyciele matematyki przeznaczali swoje dodatkowe godziny, wynikające z Karty Nauczyciela, na organizowanie zajęć, których celem jest zwiększanie szans edukacyjnych z matematyki.

Edukacja matematyczna – gimnazjum wymagania ogólne dla gimnazjum opisują obszary aktywności ucznia podczas uczenia się matematyki. Analogiczne wymagania ogólne sformułowano dla IV etapu edukacji. Nieco inne wymagania dla II etapu edukacji wynikają z faktu, iż stawiane są młodszemu uczniowi. Dzięki spójności wymagań ogólnych można będzie na kolejnym etapie edukacji rozwijać kształtowane wcześniej umiejętności i monitorować ich rozwój; aby określić umiejętności ucznia na zakończenie gimnazjum, należy do wymagań szczegółowych z III etapu edukacji dołożyć wszystkie wymagania szczegółowe z I i II etapu edukacji.

Edukacja matematyczna – liceum najważniejsza zmiana to powrót obowiązkowej matury z matematyki w 2010 r.

Język wymagań Wymagania w nowej podstawie sformułowane są tak, aby przez precyzyjne określenie treści chronić ucznia przed interpretacją zawyżającą wymagania. W nowej podstawie mamy do czynienia z wymaganiami ogólnymi rozumianymi jako synteza na wyższym poziomie ogólności, najważniejszych celów kształcenia. Z kolei mówiąc o wymaganiach szczegółowych mamy na myśli treści nauczania sformułowane jako oczekiwane umiejętności.

Cele kształcenia – wymagania ogólne (II etap edukacyjny: klasy IV-VI) PRZYKŁAD Cele kształcenia – wymagania ogólne (II etap edukacyjny: klasy IV-VI) Sprawność rachunkowa Uczeń wykonuje proste działania pamięciowe na liczbach naturalnych, całkowitych i ułamkach, zna i stosuje algorytmy działań pisemnych oraz potrafi wykorzystać te umiejętności w sytuacjach praktycznych Treści nauczania – wymagania szczegółowe (II etap edukacyjny: klasy IV-VI) Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń: - odczytuje i zapisuje liczby naturalne; - interpretuje liczby naturalne na osi liczbowej; - porównuje liczby naturalne; - zaokrągla liczby naturalne.

Wybrane działania na rzecz wsparcia szkół w nauczaniu matematyki finansowane z funduszy strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

1. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego”. W ramach tego projektu szkoły będą mogły realizować zajęcia dodatkowe, wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego m.in. zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych; zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych. 2. „Pomoc stypendialna dla uczniów szczególnie uzdolnionych” w ramach podziałania 9.1.3 PO KL realizowane będą wojewódzkie programy pomocy stypendialnej dla uczniów szczególnie uzdolnionych (zwłaszcza w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych).

3. projekty realizowane w ramach konkursu pt 3. projekty realizowane w ramach konkursu pt. „Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów dotyczących m. in. kształcenia w zakresie nauk matematycznych, przyrodniczych i technicznych oraz przedsiębiorczości dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – I edycja (Działanie 3.4, Poddziałanie 3.4.3) pozwolą na podnoszenie u uczniów podstawowych umiejętności oraz kompetencji o kluczowym znaczeniu dla zdolności do zatrudnienia oraz dla kontynuowania edukacji. 4. w ramach Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych realizowane będą programy rozwojowe szkół i placówek oświatowych, które prowadzą kształcenie ogólne. Programy te będą ukierunkowane na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów i zmniejszanie dysproporcji w ich osiągnięciach edukacyjnych oraz podnoszenie jakości procesu kształcenia, w szczególności obejmujące m.in. dodatkowe zajęcia dla uczniów ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ICT, nauk przyrodniczo – matematycznych, języków obcych, przedsiębiorczości.

5. projekty realizowane w ramach konkursu „Ponadregionalne programy rozwijania umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), języków obcych, przedsiębiorczości (Działanie 3.3, Poddziałanie 3.3.4) będą miały na celu podniesienia jakości oferty edukacyjnej szkół, a zatem przysłużą się do osiągania lepszych wyników w nauce przez uczniów. 6. celem projektu Pilotaż nowych egzaminów maturalnych będzie opracowanie nowej koncepcji pracy nad arkuszami, ze szczególnym uwzględnieniem egzaminu maturalnego z matematyki oraz opracowanie propozycji nowych arkuszy, przeprowadzenia ich pilotaży oraz próbnych egzaminów. Pierwszy pilotaż próbnej matury z matematyki dla uczniów przystępujących do niej w 2010 r. odbędzie się 3 listopada br. 7. Od 2010 r. MEN będzie realizował projekt systemowy (pilotaż) Podniesienie efektywności pracy z uczniem zdolnym. Jego celem będzie wdrożenie nowego systemu wspierania młodzieży uzdolnionej w zakresie matematyki i innych przedmiotów.

System egzaminacyjny

Od systemu egzaminacyjnego oczekujemy, że: 1. za pomocą profesjonalnych narzędzi rzetelnie zmierzy poziom wiedzy ucznia na koniec każdego etapu kształcenia 2. zbada postępy w nauce całej populacji naszych uczniów 3. przedstawi wyniki swoich pomiarów i badań uczniom, ich rodzicom, szkołom, ich organom prowadzącym, władzom lokalnym i państwowym – każdemu w odpowiedniej formie i zakresie

2. zbada postępy w nauce całej populacji naszych uczniów szkoła podstawowa gimnazjum liceum, technikum sprawdzian egzamin po gimnazjum matura: obowiązkowa dodatkowa

2. zbada postępy w nauce całej populacji naszych uczniów szkoła podstawowa gimnazjum liceum, technikum sprawdzian egzamin po gimnazjum matura: obowiązkowa dodatkowa

Trzykrotny pomiar język polski matematyka język obcy 2. zbada postępy w nauce całej populacji naszych uczniów szkoła podstawowa gimnazjum liceum, technikum zadania zamknięte + wypowiedź pisemna na zadany temat Trzykrotny pomiar język polski matematyka język obcy zadania zamknięte + wymagające przedst. toku rozumowania zadania zamknięte + krótka wypowiedź pisemna

Sprawdzian po szkole podstawowej – od roku 2015 Trzy pomiary: sprawdzian - egzamin gimnazjalny - część obowiązkowa matury ze stopniowo rozszerzanym zakresem egzaminowania Sprawdzian po szkole podstawowej – od roku 2015 sprawdzian polonistyczno-matematyczny (zadania zamknięte polonistyczne i matematyczne, wypowiedź pisemna, 2-3 zadania matematyczne wymagające prezentacji toku rozumowania) sprawdzian z języka obcego nauczanego w szkole (zadania zamknięte)

Wyniki ze sprawdzianu od roku 2015 podaje się w podziale na wyniki częściowe: polonistyczny, matematyczny, z języka obcego.

Egzamin gimnazjalny od roku 2012 część pisemna: egzamin humanistyczny (zadania zamknięte polonistyczne i historyczno-społeczne oraz wypowiedź pisemna) egzamin matematyczno-przyrodniczy (zadania zamknięte matematyczne i przyrodnicze oraz 2-3 zadania matematyczne wymagające prezentacji toku rozumowania) egzamin z języka obcego (część podstawowa: wymagania na poziomie III.0 część rozszerzona: wymagania na poziomie III.1) ponadto: udział w zrealizowanym zespołowo projekcie, którego wyniki zostały przedstawione publicznie

Wyniki z egzaminu gimnazjalnego od roku 2012 podaje się w podziale na wyniki częściowe: polonistyczny historyczno-społeczny matematyczny przyrodniczy z języka obcego – poziom podstawowy oraz podaje się wynik z języka obcego – poziom rozszerzony (dla tych, którzy przystąpili do tej części) a także temat projektu i opis wkładu ucznia w projekt przygotowany zespołowo i przedstawiony publicznie.

Egzamin maturalny od roku 2015 Aby uzyskać świadectwo dojrzałości, trzeba: 1) zdać dwa egzaminy ustne: z języka polskiego i z języka obcego 2) zdać trzy egzaminy pisemne na poziomie podstawowym: język polski (zadania zamknięte i wypowiedź pisemna) matematyka (zadania zamknięte i zadania wymagające prezentacji toku rozumowania) wybrany język obcy (zadania zamknięte i wypowiedź pisemna) 3) przystąpić do egzaminów pisemnych na poziomie rozszerzonym z co najmniej dwóch przedmiotów

Najbliższa matura – rok szkolny 2009/2010 Część obowiązkowa obejmuje trzy przedmioty – język polski, matematykę i wybrany język obcy – zdawane na poziomie podstawowym Przedmioty dodatkowe wybiera maturzysta sam, stosownie do swoich potrzeb rekrutacyjnych, może je wybrać na poziomie podstawowym lub rozszerzonym Zdanie matury zależy wyłącznie od wyników egzaminów z przedmiotów obowiązkowych, wyniki z przedmiotów dodatkowych nie mają na to wpływu

Najbliższa matura – rok szkolny 2009/2010 tylko na poziomie podstawowym Obowiązkowe: Język polski egz. ustny i pisemny Język obcy egz. ustny i pisemny Matematyka egz. pisemny Dodatkowe: od 0 do 6 przedmiotów do wyboru egz. pisemny (język obcy: egz. ustny i pisemny) język polski*, matematyka*, język obcy, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, filozofia, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język mniejszości etnicznej, język mniejszości narodowej, język regionalny – kaszubski * - egzamin tylko na poziomie rozszerzonym na poziomie podstawowym, albo rozszerzonym 27

Matura po zakończeniu reformy programowej – od roku szkolnego 2014/2015 w liceach i od roku szkolnego 2015/2016 w technikach Część obowiązkowa podobnie jak w roku 2010 będzie obejmować trzy przedmioty – język polski, matematykę i wybrany język obcy – zdawane na poziomie podstawowym (języki polski i obcy zdawane także ustnie) Część dodatkowa obejmie od 2 do 6 wybranych przedmiotów zdawanych na poziomie rozszerzonym – uwzględni to fakt, że każdy maturzysta uczył się wybranych przedmiotów w zakresie rozszerzonym

Kalendarz zmian programowych Rok szkolny Zreformowane nauczanie w klasach 2009/2010 I SP I Gimnazjum 2010/2011 II SP II Gimnazjum 2011/2012 III SP III Gimnazjum egzamin gimnazjalny dostosowany do nowej podstawy programowej 2012/2013 IV SP I L I T I ZSZ 2013/2014 V SP II L II T II ZSZ 2014/2015 VI SP sprawdzian dostosowany do nowej podstawy programowej III L matura dostosowana do nowej podstawy programowej III T III ZSZ 2015/2016 IV T I LU 2016/2017 II LU SP – szkoła podstawowa, L – liceum, T – technikum, ZSZ – zasadnicza szkoła zawodowa, LU – liceum uzupełniające 29

Dziękuję za uwagę